HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kombinera hifi- och bilintresse?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/03/07 :  11:42:19  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tidigare var jag bilintresserad men det togs ur mig ett gäng år sedan och då ett par månader före vår äldste son föddes i och med att jag var tvungen att sälja min lilla pärla.



Det skulle inte funka speciellt bra att rymma en barnvagn/barnstol i den och det ryms definitivt inte en vuxen i baksätet så bort med den, bort med bilintresset (tvång) och in med en Volvo 740

Nåja, det har gått bra och som vanligt är ju en bil en av de sämsta investeringar man kan göra. Nästan lika dumt som att bränna upp pengarna, fast man har roligt under tiden.

Nu har jag fått återfall och i ett svagt ögonblick så impulsköpte jag en bil i förra veckan

Det känns bra samtidigt som det känns mindre bra att suget efter att fixa upp den lite så att den profilerar sig och kanske även trimma upp den en bit börjar rycka i mig efter uppmärksamhet.

Tankarna på en vinylspelare går nu istället till en ny frontspoiler, takvinge, solfilm på rutorna och lite nya däck...

Någon mer som är mer än måttligt bilintresserad och slits mellan hifin och bilintresset?

Edit: Visa gärna en bild på vad ni kör

Har inga bilder på min ännu och det blir väl inte förrän till våren men det blev en Saab 9-5 SportCombi stora Aeron med 250 kusar & 350/370Nm, '02

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/03/07 11:46:51

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/03/07 :  12:53:08  Show Profile Send qvisten a Private Message
jag kan nog klassas in som mer än måttligt bilintreserad...men slits mellan bilintresset och hifi gör jag inte, bilen kommer alltid först för mig. bilder på vad jag kör kan jg tyvärr inte lägga up för jag har inga bra bilder på datorn just nu, men som sommar bil har jag en Oldsmobile 88 Holiday cupé -55 och som bruksare så har jag en 142a från -73 småtrimmad till en 130-150hk...kan tillägga att 142an är Televerks orange synns överallt, mest troligt från rymden va fan tänkte volvo med då dom lackade dom i den där färgen. men det har börjat klia i högerfoten nu igen, innan 140in så hadde jag en 850 turbo med 350hk+ och trots att 140in har fått sig en genomgång så känns den fortfarande så in i helvete slö(jämfört med 850n) så en nyare turbo bil kan nog finnas med i en framtida budget :D alt bygga in en t5 motor i gammvolvon
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/07 :  13:06:17  Show Profile Send Lovan a Private Message
Bilintresset har väl stagnerat en del. Min pärla står mest och rostar ihop nu sen jag flyttade till Stockholm och kommer nog antagligen göra det ett bra tag till. Tyvärr har jag inga bilder då jag sitter på jobbet just nu men bilen är en Pontiac Trans Am -75.
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2007/03/07 :  14:23:11  Show Profile Send Cliffan a Private Message
och här är ännu en bilintresserad, har haft en del jänkar men också enhel del volvo, kör just nu två turbobilar, en volvo 745 tic -90 som ska säljas till våren och en audi 100 turbo quattro som är en underbar vinterbil.. jodå, gasfoten blir lite större när man väl har provat på att ha lite roligare bilar...
Men ska jag ge nåt råd så skit i att styla bilen, ska du göra nåt så lägg ner pengarna på det mekaniska. Är själv i funderingar om att chiptrimma audin och ställa upp laddtrycket, det är ju såå kul med en sleeper...

Att styla en volvo är som att sminka en gris, och detsamma gäller saab... sådär nu fick jag det sagt!

Rör...
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2007/03/07 :  14:44:00  Show Profile Send Amund a Private Message
Sliter med samma problem...
Sitter med en RX-7 FD, just nu går det i delar hit å dit och man hittar alltid nåt mer man vill ha

Bilen står för tillfället nerplockad så jag har tyvärr ingen bild.


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/03/12 :  22:07:14  Show Profile Send Passerati a Private Message
Jag har bilder men är rätt oteknisk på att skala om bilderna och dom skulle bli på tok för stora om jag la in dom, typ mer än 17 ggr tillåtna bredden eller nåt.

Hur skalar man om bilder Lägger in en av bilarna här bara jag kommer på hur ...


-> EuphoniC , du skulle struntat i grabben och behållt bilen

Edited by - Passerati on 2007/03/12 22:08:34
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/12 :  22:12:00  Show Profile Send huzze a Private Message
Hmmm med en Golf Variant anno 93 så är väl inte bilintresset på topp. Dock kombineras den med HiFi då det går utmärkt att köra hem prylar i den
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/03/12 :  22:35:51  Show Profile Send Passerati a Private Message
Bilden jag har är 14,4 MB behöver visst tips på att både minska storlek och storlek så att säga.

Tack på förhand
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/03/12 :  23:25:45  Show Profile Send Passerati a Private Message
En länk får duga tänkte jag ... först.

Sommarbilen +



Bild tagen med Canon PowerShot A510 , utan stativ. (info för bildnördar)

Edited by - Passerati on 2007/03/12 23:58:46
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/03/12 :  23:35:11  Show Profile Send cittroman a Private Message
Denna ställde jag av nu i februari och står i mitt garage.
Tanken är att renovera upp den i framtiden.
Köpte henne -94 och har gått 28000 mil 21000 i min ägo.
Det är en Citroen BX 16v -88
1,9L 148 hk vid 6800 rpm max vrid vid 5000 rpm och låter gudomligt.




Har ingen bra bild på nuvarande bil Citroen Xantia Activa.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2007/03/12 23:42:25
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/03/12 :  23:47:30  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Sommarbilen


Vad kör du på vintern?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/03/12 :  23:57:31  Show Profile Send Passerati a Private Message
En Passerati såklart
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/03/13 :  04:24:40  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag har en Peugeot 605 SVE...

Med sina modiga 1700kg tjänstevikt är den lite slö, tyvärr, samtidigt som automaten gör att jag aldrig kommer under 1l/mil oavsett hur jag kör.

Å andra sidan är kupén underbar att bygga ljud i, ovanligt neutral och dämpad. Hade en 605:a tidigare en gång med 100liters basreflex med två 10" Altec element som spelade gudomligt tillsammans med resten av ljudsystemet. Nu till våren ska jag försöka återskapa mitt gamla ljud. Planen är att bygga in Behringers DCX2496 för att optimera frekvensgång och dynamik.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/13 :  09:37:26  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Cittroman: Härlig bil, mkt karaktär och körglädje! Skulle dessutom vilja ha både en SM och 2cv, och varför inte en citroen cx prestige från 80-talet med extra benutrymme...

Fast mest saknar jag min Hundkoja som såldes för tre år sedan, ser den ibland puttra runt på stan och på veteranbilsutställningen i Ekeby varje sommmar... snyft...

Just nu får jag bara nöja mig med pendlarbil, ska sälja sexcylindrig BMW till förmån för trecylindrig (!) skoda som kommer att vara betydligt billigare i bensin, skatt och försäkring... Bil har för mig avtagit som intresse och källa till nöje...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/03/14 :  09:41:33  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
En Passerati såklart


Min bilkarriär började med 2st Passater.
En -74 passat L kombi 1,3L 55 vilda kusar.
Sedan en -75 passat LS 1,5L och 75st kusar, gick riktigt bra faktiskt.
Sedan dess Citroen för hela slanten.

quote:
Härlig bil, mkt karaktär och körglädje


Det är en riktigt kul bil faktiskt och lätt, 1170 kg tjänstevikt.
En SM skulle inte vara helt fel.



Kanske med ett sådant här mototrutrymme.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2007/03/14 :  10:19:26  Show Profile Send Saro a Private Message
På senare tid har væl billjudet tagit mer av mitt intresse æn vad hifin gjort. Jag ær helt enkelt trøtt på alla dåliga rum jag spelat i de senaste åren och har væl lagt det lite åt sidan tills jag tar tag i det hela och skaffar mig ett riktigt boende (læs hus).
Bilintresse har jag væl också men låter det helt vara åt sidan før att inte sløsa alla pengar man tjænar bara på nøjen :)
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/03/14 :  11:01:15  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Så ja, imorgon blir det solfilm från B-stolpen och bakåt

Edit: Sladdriga fingrar

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/03/14 11:01:35
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/03/14 :  20:24:33  Show Profile Send drkim a Private Message
Bilar och även motorcyklar är ju ruggigt kul, just nu har jag ingen hoj men kör sedan förra sommaren en Alfa Romeo 156 GTA - 2003. Tyvärr är det ju så när man har mer än en hobby att det tar lite längre tid att få allt man vill ha - men precis som du skriver så är det nya sommardäck och fälgar, sportavgassystem osv som snurrar i tankarna nu när det äntligen blivit vår.

Lite bilder tagna för ett part veckor sedan - då vi hade som mest snö, nu är all snö borta tack och lov:









Jo jag har en Volvo 745 oxå, inköpt bara för att vara behjälplig under renoveringen av mitt hus...

Mer fakta (specar och så), samt bilder på andra fordon jag haft finns på min sida (direkt länk):
http://www.hifi-corner.com/fordon.htm

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2007/03/14 :  21:02:27  Show Profile Send Micke.e a Private Message
Håller själv på och knopar ihop en bil, är väl lacken som är det stora bekymmret för stunden.
Men problem är väl till för att lösas sägs det väl :)

Ska iaf bli en snabb gammal BMW 3-serie kombi.
För den intresserade:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5833



Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/03/14 :  21:30:43  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Ska iaf bli en snabb gammal BMW 3-serie kombi


Härligt projekt!

Här kan man snacka om ombyggnation.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/03/14 :  22:04:24  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ska ta och putsa upp en Volvo Amazon -66, fyradörrars B18 till mint condition och det räcker med att putsa Fick den av min farfar som köpte den ny och han är extrempedant, bilen har aldrig gått i regn och mätaren står på 12 000 mil sen ny.....Farfar fyller 99år i år och är hur pigg som helst men han tyckte att det var bäst att inte köra längre.....klok man, så jag fick hans kelgris

Artphotography
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/03/15 :  08:26:44  Show Profile Send qvisten a Private Message
quote:
Ska ta och putsa upp en Volvo Amazon -66, fyradörrars B18 till mint condition och det räcker med att putsa Fick den av min farfar som köpte den ny och han är extrempedant, bilen har aldrig gått i regn och mätaren står på 12 000 mil sen ny.....Farfar fyller 99år i år och är hur pigg som helst men han tyckte att det var bäst att inte köra längre.....klok man, så jag fick hans kelgris


du har en givmild farfar du amabjukar är så ini h*vete fräna en helt standard tidig amazon, utsendet alltså, med b20 turbo och vems-sprut finns det nå fränare än det kanske en pv serie 60 men det är bara för självmordsdörrarna
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/03/15 :  08:47:31  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Problemet som jag inte löst ännu är att garaget jag har är fyllt från golv till tak och jag skulle inte drömma om att ställa Amazonen ute efter ett helt liv inne Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.....

Artphotography
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/03/15 :  09:32:27  Show Profile Send qvisten a Private Message
klart att man ställer ut grejerna så bilen får plats en amazon som har haft en ägare och inte mer än 12k mil på mätarn och i det skick som den värkar vara är värd en hel del stålar så att börja ha den stående ute skulle iaf för mig inte vara ett alternativ
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/03/16 :  12:58:24  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tjoho! Bilen "solfilmad" och klar, hämtade den nu på lunchen. Passade även på att ta bort 9-5 och Aero-emblemet så den får en cleanare look. Tidigare ägaren hade även smetat på en "made in sweden"-dekal på bakrutan som är väck.

Suget efter mer fix har fått rejält fäste

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/03/17 :  19:54:12  Show Profile Send jerico a Private Message
Dan: Prova att åka till en volvo handlare och säg att du funderar på att byta bil... Vore lite roligt att få veta vad du skulle få för den i inbyte. Men säljer du den ligger du pyrt till!

Det börjar bli ont om dom gamla som är orginal.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000