HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om Nordost
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/08 :  01:02:24  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Det är många som höjt Nordost Valhalla till skyarna här på forumet.
Jag tvivlar inte på att den är bra (utmärkt recention av Sladd), men skulle vilja ha en förklaring till varför den är så dyr?
(om ändå prisvärd enligt Jorma !!)

Eftersom många av oss här på forumet lirar i en annan (lägre ) klass, skulle det vara intressant om någon hade åsikter om Nordost´s mer överkomliga sortiment.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/08 :  02:13:47  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Vad kul att man får spekulera lite!!

Det brukar börja med nån ingenjör som har en idé vilken kommer att sopa mattan med alla andra konkurrenter - i detta fallet inom kabelvärlden då alltså.

Just det här gänget trodde mer på den platta principen (anledningen om skin-effekter och kapacitanser och ljushastigheter och annat skrot lämnar vi därhän). Andra kör ju med boxar med lite pryttlar i, somliga har 47 skärmar gärna i olika material, några petar in lysdioder i snablarna så att man snart behöver nätkabel till boxen som skall förse högtalarkablarna med ljus (och skärm), ja ni fattar, det bli lätt lite snurrigt.

Hur som helst. Min tro är att man är hifiintresserad och provar sin idé och så märker man att den fungerar. Jag kan göra en kabel för 5000:- och tjäna pengar på den helt lagligt med skatt och allt och marginaler etc och den låter dessutom bättre än konkurrenterna i samma prisläge. Själv tycker jag alltid att den låter bättre än konkurrenternas dubbelt så dyra kablar men det är en annan historia....

Det går ett år och du funderar och filar på din ide och gör massor med material- och lyssningstest och kör kablarna i frysbox, centrifugen och vad man nu har till hands. Vi antar att den pysslar med detta har full koll på hur han vill att den perfekta kabeln skall låta. Han måste ha ett ljudideal. För att komma längre blir med nödvändighet alla standardkablar (de flesta kabeltillverkare köper merparten av sina kablar eller åtminstone råmaterialet från samma 4 - 5 tillverkare i världen) överflödiga. Man kommer liksom inte längre med tvinna, skärma, terminera, frysa paketera eller hänga en BH på stumparna....

Vi är framme vid 1. Hantverk=mantimmar=dyyyyyt
2. Lyssningstester modell smått oändliga=mantimmar=dyyyyyt
3. Materialen brukar landa på silver eller andra ädla saker som behandlas i speciellt framtagna processer och kanske maskiner i korta serier= dyyyyyt
Och vi lägger väl till att "Teflon" är något som har hundra ansikten och kan läggas på på många olika sätt förutom att det hela skall testas ut då....

I Valhallas fall gör man en helt extrem kabel.

Nu kommer nästa steg in, det jag brukar kalla för "luft". Det finns alltid folk som har sådana anlägningar att de både kan och är villiga att betala för det bästa. Då har vi liksom lämnat alla reella kostnader bakom oss. Nu träder den beryktade "marknaden" in....

Marknaden kan peta iväg priset med det dubbla eller det tredubbla. Med Valhalla är det alldeles säkert så att om man tittade på forskning, utveckling, testning, marknadsföring, tillverkning och ett gäng påslag i olika försäljningsled samt 25% moms på toppen så skulle vi nog inte - som fallet är idag - hamna på en prislapp av en ny småbil för några meter elektrisk ledare....

Sista ledet är då det viktigaste. Låter den för pengarna? Det kan bara du själv svara på. Låter den lika bra som konkurrenterna i samma prisläge? Det kan man ta reda på om man har en anläggning som matchar upplösningsnivån mm i detta välljudets finrum.

De stora drakarna slåss om att ha den bästa prestigekabeln, det finns en verklig konkurrens där uppe, var så säkra. Själv har jag aldrig hört något bättre i mitt system men 140 lapp för 1 meter signalkabel och 3 meter högtalarkablage? (även om detta bara är en tredjedel av Transparents top of the line-nivå....)

Nästa år kanske...

Sorry längden, har suttit i traktorn och slått hö halva natten, man laddar upp en massa bokstäver awserv2p2ër,öwråewm,bn4gtr'qwklwerop

Jag förstår hur du menar - hur menar du då?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/08 :  02:27:02  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Frågan om varför Valhallakabeln är så dyr ställdes på Frankfurtmässan.
Och Nordosts representant Lars Cristiansens svar var:
Maskinen som kabeln tillverkas i är en specialtillverkad maskin för denna kabel.
Den kostar ett par miljoner dollar, och ska tjänas in. Maskinen klarar bara av att tillverka ca. 6 meter i timmen. Hälften kasseras pga. kvalitetskraven. En liknande maskin som tillverkar EKK kan köra 5 km i timmen.
Och på EKK är det idag inga utvecklingskostnader eller marknadsföringskostnader. Utvecklingskostnaderna ska också betala sig. Sedan kostar marknadsföringen ett antal dollar. Detta läggs givetvis också på priset. Och tanken är att den ska ge vinst.
Och som han också sa att det är idag ingen annan tillverkare som kan tillverka denna kabel.
Detta är tillverkarens förklaring till det höga priset.


Jorma

Edited by - Jorma on 2002/07/08 02:28:1
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/08 :  02:41:36  Show Profile Send matson a Private Message
Hade dom sålt kabeln för 10 papp för ett 3meters par hade dom med all säkerhet gjort mindre vinst!

Här bör man kanske ändå ställa sig frågan om det inte är bättre att köpa en billigare kabel och bränna lite mer på högtalarna?

Sen gäller ju matchning av kablar också, så det är inte alls säkert att Valhalla är "bäst" vart den än kommer....

En kabel som är väldigt omtyckt i USA och flera gånger föredragits före Valhalla är Empirical Audios "Clarity 7" som ligger på ca 10-15 papp(+moms+frakt). Sen finns ju HMS, Siltech, Kimber och en massa annat också......

On-topic:
Jag hade hemma en av deras billigare signalkablar som jag gillade väldigt mycket, men köpte den inte av skäl som jag nu glömt.....Black Knight hette den. Dyker det upp en sån till bra pris så slår jag nog till....kanske....(det är roligare att göra egna)



Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/08 :  03:09:55  Show Profile Send Morello a Private Message
Det är inte helt ovanligt att folk drar slutsatsen att om A kostar mer än B, så är A nödvändigtvis bättre än B.
eller:
"kostar det, så smakar det"

Sedan finns ett "teorem" inom ekonomin som kallas "snobbteoremet", vilket i stora drag går ut på att ett högt pris ger produkten status med mera. Kan kanske någon ekonom här på forumet redogöra för teoremet? Pjotre kanske har lust?

80 papp borde räcka för att köpa tex fyra st. Krell KSA 80 MkII beg.

Konstigt att inte någon kabeltillverkare kan visa en fysikaliskt verfierbar egenskap som dessa dyrkablar sägs ha.
Jag diskuterade en gång kablar med en docent inom fysikalisk elektronik på uppsala universitet. Han skakade på huvudet när jag berättade om kablarna för 5-ställiga belopp. Han är ganska gammal och har varit hifi-intresserad sedan 60-talet.

mvh



Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/08 :  04:00:57  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det finns långt dyrare kablar än Valhallan. Vem har sagt att dom är bättre för det. Och akademiska diskussioner om att docent, doktor eller proffesor det eller det tycker si och så är totalt ointressant för flertalet inkl. mig på detta forum.
Många av köparna till Valhallakablarna eller andra dyra kablar kanske inte ser det som att antingen köper jag en Krell eller kablarna.
Dom kanske köper bägge. Utan att tala om det här eller någon annan stans.
Om ekonomer och akademiker fick bestämma vad jag skulle köpa, så tror jag att ljudet hemma hos mig hade varit en ren katastrof.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx



Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/08 :  04:28:20  Show Profile Send Morello a Private Message
"snobbteoremet" är ingenting jag hittat på eller funderat speciellt mycket på, utan är välkänt från ekonomin.
Om du undrar vad det är för något kan du konsultera lämplig lärobok eller fråga en ekonom. Det är ett mycket känt "teorem".
Finns säkert någon här som kan redogöra för det. Jag tror Pjotre är ekonom och känner i så fall säkert till det.

Anledningen till att jag drog in Krell i debatten är att för 80 papp får man en ny Krell-stärkare. Jämför substansen, kunskap och omsorg som ligger bakom en Krell med en kabel af godtycklig sort.

mvh

PS. Jag har ingalunda idiotförklarat någon. DS.


Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/08 :  05:47:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Här är en kabelhistoria från PS-A. De tar bl.a upp det där med priset på deras kabel. Lab2 finns som ström och HT-kabel. Den är räserdyr, men efter att ha provat deras billigare variant säger jag faktiskt prisvärd. Man måste se det som en del i anläggningen, inte bara som en kabel (som många andra sagt före mig).

http://www.psaudio.com/articles/labcables_manufacturing.asp

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/08 :  06:24:28  Show Profile Send Morello a Private Message
Tyvärr fanns ingen information om kabelns egenskaper.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/08 :  08:03:25  Show Profile Send Morello a Private Message
Har läst ett dokument från Nordost

Nordost gör gällande att våghastigheten i kabeln skulle påverka ljudet. Det är ingalunda sant i något avseende.Vi ber vänligen forumdeltagarna ha överseende med detta något självsäkra uttalande....
Däremot måste kabeln fördröja lika mycket vid olika frekvenser.
Nordost redovisar inte dispersion, dvs dielektiakts fekvensberoende.
En konstant löptid på tex 1 sekund spelar ingen roll. Det är exakt samma sak som att trycka på "play" en sekund senare.

För den matematiskt intresserade:
Matematiskt skriver man en fördröjning: exp(-s*a)
a=fördröjningen

Som en parantes kan nämnas att en meter RG62 fördröjer med ungefär 4 nanosekunder.

Vidare skriver Nordost om "zero reflection"

Nordtost Valhalla har en karaktäristisk impedans om ganska exakt Zo=50 ohm.

Reflektionen vid tex försteget som ges av:

gamma=(Zs-Zo)/(Zs+Zo)

beror som vi ser av Zs, dvs utgångsimpedansen.

Hur kan Nordost hävda att den är noll utan kännedom om förstegets utimpedans?? Bull-shit.

Zs varierar mellan allt fån 1 ohm till flera kilo-ohm.

Reflektionen blir noll om och endast om Zs=50.

Sean skriver Nordost om skinneffekten, dvs strömfördelningen som funktion av frekvens.
Penetrationsdjupet vid 20kHz i koppar är 460um, dvs ungefär en halv millimeter. Här måste jag tillstå att en tjock solid ledare inte får en homogen fördelning. Frågan är hur stor inverkan den minskade konduktansen får vid höga frevenser?
Om en rund solid ledare har diameter under 1mm gör skinneffekten sig ej gällande.

Det var allt från TT.

mvh




Joe Morello

-Time Further Out-


Vi vill i all välmening påminna om att forumet i första hand är tänkt för hifientusiaster som vill byta erfarenheter med varandra. Inlägg av uppsatsliknande teoretisk karaktär inom angränsande ämnen - framförallt teknik, matematik och fysik - kommer att kortas eller modereras bort oavsett om innehållet är korrekt eller inte. DIY-forumet kan undantas då det ibland avhandlas ingående beskrivningar i ämnet där. I de fall en genomgång är av betydelse för att förklara något för forumdeltagarna så skall detta hållas kort, översiktligt samt på så sätt att även vi moderatorer förstår vad som skrivs /Slad
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/08 :  10:02:14  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

"snobbteoremet" är ingenting jag hittat på eller funderat speciellt mycket på, utan är välkänt från ekonomin.
Jag tror Pjotre är ekonom och känner i så fall säkert till det.




Godmorgon!

1. Jodå, det finns många exempel på hur man genom att "skapa" en "exklusiv aura" kring ett märke kan både öka försäljningen och få bättre betalt. Ett närliggande exempel är ju Bang&Olufsen, där man var på konkursens brant för ett antal år sedan. Vad göra? Jo, vi fixar en designer som gör om designen på produkterna och så tar vi 3-5 gånger så mycket betalt för produkterna och vips, försäljningen ökade markant bolaget klarade sig från konkurs och är idag ett mycket välmående företag med köprekomendation hos de flesta mäklarhus...

Andra exempel på detta är ju inom klädbranchen där man genom att skapa ett exklusivt varumäke skapar en status för dem som köper produkterna. Typexempel här kan ju vara Peak Performance, Sebago Docksides etc. Där kvalitetsökningen knappast står i relation till det ökade pris man får betala för att bära dessa märken. (Det sista är men personliga reflektion)

Så visst finns det ett "snobbteorem" om det sen är den officiella benämningen låter jag däremot vara osagt.

Om sedan detta är överförbart på High End hifi utrustning vet jag inte, det kanske det är i USA, England och Tyskland men i övriga världen är ju high end konsumenten väldigt ensam/fåtalig.... Jag menar när mina kompisar, släktingar eller grannar är hemma hos mig så har dom ju inte en susning om vad Advantage är eller vad Nordost Valhalla (om jag hade haft sådana). Hemma imponerar min B&O i vardagsrummet mer...

2. Om man ska börja finlira med (dyr)kablar så bör i princip allt annat vara på plats i anläggningen. Man bör ha riktigt bra CD/förset/slutsteg och framförallt högtalare. Annars har man inte mycket för att köpa dyr/fin kabel. Man bör även ha sett om akustiken i lyssningsrummet ordentligt och att CD står fri från vibrationer.

Bra kvalitet på kablage ska man alltid ha men att ge sig på Kimbers silverkablar, Valhalla, Transparents XXL eller finare Synergistic Research ger inget mervärde om inte anläggningen är kapabel att ta fram den ökade upplösning som de finare kablarna ger dig. MEN har man alla dessa bitar på plats DÅ är en riktigt bra kabel pricken över i. Men man måste prova sig fram, ett märke är inte rätt i alla anläggningar och i allas öron. Nej, man måste ta hem och provlyssna hemma!

3. Att säga att det är alltid bättre att lägga kabelpengarna på annan utrustning stämmer ju inte alltid. Når man en viss nivå på sin utrustning är det dags för finkablar. Att sen köra Krell/Advantage eller Mark Levinson med lampsladd är ju som att kasta pärlor för svinen... Men att koppla upp en Valhalla med H/K, Primare eller Amplifix är ju lika dumt...

Ha det gött folks!!

//Pjoter

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/08 :  10:16:00  Show Profile Send Morello a Private Message
Herr Sladd!

"Nordost gör gällande att våghastigheten i kabeln skulle påverka ljudet. Det är ingalunda sant i något avseende.Vi ber vänligen forumdeltagarna ha överseende med detta något självsäkra uttalande...."

Tag en funderare på det jag skrev. Det är ett axiom.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2002/07/08 :  10:36:25  Show Profile Send anelar a Private Message
Tjenare,

skall väl först säga att jag är skeptisk till kablar för >2000 metern och håller med Morello på de punkter han tagit upp. Men ändå, tänkte försöka få honom att svettas lite ;).
Kan man överhuvudtaget tala om reflektionsfaktorer på så låga frekvenser vi talar om (10 - 22 kHz)? Har blivit lärd att detta fenomen uppstår betydligt högre upp i frekvens.

Ps. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att själv lyssna på denna omtalade kabel (Nordost Valhalla).

//Anders som för närvarande bygger två Aleph 60 monoblock
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/07/08 :  10:52:39  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Har inte så mkt att tillägga när det gäller bra vs. dåligt.
Undrar egentligen om någon har haft förmånen att testa transparent ref. mot Nordost valhalla?
Fint namn på Nordost signalkablar kanske kunde vara hugin & munin? ;)
/A

*hansomintevillepussas
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/08 :  11:04:53  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Tjenare,

skall väl först säga att jag är skeptisk till kablar för >2000 metern och håller med Morello på de punkter han tagit upp. Men ändå, tänkte försöka få honom att svettas lite ;).
Kan man överhuvudtaget tala om reflektionsfaktorer på så låga frekvenser vi talar om (10 - 22 kHz)? Har blivit lärd att detta fenomen uppstår betydligt högre upp i frekvens.

Ps. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att själv lyssna på denna omtalade kabel (Nordost Valhalla).

//Anders som för närvarande bygger två Aleph 60 monoblock.



Hello!

Det är riktigt att transmissionsledningsteorin är av föga intresse vid audio-frekvenser, men RF-instrålningen från den yttre världen kommer att skapa stående vågor i kabeln om den inte är matchad.
Betydelsen av detta låter jag vara osagd.
Nordost har en poäng med matchningen, men dom är ute och cyklar om dom tror att alla försteg/CD-spelare har utgångsimpedansen 50 ohm.

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/08 :  11:09:58  Show Profile Send n/a a Private Message
Morello: Nej, det finns ingen info om kablarnas egenskaper.. Det behövs inte. Öronen får betstämma. Och som vanligt gäller 30 dagars öppet köp på PS-audio... (inser att Ranefjord gett lite väl mycket reklam för PS-audio på sistone..) Ni får ha överseende... Men jag är ju sååååå nöjd med min nya strömkabel! Kan det verkligen bara varit RF störningar som gått bort???? Jag tror det finns mer, men det är ju jag. hehe Undrar lite hur en Lab2'a som högtalarkabel låter. *mums* Kanske nått för Sladd o co att prova. I mitt fall blir det lite väl dyrt i relation till övrig utrustning. Hade jag kört Quad elektrostaterna (som jag är sugen på men inte har råd med *suck*) hade Lab2 HT-kabel varit med på intressanta produkter listan..



//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/08 :  11:10:13  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Har inte så mkt att tillägga när det gäller bra vs. dåligt.
Undrar egentligen om någon har haft förmånen att testa transparent ref. mot Nordost valhalla?
Fint namn på Nordost signalkablar kanske kunde vara hugin & munin? ;)
/A

*hansomintevillepussas*



Björn har bytt ut sina Transparent Referens XL mot Valhallan.
Och det gjorde han långt innan jobbet hos importören Audionord var påtänkt.

Jorm
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/08 :  11:17:17  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Intressant detta!
Jag tycker det är tur att det finns olika åsikter, hur skulle världen annare se ut. Tänk om alla var överens om att ha B&O i vardagsrummet

Angående priset är det väl också så att om butik/leverantör har samma marginal på Valhalla o dyl (i %), så går ju en hel del av priset till dom.

Var det ingen mer som testat de mer överkomliga kablarna från Nordost?
(gärna i jämförelse med de lite dyrare då)

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/08 :  11:18:27  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej Morello!

Jag ger blanka farao vilka axiom eller teorem eller andra fundamenta som ställs upp och som förväntas vara oomkullrunkeliga. OM det var så skulle inte denna hobby existera, den sista och bästa anläggningen skulle varit byggd 1969 och Clas Ohlson vara störste generalagent med filial på Chalmers, KTH och Umeå Teknis.

Diskussionen hamnar omedelbart i en gammal kär repris med prickskytte meddelst för somliga heliga axiom och vetenskapligheter mot - som det visar sig gång på gång - framförallt kablar.

Vi avhandlar i Valhallafrågan intressanta spörsmål om kabeln ifråga verkligen kan vara prisvärd (jag är tveksam på ett plan som kan kallas för jordnära...) utifrån ett lyssningsperspektiv, vi konstaterar direkt att det finns "luft" i systemet eller snobbfaktor eller vad man kan kalla det i likhet med många exklusivare produkter.
Det är en kul hobby det här med att prova kablar och berätta för andra vilka sensationer man upplevde vid tillfället och vari de ljudliga skillnaderna gentemot andra produkter bestod i. Deltag gärna i den debatten

Jag förstår hur du menar - hur menar du då?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/08 :  11:22:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har hört en av de billigare Flatline kablarna. Vet inte vilken, men den kan väl på sin höjd kostat ett par hundra kr metern. Bas-tunn är min upplevelse, jämtemot en dyrare Clou 310. Tillräckligt detaljerad för mig i övre mellanregistret till diskanten. Clou 310 var bättre på alla punkter.




//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/08 :  11:27:45  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Naturligtvis gäller: "Låter det bra, är det bra".
Det vill säga tycker jag att något jag provar låter bättre/sämre, så gäller det för mig, min anläggning, mitt rum, mina skivor osv.

Detta är odiskutabelt!

Däremot tycker även jag att tillverkare/säljare av en produkt ska kunna förklara produktens egenskaper och innehåll. Det räcker liksom inte att säga "Den låter bra". Jag vill också veta varför den ska göra det! Gärna efter det att jag har lyssnat.
Detta gäller iofs även andra typer av produkter, t ex bilar. Det räcker inte med att "Detta är en bra bil", man vill nog veta mer innan man slantar upp?
(var Det inte RollsRoys som hade "tillräckligt antal hästkrafter?)

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/08 :  11:29:35  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Intressant detta!
Jag tycker det är tur att det finns olika åsikter, hur skulle världen annare se ut. Tänk om alla var överens om att ha B&O i vardagsrummet

Angående priset är det väl också så att om butik/leverantör har samma marginal på Valhalla o dyl (i %), så går ju en hel del av priset till dom.

Var det ingen mer som testat de mer överkomliga kablarna från Nordost?
(gärna i jämförelse med de lite dyrare då)

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"



Testat och testat, men en jämförelse har jag hört, på Frankfurtmässan. Det var mellan Valhallan och i tur och ordning Blue Heaven, och SPM. En jämförelse gjordes också mot Wireworld Gold Eclipse 3A.
Och det var stor skillnad mellan Valhallan och dom övriga kablarna.
Och detta demo gjordes på en relativt billig anläggning.
System Audio stativhögtalare och Thule integrerad förstärkare och Thule Cdspelare. Anläggningen var billigare än Valhallakablarna.
Sladd har testat både Valhallan och en Read Dawn högtalarkabel tillsamman med Quattrofil signalkabel. Det finns att läsa om dessa
i "thrillern" som han skrev : Watt/Puppy vs QRS Neptunus

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/08 :  11:30:22  Show Profile Send Morello a Private Message
Till Ranefjord:

Att kabeltillverkarna inte kan påvisa att kablarna har någon verifierbar egenskap får mig att tveka på hur de specar produkterna osv vid konstruktion. Görs kablarna på intution?

Till Sladd:

"Jag ger blanka farao vilka axiom eller teorem eller andra fundamenta som ställs upp och som förväntas vara oomkullrunkeliga"

Om ett axiom inte är oomkullrunkeligt, så är de enligt definitionen av begreppet axiom inte något axiom.

Jag vet inte riktigt vad din hobby är, men min handlar om återgivning eller snarare skapandet av en illusion. Jag vill att anlägggningen skall kunna ta mig till en rökig jazzklubb tex. Röken står jag naturligtvis för själv. Anläggningen tar hand om ljudfältet som förhoppningsvis svarar mot det Brubeck skapade tex.



mvh



Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/08 :  11:35:37  Show Profile Send n/a a Private Message
Morello: För min del spelar det som sagt ingen roll vad kablen mäter, osv. Hade det gjort det hade jag varit skeptisk till mycket HiFi och hade inte suttit på feta Clou kablar som jag gör idag. Dessa är för övrigt till salu *reklam* *reklam* *reklam* *reklam* *reklam* ... hehe.. Lovar dig att jag skall lyssna på den där LTS kablen innan jag köper nya Clou-metrar.


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/08 :  11:41:10  Show Profile Send Morello a Private Message
LTS-kabeln har jag inte testat, men jag kan berätta lite om den,

Det är helt enkelt en EKK som terminerats med en "låda", men lådan innehåller inte något lågpassfilter som transparent använder.
I lådan sitter en RC-länk som ser till att lasten är matchad** till kabeln. Detta förhindrar att RF-instrålning kommer in i slutsteget och ställer till med elände.
Denna egenskap är fullt verifierbar. Jag tror till och med att LTS har redovisat detta på hemsidan, men är ej säker på det.

** se mitt inlägg ovan om reflektion.

mvh



Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/08 :  11:42:10  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Märkligt Morello ;-) HAr inte lyssnat på Sladds anläggning, men kan misstänka att den kan "förflytta dig till en rökig jazzklubb" även den - jag vet att min kan - och säkert din åxå!

Återgivning - skapa illusion. Återge en jazzklubb - skapa en illusion av en jazzklubb.
Njäeee...enligt mig retorik!

Som tur var får man ju tycka lite som man vill...skulle dock vara kuligast att åka runt till alla forumdeltagare påhemma-hos-demo...



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000