HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Filterfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fredrici
Member

71 Posts

Posted - 2007/04/01 :  22:06:42  Show Profile Send Fredrici a Private Message
Vilka komponenter filtrerar bort basen i den gråa ramen?


Mvh Fredrik
Edit: klippte till bilden.

Edited by - Fredrici on 2007/04/02 16:00:41

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/04/02 :  12:05:37  Show Profile Send classe a Private Message
mellan register filter
1,0mH spolen
4,7+0,47uf kondingarn
rätta mig någon

18 ska de va.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/02 :  13:16:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
250 uF'aren enbart.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Fredrici
Member

71 Posts

Posted - 2007/04/02 :  14:04:37  Show Profile Send Fredrici a Private Message
Okej, 2 olika bud, seriekondingen filtrerar bas, men vad gör de övriga, finns ju 2 paralell-leden? Är det ett kombinerat serie och parallelfilter? Vilken branthet har filtret. Nedåt 6db vad jag kan se?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/02 :  14:10:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Den ena parallellkretsen är sugkrets för en uppbrytning. I mina ögon en "keeper"...

Den andra parallellkretsen är för att korrigera impedanstoppen vid Fs.
Denna skulle kunna tas bort helt då impedanskorrigeringen främst grlädjer lågpassfiltret. Skall du inte ha LP filtret behöver du inte imp-kompensera, men det är ju aldrig fel med en enkel impedans. Detta är den prallell-krets med stora värden, t.ex. 500uF. Längst till höger i figuren/bilden.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Fredrici
Member

71 Posts

Posted - 2007/04/02 :  14:18:46  Show Profile Send Fredrici a Private Message
En annan fråga. jag vill ha bra spolar i filtret. Hittils har jag bara använt crosscoil. Men dom har inte så stort värde som 15 mH, är det transformatorspolare som gäller då eller kan jag använda en toroidspole som GAM sålde som ligger på 14mH eller är det en för stor avvikelse? Ge förslag.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/02 :  14:30:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Trafospole är helt OK. Var dock varsam om RCL-länkens R-värde är väldigt lågt. I så fall måste spolens Rdc räknas in...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Fredrici
Member

71 Posts

Posted - 2007/04/02 :  14:39:04  Show Profile Send Fredrici a Private Message
Engelholm: Iom att jag har tänkt att ha ett aktiv filter nedåt (ett Delo), så kan jag kanske med andra ord ta bort mer än 250 uF:aren? Eller kommer det bli en för svår impedans vid Fs om jag väljer att ta bort det parallell-ledet. Jag skulle inte bli helt ledsen om just det ledet försvann, för fina kondingar och en fin spole på 15mh kostar en liten slant.

Engelholm, vad menar du med för lågt värde, på en trafospole.
Som sagt helst skulle jag vilja skippa det ledet.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/02 :  14:43:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du kan ju hoppa över det så länge - det är helt OK att lägga till i efterhand som en uppgradering! Om det är en för svår last beror ju på vad du har för slutsteg. Vettiga slutsteg har inga problem med denna impedanstopp... Sen finns det säkert dom som rekommenderar "ovettiga" slutsteg och menar att dom ÄR vettiga. Men det är en annan sak.

Lågt Rdc skall utläsas som "lågt i relation till R-värdet i RCL-kretsen".
Alltså ett Rdc i en spole på 0.3 ohm spelar ju inte så stor roll om R-värdet är 15 ohm... Med samma Rdc (0.3) men med R-värde på 1 ohm - då har vi ett problem.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Fredrici
Member

71 Posts

Posted - 2007/04/02 :  14:54:10  Show Profile Send Fredrici a Private Message
Ett norsk DP har jag drivit det mesta med. Det är stabilt till 1 ohm kanske tom under det, men det vet jag inte med 100%
Skulle det bli en förbättring att behålla denna paralellkrets? Eller spelar den ljudmässigt ingen roll förutom att göra lasten enkel för slutsteget? Ska jag inhandla filterkomponenter för ett antal tusen så spelar en spole och några kondensatorer inte så stor roll för det slutgiltiga summan egentligen.
Men jag tänkte mer att om den inte skulle påverka ljudet så kunde jag ta bort kretsen.
Är du med hur jag menar?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/02 :  14:56:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag hade det låtit bero för nu men förberett för att kunna lägga till det framöver. Man skall inte underskatta möjligheten att kunnas små-tweaka och "jobba" med sina högtalare.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Fredrici
Member

71 Posts

Posted - 2007/04/02 :  23:31:31  Show Profile Send Fredrici a Private Message
Engelholm: Okej, då låter jag den kretsen vara så länge. Japp lite småjusteringar blir det alltid.
Tack för all hjälp!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000