HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Klassisk läskeblask
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/02 :  14:58:09  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag älskar skummande gyllenbruna drycker. Javisst är jästa maltdrycker i kanske i topp där, men denna tråd tänkte jag skulle ägnas åt de klassiska läskedryckerna...

Jag och min flickvän är ganska frekventa med att sticka iväg och fika, försöker variera mellan modernare loungeliknande till mer klassiska gammaldags konditorier, och framförallt på sommaren uteserveringar med trevlig utsikt! På de modernare haken finns ofta smaksatta vatten pellegrino, italienska o franska läsker (orangina o dyl) - funkar väl... Men vad har hänt med de klassiska fiken som ändå kör på en "gammaldags linje", ska man ha dricka så finns nästan alltid bara fanta, sprite och coca cola eller annat från The Coca Cola Company......? Fattigt...!

Jag dricker helst Pommac, Champis eller Trocadero - klassiska drycker med historik och smak, gyllene, skummande.... gärna med en isbit

Finns inte det tar jag gärna Päronsoda, eller varför inte en Ginger Ale..

Jag och en kompis testade de tre klassiska mot varandra och fann det omöjligt att utse en vinnare... Trocaderon var godast de tre första klunkarna... sedan vann pommac på att den var mindre söt men kändes en aning blaskigare än Champis som blev den sista favoriten...

I sommar när det blir elitafton med grill, hifi och samkväm med "gänget" så ska jag nog arrangera någon slags blindtest där alla olika sorts gyllenbruna läsker får betygsättas i någon slags protokoll, får se om det blir av

Vad läskar sig forumets medlemmar helst med när det är sommar och varmt? (Alkoholdrycker undantagna, forumets regler respekteras)

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/04/02 15:05:25

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/04/02 :  15:10:57  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Som törstsläckare tycker jag att Grappo grapetonic är helt oslagbar. Otroligt gott en varm sommardag!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/04/02 :  15:11:27  Show Profile Send Stormen a Private Message
extra torr äppelcider är en klar favorit. Kaske med en jordgubbe i.
Annars är just troccadero och Pommac något från uppväxten och fika hos farmor o farfar. Kul att de lever kvar.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/04/02 :  15:12:32  Show Profile Send mace a Private Message
Eller varför inte en kall Indian Tonic Water

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/04/02 :  15:12:55  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Själv så är det Pepsi Max för hela slanten, men tidigare så var det precis de tre du nämner som var favorieter, Trocadero, Champis och Pommac och varför inte en och en annan Portello nu och då.

Men de har valts bort på senare tid p.g.a. sökandet efter sockerfria alternativ - konsumerar en hel del "läskeblask" nämligen, så mycket socker blir det

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/04/02 :  15:16:35  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Det finns faktiskt trocadero light upptäckte jag härom dagen.
När jag kollade upp det på nätet visade sig det att det fanns en portello light också...

http://www.vasabryggeri.nu/

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/04/02 :  15:20:29  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag tycker det är ovanligt med Trocadero nu för tiden. Lyckligtvis finns det en lunchrestaurang i närheten av mitt jobb som har BÅDE Trocadero och Champis. Lysande...

"Learning by doing"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/04/02 :  15:27:41  Show Profile Send edison a Private Message
1.Champis
2.Champis
3.Päronsoda

Pommac duger bra om Champis saknas, så delad 3:a kanske...

Har en viss kärlek till Passionsfruktläsk också...men det går i perioder, hehe.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/04/02 :  15:27:53  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Pommac sju dagar i veckan av de tre som Guy g nämner i ursprungsinlägget.

Blev lite misstänksam mot Trocadera för sisådär 35 år sedan när jag råkade läsa innehållsförteckningen. Den var typ: Vatten, socker, färg och "naturidentiskt smakämne"...

Annars så fann det när jag var riktigt liten (tidigt 60-tal) en citronläsk som hette Frisco. en hade fruktkött i sig. Från barndomens sommrar minns jag också hallonsoda. Och Zingo förstås. Apelsin alltså. Chokladvarianten som fanns en eller ett par säsonger smakade blää.

Numera blir det mest en och annan (men inga överdrifter) Coke eller Pepsi. I originalvarianterna. Lättvarianterna tycker jag inte alls är goda. CitronFanta är också OK - påminner lite om gamla Frisco.

Grappo, Indian Tonic Water m fl liknande drycker är goda - med rätt sällskap i glaset.

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2007/04/02 :  15:33:28  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Jag dricker gärna Schweppes Russchian med lite is i ... gött e det

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/02 :  15:50:17  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Hifientusiaster är i sanning ett törstigt släkte!

Själv har jag alltid haft lite svårt för "light"-läsk, tycker man får skum andedräkt av dem...

Tror att trocaderon fortfarande innehåller äkta fruktsafter om jag minns rätt..

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/04/02 :  16:20:52  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Trocadero är en fining av klass, grappo likaså. Kiviks äppelcider även den en höjdare. Schweppes Schizan är dock min favorit i alla lägen.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/04/02 :  17:13:46  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Var inte Frisco mer av fruktsodamodellen? Så där som 7-up och Sprite?

Apotekarnes gjorde något som hette Ananasgrape på 80-talet som var god.
Har också svaga minnen av Panda. Knallgrön och några ören gick till WWF. Någon som minns vad den smakade?
Zingo fanns i Apelsin, Choklad, päron och banan http://www.nola.ornskoldsvik.se/pj/zingo.html

Minns också Fanta black orange, Cherry Coke mmmmmmmmmm

Nuförtiden blir det portello, Dr pepper eller Ginger Ale, när Börjars själv får välja...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/04/02 :  17:30:42  Show Profile Send ninja a Private Message



Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/02 :  18:05:40  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ananasgrapesoda finns fortfarande. Åtminstone här Stockholmstrakten.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/04/02 :  19:20:46  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
quote:
Var inte Frisco mer av fruktsodamodellen? Så där som 7-up och Sprite?
Jodå - det har funnits en sådan variant. Men det var betydligt senare. 90-tal? Mitt minne är från första halvan av 60-talet.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/02 :  19:27:55  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ni minns väl de toksöta syntetiskt smaksatta Vira Blåtira och .... ja vad hette de andra med hallon och banansmak...? De var nästintill odrickbara och genererade blixtsnabbt nya kaviteter i tänderna...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/04/02 :  19:47:56  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Vira Blåtira - ja usch ja

Kan kanske tänka mig ha sett Trocadero light men definitivt inte Portello Finns den verkligen?

Bordsdricka var ju något man drack då och då förr i tiden, kan inte ens minnas hur den smakade nu. För att inte nämna Svagdricka.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/04/02 :  20:32:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Annars så fann det när jag var riktigt liten (tidigt 60-tal) en citronläsk som hette Frisco. en hade fruktkött i sig. Från barndomens sommrar minns jag också hallonsoda. Och Zingo förstås. Apelsin alltså. Chokladvarianten som fanns en eller ett par säsonger smakade blää.


Frisco kommer man ihåg även hallonsoda får en att drömma sig tillbaka den obligatoriska sockerdrickan som man fick när det var fest väcker minnen. Jodå läsk dracks vid högtidliga tillfällen och inte som vardagsdricka som det gör idag.

Nu är jag inte någon stor läskdrickare alls det som svalkar min stype när det är sol och värme är fläderblomssaft och då synnerhet diy-varianten iskall och isbitar i mmmmmm . Ca en månad till, då man har möjlighet att årsransonen.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/04/02 :  20:42:13  Show Profile Send mace a Private Message
lättdrycker, eller "inget tillsatt socker (men gott om kemiskt sötningsmedel)" är blärk

Som att lyssna på opera i Mp3 under 9 kbps

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/02 :  21:14:38  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
En kall Cola är svårslaget i längden.

Artphotography
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/02 :  21:29:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
MERRY - Det är en dryck jag saknar,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/04/02 :  21:46:47  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Ninja:

Cockta! Den köpte jag hos lokale "turken", Simmos Livs, i Halmstad när jag pluggade där. Den är ruggigt mums! Billig var den också. Saknar Simmos, det var en spännande butik. Bra på att tipsa vad allt skumt i butiken skulle vara till.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/04/02 :  22:07:22  Show Profile Send hal a Private Message
"MERRY - Det är en dryck jag saknar,,,"

Precis, jag undrade just varför ingen nämnde den. Har för mig att det var något speciellt med kapsylen, stod det inte merry inne i kapsylen eller var det ngt annat.
Merry har lite kultstatus för mig.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/02 :  22:10:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det var även en större öppning på Merry flaskorna


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2007/04/02 :  22:11:16  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
MUST!

Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000