HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Flygresa utan att bagaget kom med bla...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/04/15 :  12:47:09  Show Profile Send FBK a Private Message
Har varit i Spanien och kom hem inatt, och som vanligt ställde man sig vid bagage bandet och väntade på resväskan. Och det kom resväskor, runt 25st.... Sedan hörde man en röst, som jag i första ögonblicket trodde var ett dåligt skämt. Men det sades att tyvärr så saknas nästan allt bagage ifrån Alicante så alla får fylla i blanketer om saknat bagage. Mina ansiktsutryck var i milda ord ungefär så här klockan 02:30 inatt när jag hörde detta på ArlandaNågon har alltså missat att lasta nästan allt bagage och när detta sker på en så pass liten flygplats som Alicante då blir man milt sagt förbannad och jag hoppas verkligen nu att väskan dyker upp, annars så åker jag ner igen och stryper den ansvariga Det är först när sådant här händer som man reflerkterar över hur mycket pengar det ligger i den där resväskan i form av kläder och dyligt, något som ställer till en jäkla massa bekymer och ekonomiskla problem om den inte skulle kommer till rätta.
Men nu till en liten fråga som kanske inte blir aktuell, men om bagage försvinner vad får man för ersättning för detNågon som kanske har råkat ut för detta och vet vad som gäller?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/15 :  13:07:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har råkat ut för detta flera gånger, dock mestadels på längre flygningar med flera byten.
Bagaget har alltid kommit till rätta och anlänt hem till dörren (eller till hotellet) med budbil.
Man vänjer sig...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/15 :  13:40:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Vilken otur

Jag har ungefär 200 flighter Malaga-Köpenhamn och det har aldrig (peppar-peppar) hänt mig....

Artphotography
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/15 :  15:29:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jäkla skit! När jag var i Barcelona på fotbollsresa för ett par veckor sedan kom inte just min väska till Kastrup efter hemfärd, trots att den checkades in tillsammans med min pappas väska, som minsann kom...sjukt att det ska vara så svårt att skicka rätt väskor till rätt destination Som tur är kom dock väskan kvällen efter med bud, så det löste sig. Hoppas det ordnar sig för dig med FBK...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/04/15 :  16:03:00  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Se det såhär: du slapp att släpa en tung väska hem från flygplatsen en sen kväll. Jag blivit av med bagaget några ggr med det har alltid dykt upp. Ibland inte förrän efter ett antal dagar, men lite huvudbry som följd. Det är t.ex. inte en helt enkel sak att hitta en affär som säljer underkläder i de mindre städerna på klacken i södra Italien...
Se till att de kör hem bagaget till dig, så blir det nog bra! Om det inte dyker upp så är det flygbolaget du ska kontakta om ersättning (på charter är det nog charterarrangören, men det vet jag inte säkert). Jag har reseförsäkring hos europeiska när jag flyger med jobbet och jag tycker det är lättare att ta det via dem, så får de dra det med flygbolagen (som jag tycker kan vara lite snåla!).

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2007/04/15 :  20:56:51  Show Profile Send Nagra a Private Message
"Det är först när sådant här händer som man reflerkterar över hur mycket pengar det ligger i den där resväskan i form av kläder och dyligt".
Det är inget mot när min bagage med mitt försteg "försvann", men sånt händer när man flyger, bara att skriva på en lapp, så kommer bagaget dagen efter fram till dörren.
Har för mig att försäkring bara gäller för destinationen, och inte hem, iallafall när det gäller förseningar.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/04/16 :  01:10:02  Show Profile Send hal a Private Message
Det är trist när det händer, men det brukar ju komma fram, fast i efterhand.
En liten historia när det gäller försenat bagage:
Skulle för ca 15 år sedan installera inbrottslarm på Axel Munthes villa/museum på Capri. Kabelinstallationen skulle utföras under en vecka av lokala förmågor under min ledning, så allt jag behövde ha med mig var min verktygsväska med erforderliga verktyg för inkoppling och avtestning. När jag landar i Rom för att åka vidare med båt till Capri så upptäcker jag efter lång väntan att min bagage inte har kommit. Efter långa diskussioner och viftande ihop med en mängd högljudda italienska mödrar, vars intensitet och kommunikabla förmåga vida översteg min avvaktande hållning, kom beskedet att bagaget skulle komma först nästa dag.
Min italienska är inte klockren, men jag förstod att dom kunde skicka bagaget till Capri. Eftersom jag skulle känna mig naken utan mina verktyg. Plus att jag tvivlade på att dom skulle komma fram innan det var dags att åka hem till Sverige igen, beslutade jag mig för att övernatta på ett hotell i anslutning till flygplatsen.
Lyckligtvis kom bagaget dagen därpå. Hoppade på båten, trött som jag var, efter en natt med flygplan dånande 15 meter över huvudet, somnade jag på båten.
Helt plötsligt vaknar jag av att båten lägger till vid en ö, tittar ut ser branta klippor. Yrvaken greppar jag mitt värdefulla bagage och hoppar iland just innan båten skall lägga ut igen.
Tar några minuter innan hjärnan fungerar, tittar på en skylt på kajen och upptäcker till min förvåning att jag hoppat av vid fel ö !
Ytterligare en ofrivillig övernattning. Anländer sedan två dygn försenad till Capri och kan börja mitt arbete vilket är en annan historia.


Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2007/04/16 01:11:13
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/04/16 :  02:18:30  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack för de uppmuntrande inläggen Verkar som det brukar ordna sig, får hoppas att det även gör det denna gång. Försökte få lite info idag och ringde det nummret som man blev uppmanad att göra men där var det bara det vanliga, dvs ett inspelat medelande om att om de inte svarar så beror det på att de letar efter bagage. De letade visst "mycket" idag då ingen svarade alls...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/04/16 02:19:37
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/04/16 :  09:53:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Den lokala flygplatsen (Heathrow) satte för ett tag sedan nytt rekord. 5000 borttappade väskor på en vecka
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/16 :  10:00:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag var med i uppstarten av programerbara chip som skulle bakas in i taggen som sätts på väskan. Alla tester gjorde med Lufthansa som förövrigt spenderar åtskilliga miljoner per år på borttappade väskor.

Systemet kan byggas på det befintliga men ger tusen andra fördelar. Det här var drygt 10 år sedan o inget har hänt än

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/04/16 :  11:25:13  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Den lokala flygplatsen (Heathrow) satte för ett tag sedan nytt rekord. 5000 borttappade väskor på en vecka

HerregudOkej det är "några" som reser genom denna flygplats, men mycket ändå.
Johan!
Konstigt att de inte försöker ändra till något bättre, då detta lär kosta bolagen en "hel del" pengar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/16 :  11:33:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
jo det trodde vi med !
Kostnaden för var chip ligger på ca 1 krona vilket är småpotatis i det stora hela. Problemet låg i att dom flygplatser som inte uppgraderar sin hantering fortfarande måste köra med EAN märkt tag.
Alltså måste bolagen betala för båda systemen o det var dom INTE beredda på att göra.

Det kommer att slå igenom men när, det får vi se.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/04/16 :  12:30:37  Show Profile Send Peg a Private Message
quote:
Konstigt att de inte försöker ändra till något bättre, då detta lär kosta bolagen en "hel del" pengar.


Är det verkligen inte så att företagen tjänar pengar på att ta med expressgods med stora marginaler istället för bagage som enligt kontrakt med resenärerna inte kostar de något att försena i upp till 48(24?) timmar ?

Det här händer alldeles för ofta för att bagaget skulle "tappas bort". Jag har dessutom suttit på ett flygplan och sett en kollegas packning stå kvar på bagagevagnen när de lastade planet för att vända och åka tillbaks till terminalen när planet va fullt. Hans min var iofs obetalbar när väskan åkte iväg :-)

Jag packar alltid en dags ombyte i handbagaget efter att det här har hänt alldeles för många gånger.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/04/16 :  12:31:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu ska man iofs tänka på att Heathrow hanterar ca 70 miljoner passagerare per år (vilket är 50% över den egentliga kapaciteten), så att förlora baggage är nu inte fullt så vanligt som man skulle kunna tro.

Johan: När Terminal 5 öppnar nästa år så kommer de att använda ett "tracking-system" av något slag. Dessutom kommer det finnas "express-bälten" i källorna för väskor som behöver komma snabbt fram (om ex. ett anslutande flyg varit försenat), de ska tydligen kunna komma upp i en fart av 30 mph när det är riktigt brått
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/04/16 :  22:31:55  Show Profile Send Swirve a Private Message
Med dagens säkerhetsregler är det så att i princip så måste du befinna dig på samma plan som din väska. Så att de skulle köra expressgods istället för bagage, låter mycket märkligt och otroligt.
De nya reglerna som (i alla fall i mina ögon) gjort allting på och kring flygplatser mycket krångligare (både för linjeflyg och för oss i privatflyget) har i alla fall fört med sig något gott. Det är att det numer är mycket mer sällsynt att bagage inte kommer med samma plan som en själv.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/04/16 :  23:42:32  Show Profile Send FBK a Private Message
Samma inspelning på telefonsvararen idag, dvs ingen svarar "konstigt va" och ingen har ringt mig heller. Men det är en ny dag i morgon, kanske händer något då.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/04/17 :  18:51:20  Show Profile Send U1 a Private Message
Hände mig 2ggr varje månad när jag pendlade mellan Oslo och malmö, dom fixade inte riktigt det där med att man skulle till malmö men bagaget skulle hämtas ut på kastrup Nu är dom bättre dock.

Du vet att du får börja shoppa efter ett visst antal timmar om du har visa-kort, kolla hur länge du måste vänta innan bara.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/04/17 :  23:26:02  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Du vet att du får börja shoppa efter ett visst antal timmar om du har visa-kort, kolla hur länge du måste vänta innan bara.
Funderade på detta idag, vad händer om väskan inte dyker upp snart? Hur länge ska en väska vara borta för att man ska kunna få någon ersättning tex?.
Om inte väskorna har dykt upp eller bolaget hört av sig i morgon heller så ska min flickvän ringa och bråka så gott det går, något som jag är glad över att slippa, blir bara förbannad. Men om vi nu inte får något besked så får man börja att kolla upp med reseförsäkringen om vad som gäller.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/04/19 :  02:13:33  Show Profile Send FBK a Private Message
Nu har det reväskan hittat hem
Ikväll var jag och hämtade min resväska som hade levererat hem till min flickvän och det var en skön känsla att få tillbaka den kan jag säga direkt
Kan även berätta att min resväska hade varit förbi Belgrad en svängFlickvännens resväska hade varit både i Madrid och Köpenhamnoch hennes dotters resväska hade varit förbi en sväng i Oslo
Hur fanken lyckas dem med detta...
Bagage hanteringen är rena skämtet tycker jag och det borde verkligen vara på tiden att de inför nya rutiner eller något hjälpmedel så sådant här förkommer i mindre utsträckning.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2007/04/19 :  09:35:07  Show Profile Send Poe a Private Message
Har hänt mig några gånger, men bagaget har alltid kommit tillrätta efter några dagar (Jag har alltid en begränsad uppsättning toalettartiklar/underkläder i handbagaget när jag reser.) Ersättningen är annars ganska dålig (regleras efter den s.k Warzawa-konventionen el. likn.), så packa aldrig värdefulla prylar i bagage som checkas in.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/04/20 :  15:34:01  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
För min del så har jag fått grejer förstörda i resväskan i säkerhetskontrollen i USA, man måste ju ha väskan olåst så de kan gå igenom den.
I vilket fall som hade de pajjat grejer för runt 2000 kronor. Gissa vad jag fick? Det här var i Australien, fick 27 Oz dollar, runt 150 pix, baserat på hur mycket det vägde. Någon warzaw convention reglerade det där, så jag fick 150 spänn för ett kilo förstörda grejer. Sanslöst. Hade annan försäkring som fick ta smällen. Men, lite inte på bolagens försäkring ersättning, det kan vara hur dåligt som helst.


Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/04/23 :  21:56:42  Show Profile Send time a Private Message
Satt och tittade ut genom fönstret på Oslo Flygplats och såg en bagagetransport komma svängande runt ett hörn med påföljden att några väskor trillade av och blev liggande. Efter en halvtimme kom en annan truck sladdande tog upp väskorna och parkerade. Föraren tog nog fikapaus... gissa om väskorna kom med rätt flyg

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000