HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bästa köregenskaper för framhjulsdriven bil?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/03/30 :  22:10:28  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
pick-me-up
Skit samma vem som har rätt eller fel *lol*
" *lol* "

Edited by - Passerati on 2007/03/30 22:12:04
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/03/30 :  23:21:07  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Vågar man berätta att man ägt en fenmerca?

230S från 1963

edit: 220 SE hette den



min var i en av de där färgerna Mercedes alltid haft; mörkvit, ljusbeige...

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2007/03/30 23:40:33
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/03/31 :  08:40:54  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Wow! Så klart man vågar. De var fina bilar.
Jag vet inte varför, men det sägs att Mercans kvalitet har sjunkit rejält på senare år. De håller inte alls samma klass som förut.

Hur är det med moderna bilar? Måste man fortfarande byta olja till vintern, fast man kanske inte kör mer än högst 1500 mil per år?

Det gjorde jag alla fall när jag fortfarande var en billånare *lol*

Nästan alla nya bilar ska ju klara en intervall på 1500 mil innan oljebyte, men hur bra det är för motorn att ha samma olja året runt? Även om man använder en mycket bra syntetolja.

Edited by - pick-me-up on 2007/03/31 08:43:52
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/03/31 :  09:43:06  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

det har hänt mycket på 10 år...

Min bil säger till när den vill ha oljebyte, beroende på körsätt ropar den in mig. 1:a service vid 3 500 mil. Samma olja alltså!

Har fyllt på olja en gång, den ville ha 1 liter vid ca 2000 mil. Tror den kostade 300:-

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/03/31 :  17:14:48  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Okej Hi Fi Consult!

Det låter jättemycket med samma olja. Om det var min bil så skulle jag byta lite oftare ändå *ler* Oavsett om bilen inte begärde det.

Någonting inom säger ändå att det skulle vara hälsosammare för motorn att byta till färsk olja lite då och då. Men det är kanske bara jag som inbillar saker och ting?
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/03/31 :  19:47:30  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Bland vanliga standardbilar har faktiskt Volvo V50 (ja, en Hisingetraktor, fast tillverkad i Belgien) ett riktigt bra chassi som gör bilen rolig att köra. Ännu bättre är den på en ishandlingbana, varför inte med fyrhjulsdrift (jag har varit med att ta fram den, så jag är kanske partisk...)? Att den sedan har för Volvo usla stolar som gör att jag som är lång inte klarar av att sitta i den någon längre tid är en annan sak.

Annars är det Mitsubushi Evo 7 som är den roligaste bil jag kört. Vilken balans, vilken instyrning (vrid på ratten och bilen svänger omedelbart) och dessutom bra kraft med lite varv på motorn. En verklig leksak som får smilbanden att gå från öra till öra! Att sedan resten av bilen ser ut som en billig plast för 9:90 hör ju inte till saken i denna tråd!

Någon tyckte att moderna bakhjulsdrivna bilar går bra på halt underlag. Jag skulle vilja säga att med det hårda strypkoppel som bilarna kopplas med på sådant underlag blir de bara tråkiga, och om systemen fallerar (vilket hänt bla med en modern bakhjulsdriven bil från Tyskland som vi testade) så snurrar man runt snabbare än kvickt. Bilarna kan däremot vara jätteroliga på torr asfalt.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/03/31 :  20:43:02  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
staffann!

Wow!

Det var superkul med lite insideinformation *ler* Det är man inte bortskämd med ... (Alla fall jag.)

Mitsubishi Evo 7 är säkert kul att köra, men priset lär inte vara lika skojigt, om man inte har det välförspänt ekonomiskt.

Volvo V50 med fyrhjulsdrift måste vara jättekul att ratta och priset är kanske inte så avskräckande heller? (Utom för mig, förstås ...)

Jag blir oerhört imponerad vad jag har läst hittils om den här bilen. Nu fattas bara en rejäl vinst på V75 så kan vi börja snacka om affärer *lol*

Edited by - pick-me-up on 2007/03/31 21:42:30
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/03/31 :  20:45:37  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Blir nog lika tråkigt om systemen falerar på en framhjulsdriven bil i halkig krissituation.

Man kan också välja en bil (min t ex) som kan koppla ut antispinn och antisladd i olika steg eller i läge 3 ta bort hela rasket. Om man nu VILL leka någon gång och då är ju skillnaden mot en framhjulsdriven traktor från Sverige som en fotbollsmatch med bara ett lag på plan...

På torr asfalt? Jo, då är skillnaden som ett lag på plan och bara ett mål. Man kan inte ens göra självmål av misstag

Skämt åsido, V 50 är säkert en kompetent bil. Jag har inte provat dock.

När det gäller BUSbilar har jag kört en Subaru Impreza Petter Solberg edition. Ja jävlar är väl ungefär i samma liga som Evo:n och luktar lika mycket plast Körde även den gamla karossen och den var ännu hemskare i acc, under 5 sek till 100. fast det krävdes hörselkåpor

Har du ett sådant där kul jobb där ni köper upp konkurrenter och skruvar isär dem?

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/03/31 :  21:20:11  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Har ni tänkt på att det här stället kan inte vara så dålig, då vi har rätt så stora dignitärer här på prime time på en lördagkväll!
Och sen lilla jag *lol*

Fast nånting måste man väl göra mellan groggarna? (Pratar bara om mig själv nu, förstås.)
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/03/31 :  23:47:45  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
quote:
Blir nog lika tråkigt om systemen falerar på en framhjulsdriven bil i halkig krissituation.


Nja, skillnaden är att de flesta framhjulsdrivna bilar är betydligt säkrare att köra på halt underlag jämfört med bakhjulsdrivna om man är utan antisladd/antispinn. Det är helt enkelt den grundläggande konstruktionen som gör det. Den bakhjulsdrivna bilen har större risk att _skapa_ krissituationen.

quote:
På torr asfalt? Jo, då är skillnaden som ett lag på plan och bara ett mål. Man kan inte ens göra självmål av misstag


Nja, inte riktigt. Pga att man med bakhjulsdriften dynamiskt kan få bilen att överstyra mycket så är chassit ofta i grunden mer understyrt än i en framhjulsdriven bil. Det gör att bilen för att inte understyra måste provoceras och nästan köras lite på sladd. Det ger ett betéende som inte är konsekvent och som jag inte gillar (även om andra gör det - TopGear killarna t.ex. struntar uppenbarligen i det bara det går att sladda vilt). Detta får man ställa mot den understyrning vid gaspådrag som alla framhjuldrivna bilar lider mer eller mindre av. Men visst, för lite buskörning så är bakhjulsdrift kul! Men fyrhjulsdrift

För att förtydliga är det alltså fyrhjulsdriften i bla V50 jag varit med och utvecklat. Jag är alltså inte Volvo anställd och det är inte därför jag valde V50, utan för att den har ett bra chassi. Den är också ett bra steg framåt för Volvo när det gäller återkoppling av känsla till föraren, men är där fortfarande efter de bästa (tex BMW). Däremot kanske jobbet är en orsak till att jag starkt gillar fyrhjulsdrift...

Ok, kanske lite OT. Ska sluta med det nu

Jag har bara kört en "vanlig" 280 (eller ngt) hästars Impreza på Ring Knutstorp, och den var riktigt kul även om balansen inte var riktigt i klass med Evon.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2007/03/31 23:49:51
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/01 :  13:11:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jobbar du på Haldex?

För övrigt håller jag inte riktigt med om dina åsikter om bakhjulsdrivna bilar, en del beter sig som du beskriver och en del inte. Helt klart är dock att en framhjulsdriven bil är att föredra för en oerfaren förare eftersom det är lättare att ställa till det med en bakhjulsdriven, särskilt motorstarka sådana, om man inte vet vad man håller på med. Att få en framhjulsdriven att sladda vilt med bakvagnen på halt underlag är dock inte heller särskilt svårt, lastväxelreaktion eller ena bakhjulet över en moddsträng någon?

Att framkomligheten i t ex branta backar generellt sett är bättre med en framhjulsdriven bil är det dock inget snack om. Som bruksbil blir de därför överlägsna men inte lika underhållande och det blir värre ju fler hästar man stoppar i eftersom det börjar dra i ratten och styrningen gärna blir lätt vid kraftigt gaspådrag osv. Här kan man ju ha nytta av bra fyrhjulsdrift i stället...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/01 :  17:09:18  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hur är det med hållbarhet för moderna fyrhulsdrivna bilar i dag? Håller de lika bra som de bilar som bara driver med två hjul?

På vilket sätt påverkar automatlåda? Ger det bilen annorlunda beteende på något sätt jämfört med en manuell låda? Annars vore väl i princip idealisk bil en sån som driver på alla fyra och som har automatlåda.
Och moderna automater kan även vara en smula bränslesnålare också, har jag hört.
Och borde hålla minst lika bra som en manuell.

Men ni som kan det här, skriv gärna era åsikter om de här sakerna!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/01 :  17:22:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Mjae, för det mesta är väl fyrhjulsdriften hållbar om man sköter bilen enligt rekommendationerna men det varierar från bil till bil som så mycket annat. Fast ju mer prylar man stoppar i en bil desto mer kan ju gå sönder...

Fyrhjulsdrivna bilar är ofta känsliga för rullomkretsen. Dvs man måste vara noga med att se till att däcken har samma dimensioner och helst att de är lika mycket slitna annars kan det sluta med att bilen bara blir framhjulsdriven. Viskokopplingar har till exempel en viss tendens att "brinna upp" av överbelastning pga konstanta skillnaden i hastigheten mellan fram- och bakhjul vid olika rullomkrets.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/01 :  17:39:25  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Aha, det visste jag absolut ingenting om! Så det gäller att byta kanske däck ibland från fram till bak etc. om man kör en bil med fyrhjulsdrift.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/01 :  17:48:21  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är ganska bra att göra oavsett fyrhjulsdrift eller ej så att man sliter alla däcken lika mycket så att man kan byta allihop på en gång. Dessutom ger däck som är lika mycket slitna bilen ett mer balanserat beteende om vägbanan t ex har mycket vatten på sig. Det värsta är ju utslitna däck bak och bättre fram eftersom det resulterar i att bilen vattenplanar med bakhjulen först och sladdar blir lögn att häva.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/01 :  19:08:23  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Men är det inte så att då kör man för fort om man råkar ur för en vattenplaning? Eller är jag helt fel ute?

De flesta verkar inte bekymra särskilt mycket för riskerna, men de lever ganska farligt, anser jag.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/01 :  19:16:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Man behöver inte köra för fort i lagens bemärkelse om det ligger en redig vattensamling på vägen, särskilt om däcken är slitna. Vi vet ju alla hur spåriga många svenska landsvägar är.
Däremot så kör man ju för fort för förhållandena och bilens utrustning om man får vattenplaning, men det behövs inte särskilt mycket fart för att få vattenplaning om däcken är slitna och vattensamlingen djup...
Det värsta är ju att om däcken är dåliga så har bilen svårare att återfå greppet efter att den börjat plana jämför med den som har bra däck, marginalerna är ju obefintliga.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/01 :  19:26:11  Show Profile Send Lovan a Private Message
Man kör alltid för fort om man råkar ut för vattenplaning. En bil flyter inte om man slänger den i sjön
Skämtåsido så behöver det inte vara så hög hastighet för att få vattenplaning. Har råkat ut för det i låga hastigheter(40-50) när det är stora mängder vatten.

Däremot så måste jag nog förespråka lite för bakhjulsdriften. Eller rättare sagt överstyrningen. Det är en smaksak att välja framhjulsdrift eller bakhjulsdrift. Framhjulsdriften är säkrare för gemene man men det gör det inte till bättre i rätt persons erh..händer?.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/01 :  19:34:07  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Självklart inte, Lovan!

Redan gamla Porsche 911 var en sån bil att i händerna på en mindre van människa är den rent ut sagt livsfarlig bil att köra!

Och det samma verkar gälla för svindyra sportbilar! Inte länge sen hade Aftonbladet en bild av en jättedyr bil som någon hade lyckats att krocka mitt i stan

Fast det drabbar nog ingen fattig

Edited by - pick-me-up on 2007/04/01 19:43:48
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/02 :  12:36:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Helt klart är dock att en framhjulsdriven bil är att föredra för en oerfaren förare eftersom det är lättare att ställa till det med en bakhjulsdriven
Skulle nog hålla med Ztenlund om detta som generell regel.

Ett stort problem med fyrhjulsdriften som jag ser det är den trygghetskänsla det ger när kraften distribueras ut till alla hjulen. Jag vet att jag varje gång jag kört fyrhjulsdrivet i halka imponerats att det nästan är som att accelerera på torrt underlag, samma sak i kurvor - bilen går som på "spår". Tyvärr kan den trygghetskänslan vara falsk, bilen har ju egentligen inte fått mera grepp vilket kan leda till "hectic moments" vid inbromsning osv.

Dessutom är min erfarenhet att det vid aktiv kurvtagning inte alltid är särskilt lätt att veta om den fyrhjulsdrivna bilen ska över- eller understyra och om man tillämpar olika tekniker i kurvan så kan det ge olika utslag. Gaspådrag kan leda till att bilen skottar på rakt fram i tangentens riktning, alternativt att bakänden tar ett ytterspår och bilen går som om det vore ett snöre fäst i bilens framände genom kurvan (som man ser att rallybilar generellt gör i WRC).

Generellt sett är fram och bakhjulsdrivna bilar konsekventare och man har fler knep att ta till om det börja barka åt... Nu ska här tilläggas att ovan nämnda Subaru och Mitsubishibilar har jag inte kört, jag inbillar mig att dessa ändå är precisionsinstrument oavsett underlag - men de tillhör extremerna bland fyrhjulsdrivet ändå..

Däremot är jag oerhört imponerad över den trygghet på hala underlag det ändå ger med fyrhjulsdrift, genom vattensträngar, snömodd, med släpvagn osv. För min del tar det dock bort lite av "the thrill of driving" i likhet med automatlådor o dyl. De behöver inte vara sämre men tar bort lite av förarens initiativ. Sedan väger fyrhjulsdriften och bidrar till högre friktion ... hållbar utveckling någon... ? Högre bränsleförbrukning och sämre prestanda... (utom på halt...)

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/04/02 12:37:26
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/04/02 :  22:30:22  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
ztenlund: Japp, där jobbar jag! Visst finns det skillnad mellan olika bakhjulsdrivna också, liksom att smaken är som baken. Men jag vidhåller att en bakhjulsdriven bil på vintern är säkerhetsmässigt sämre än en framhjulsdriven - även med elektronikkoppel men framför allt utan. Naturligtvis är det Svensson som det gäller mest, men let's face it - vi är alla Svenssons!

pick-me-up: Svårt att säga generellt att fyrhjulsdrivna bilar skulle vara bättre eller sämre. Generellt man kanske ska kolla SUV:ar lite extra - de bygger ofta på en vanlig bil men är större och tyngre vilket gör att chassi- och drivlinekomponenter får slita hårdare. Men har biltillverkaren gjort sitt jobb så ska de hålla också. Automatlåda påverkar inte bilens betéende speciellt mycket - det är mer än fråga om kompromissen mellan bekvämlighet och körglädje/kontroll. Eventuellt kan bilen bli lite mer framtung, men det brukar inte ändra beteendet så det märks.

Jag är glad att läsa era rekommendationer att sätta bästa däcken bak (eller ha jämt slitna). Alltför ofta möts man av argumentet "men jag styr ju med framhjulen". Vad hjälper det om inte bakhjulen håller emot och stöttar? För fyrhjulsdrift beror det på fyrhjulsdriftsystemet om lika slitage är viktigt. Med visco eller torsen är det definitivt det. En Haldex går inte sönder pga olika stora däck (jag antar att man håller sig till samma dimension) men jag rekommenderar som för alla bilar jämn förslitning eller bästa däcken bak. Det ger även mest effektiv fyrhjulsdrift.

guy: Håller med om mycket av det du säger. När det gäller handlingegenskaper beror det på hur väl biltillverkaren lyckats (chassi i kombination med fyrhjulsdriftsystem). Falsk säkerhet är lätt att få, speciellt för dem som inte är vana vid fyrhjulsdrivet. Men "thrill of driving" är det definitivt med fyrhjulsdrift. Oh yeah! Högre friktion blir det inte av högre vikt - snarare tvärtom eftersom däckens friktion minskar något med ökad normalkraft. När det gäller miljö tror det är bäst att jag är tyst...

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2007/04/02 22:33:08
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/02 :  23:53:39  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Staffan: Trevligt med dina initierade kunskaper och insikter. Ville bara kommentera att den högre friktionen, enligt min tanke, uppstår i transmissionen - inte i däckens kontakt mot vägbanan. Jämför man bränsleförbrukning på tvåhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna versioner av samma bil brukar den vara något högre på den fyrhjulsdrivna - min teori är att detta inte enbart härrör från högre vikt utan ökad friktion el i transmissionen... Vad tror du om det? Har jag fått det om bakfoten?

Edit; Jag vill minnas (minns jag rätt?) att till exempel den gamla BMW 3-serien (E30) som 325i fanns som tvåhjulsdriven, cabriolet och fyrhjulsdriven (iX). Eftersom cabrioleten var förstärkt i bottenplattan och den fyrhjulsdrivna hade mer transmission så var prestandan något sämre på dessa båda på grund av högre vikt.

Bränsleförbrukningen däremot var dock betydligt högre på just den fyrhjulsdrivna.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/04/03 11:40:56
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/03 :  00:23:01  Show Profile Send Lovan a Private Message
quote:
Högre friktion blir det inte av högre vikt - snarare tvärtom eftersom däckens friktion minskar något med ökad normalkraft.


Jag tror du menar rätt men skrev fel
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/04/03 :  02:01:39  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Om du får chansen att provköra en Peugeot 605 3,0 med V6 tycker jag du ska ta den. Speciellt den gamla V6:an som tillverkades fram till -96. Bra bottendrag i den, och bilen har hög komfort samtidigt som den ligger som ett strykjärn på vägen. Nya V6:an har fler hästar men känns klenare på låga varv.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/03 :  08:38:14  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Du menar den gamla V6:an med för små oljekanaler som gjorde att motorn hade en tendens att haverera tidigare än vad som var smakligt?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000