HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsats om watt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:50:42  Show Profile Send Gabe a Private Message
Nu har jag läst alla svar noggrant, och vågar mig på en slutsats (rätta mig gärna om jag har fel!). Det förefaller som om wattstyrkan inte är så viktig som många tillverkare vill påskina. Däremot förmågan att leverera ström.
Mina högtalare, dvs Kef Reference 1-2 på 4ohm kan således drivas av en förstärkare på både 2x60watt som 2x160 med välljudande resultat! Allt under förutsättning att jag inte spelar alltför högt (bor i lägenhet så det går inte med hänsyn taget till grannar).
Vilket alltså lämnar fältet tämligen öppet för ett intressant förstärkarval (och CD-spelare inom kort): Primare A20 eller A30, Roksan Kandy eller Roksan Caspian, Arcam DIva 85, SAT Amplifix, Vincent...
Tack alla som svarat - fortsätt gärna!

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/06 :  12:45:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Gabe

Nu har jag läst alla svar noggrant, och vågar mig på en slutsats (rätta mig gärna om jag har fel!). Det förefaller som om wattstyrkan inte är så viktig som många tillverkare vill påskina. Däremot förmågan att leverera ström.
Mina högtalare, dvs Kef Reference 1-2 på 4ohm kan således drivas av en förstärkare på både 2x60watt som 2x160 med välljudande resultat! Allt under förutsättning att jag inte spelar alltför högt (bor i lägenhet så det går inte med hänsyn taget till grannar).
Vilket alltså lämnar fältet tämligen öppet för ett intressant förstärkarval (och CD-spelare inom kort): Primare A20 eller A30, Roksan Kandy eller Roksan Caspian, Arcam DIva 85, SAT Amplifix, Vincent...
Tack alla som svarat - fortsätt gärna!




Vad trevligt att det varit till hjälp i ditt val av förstärkare. MvhKristofer
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/06 :  13:00:09  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Gabe

Nu har jag läst alla svar noggrant, och vågar mig på en slutsats (rätta mig gärna om jag har fel!). Det förefaller som om wattstyrkan inte är så viktig som många tillverkare vill påskina. Däremot förmågan att leverera ström.
Mina högtalare, dvs Kef Reference 1-2 på 4ohm kan således drivas av en förstärkare på både 2x60watt som 2x160 med välljudande resultat! Allt under förutsättning att jag inte spelar alltför högt (bor i lägenhet så det går inte med hänsyn taget till grannar).
Vilket alltså lämnar fältet tämligen öppet för ett intressant förstärkarval (och CD-spelare inom kort): Primare A20 eller A30, Roksan Kandy eller Roksan Caspian, Arcam DIva 85, SAT Amplifix, Vincent...
Tack alla som svarat - fortsätt gärna!




Hej Gabe!

Du har förstått allt rätt, lycka till med ditt val av förstärkare etc.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/06 :  13:06:41  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Gabe

Nu har jag läst alla svar noggrant, och vågar mig på en slutsats (rätta mig gärna om jag har fel!). Det förefaller som om wattstyrkan inte är så viktig som många tillverkare vill påskina. Däremot förmågan att leverera ström.
Mina högtalare, dvs Kef Reference 1-2 på 4ohm kan således drivas av en förstärkare på både 2x60watt som 2x160 med välljudande resultat! Allt under förutsättning att jag inte spelar alltför högt (bor i lägenhet så det går inte med hänsyn taget till grannar).
Vilket alltså lämnar fältet tämligen öppet för ett intressant förstärkarval (och CD-spelare inom kort): Primare A20 eller A30, Roksan Kandy eller Roksan Caspian, Arcam DIva 85, SAT Amplifix, Vincent...
Tack alla som svarat - fortsätt gärna!




Hej Gabe!

Du har förstått allt rätt, lycka till med ditt val av förstärkare etc.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/06 :  13:24:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag skummade bara igenom de tidigare svaren i din förra tråd och ser nu att du har baserat en slutsats på ett ungefärligt genomsnitt av de andra svaren. Det är ofta så med svar på en fråga att du får svar som skiljer sig åt i uppfattning. Alla har ju förstås sin egen uppfattning, men det är inte säkert att något ÄR på ett visst sätt bara för att de flesta säger att det är det.

Min uppfattning med visst mått av teknisk förklaring:
Uteffekten ("wattstyrkan" som du skriver) är förstås beroende på hur starkt du tänker spela. Med högtalare med "normal" känslighet på ca 90 dB/2,83 V/m och en förstärkare på t ex 60 - 70 watt kommer klippning att inträda förr än du tror. Du behöver inte spela fruktansvärt starkt som du kanske tror. Förstärkaren klipper, dvs "hugger av" topparna i kortvariga transienter. Dessa transienter som finns i musiken är mycket viktiga att atårges korrekt. När förstärkaren klipper och transienterna kapas, låter det som att ljudet hårdnar vilket är en vanlig kritik på ljudet hos en transistorförstärkare. Du märker det också genom att vid en viss nivå på din volymratt så låter det sämre än annars*. Då kanske du tidigare har trott att det är högtalarna och/eller dina öron det är fel på, men det är då vanligt att det är förstärkarklippning du hör. Det är förstärkaren maximalt tillgängliga utspänning som begränsar (utspänningen i nätdelen).

* Det är mycket vanligt att full uteffekt redan nås med volymratten omkring "kl 12". Det är för att förstärkartillverkarna vill få dig att tro att du har köpt en förstärkare med jättemycket uteffekt. Du tror då att du kan dra på ännu mer, fast det går inte för det låter bara ännu mer illa.


En fyrdubbling av effekten ca 240 - 280 watt ger endast 6 dB extra ljudtryck, vilket bara uppfattas nästan som en fördubbling, då förstår du att det kanske ändå inte är så dumt med mycket effekt ändå. Rörförstärkare klipper inte lika "elakt" som en transistor-dito, de brukar "runda av" klippningen vilket gör att mindre övertoner alstras och därigenom en mer uthärdlig klippning. Det brukar låta mer som om att ljudet blir lite "grötigare".

Om du tycker en del av detta verkar konstigt kan du fråga igen om det du undrar över.

Fram för fler stora förstärkare på 250 watt (i 8 ohm) eller gärna mer!


Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/12/06 :  13:55:14  Show Profile Send s.m.f a Private Message
jag är nöjd med mina 300w i 8 ohm, men jag har inte fått pressa dem så hårt ännu...

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/12/06 :  14:55:35  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej Gabe

Jag försökte att köra mina KEF 3-2:or med MF A3CR pre/power och då tycker jag att stärkarna inte riktigt "orkade" driva dessa högtalare. Detta trots att de är specade till 210 W/4 Ohm och runt 70 A i peakvärde.
Det kändes som att basen blev svampig och ljudet överlag blev alldeles för varmt eller "blommigt" (kommer inte på nåt vettigt ord just nu).

Min I-5:a lämnar inte mer än 110 W/4 Ohm och max 16A och där finns inga problem att driva högtalarna, man kan inte stirra sig blind på vare sig Watt eller Ampere.

Linkan

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/06 :  15:11:27  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by linkan

Hej Gabe

Jag försökte att köra mina KEF 3-2:or med MF A3CR pre/power och då tycker jag att stärkarna inte riktigt "orkade" driva dessa högtalare. Detta trots att de är specade till 210 W/4 Ohm och runt 70 A i peakvärde.
Det kändes som att basen blev svampig och ljudet överlag blev alldeles för varmt eller "blommigt" (kommer inte på nåt vettigt ord just nu).

Min I-5:a lämnar inte mer än 110 W/4 Ohm och max 16A och där finns inga problem att driva högtalarna, man kan inte stirra sig blind på vare sig Watt eller Ampere.





HIHIhihihihiih jag skulle vilja höra lite "blommigt" ljud =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/12/06 :  15:15:40  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
jag klarar mig fint på mina 50w (100 i 4ohm och så vidare), och det låter inte sämre när jag spelar riktigt högt (fast det brukar inte bli så ofta)
högtalarna har en känslighet på 86dB/2.83v/1m.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/06 :  15:43:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Fram för fler stora förstärkare på 250 watt (i 8 ohm) eller gärna mer!" Märk väl att i dessa förstärkare så måste man använda flera "förstärkningar" vilket ökar risken för distorsion. MvhKristofer
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2002/12/06 :  15:55:32  Show Profile Send Gabe a Private Message
Nu är jag snart lika förvirrad som i början...
Är det helt enkelt så att jag bör ta det säkra före det osäkra och koncentrera mig på de förstärkare som tangerar eller passerar de 2x150 watt i 4ohm som KEF rekommenderar?
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/06 :  15:59:55  Show Profile Send n00b a Private Message
Som du märker så finns det lika många åsikter som personer ungefär =))

Du får lyssna på alla läsa själv och bilda dig en egen uppfattning =))

Tyvärr enda chansen

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/06 :  16:18:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Låter det bra, så är det bra.
Låna hem och testa.




Finns det blommig falukorv så finns det väl blommigt ljud.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/12/06 :  16:33:26  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
quote:
Originally posted by s.m.f

jag är nöjd med mina 300w i 8 ohm, men jag har inte fått pressa dem så hårt ännu...




Vad är det för något på bilden?
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2002/12/06 :  16:37:55  Show Profile Send Gabe a Private Message
"Som du märker så finns det lika många åsikter som personer ungefär =))

Du får lyssna på alla läsa själv och bilda dig en egen uppfattning =))

Tyvärr enda chansen

//jonas"

Det är förmodligen dagens bästa råd...
Tack för alla synpunkter ändå!
Gabe
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/06 :  16:38:34  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

quote:
Originally posted by s.m.f

jag är nöjd med mina 300w i 8 ohm, men jag har inte fått pressa dem så hårt ännu...




Vad är det för något på bilden?



MusicalFidelitys Nuvista slutsteg

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/06 :  16:40:19  Show Profile Send Rebo a Private Message
Robin: Det är ett par MF Nuvistor slutsteg, tror jag iaf :)
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/12/06 :  16:41:30  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
n00b,Rebo, Kostar?
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/06 :  16:44:25  Show Profile Send Rebo a Private Message
Vet inte nypris men jag vill minnas att jag såg ett par begade, ev demox?, för 35-40k på peaudios hemsida för ett tag sen. Jag kan minnas fel dock, men det kanske är dessa som smf har köpt :)
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/12/06 :  16:46:54  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
mhmhmhmh... hmmm.. najs..
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/06 :  16:58:05  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Gabe

Nu är jag snart lika förvirrad som i början...
Är det helt enkelt så att jag bör ta det säkra före det osäkra och koncentrera mig på de förstärkare som tangerar eller passerar de 2x150 watt i 4ohm som KEF rekommenderar?



Hej igen Gabe!

Glöm inte att 2x75watt I 8 ohm = 2x150 watt i 4 ohm.
Således behöver det inte bli så dyrt kanske.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/06 :  17:40:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Glöm inte att 2x75watt I 8 ohm = 2x150 watt i 4 ohm.
Således behöver det inte bli så dyrt kanske.



Det är inte nödvändigtvis så att förstärkaren klarar att fördubbla effekten vid halva impedansen.

M.V.H.

Bror Duktig
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/06 :  18:17:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

"Fram för fler stora förstärkare på 250 watt (i 8 ohm) eller gärna mer!" Märk väl att i dessa förstärkare så måste man använda flera "förstärkningar" vilket ökar risken för distorsion. MvhKristofer



Teoretiskt är det förstås en risk för det, men i praktiken finns det massor av välljudande stora slutsteg. Det finns förstås dåliga stora slusteg också, likväl som det finns klantar som bygger små slutsteg.

Johan
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/12/09 :  11:39:12  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Ja det stämmer att det är en musical fidelity nuvista m300 med separat nätdel. Nypris var 54000 för ett av 500 tillverkade exemplar.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/09 :  11:47:17  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Gabe

Nu är jag snart lika förvirrad som i början...
Är det helt enkelt så att jag bör ta det säkra före det osäkra och koncentrera mig på de förstärkare som tangerar eller passerar de 2x150 watt i 4ohm som KEF rekommenderar?



Ursäkta om du riskerade att bli lite vilsen i ditt val pga mitt inlägg. Det låter oftast bättre med svagare förstärkare än starkare. Detta då ifall de ligger inom samma prissegment. MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000