HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cara akustik program osv.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/07/09 :  12:28:55  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Hej.
Är det någon som har använt Cara för att fixa rums akustiken(http://www.cara.de/ENU/index.html)?
Eller kanske har testat http://www.cara.de/ENU/ac.html ?

*Argumenting on the internet is like competing i the para olympics.....afterwords you´re still retarded

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/07/09 :  12:34:38  Show Profile Send drgreen a Private Message
Beställde för ca 30 min sen cara2.1 ...kan återkomma med rapport :-)
finns en tråd på hifimagasinet som tar upp cara litegranna...
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/07/09 :  12:42:37  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Tjena.
Låter som ett krav ;) på en rapport.
Den där The HiFish Audio Controller "AC" kan det vara något?



*Argumenting on the internet is like competing i the para olympics.....afterwords you´re still retarded
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/07/09 :  14:14:13  Show Profile Send KC a Private Message
Efter att ha haft väldiga problem med högtalarplacering
i mitt nuvarande rum så beställde jag CARA och hoppades
jag att den skulle kunna hitta nåt bra alternativ.
Tyvärr är mitt rum så hemskt att det slutade med högtalarna
placerade ca 80cm från varandra och lyssnaren ca. 1m ifrån.
Nja, inte precis så jag vill ha det Detta är så klart
inget CARA kan göra nåt åt. Jag måste helt enkelt kontrollera
rummet först.

CARA är doc ett ypperligt verktyg, du kommer inte ångra
ett köp. Jag tycker det är förvånansvärt att de kan vara
så lågt pris på det som det är. Observera att, om dina
högtalare inte är med i databasen, du måste mata in en hel del
om högtalarnas spec i programmet. Passa på att skicka runt mail
under tiden du väntar på leverans. Du kan också börja ta mått
på rummets alla parametrar under tiden. Då är det bara att
köra igång när leveransen kommer

/KC

=========================================================================

"High-End Audio is God's way of telling you that you have too much money
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/09 :  19:03:16  Show Profile Send mag a Private Message
Klarar programmet av oregelbundna tak mm ?
Jag har tex snedtak från väggen och upp en bit och sedan rakt.

//Magnu
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/09 :  19:25:40  Show Profile Send Morgan a Private Message
Det kan vara vettigt att tänka på att alla former av "placerings-optimering" för högtalare och lyssningsposition med avseende på frekvensrespons är allt annat än optimering av impulsrespons. Oftast så uppnår man jämnast frekvensrespons med avseende på rumsresonanser i den position där man har största möjliga "utsmetning" av impulsresponsen. Detta går ut över ljudets punktformighet och transientförmågan - inte minst i basområdet. Den "äkta" dynamiken uteblir, men man kan ändå uppleva en förbättring, eftersom frekvensresponsen blir mer linjär.
Placering av högtalare och lyssningsposition är bara en liten liten del av den insats man behöver göra för att komma tillrätta med rummets problem...

Bara för att nu vara lite krånglig ;)

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/07/09 :  20:22:43  Show Profile Send Tobias a Private Message
Jag fick hem CARA för någon vecka sedan, så jag har inte lärt mig programmet riktigt bra än.

Vet någon om man kan "låsa" lyssningsvinkeln i programmet, eller om det inte går? CARA tenderar att föreslå lyssningsvinklar som är bredare än de jag gillar.

Vilket brukar vara bäst, att räkna med många reflexer, säg 15 st utan så många möbler inritade, eller med bord, fåtöljer, TV, stereobänk o.s.v, men med bara 5-6 reflektioner?

Med tiotalet reflexer och möbler inritade blir beräkningstiden orimligt lång (flera veckor).

/Tobias
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/09 :  23:23:42  Show Profile Send markku a Private Message
Jag ville kalla mig en sann CARA veteran: installerade första version i juni 1999 och använde det fram till Hifish Acoustic Controller kom på markedet i december 1999. Jag får väl tacka tyska bladet Stereoplay, som skrev om dessa i tidig tidspunkt. Snacka om att vara pioner. Nya version ger givetvis bättre möjligheter i modellering, plus alla dom mätdata från olika (oftast tyska) högtalarproducenter är ett stort pluss....

Det blev aldrig uppdaterin av CARA, helt enkelt eftersom jag tycker att VERKLIGHETEN är viktigare än TEORIN. Man kan modellera av hjärtans lust och låta PCn sköta dom max 10.000 akustiska beräkningar, men det är och förblir teori!

Jag var mycket aktiv med Hifish i början, Johannes von Reussner tänkte t.o.m. använda mig som produkttestare. Tyvärr, kom han på andra tankar, men länk till min sajt har han satt på Hifish's länksida (inte dåligt, vad!). Som några av er redan vet, så har jag lagt ut websidor om högtalarplacering hemma hos mig m.h.a. Hifish AC så tidigt, att det inte ennu fanns programvara. Häftet med massor av notater finns kvar.

Men jag har vuxit från detta nivå: nu gäller det akustiska mätningar med kalibrerad mätmikrofon och ETF akustikprogram. Är man seriös med hifi och rumakustik, så är denna kombination en rimlig investering. ETF kan berätta så mycket mera än Hifish AC/CARA kombo kan någonsin. Kanhända jag vill satsa på Sound Analyzer program också för att kolla rummets 'artikulation'. Adjö till ca. 190 Euro.

Terräng framför kartan, mina herrar!

mvh
Markku

< "Don't try to explain it, just sell it." Colonel Tom Parker >
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/10 :  10:59:27  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:

Jag fick hem CARA för någon vecka sedan, så jag har inte lärt mig programmet riktigt bra än.

Vet någon om man kan "låsa" lyssningsvinkeln i programmet, eller om det inte går? CARA tenderar att föreslå lyssningsvinklar som är bredare än de jag gillar.

Vilket brukar vara bäst, att räkna med många reflexer, säg 15 st utan så många möbler inritade, eller med bord, fåtöljer, TV, stereobänk o.s.v, men med bara 5-6 reflektioner?

Med tiotalet reflexer och möbler inritade blir beräkningstiden orimligt lång (flera veckor).

/Tobias





I "CARACALC", Gå in under "Options" och välj "Variational Ranges". Där finns ett block "Orientation" där man kan välja hur högtalarna skall få vridas.

När det gäller all form av simulering så gäller alltid det faktum att modellen skall approximera verkligheten som bra som möjligt -utan att det blir för jobbigt att räkna på det hela.

Det finns självklart en brytpunkt där du tagit bort för många möbler för att modellen skall kunna anses som godtagbar.

Tänk på att det viktiga är inte att möbleringen är exakt utan att den representerar en hygglig approximation av möblernas akustiska egenskaper. Det är en akustisk modell du bygger Du kan ofta ersätta komplexa former som t ex en pinstol (som har många faceter) med ett par rätblock av lämplig _akustisk_ storlek.

Det svåra hantverket när det gäller all typ av simulering är att ballansera modellens noggranhet med beräkningarnas noggranhet. Det är ingen mening att räkna länge på en kraftigt förenklad modell eftersom modellen i sig innehåller en massa fel som gör att resultatet inte stämmer helt överens med verkligheten. Samma sak gäller om man har en extremt exakt modell som man inte mäktar med att räkna noggrant på.

I detta fall tycker jag att man skall göra en ganska enkel modell och räkna lite längre på den.

En annan sak man kan tänka på är att t ex placeringsoptimeringen använder färre "listeners" att räkna på (den tittar bara på lyssningspositionen tror jag) och kan därför göras mer exakt än när rummets alla "listeners" skall beräknas (t ex impulsresponsen för varje punkt i rummet).

Henrik
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/07/10 :  11:04:44  Show Profile Send KC a Private Message
mag, den klarar av oregelbundna tak.

Tobias, vad som är bäst är kan bara du själv avgöra. I manualen
står det att du bör inte rita in alla detaljer för placeringberäkningarna,
utan bara de i närheten.

Morgan, jag tycker du är lite extrem. "men man kan ändå uppleva en förbättring".
Inte bara det, det BLIR en förbättring (om man gjort rätt, så klart). Bara
för att impulsrespons är viktigt men ofta åsidosatt, betyder inte att
frekvensrespons blir mindre viktigt. Kom hem till mig nån gång så får du se
hur illa det kan låta med dålig frekvensresponse.

Till sist vill jag bara påminna om att man skall använda ett verktyg
till dess ändamål. Man mäter inte avståndet mellan ett par städer med
ett skjutmått. CARA är till för att ge en indikation på vart högtalarna
skall stå (marknadsföring kanske påstår annat, men alla vet väl hur det
är med marknadföring). Om jag skulle mäta rummets och ljudets egenskaper
med mic och programmvara efter varje lilla förflyttning av högtalarna så skulle
jag nog dö av hög ålder innan jag var färdig Efter placering av
högtalarna efter CARAs förslag kan man då lyssna (öronen och hjärnan
som mic och programmvara) eller använda mic och programmvara och finsjustera.
Samma sak gäller med placering och val av akustikmaterial. CARA kan ge en
indikation, sedan kan man placera och mäta eller lyssna och omplacera.

Edited by - KC on 2002/07/10 11:07:0
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/10 :  11:12:07  Show Profile Send markku a Private Message
Har någon provat RPG's Room Optimizer. Master Handbook of Acoustics offrar 38 sidor för detta program.

http://www.rpginc.com/products/roomoptimizer/

Jag har ju själv downloaded demoversion, men användarkoden ligger på jobbet - och jag har semester...

Kalman Rubinson nämnar detta alternativ i onlineartikkel om CARA

http://www.stereophile.com/printarchives.cgi?438

mvh

Markku

< "Don't try to explain it, just sell it." Colonel Tom Parker >
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/10 :  11:14:25  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:

Det kan vara vettigt att tänka på att alla former av "placerings-optimering" för högtalare och lyssningsposition med avseende på frekvensrespons är allt annat än optimering av impulsrespons. Oftast så uppnår man jämnast frekvensrespons med avseende på rumsresonanser i den position där man har största möjliga "utsmetning" av impulsresponsen. Detta går ut över ljudets punktformighet och transientförmågan - inte minst i basområdet. Den "äkta" dynamiken uteblir, men man kan ändå uppleva en förbättring, eftersom frekvensresponsen blir mer linjär.
Placering av högtalare och lyssningsposition är bara en liten liten del av den insats man behöver göra för att komma tillrätta med rummets problem...

Bara för att nu vara lite krånglig ;)

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?*



CARA använder en genomtänkt kvalitetsmått för positionsoptimeringen. Det man optimerar på är ett antal kvalitetsparametrar som beräknas utifrån psykoakustiska beräkningar som viktas ihop, och sedan söks minimum för denna viktade kvalitet:

Frequency Response (som i sin tur viktas om "valfri" targetkurva)
Location
Clearness/Claity (SNR)


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000