HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur kan ett nätfliter begränsa dynamiken?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/07/08 :  09:35:19  Show Profile Send linkan a Private Message
Efter att ha läst en del inlägg om att vissa nätkablar/filter ska kunna begränsa dynamiken så måste jag få fråga: hur är detta möjligt om det inte är så att de är felkonstruerade? De ska ju inte göra annat än att skydda mot spikar, skydda mot RF och ta bort övertoner i vissa fall. Vad är det som gör att många säger att filter kan vara dynamikbegränsande om det inte är så att de tillför något oönskat?
Jorma och Morello verkar ju vara rätt insatta i detta ämne men kan nån av er ge mig en vettig förklaring eller är detta ett "faktum för att det alltid sagts så"?

Linkan



Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/08 :  09:47:39  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

De vanligatse nätfiltrena är ett andra ordningens lågpassfilter avstämt till tämligen hög frekvens.
Under antagande att det är avpassat till apparatens effektförbrukning förekommer inte någon dynamikbegränsning.

Skärmade nätkablar utan filter filtrerar inte något (det framgår ju klart), men skärmar däremot mot RF-instrålning.

mvh




Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/07/08 :  10:07:30  Show Profile Send linkan a Private Message
OK, så oftast så sker det inte nån dynamikbegränsning tolkar jag ditt svar som.
Jag har dessutom blivit rådd att inte ansluta slutstegen till ett nätfilter utan endast CD och försteg, vad kan denna rekommendation komma ifrån?

Linkan
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/08 :  10:22:18  Show Profile Send Morello a Private Message
Att du fått den rekommendationen kan bero på att slutsteg drar mer ström och därmed ställer högre krav på nätfiltret.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/09 :  13:45:59  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:

OK, så oftast så sker det inte nån dynamikbegränsning tolkar jag ditt svar som.
Jag har dessutom blivit rådd att inte ansluta slutstegen till ett nätfilter utan endast CD och försteg, vad kan denna rekommendation komma ifrån?

Linkan





Nätfilter används för att hidra högfrekventa signaler att ta sig mellan apparaten och nätsladden - i någon riktning. Digital elektronik brukar ofta vara problematisk i detta avseende (högrekvent rippel) och ett nätfilter på CD:n kan se till att minska _utgående_ störningar som CD:n genererar (om det finns några).

Henri
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/09 :  17:18:33  Show Profile Send Timbre a Private Message



Hur är det med tuners och utgående störningar?
Go to Top of Page

hifi
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/07/10 :  00:26:10  Show Profile Send hifi a Private Message
Högfrekvent skräp på elnätet bildas bland annat av att Lytarna i ett slutsteg slår om mellan att lämna ström och ackumulera ström detta ger upphov till strömspikar. och spikar innehåller många högfrekventa komponenter.

Ett Nätfilter höjer impedansen mot elnätet detta gör att det kan bli lite svårare för en Trafo att "suga" i sig energi. detta är dock inte ngt problem på Klass A slutsteg eller tillräckligt överdimensionerad AB steg.

/micke

"Only the universe and human stupidity is infinite and im not sure about the former" /Albert Einstei
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000