HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fråga om elektrolytkondensatorer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/30 :  17:44:31  Show Profile Send Stickan a Private Message
För att biffa upp "kraften" i en förstärkare kan kondensatorer med högre värde än orginalens tydligen användas.
Tycker mig ha sett i en del DIY-trådar att det använts denna typ av konding:Elektrolytkondensator typ PEH 200, klammerfäste:



Eller om det var denna:Elektrolytkondensator typ PEH 200, fästbult



Värdena på kondingarna på bilderna har ingen betydelse, är bara
för att illustrera vilken typ av konding jag menar.
Så frågan lyder:Är det någon utav de här två sorterna som är bäst att använda eller är det någon annan typ av konding som skall till?

I min Onkyo-förstärkare sitter i dag två kondingar på 12 000uF/st:



Och samma visa i Yamaha-förstärkaren:



Har jag förstått saken rätt så finns "klammervarianten" i 100v - 15000uF på Elfa.
Kunde kanske passa bra till bägge stärkarna som då blir upphottade
från 24 000uF till 30 000uF.
Eller går det att pressa in ännu mera uF kanske

Svar mottages tacksamt, det är ni som kan sånt här och DEFINITIVT inte jag.



Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/30 :  17:56:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Titta på teknikforumet - där står det en hel del om kondensatorer och är väl rätta platsen för den sortens diskussioner.

Annars kort - klammer eller bult?? Expressen eller Aftonbaldet?? Hur ska du montera dem? Det avgör saken.

En viktigare fråga är om diodbrygga (och trafo) klarar de stötströmmar som uppstår när kondingarna laddas upp.

Och en ÄN viktigare fråga - vad vill du uppnå?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/30 :  18:03:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Stickan, är detta ämnat som en bildtråd eller ska jag flytta den?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/30 :  18:06:08  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Och en ÄN viktigare fråga - vad vill du uppnå?

Vad jag vill uppnå är väl lite mer kraft, studs, tjong, dynamik, kalla det vad du vill.
Det är väl därför det sätts i kraftigare kondingar i förstärkare.
En servicemanual eller ett kopplingsschema vore kanske bra att ha?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/30 :  18:07:42  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Stickan, är detta ämnat som en bildtråd eller ska jag flytta den?

Du får gärna flytta den, la den bara här för att jag använder lite bilder för att visa hur saker o ting ser ut.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/30 :  18:34:30  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Om kondningarna nu bytas mot lite mer biff,så bytas oxå dioderna ut till Byv95c,som jag har hemma.Annars blir det att beställa,men dom brukar funka bra till det mesta jag gjort inom området.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/30 :  18:49:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
BYV95C, räcker det i ett slutsteg??? Det tvivlar jag verkligen på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/30 :  19:01:24  Show Profile Send Lovan a Private Message
PEH200 kondensatorerna är nog bra mycket (fysiskt)större än dom som sitter där för närvarande.
Är det inte bättre att spendera pengarna på typ Elna-kondingar eller något liknande som kanske har samma sorts fästanordning och storlek rentav?
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/30 :  19:07:43  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Ok,byv 29-100 typ då..?
Jag bytar inga dioder som har värden som ligger utanför ersättarens värden.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/30 :  19:10:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/30 :  20:01:28  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
PEH200 kondensatorerna är nog bra mycket (fysiskt)större än dom som sitter där för närvarande.
Är det inte bättre att spendera pengarna på typ Elna-kondingar eller något liknande som kanske har samma sorts fästanordning och storlek rentav?

Jo visst är de större fysiskt men det går kanske att fixa till så de får plats.
Jag ställde frågan om vilka kondingar som är lämpligast att använda eftersom jag inte kan något om sånt här.
Här är ju en hel del medlemmar som bygger förstärkare och modifierar också, så jag hoppas bli ordentligt upplyst om vilka kondingar jag bör använda.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/31 :  09:22:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vilka du ska använda - du kan få lika många svar som antal medlemmar på HiFi-forum . Jag skulle välja den största kondensator med lagom spänningstålighet jag kan få ner i förstärkaren. Fabrikat av mindre vikt.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/04/02 :  19:07:36  Show Profile Send esl a Private Message
Håller med soundbrigade men vill tillägga ett par saker:
1. skall lyten monteras med anslutningen neråt? i så fall går bultelektrolyt typ Rifa bort då de skall monteras med anslutningarna uppåt. Läs deras rekommendation.

2. Titta inte bara på hög kapacitans utan även lågt ESR värde, (alltså låg resistans och liten induktans)
ELNAs nya elektrolyter i samma storlek som du har nu är betydligt bättre än de som sitter original på alla punkter. De har högre kapacitans, lägre ESR, samt längre livslängd och gjorda för att monteras med anslutningarna neråt.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/04/02 :  20:05:41  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Bultfäste = himla opraktiskt eftersom bulten är strömförande => måste isoleras.

RIFA:s typ är för extrem heavy duty drift och extremt lång livslängd => den blir stor och dyr

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/04/02 :  22:29:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Bultfäste = himla opraktiskt eftersom bulten är strömförande => måste isoleras.
RIFA:s typ är för extrem heavy duty drift och extremt lång livslängd => den blir stor och dyr

Det finns plastbultar och en speciell gummibrickar som isolerar. Grejen är att kondingen är rejält förankrad. Sedan är jag väldigt pro-RIFA och tycker att om man kan lägga pengar på en speciell audio-konding kan man gott köpa en RIFA som slår det mesta på fingrarna.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/04/03 :  00:31:51  Show Profile Send Stickan a Private Message
Ok guys, orginalkondingarna i Yamaha-stärken, som förmodligen kommer att bytas först, är 55mm höga och 35mm i diameter.
12 000uF 63v är värdena, räcker med dom hoppas jag.
Några förslag

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000