Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 09:45:00
|
Hejsan HiFibrödrar o dom få systrar vi har. Jag har en liten fråga om dynamik för jag har fått lite griller i huvudet.
Jag har som ni kanske vet ett helt aktivt system med en känslighet på 98 - 100 db. Den höga känsligheten ställer till med bekymmer faktiskt om man skiftar från en skiva med mycket dynamik till dagens komprimerade mög för där blir det full gas direkt så man får slänga sig på volymen. Men det var inte det saken gällde.
WLM: spelstil andas enkelhet, musikalitet o det finns inte en chans att man blir lyssningstrött. Ljudbilden är enorm på alla håll o kanter men detalj upplösningen är inte i världsklass. Prioriteringen ligger inte på det planet helt enkelt.
Så nu till min fråga, finns det ett samband mellan hög dynamik o upplösning om källmatrialet i sig är dynamiskt ?
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 09:51:41
|
Jag tycker Lowtherhorn klarar båda. Typ det system som dyker upp på DIY-träffen i Göteborg 21 April. Där har du 108dB känslighet och i princip elektrostatupplösning. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 09:55:27
|
Nä, det vete sjutton om jag skulle hålla med om. Jag tycker snarare att MER detaljer grävs fram med mer transientvilliga system. Kanske att de presenteras olika??? tycker inte riktigt att man lägger märke till dom på samma sätt men att man kan komma på sig själv att tänka " tusan, det där var jag inte riktigt medveten om tidigare" kring något i musiken som man hört hundratals gånger. Kanske inte så att det inte varit där tidigare men att man förstår det bättre musikaliskt. Det där var svårt att klä i ord, blir mest konstiga kommentarer A ja ni kanske fattar något i alla fall.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 10:10:30
|
Jag var tvungen o ställa frågan för spelar jag nått med dynamik så förvandlas WLM:arna totalt Allt det jag skrev om deras spelsätt finns kvar men lägg till mästare på att plocka fram detaljer o nu menar jag stora skillnader !
På en dynamisk skiva så har varje instrument sin egen volym medans på en komprimerad ligger det mesta sammanpressat. Där är ju en del av förklaringen. Sen borde ju talare med hög känslighet lättare kunna lyfta fram detaljerna dessa detaljer medans en komprimerad skiva fortfarande bara är en ljudmatta. Tänker jag rätt här ?
*edit* ett förtydligande. Talarna är på inget sätt dåliga på att återge detaljer men deras spelsätt är på ett sånt sätt att detaljer inte kastas på dig. Helheten är prioriterad före diskant i överljudshastighet.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/03/28 10:33:59 |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 10:59:48
|
Tror inte man kan generellisrera.
Däremot kanske det kan vara så att en inspelning med god dynamik oftast är lite "glesare" och ger alla instrument mer utrymme, då kan ett system som inte håller igen göra att allt lever. Men däremot en komprimerad inspelning blir för bra för ett sådant system och kanske återges bättre på ett system som har lite begränsad dynamik och kanske då upplevs ha bättre kontroll på dessa inspelningar.
En liten tankegång bara som går att utvekla längre, vi tar det på tisdag |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 11:01:58
|
Det skulle vara kul och höra på dina högtalare för att kunna förstå din fråga. Efter att jag byggt om mina högtalare och bytt filter så märkte jag att man nu på vissa skivor kan höra små små högfrekventa mikroljud som jag inte hört tidigare. Kan det möjligen vara det som du menar? Jag kan tänka mig att sådant kommer fram lättare i ett par elektrostater eller ett par kompressorhorn. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 11:05:22
|
Detta tror jag att jag har gått och funderat på. Min teori är att om man komprimerar starkt blir naturligtvis svaga signaler 'starka' och bitdjupet på cd går från att ha varit 5-16 bitar till 12-16 bitar i något förenklad form. Detta borde ge svaga ljud mera bitar dvs mera upplösning. Man förlorar alltså dynamik men får istället upplösning. Därför tror jag att mastrings- ansvariga tycker att de ger oss bättre remasters- visserligen mindre dynamik men mera s.k. upplösning. Alltså bör man ha två utgåvor av samma cd - en original med mycket dynamik och en Remaster med mycket 'upplösning'.
???? Martin |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 11:45:17
|
quote: Det skulle vara kul och höra på dina högtalare för att kunna förstå din fråga.
Jo det är inte så lätt att förstå kanske PAC diskanten nyttjar rummet för spridning o dom ska stå ganska nära sidoväggen. Där sitter 2 diskanter i varje talare o den yttre är riktad mot sidovägg o den inre är riktad så att den går förbi lyssningsposition på 1,5 meters avstånd ungefär. Där ligger förklaringen till den enorma ljudbilden o antagligen även att man inte blir lyssningstrött. WLM själva poängterar att just spridning o helheten är viktig.
På vanliga skivor så finns det detaljer på det sättet man är van vid men det finns talare som är bättre på vinst o förlust. Lägger man på en skiva med dynamik (gles musik eller mördar rock) så fullkomligt myllrar det av detaljer i HÖG upplösning. Och det utan att förstöra helhetsintrycket. Jag har från dag ett varit super nöjd med talarna men när första skiva med dynamik lades på så tappade jag hakan så det gjorde ont !
Man läser ofta om system med hög känslighet o deras levande, känslomässiga sätt att spela. Jag skulle tro att det är lite det som det här handlar om. Och presenteras alla dynamiska skivor på det här sättet då säljer jag cd:n o satsar på vinyl |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 11:46:41
|
Upplösning och dynamik har nog ingen koppling även om man kan uppleva det så. Om man lyssnar i ett par gamla QUAD ESL 57 så kan man höra om tredjeviolinisten fiser men dynamiken är minst sagt låg. |
Lämnat forumet |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 11:49:07
|
Precis !
Det är därför jag frågar o vad det hela beror på |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 12:06:03
|
Jag tycker att det skulle vara bra om cd-skivor med popmusik inte vore så hårt limiterade och att man hade möjlighet att på sin cd-spelare välja olika kompression och limiteringsgrad. Ungefär som det var tänkt från början med DAB. Man skulle kunna jämföra detta med hur det var med folks stereofärstärkare där man hade bas och diskantfilter. Många människor brukade då maxa både basen och diskanten för att dom tyckte att det lät bäst så. Jag skulle tro att de flesta då skulle köra nästan max kompression och limitering om donm hade möjlighet att påverka ljudet. |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 13:24:09
|
Skit in, skit ut om man ska förenkla.
Jag har en skapligt dynamiskt anläggning och många av de moderna mixarna låter platt och sörjigt, tragiskt |
Lämnat forumet |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 13:35:37
|
Det som tekniskt sett skulle tala för "hög dynamik och låg/lägre detaljeringsgrad" skulle vara att om krympt den linjära slaglängden för att öka känsligheten.
Kommentarer?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 13:46:57
|
Time
quote: skapligt dynamiskt anläggning
Årets understament??
Engelholm
Intressant att det kan finnas en tydlig teknisk orsak.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 14:01:16
|
MickeY: ja fast det blir ju endast "sant" om man har så kort linjär slaglängd att man faktiskt använder elementen utanför Xmax. Men i det fallet så bör ju disten öka kraftigt och detaljerna försvinna/bli mer otydliga.
Vill dock inte påstå att detta är det allenarådande som påverkar det Johan pratar om. Bara en av (många) potentiella "felkällor".
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 14:46:10
|
Det Time nämner om skit in osv är direkt träffande ! Och jag tror att det är där skon klämmer.
Återigen så hänger det ihop med hur WLM spelar, jag kan peta in vilken skiva jag vill i stort sätt o ut kommer välljud. Petar jag sen in skiva som är inspelad som den ska då blommar systemet ut o visar sin rätta sida som jag inte ens visste fanns. Oftast så är skivor med dynamik överlag vettigt inspelade o med dynamik kommer det bla in tysta partier i musiken då nivåerna ständigt är i rörelse.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 14:58:35
|
quote:
quote: skapligt dynamiskt anläggning
Årets understament??
Tror nog det ja. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 15:11:34
|
Det du pekar på EA är lite lustigt.
Brukar inte element i tex horn ha väldigt små konrörelser under drift ? Nu har jag förvisso inte horn men däremot en konarea som är ganska stor vilket i sin tur gör att konerna rör sig inte direkt mycket även om man är uppe på skadliga volymer. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/03/28 15:29:53 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 15:22:47
|
Varför är det konstigt, Johan? Utveckla!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 15:26:27
|
Menar du det om slaglängd ? Jag tror jag skrev fel där alternativt missförstod vad du menade Är lite virrig idag |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/03/28 15:27:04 |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 15:52:48
|
time;
Dom kommenterar ditt system, blir nyfiken, vad har du för saker? |
rolnor |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 17:03:29
|
Jag tror att det finns en koppling mellan system med hög verkningsgrad och viss brist på upplösning...på gles musik upplevs detta inte så tydligt som med "tätare" musik.
Jag tror att detta beror på att lätta koner inte är dämpade i samma omfattning som t ex bas-mellanregistret i HFLS-1:an |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 17:15:46
|
Om någon kommer med en HFSL 1 så ska jag äta en vinylskiva om den har bättre upplösning, det kan hända att odämpade koner har mindre "dist" men inte sämre upplösning...
Intressant det här med dynamik, vissa förstår inte vad det är frågan om men andra tycker det är betydelsefullt, visar hur olika man upplever återgivningen. Jag är personligen övertygad om att större membranytor låter mer "rätt" antingen i form av horn/stora lådor eller paneler.
Tycker kanske CD har blivit ett snäpp bättre på senare år ? undantaget listornas skräp som ska förpackas för att passa i mobiltelefonen... |
Lämnat forumet |
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2007/03/28 : 17:22:15
|
Jag tror inte att det finns några generella sanningar att dra av hög verkningsgrad konta upplösning. Om jag jämför R3a Dulcet (86db) med WLM Diva (97db) så är det utan tvivel så att Diva plockar fram mer detaljer, och det av alla inspelningar, i min nuvarande uppställning (Manley, Rega). Däremot tror jag att man måste matcha med rätt förstärkare för att hitta hem. R3a bör nog kombineras med en SE-kopplad förstärkare om man vill åt en hög upplösning. Diva verkar fungera mycket bra med PP (har inte testat SE). R3a's element är i förhållande till sin storlek mer långslagiga än vad WLM's element är. WLM plockar fram mer detaljer. |
Snoogens |
|
|
Topic |
|