Author |
Topic |
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/03/31 : 17:33:01
|
Tyvärr kan det vara struligt med att hitta en box som är "godkänd"... Anledningen (enligt leverantörerna) är att de ska kunna skicka ut uppgraderingar till boxarna vilket bara funkar om de är "godkända"... Tråkigt, javisst, men det är iaf en liten kvalitetsstämpel att boxen går att uppgradera med senaste mjukvaran. Oftast finns det rätt många boxar att välja på som är godkända, men långt ifrån alla.
Angående observationerna på ettan, tvåan och fyran så stämmer det. De får lite mer av bandbredden, medan vissa andra kanaler får sämre (exempelvis Eurosport av någon outgrundlig anledning, de behöver ju bandbredden då det alltid är mycket på G i bilden...) |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8605 Posts |
Posted - 2007/03/31 : 17:50:30
|
quote: men det är iaf en liten kvalitetsstämpel att boxen går att uppgradera med senaste mjukvaran.
Ja.det är ju bra,men behöver inte betyda bilden är bättre än andra. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/03/31 : 18:11:40
|
Helt rätt Ryssen! Sedan beror det mycket på vilken TV du slänger upp bilden på och hur man ställer in TV'n. Jag pulade i flera månader med min TV för att få den bilden jag har nu, men det finns å andra sidan ett antal justeringsmöjligheter på min Pioneer...
Oftast gör man nog felet att man kommer hem, drar igång prylarna och förväntar sig mirakel, men man måste alltid, alltid, alltid ställa in box och TV efter eget huvud. Fabriksinställningarna som box och TV kommer laddade med är tyvärr oftast riktigt dåliga. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/04/01 : 00:03:03
|
"Är fyrkanterna riktigt stora så beror det dock på mottagningsförhållandena, det brukar vara ganska lätt att skilja på vad som är vad"
ztenlund: Jag avsåg enbart de "stora" fyrkanterna, dvs då det grötar ihop sej och bilden blir mer eller mindre odechiffrerbar.
Komprimeringsfenomen ("små fyrkanter") är ju ett skit för sej det... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2007/04/02 : 21:57:50
|
Tjaba!
Skulle bara vilja rekommendera att ha ett boxerkort i datorn och koppla den till en platt-tv eller projj. Den hittar man tex här:
http://www.tystpc.nu/sida.php?s=firedtv
Jag kör bilden på en 234 cm bred Optoma Graywolfduk från en Benq 8720 och sitter på ca 234 cm avstånd. Kan bara säga att jag är helt supernöjd! (Det enda jag inte är nöjd med är att bildkvaliten på sändningen av "Så skall det låta" är så dålig.) Datorn skalar om bilden så att den är lika med projjens nativeupplösning, 720x1280, och tv-bilden är i princip lika bra som DVD. Köp en så'n här box till datorn. Är det nå't lurt på bilden så är det inte signalkällans fel. |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
Edited by - Mathias på Öckerö on 2007/04/04 19:36:39 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8605 Posts |
Posted - 2007/04/02 : 23:19:11
|
quote: Är det nå't lurt på bilden så är det inte signalkällans fel.
Jo!På min,blir inte så med DVD. Jag har signal så det räcker från satteliten. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 19:38:17
|
Jag menar ifall man har en signalkälla likt den jag beskrev ovan. Dvs en Fire eller Floppy-DTV i en dator. |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
Topic |
|