HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Svensk 6SN7
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/03/31 :  11:57:45  Show Profile Send svejk a Private Message
33S30A 33S30B Är svenska ekvivalenter på 6SN7. Skall tydligen vara bland det bästa 6SN7 som finns.

Någon som vet något? Är det att leta efter gralen?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/31 :  12:07:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bildreportage??? Ska jag flytta tråden?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/31 :  12:13:57  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message


Jag vet att de är lika mina 33S29B (6SL7)

EDIT: Kan tillägga att märket (det svenska) är "Standard"

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/03/31 12:16:24
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/03/31 :  13:30:01  Show Profile Send svejk a Private Message
Ursäkta lade tråden fel går utmärkt att flytta


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/03/31 :  13:56:05  Show Profile Send Lord a Private Message
Att 33S30 är ekvivalenter till 6SN7 och tillverkade på "Standard Radiofabrik" i ulvsunda stämmer bra.
Men hur vida dom äe de bästa vågar jag inte utala mig om
En sak som är säker är att dom är ganska ovanliga, jag har bara lyckats fått tag i några enstaka ex under den tid som jag har sammlat rör.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/03/31 :  14:24:36  Show Profile Send svejk a Private Message
De var det högst rankade rören i några tester jag hittade på nätet. Är själv ute efter 4st 6sn7 och hittade dessa rör från Svedala, tycker det är roligt att det gjorts fina rör här i landet. Men att hitta några är välan otroligt svårt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/31 :  17:54:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har några Ericsson ECC85. Känns kul. Patriotiskt!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/04/01 :  20:53:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
rördårarna i Hong Kong rankade svenska rör högt en gång tiden, men en del sån't är mode också...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/04/01 :  21:43:10  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag har diskuterat detta med svenska rör med gubbarna på radiomuseet och dom rankar svenska rör lågt, mycket lågt kan man säga. Tydligen var det så att svenska elektronrör (SER) under andra världskriget fick i uppgift att kraftigt öka sin produktion då importmöjligheterna var kraftigt begränsade. Detta medförde att kvaliteten blev mindre bra, då de flesta rören producerades för militären som inte tolererade dåliga rör fick man en massa halvkassa rör över. För att vara hyggliga sålde man dessa rör till den civila marknaden, det fanns ju ofta inga andra rör att få så man tyckte att det var bättre om dom kom till användning i rundradiomottagare. Detta medförde att det under lång tid även efter kriget cirkulerade mängder av tveksamma svenska rör vilket grundligt förstörde kvalitetsryktet.

Dom godkända militära rören ansågs tydligen inte vara något särskilt heller OK rör men inget mer. Då jag frågade vilka rör som var bra fick jag ett entydigt svar: Telefunken, Siemens, Philips i fallande skala. Amerikanska rör ansågs inte vara något vidare och brittiska Mullard, GEC, Ediswan osv var bara halvbra.

Det är ganska uppfriskande att prata med personer som var med när det begav sig, om ni befinner er på radiomuseet i göteborg någon gång fråga efter Bengt Johannesson eller Ingvar Lund och fråga vad dom tycker om era nyinköpta svindyra NOS rör... om ni törs.

PS dom vet inget om rörens audiofila kvaliteter, det är pålitlighet och konsekvent uppfyllande av angivna data som är måttstocken.


"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/04/01 :  21:56:07  Show Profile Send MartinX a Private Message
Ronnie är det inte ett Bofors B med pil som skymtar på ena röret? Det fanns ett eldledningssystem för luftvärn som använde analoga datorer späckade med rör. Farsan gjorde lumpen på 50-talet i luftvärnet han har berättat om detta, "datorn" tålde inte att stå så nära pjäserna när man sköt

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/01 :  23:06:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det är ganska uppfriskande att prata med personer som var med när det begav sig, om ni befinner er på radiomuseet i göteborg någon gång fråga efter Bengt Johannesson eller Ingvar Lund och fråga vad dom tycker om era nyinköpta svindyra NOS rör... om ni törs.
Dom är ju störtsköna!

Ingvar Lund berättade för mig på fikat att svenska rör dock var bra när det var halt. Bara att ta några rör, stampa på dom och sparka runt skärvorna så var det inte så halt längre. Vidare kunde man elda med kolmassamotstånd om det blev kallt...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/04/01 :  23:31:11  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Boforspilar vet jag inte mycket om.
Har för mig att mittplupparna på socklarna rök för att rören satt som berget i rörhållarna.
Det är förstås bara bra, för nu kan man sätta i dem åt vilket håll man vill

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000