HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativare 4000-10000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pcspel
Starting Member

19 Posts

Posted - 2002/11/28 :  12:21:21  Show Profile Send pcspel a Private Message
Hejsan! Är förnärvarande på jakt efter ett par stativhögtalare mellan 4000-10000:-. Tycker det är extremt svårt att hitta just "DEN" högtalren. Har en massa intressanta högtalare men då jag bor i Växjö så är det lite svårt med provlyssning och något körkort finns inte.
Tänkte först på att lägga en 8000:- på ett par stativhögtalare och sedan köpa till en bra sub lite senare om det skulle behövas. Men nu har jag blivit sugen på att köpa ett par billigare stativare typ Dynaudio 42 (ca 5500:-) eller PSB Image 2B(ca 4000:-) och en sub för 4000-5000:- direkt.
Svårt det här, man vill ju ha det bästa!
Högtalare som jag sneglat på:
Dynaudio 42, 5500:-
Dynaudio 52, 7500:-
Audiovector M1, 8000:-
Audiovector M1 super, 10500:-
Tannoy Eyris 1, 10000:-
Canton Karat 30DC, 9600:-
JM-Lab Cobalt 806, 7000:-
ALR/Jordan Classic 2, 7000:-
Infinity Kappa 200, 8000:-
PSB Image 2B, 4000:-
B&W CM2, 8500:-

Ja det var väl dem!
Som det känns nu så är det ett par Dynaudio 42 + en bra sub som gäller, men när man tänker efter så kanske det är bättre att lägga lite mer pengar på en par riktigt bra stativare nu och sen köpa till en sub lite senare. Jag gillar bra och snärtig bas och vet att det inte är många stativare som kan ge mig det och några golvare vill jag inte ha!

Så tips, förslag & synpunkter skulle uppskattas, inte bara köp X de har jag o är jättebra.....
Mvh Daniel Petersson

Hedjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2002/11/28 :  12:32:18  Show Profile Send Hedjohan a Private Message
Som lycklig ägare till Dali Menuet kan jag rekommendera dessa
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/11/28 :  12:37:45  Show Profile Send ayayay a Private Message
Dynaudio 52! Har dessa själv, och de tar musten ur det mesta. Ta en titt i senaste hifi & musik, där de testar 42:an
Den klådde alla de andra högtalarna, med råge!

52:an är bättre än då! Den blir svårslagen om du skulle sätta upp ett test med de övriga högtalarna du nämt. Möjligen att Audiovector skulle bli svår att slå, för de har också väldigt fina högtalare.

Men min rekommendation är Dynaudio 52

"danskar ljuger inte"

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

pcspel
Starting Member

19 Posts

Posted - 2002/11/28 :  12:39:41  Show Profile Send pcspel a Private Message
ayayay-> E du nöjd med basen i Dynaudio 52? Känner inte att det är för lite?
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2002/11/28 :  12:49:12  Show Profile Send andar a Private Message
Tycker att du utan tvekan måste lyssna på 42 och 52. En liten högtalare med stort ljud, enligt mig helt oslagbara i den klassen. Har själv Dynaudio och tänker inte byta ut dem i första taget.
Lycka till med valet

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2002/11/28 :  13:19:49  Show Profile Send hanis a Private Message
Har du kollat på ett par begangnade Dynaudio Contour 1.3 mkII?
Bara en tanke!

hanis
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/11/28 :  14:12:08  Show Profile Send ayayay a Private Message
Jag kan bara säga att basen i mina 52:or är fullt tillräckligt.
Ni skulle bli förvånade om ni fick höra på systemet där hemma

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/28 :  14:15:22  Show Profile Send ekman a Private Message
audio physic yara såklart 8000kr
den som står på subben
Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2002/11/28 :  18:15:03  Show Profile Send bubbas a Private Message
Pröva Totem Mite. Tror det handlar om 6000 + stativ. Bland det bästa jag hört i den klassen!
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/11/28 :  18:40:26  Show Profile Send Jonas a Private Message
Såklart ska du välja Audiovector! Jag har givetvis ett par M1 själv... Låter riktigt bra för pengarna. En riktigt stor fördel är att du kan uppgradera på ett smidigt sätt ända upp till Avantgarde när lust och pengar finns.
Som du själv nämner tycker jag att du bör börja med ett par riktigt bra högtalare för at senare, om du DÅ tycker att det är nödvändigt komplettera med en fin sub.

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

mattiasw
Member

52 Posts

Posted - 2002/11/28 :  18:41:11  Show Profile Send mattiasw a Private Message
Jag är ute efter detsamma som du, fast jag har kanske kagt mig lite högre i prisklass. Jag ställde en fråga här på forumet ("Stativare/slanka golvare med hög WAF") om bra stativare i prisklassen 10.000kr plusminus någon tusenlapp. Många tips har man fått, både bra som dåliga och en del i helt fel prisklass och en del som upprepat sina svar flera gånger.
Utöver de krav du ställer så hade jag dessutom kravet att de skulle vara i lönn eller björk.

De moddeller jag fastnat för är främst Amphions Argon 2, men även deras mindre Helium 2 låter kalas, betydligt med bas än man kan tro med tanke på storleken, detsamma gäller ALR/Jordan Classic 2, fast jag tycker ännu bätre om Note 3 från samma firma, då behövs ingen sub (enligt mig) heller.

Audiovector låter också jättebra och har bra botten (bas alltså), men när det gäller Infinity Kappa 200 så blev jag inte imponerad, kanske var de inte riktigt inspelade, men de lät helt klart sämre än Audiovector M1 tyckte jag. Dessutom så är de enligt mig inte särskilt snygga, men det är ju somm allt annat en åsikt som står för mig. När det gäller B&W så har jag ännu inte kommit till Hifiklubben för att lyssna påden, men storebror har ju fått bra betyg. JMLab har jag ej lyssnat på men den tror jag på, fast den är inget för mig pga fel färg. För Dynaudio gäller samma sak (Contour 1.3 finns visserligen, men i en annan prisklass). Tannoy och Canton har jag inte hellerlyssnat på men Canton´s ljudkaraktär har jag aldrig gillat, Tannoy är ett ospelat kort för mig, likaså PSB.

Ett annat alternativ är ju Audiovector C2, slank golvare med bra basregister för en rimlig peng (8000kr) eller H&M favorit Wharfedale för en ca 6000kr (minns ej beteckningen)


Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/28 :  18:52:11  Show Profile Send ekman a Private Message
har pcspel och mattiasw hört audiovector? se definitivt till att göra det innan ni handlar något för vissa gillar dom och vissa som jag tycker precis tvärt om att dom e riktigt illa...

och för att upprepa mig så e ju yaraserien bäst
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/11/28 :  18:55:07  Show Profile Send Jonas a Private Message
Ekman har FEL! Audiovector är BÄST! Hehe, detta skulle lätt kunna urarta till något riktigt saftigt käner jag... Kom igen nu grabbar!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

mattiasw
Member

52 Posts

Posted - 2002/11/28 :  19:26:43  Show Profile Send mattiasw a Private Message
Visst har jag lyssnat på Audiovector och framför allt då på M1 i dess olika varianter, men även en del på C2, som visst låter ok, men inte lika bra som M1. men det är väl som du säger att det passar en del och inte alla. Så är det väl med många produkter förresten, både inom hifi och annat.
När det gäller dina "gullegrisar" Yara så hade jag mycket gärna lånat ett öra till dem, men jag har ej lyckats hitta dem i Malmö/Lund området. Och köpa högtalare (hifi) på postorder är inte riktigt min melodi. Vem säljer dem förresten??

Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2002/11/28 :  19:27:26  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Muscial Fidelity högtalare ska du ha !
Go to Top of Page

mattiasw
Member

52 Posts

Posted - 2002/11/28 :  19:31:54  Show Profile Send mattiasw a Private Message
Såg precis på Audionord´s hemsida att Ljudprodukter i malmö är återförsäljare, dock inte i nulägetför just Audio Physics, detsamma gäller The Rock i Lund. Borde kanske be någon av dem ta hem ett par AP Yara, vad kostar de tro?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/28 :  20:55:09  Show Profile Send ekman a Private Message
stativaren kostar 8k och stativaren 15,5k och subben 14k
lyssna definitivt på dom här innan du köper dom e grymt bra =)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/28 :  21:14:02  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
ALR/Jordan Classic 2, 7000:-


Snegla mera på den. Renare mellanregister hittar du i princip inte.

Men jag ska förvarna att jag är mera för att kasta smuts på högtalare eftersom de allra flesta låter mer eller mindre dåligt på många punkter. Man får kompromissa mycket när det gäller högtalare.

Håller faktiskt med ekman om att audiovector inte är något vidare. Låter lite orent och för "smörigt". B&W CM-serien är ingen hit heller, många svagheter i ljudåtergivningen. Dynaudio audiens har lite segt ljud som inte släpper så bra och lite markerat mellanregister, populärt bland många men jobbigt i mina öron. Detsamma gäller canton.

Edited by - marens on 2002/11/28 21:15:29
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/28 :  21:15:24  Show Profile Send ekman a Private Message
måste säga att jag håller med marens i allt här förutom om Alr/jordan då jag icke hört denna skapelse ännu...
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2002/11/28 :  21:37:33  Show Profile Send 10 a Private Message
Ino piP förstås...
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/28 :  21:53:00  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by 10

Ino piP förstås...



Eller pi24... kostar 12500 eller 8950 om man monterar själv, har inte hört den dock.. men piP och framförallt pi60 lät riktigt bra när jag lyssnade.
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/11/28 :  22:43:27  Show Profile Send Pelle a Private Message

Dynaudio 52 såklart! Glöm bara inte att spara lite pengar till stativen.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/11/28 :  23:20:02  Show Profile Send Kreator a Private Message
quote:
Originally posted by marens

quote:
ALR/Jordan Classic 2, 7000:-


Dynaudio audiens har lite segt ljud som inte släpper så bra och lite markerat mellanregister, populärt bland många men jobbigt i mina öron.



Segt ljud!!! Släpper inte!!!! Så fan heller! Drev ni dem med en freestyle??

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/28 :  23:44:06  Show Profile Send ekman a Private Message
japp två monoblocks freestyles dock med kimber black pearl och helt utan akustikhjälpmedel i rummet och uppställt i en olikformig triangel =)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/28 :  23:53:57  Show Profile Send marens a Private Message
med H/K 670 i Referenceaudios garderob-bunker. Supraledare?
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/11/29 :  00:01:40  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
quote:
Originally posted by bubbas

Pröva Totem Mite. Tror det handlar om 6000 + stativ. Bland det bästa jag hört i den klassen!


totem mite är en trevlig högtalare, kanske kan vara intressant att lyssna på ?

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000