HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TrendAudio vs Super T-amp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/01/27 :  16:37:52  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
Hej ,

jag har blivit T-ampad,.....

efter att jag byggt små rörstärkare i 10år.

Jag köpte plastvarianten och den låter otroligt bra.

Har köpt 41hz amp6 men ej hunnit bygga än.

Nu tänkte jag köpa en mer audiofil variant, typ Super-T eller TrendAudio. nån som har några omdömen?

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/01/27 :  19:23:10  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag har t-amp hemma och har haft den ett tag. Super t-amp är ett rejält lyft ioch det finns många forum som har utvecklat dessa små skapelser, och det ser rikigt kul ut. Förvånande hur pass bra det låter.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/01/28 :  18:19:34  Show Profile Send scorpion a Private Message
Jag har både T-amp och Trends Audio TA-10. T-ampen är moddad med Auricap ingångskondensatorer (samma värde som original, borde varit lite större). TA-10 ver 1.1 har både bättre ingångskondensatorer (Bennic 2.2 miF) och större kondensatorer (Sanyo 1500 miF) i strömförsörjningen. TA-10 är bättre än T-amp med god marginal. Mellanregister och diskant är helt enkelt klarare.

Men övergurun på T-amp moddningar, Michael Mardis ( http://www.michael.mardis.com/sonic/start.html ), tycker själv att Amp6 är bäst. Så bygg du den innan du gör något annat.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

blubbo
Starting Member

12 Posts

Posted - 2007/01/28 :  19:01:53  Show Profile Send blubbo a Private Message
Jag har en ordentligt modifierad T-amp och en Amp6 som är nästan orginal och även helt orginal låter amp6 bättre än min modifierade T-amp, så jag håller med föregående talare, bygg amp6! Vad jag har läst så skall även prestandaskillnaden mellan Trends audio, T-amp och Super t-amp vara försumbar om man modifierar tillräckligt, då de bygger på samma chip. Jag hade lagt pengarna på en fin låda till min amp6 och eventuellt lite förbättringar, om man nu är lagt åt det hållet.

Andreas
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/01/28 :  21:36:50  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
Tack för alla era svar!!
Ja kanske måste jag ta mig samman och bygga AMP6-basic som jag har innan jag köper något mera.
Har ett hornsystem som inte är igång och också måste förbättras så jag har spelat på ett par billiga 90-tals JBL-lådor för tillfället.

Var är skillnaden mest i förhållande mellan T-amp plastic och amp6 ?


jag tycker ju att T-ampen låter så bra i mellanregistret ,väldigt lik en P-p rörstärkare , kanske inte lika öppet som en SE Direktupphettad triod typ 45,10y men ändå.....!
Go to Top of Page

blubbo
Starting Member

12 Posts

Posted - 2007/01/29 :  14:43:47  Show Profile Send blubbo a Private Message
Jag är inget vidare på att beskriva ljudupplevelser men framförallt så har amp6 bättre bas, den har även några watt extra vilket märks tydligt då den driver högtalarna mer oproblematiskt och till högre volymer. Jag har faktiskt byggt både amp6-basic och den vanliga amp6 och tycker att amp6 låter bättre än basic varianten, dock använde jag väggbulan från plast t-ampen, vilken många väljer att byta ut, för drivning av amp-6 basic. Kan dock tänka mig att induktanserna på basicvarianten, samt lägre kapacitans på c1819 (1500µf istället för 2200µf) också spelade in. Många väljer för övrigt att koppla en 10 000µf+ elektroly parrallelt med denna för bättre bas, har tyvärr ingen egen erfarenhet av detta själv ännu. Ska tillägga att jag inte testat dem mot varandra och basic varianten har jag inte spelat med mer än en timme med än (Den ingår i ett projekt som eventuellt kommer upp på forumet senare.) så det kanske är för tidigt att säga... Jag är dock övertygad om att även basic varianten låter bättre än t-amp.

Jag säger: Fram med lödkolven och lycka till, och berätta gärna vad du tycker när den är färdig!
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/01/29 :  17:38:12  Show Profile Send Hannes a Private Message
Farsan har en moddad T-amp och en amp6 basic (som jag har byggt), har dock inte testat Super-T eller TrendAudio. Men som sagt amp6 är ett ordentligt lyft gämfört med t-ampen. Som jag upplever det tappar t-ampen kontrollen över högtalarna när man drar på lite, det har jag inte märkt att amp6 gör. Jag funderar på att pensionera min shearwood förstärkare och bygga en amp6 till och köra med ett hyfsat försteg. Så mitt tips är att du bygger din amp6 och spelar in den ordentligt innan du köper någon annan. Jag tror att du kommer att bli riktigt nöjd!
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2007/04/01 :  14:53:30  Show Profile Send dmr a Private Message
Uppar en gammal tråd...

Jag hade nyligen förmånen att testköra följande förstärkare i mitt system:

Audion Silvernight 300B SE Stereo
Trends TA10.1
Super T-Amp
DIYParadise Charlize

Kringutrustning:
Squeezebox3 + DIYParadise Monica2 NOS DAC
Lowther Fidelio PM6A


Samtliga klassT stärkare + DAC fick 12V batteridrift.
Ingen modifiering/tweak har skett på någon av förstärkarna.
Charlize som är en DIY modul hade försetts med Alps pot,
relativt enkla kontakter och placerats i en Kjell&Co låda för 33SEK

Jag rankar dem i denna uppsättning enligt följande:

1. DIYP Charlize
2. Trends TA10.1
3. Audion Silvernight
4. Super T-Amp

Min far som äger klenoderna höll Trends aningen högre än Charlize.

Min motivering: Charlize känns lungnare och mer tillbakalutad än Trends. Bättre rumsinformation, främs i djupled.

Farsans: Trens låter mer äkta och rättframt. Mer korrekt och mindre förlåtande.

Jag kan personligen leva med vilken som. Ska bli spännande att prova
M. Mardis moddade versionen av TA10



Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/04/01 :  23:07:30  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jag har en omoddad Trend nu, men har beställt den moddade varianten av mardis, ska bli riktigt intressant.

Jag håller dessa Trends väldigt högt upp, men kanske man ska testa Amp6 också om den nu är ännu bättre

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000