Author |
Topic |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 13:12:26
|
Någon som har tips om bra akustikfolk i Östergötland? Vill inte göra något jätteavancerat egentligen. Mäta upp och se vad som behöver göras. Vill inte att vardagsrummet ska se ut som studion i Abbey Road, men viss akustikmöblemang funkar. Några tips?
Är ju ingen vits att köpa akustikgrejer på måfå, utan jag vill ha hjälp av ett proffs. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 15:01:40
|
Jag kan tycka att om man nu inte behöver ha en absolut rak tonkurva, så brukar man komma riktigt lång med att eliminera första-refexerna från golv, sidoväggar, väggen bakom högtalare samt tak. Jag hade folk hemma och mätte från Svanå, men detta var för inställning av basabsorbenter och då krävs verkligen en mätning. Sätter man upp absorbenter/diffusorer på ovan nämnda ställen kommer dom med största sannolikhet döda reflexerna, visst kan mäta detta och få det bekräftat men hör man ingen skillnad, är det kanske inte värt vad det kostar?
Förresten Oca, vad är det som stör dig och i vilket område? Jag tycker att det är basen som är svår att komma till rätta med och kan kräva rätt omfattande ingrepp. |
Edited by - ljud on 2007/04/04 15:19:58 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 15:03:59
|
quote: Sätter man upp absorbenter/diffusorer på ovan nämnda ställen kommer dom med största sannolikhet döda reflexerna, visst kan mäta detta och få det bekräftat men hör man ingen skillnad, är det kanske inte värt vad det kostar?
Njaa... Det kan vara bra att ändå mäta för att få det verifierat att det man gjorde gav resultat. Annars kanske man gjort fel utan att veta det och tar bort "akustikregleringen".
Hör man ingen skillnad kan det bero på andra egenskaper som lätt kan fixas och vips har man tagit 2 steg framåt.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 15:26:32
|
quote: quote: Sätter man upp absorbenter/diffusorer på ovan nämnda ställen kommer dom med största sannolikhet döda reflexerna, visst kan mäta detta och få det bekräftat men hör man ingen skillnad, är det kanske inte värt vad det kostar?
Njaa... Det kan vara bra att ändå mäta för att få det verifierat att det man gjorde gav resultat. Annars kanske man gjort fel utan att veta det och tar bort "akustikregleringen".
Hör man ingen skillnad kan det bero på andra egenskaper som lätt kan fixas och vips har man tagit 2 steg framåt.
Självklart är det bra att mäta, jag menar bara att man kan komma väldigt långt på egen hand. Har man inte tagit hand om första reflexerna och sätter lite absorberande material på de aktuella platserna så, tror jag, att man kommer hör ganska stora skillnader. Sen kan man ta steget och göra en mätning, så gjorde jag iaf. |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 15:32:26
|
Jag skulle kolla med Svanå och se vad dom skulle ta för att komma förbi och göra en mätning med lite åtgärdsförslag som följd. Dom var enligt mig hur bra som helst att ha och gör med! |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 16:00:59
|
Då kommer ju fråga nummer två:
Vad kostar kalaset? Själva mätninge osv, inte prylar för att åtgärda..
Det som stör mest är att basen far runt mellan väggarna när man drar på lite och att det känns "odämpat" helt enkelt. Har ett rätt tjockt tyg på väggen där högtalarna står, men det dämpar inte tillräckligt. Svårt att beskriva precis vad som är fel, därav anledningen att mäta upp rummet. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 16:27:06
|
Om du har basproblem är det bara att stänga av rel-subben Nä, men då ska du ju absolut ta dit nån, bara att få subben inkalibrerad är ju bra. Vad jag minns så tog dom runt 700 bagis för att mäta tonkurvan, då tror jag åtgärdsförslag ingår, om man vill kolla tidiga reflexer, vilket du borde göra om dom ändå är där, så minns jag tyvärr inte vad det kostade. Tyger och dyl. gör knappt nåt för frekvenser under 500 kz. Så några/nån basabsorbent lär nog göra susen. Jag tog bara en (V4) men jag såg och hörde vad bara den gjorde. Det gav mer effekt av den än när jag skaffade ny sub.
Men ta det jag säger ang. tyger osv med en nypa salt, det finns ju folk som verkligen är kunniga inom området. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 17:23:45
|
Haha! Jo, men problemet kvarstår även utan subban inkopplad, så det är defenitivt rummet som spökar. Tror att efterklangen är lite i mesta lget också... Får ringa och höra med dom helt enkelt!
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 18:43:34
|
Johan Lindroos eller Ingvar Öhman är bra killar också.
Prismässigt har jag ingen aning, men du gör helt rått som Hifi-Consult säger ett rätt smart drag att ta hjälp innan man som okunnig i frågan (jag med) lägger pengarna där de inte behövs eller gör marginell nytta. Det borde vara lönsamt tom att betala ett gäng tusenlappar på det. Det är med dagens inredningsmode nästan kusligt vilka förbättringar som kan nås. |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
|
Topic |
|