Author |
Topic |
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 12:29:49
|
Då jag bor nästan nedanför Nacka masterna har min vinyl lyssning kraftigt störts av TV-sändarna. MC pickuper tex har varit helt omöjligt att använda. I och med att de analoga sändningarna släckts ned och ersatts med digitala dito har störningarna försvunnit. Visserligen har TV-bilden mist en del av sin detaljrikedom jämfört med den analoga sändningen, men fan man kan ej få allt här i världen. Eller hur? |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
Edited by - Erik Andersson on 2007/03/29 12:31:27 |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 12:51:26
|
Hm, jag tycker snarare att bilden blir bra mycket bättre med digital sändning... Dessutom blir ljudet bättre också. Du har ju möjlighet att få 5.1 direkt från digitalboxen tex.
Anledningen att vissa kan uppfatta den digitala sändningen som stelare eller mindre detaljrik är ju att det som inte rör på sig i TV bilden är konstant och att det enda som egentligen uppdateras i bilden är det som rör på sig. Exempelvis en Rapport-sändning, det enda som uppdateras är egentligen uppläsarens rörelser medans resten av det som är statiskt är en stillbild för att hårddra det hela.
Jag tycker iaf det är stor skillnad på analogt och digitalt hemma hos mig. Har Comhem både analogt (tex 1,2,3,4,5,6'an) och även digitalbox med samma kanaler plus 70 till och växlar man mellan den analoga ettan och den digitala ettan är den digitala bättre på alla punkter tycker jag. Har en rätt vettig TV (Pioneer 43" plasma), men vet också att det är mycket större skillnad på analog vs digital på en platt-TV än på en burk-TV. Burk-TV'n är inte alls lika känslig för signalkvalitén som en platt...
Kanske inte det tråden handlade om, men iaf en observation... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 14:18:20
|
Jag har inte så där jätte erfarenhet av platt-TV eftersom jag inte äger någon själv. Inte äger jag heller någon digitalbox, men jag har TV. Jag vet att om man tittar på t.ex. fotboll, då blir bilden av gräsmattan och publiken väldigt konstig. Inte så detaljerad eller naturlig. Jag satt hemma hos en av våra vuxna barn och tittade på hans platt-TV en Mitsubischi 42". Jag tyckte nog att bilden saknade det djup i bilden som finns i min egen Philips 32:a tjock TV. Det enda argumentet för platt TV och digitalbox är egentligen att dom är stora men tunna och ljudet vid få tillfällen kan tas emot i 5.1. Nu talar jag SVT för jag har nämligen inga filmkanaler. quote: Visserligen har TV-bilden mist en del av sin detaljrikedom jämfört med den analoga sändningen, men fan man kan ej få allt här i världen. Eller hur?
Jo Teracom och SVT sa faktiskt att allt skulle bli bättre med digital TV. |
Edited by - gcs on 2007/03/29 14:21:21 |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 14:34:12
|
Den enda fördelarna med digital tv är 1) Att man kan få ut en komponent/RGB signal från en box samt ev. 5.1 ljud. Resten är som andra skriver bara nackdelar.
Jo förresten, så fick jag bättre tv bild, på landet, med digitalbox än med analog signal. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 17:39:37
|
Personligen upplever jag ungefär samma sak om jag jämför digitalt och analogt ljud. Det analoga anser jag vara mer detaljrikt och musikaliskt. Däremed inte sagt att det digitala ljudet är dåligt på någor sätt. |
|
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 17:40:37
|
Kul att ljudet blev bättre Erik !
Men är det int så att bara en riktig mupp skulle komma på att gå över till digital TV utan att samtidigt införa HDTV ? När man ändå är igång bränner pengar på fåniga boxar hos hela allmänheten för att spara pengar åt teracom kunde man väl ändå gjort det rätt med en gång ?
För övrigt är bilden kass jämfört med riktigt bra analog mottagning !
|
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 18:21:45
|
Hur gör man det "rätt med en gång ?", när det blev fel
Tjock-TV rules.
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 19:01:40
|
Digital TV övergången är ett rent politiskt beslut och som jag ser det föga genomtänkt. Jag tycker vi lämnar detta ämne nu, det är som det är. Jag blev bara så glad när jag slapp de analoga störningarna" och därför öppnade denna tråd. |
|
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 19:14:26
|
komprimerad audio uppför sig ungefär som digital TV...en hel del information som dragits över en kam m a o |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8607 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 21:16:34
|
quote: komprimerad audio uppför sig ungefär som digital TV.
Ja,tycker jag oxå,och som nämndes varför inte vänta på HDTV innan övergång?Tjäna lite extra pengar kanske? Och om jag får kapa tråden med en extra fråga..någon som har lite värre motagare med HDMI utgång?Någon förbättring? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
kvistarn
Member
203 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 21:48:39
|
mjaa vill se den analoga bild som är bättre än parabol, det är som att jämföra vhs och dvd, men vissa kanske tycker vhs är bättre också. tror det är samma personer som gillar brus o knaster o sprak |
Edited by - kvistarn on 2007/03/29 21:49:35 |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 21:51:39
|
Antagligen hade jag för dålig sändning eller TV för inte tusan vill jag ha tillbaka dom analoga sändningarna inte |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8607 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 21:59:09
|
quote: tror det är samma personer som gillar brus o knaster o sprak
Jag gillar inte bruso,dyl,men kanske lite vinyl..Men jag gillar INTE fyrkanter i TV bilden,det fanns INTE med analog sändning. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
lars
Member
461 Posts |
Posted - 2007/03/29 : 23:00:32
|
Fördel med Digital-TV?
Vår 15" TV började ge upp så då tyckte jag det var lika bra att köpa en platt digital-TV. Bor i Göteborg så analogtv släcks till hösten. Men icke. Det går inte att köpa en platt 15" eller 20" med digital mottagare. Det finns bara analoga att köpa. Jag vägrar att köpa en ny analogtv plus digitalbox med ytterligare en fjärr att hålla reda på. Det är ju som att vara tillbaks på 50-talet när TV2 kom och man skulle ha en låda till för att kunna ta emot TV2.
Till hösten försvinner tvtittandet hos oss, så det blir mer tid över till hifi-lyssning. Kanske inte så dumt ändå.
Va har vi för dumma politiker som för in en teknologi som det inte finns vettiga produkter till för oss skattebetalare. |
|
|
kvistarn
Member
203 Posts |
Posted - 2007/03/30 : 09:06:19
|
det finns ju en liten digitalbox för de fria kanalerna, som man sätter i scarten, den är väl som en tändsticksask i storlek, tror man byter kanaler med tvn som vanligt då. |
|
|
RoboDuCk
Member
106 Posts |
Posted - 2007/03/30 : 10:50:51
|
kvistarn: Har du någon mer information om den? Länk? |
/Alex "Vill man nå toppen finns det inga järnvägar." |
|
|
kvistarn
Member
203 Posts |
Posted - 2007/03/30 : 11:36:07
|
nja vet att det finns lite överallt, typ expert, onoff o liknande ställen, tror de kostade 2-300. |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/03/30 : 13:29:55
|
Till exempel Netonnet har de små. Där kostar den i o f s 499 kronor.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/03/31 : 01:51:38
|
TV2 kom runt 1970...men det ändrar ju inte styrkan i dina argument Lars, (eller svagheten för den delen...)
Det finns iaf 19" widescreen TV´ar att få fatt på med inbyggd digital "markmottagare". Annars är ju alternativet med "scartbox" ofta det som enklast/billigast löser saken, såvida man inte ska ha TVn på väggen och om då scartuttaget råkar sitta så att boxen blir ivägen (iväggen)
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/03/31 : 02:04:24
|
Ryssen: Så länge det inte är HD-sändning man tar emot skulle jag våga påstå att det går "lika bra" med komponentutgång för att få riktigt bra överföring box > TV, och det finns det iaf någon "digital markbox" som har.
"Fyrkanter" får man ju inte med analog mottagning, men får du dessa elaka fyrkanter med digitalbox så beror det till 99% på för svag signal till boxen (relaterat till dess mottagningskänslighet)
Isåfall behöver detta ses över: *Antennen.Behöver faktiskt oftast INTE bytas(!!!) men, den kan ju vara gammal och korroderad. *Placering/riktning av antennen. *Kablaget antenn > box *Förse dej med något som förstärker signalen ifall alt 1-3 inte ger nåt. *Alternativt till antennförstärkare kan du skaffa en box som har bättre känslighet i mottagningen; de flesta boxar är faktiskt lika "bra" men vissa är iaf ett märkbart hack bättre på just mottagningskänsligheten, om än likvärdiga i övrigt. |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/03/31 : 02:14:52
|
edison: Digitalt skulle kunna vara bättre om den platta tv'n har dåliga kretsar för att göra om analoga signaler till digitala, vilket ju är vanligt på billigare apparater.
Fyrkanterna beror inte alls bara på mottagningsförhållandena. Man kan tydligt se sådana när bilden ändras snabbt och bithastigheten inte riktigt räcker till för att man sparat på den i syfte att klämma in fler kanaler. Är fyrkanterna riktigt stora så beror det dock på mottagningsförhållandena, det brukar vara ganska lätt att skilja på vad som är vad. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8607 Posts |
Posted - 2007/03/31 : 02:38:03
|
Jag har parabol,jag tror oxå det handlar om bithastigheten,syns tydligt skillnad på olika kanaler,det var det jag tänke om olika mottagare hanterade detta olika bra.(Dyr bättre?) |
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2007/03/31 : 11:12:09
|
I mottagningshänseende är jag lyckligt lottad. För mig räcker det med att stoppa fingret i antennkontakten för att få full bild. Använder nu en bordsantenn till 2 Boxar. |
|
Edited by - Erik Andersson on 2007/03/31 11:12:44 |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/03/31 : 12:18:27
|
Sett till bildkvalitet så handlar det mycket om bandbredden hos de enskilda leverantörerna. Boxer har helt klart den minsta bandbredden i sitt när. De har ett givet spektrum med kanalplatser och kan inte utöka det i dagsläget, vilket innebär att om Boxer ska satsa på HD måste de antingen ta bort ett antal av SDTV (standard definition) kanalerna för att få plats med HDTV, eller komprimera signalen ännu hårdare eller smartare. En HDTV-kanal tar upp lika mycket bandbredd som fyra SDTV-kanaler vilket innebär att för Boxers del skulle fyra HDTV-kanaler ta lika mycket plats som sexton vanliga kanaler, vilket ger att Boxer i princip bara kan ha fyra HDTV kanaler och inte mycket mer i sitt utbud. När det gäller parabol så är bandbredden betydligt mycket större, enligt leverantörerna själva i princip obegränsad, så är det mångfald och bra bild som gäller så är parabol ett betydligt bättre alternativ. Sedan har vi kabelnätet som också har en betydligt större bandbredd än Boxer och där det också går att klämma in många kanaler. Nu tycker iofs jag att kabel har väldigt skiftande kvalitet mellan de olika kanalerna. Vissa har kanonbild, medans andra är helt sönderkomprimerade och har usel bild. Bredbands TV är ju också ett alternativ, men har tyvärr inte provat ännu. Väntar med spänning på Telias bredbands TV som kommer att levereras till flickvännen. Boxen där har bland annat komponent ut bilket borde ge bättre bild. Dock ej HD i Telias utbud - ännu. Just Telias erbjudande var rätt bra. Gratis kanalpaket, fritt programkort och gratis box med bindningstid i 12 månader med 3 månaders uppsägning. Det ger alltså en gratis digital TV i ett år. Kostar oss 0:- under tolv månader och gillar vi det inte säger man upp det månad 9 och får sedan behålla boxen. Nytt adsl modem fick vi också. Enda förnehållet är att man måste ha telefoni och bredband hos Telia, men tjejen jobbar för Telia, så det blev rätt nautrligt...
Glöm ej att kvaliteten mellan de olika boxarna varierar kraftigt och tycker man att bilden är lite sådär brukar det löna sig att köpa en bättre box. Speciellt stor skillnad är det på de s.k free to air boxarna, men även de med programkortsplats har olika egenskaper och det skiljer mycket i bild och ljudkvalitet.
Annars har ni fått bra tips på vad som kan göras om man upplever störningar i bilden. Mycket beror på dålig insignal, gammal antenn, gamla/dåliga antennkablar eller felriktad antenn. Med parabol är problemet mindre, kravet är att man ska ha den i söderläge, men med de stora leverantörerna medgöljer kostnadsfri installation, så man behöver inte bekymra sig. Canal Digital har ju prova på period i tre månader, så gillar man det inte har man rätt att lämna tillbaka hela kittet och man betalar bara för den tid man nyttjat utrustningen. Kabel TV kan man inte misslyckas med.
Har jobbat med digital tv i flera år så jag vet vad jag pratar om... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
Edited by - OcA on 2007/03/31 12:23:19 |
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2007/03/31 : 16:44:49
|
Jag har både Boxer via marksändning och Canal Digtal via parabol och det är klart bättre bild på Canal Digital. Vissa kanaler på Boxer är helt undermåliga. Det tycks som om SVT 1,2 och TV4 har lite bättre kvalité. Ser sändaren och har köpt ny antenn men det hjälpte inget.
|
S |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8607 Posts |
Posted - 2007/03/31 : 17:11:52
|
Parapol bäst bild,ja hur ska det då vara på marksända,huu. Tycker oxå ettan tvåan och fyran är lite bättre på paraol. Men nu har dom ju (Viasat och canal +)någonting som kallas parat kort,d.v.s koret funkar bara i mottagaren du har eller av dom GODKÄND mottagare,men om man hittar en man gillar och inte får använda den nu då..är det inte undebart i fria sverige.. |
|
|
|
Topic |
|