HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bästa köregenskaper för framhjulsdriven bil?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/04/03 :  10:04:31  Show Profile Send Roq a Private Message
Liksom hifi consult har jag provkört Subaru Impreza WRX Sti Petter Solberg edition III. Det kändes som man satt på ett stort rör med bensin som sprutade in i den vrålande motorn (och så var det nog). Accelerationen var jag inte riktigt beredd på så huvudet satt i nackstödet rätt snabbt. 0-100 ca 4 sek. Ingen familjebil tyvärr men riktigt rolig!

Edited by - Roq on 2007/04/03 10:05:37
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/04/03 :  14:45:55  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
quote:
Posted - 2007/04/02 : 23:53:39
--------------------------------------------------------------------------------

Staffan: Trevligt med dina initierade kunskaper och insikter. Ville bara kommentera att den högre friktionen, enligt min tanke, uppstår i transmissionen - inte i däckens kontakt mot vägbanan. Jämför man bränsleförbrukning på tvåhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna versioner av samma bil brukar den vara något högre på den fyrhjulsdrivna - min teori är att detta inte enbart härrör från högre vikt utan ökad friktion el i transmissionen... Vad tror du om det? Har jag fått det om bakfoten?



Då förstår jag! Nej, du har helt rätt för dig. Om vi som exempel tar en fyrhjulsdriven bil med tvärställd motor (ex Volvo) så är det fler kuggöverföringar för att föra moment till bakaxeln är fram. Därför blir det också något extra energiförluster på vägen.

Vi brukar ofta reglera så att vi drar ner momentöverföringen vid konstantfartskörning på landsväg/motorväg rakt fram bl.a. för att spara bränsle. Men även om föraren inte märker det så låter det inte bra i biltidningarna, där man föredrar mycket moment alltid.

lovan: Nej, jag tror inte jag skrev fel. Maximala friktionen hos ett däck minskar normalt med högre belastning. Naturligtvis ökar kraften som däcket genererar men inte lika mycket som du skulle behöva för att kompensera för den ökade vikten.

See följande bild från KTHs fordonsdynamik kompendium:

Fz är last på däcket, Fy är sidokraft, slip angle är skillnaden mellan den vinkel däcket är riktat åt och den riktning det rör sig i.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2007/04/03 16:05:42
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/03 :  18:10:31  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag är medveten om det för annars skulle en tung bil ha lika bra relativt fäste som en lätt bil och det känns ju lite konstigt. Det var mest att det lät som att friktionen var inverterat proportionellt mot normalkraften.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/04/04 :  15:30:54  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Den här diskussionen har börjat likna lite för mycket high tech. Jag tror att man kan upptäcka körglädjen utan att behöva vara en rallyförare eller civilingenjör!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/04/08 :  09:36:35  Show Profile Send drkim a Private Message
Om jag ska ta ned diskussionen på jorden igen - dels för att jag vill och för att jag knappast har något val

De senaste 6 åren så har jag ägt följande bilar (har även haft lite laståsnor som Omega kombi, 745, 760 under tiden men det är ju inte relevant här):

Honda Civic 1.6i 16 v - planad topp, sportfilter, sportavgas och sänkt - framhjulsdriven


Den var ruskigt kul att köra, ingen Vtec eller crx men kul ändå - nya Type R är ju en ättling men förmodligen är de mindre motorerna oxå kul...

BMW 325 Aut, sportavgas, sänkt - bakhjulsdriven


Även denna en väldigt kul bil, men trots mer effekt och robustare så var Hondan roligare att köra

Saab 900 2.0 turbo, BSR chippad, sport avgas, öppet filter, sänkt - framhjulsdriven


Saaben var mer praktisk än kul, visst gick den bra men i jämförelse med Hondan och BMW: n så var den vinglig på vägen - min brorsas 9-3 sportkombi är dock en helt annan bil

Alfa Romeo 156 GTA, inget bytt förutom uppgraderade fälgar (alla ovanstående hade det oxå) - framhjulsdriven


Alfan utklassar alla i körglädje, välbalanserad, tajt, otrolig respons i motorn och perfekt stegad 6 växlad låda - en riktig vägmaskin

Skulle jag titta på en bil idag för 350.000 kr så skulle jag definitivt kolla in nya Alfa Romeo GT, 159, eller Brera - eller varför inte en begagnad 156 GTA eller 147 GTA (kostar en bit under 200.000 Kr så får du pengar över till styling eller hifi)

Annars är nog Hondan mitt andratips - precis släppt nya Type R och dom har ju snott mycket designlösningar från alfan så som bakre dörrhandtagen

Lycka till

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/04/11 :  03:45:34  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Du menar den gamla V6:an med för små oljekanaler som gjorde att motorn hade en tendens att haverera tidigare än vad som var smakligt?

Det vet jag inget om... Har sett många bilar med ZPJ-motorn som gått över 30'000 mil. Samma motor som sitter is Citroën XM 3,0.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000