Author |
Topic |
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 10:04:31
|
Liksom hifi consult har jag provkört Subaru Impreza WRX Sti Petter Solberg edition III. Det kändes som man satt på ett stort rör med bensin som sprutade in i den vrålande motorn (och så var det nog). Accelerationen var jag inte riktigt beredd på så huvudet satt i nackstödet rätt snabbt. 0-100 ca 4 sek. Ingen familjebil tyvärr men riktigt rolig! |
Edited by - Roq on 2007/04/03 10:05:37 |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 14:45:55
|
quote: Posted - 2007/04/02 : 23:53:39 -------------------------------------------------------------------------------- Staffan: Trevligt med dina initierade kunskaper och insikter. Ville bara kommentera att den högre friktionen, enligt min tanke, uppstår i transmissionen - inte i däckens kontakt mot vägbanan. Jämför man bränsleförbrukning på tvåhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna versioner av samma bil brukar den vara något högre på den fyrhjulsdrivna - min teori är att detta inte enbart härrör från högre vikt utan ökad friktion el i transmissionen... Vad tror du om det? Har jag fått det om bakfoten?
Då förstår jag! Nej, du har helt rätt för dig. Om vi som exempel tar en fyrhjulsdriven bil med tvärställd motor (ex Volvo) så är det fler kuggöverföringar för att föra moment till bakaxeln är fram. Därför blir det också något extra energiförluster på vägen.
Vi brukar ofta reglera så att vi drar ner momentöverföringen vid konstantfartskörning på landsväg/motorväg rakt fram bl.a. för att spara bränsle. Men även om föraren inte märker det så låter det inte bra i biltidningarna, där man föredrar mycket moment alltid.
lovan: Nej, jag tror inte jag skrev fel. Maximala friktionen hos ett däck minskar normalt med högre belastning. Naturligtvis ökar kraften som däcket genererar men inte lika mycket som du skulle behöva för att kompensera för den ökade vikten.
See följande bild från KTHs fordonsdynamik kompendium:
Fz är last på däcket, Fy är sidokraft, slip angle är skillnaden mellan den vinkel däcket är riktat åt och den riktning det rör sig i. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
Edited by - staffann on 2007/04/03 16:05:42 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 18:10:31
|
Jag är medveten om det för annars skulle en tung bil ha lika bra relativt fäste som en lätt bil och det känns ju lite konstigt. Det var mest att det lät som att friktionen var inverterat proportionellt mot normalkraften. |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/04/04 : 15:30:54
|
Den här diskussionen har börjat likna lite för mycket high tech. Jag tror att man kan upptäcka körglädjen utan att behöva vara en rallyförare eller civilingenjör! |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2007/04/08 : 09:36:35
|
Om jag ska ta ned diskussionen på jorden igen - dels för att jag vill och för att jag knappast har något val
De senaste 6 åren så har jag ägt följande bilar (har även haft lite laståsnor som Omega kombi, 745, 760 under tiden men det är ju inte relevant här):
Honda Civic 1.6i 16 v - planad topp, sportfilter, sportavgas och sänkt - framhjulsdriven
Den var ruskigt kul att köra, ingen Vtec eller crx men kul ändå - nya Type R är ju en ättling men förmodligen är de mindre motorerna oxå kul...
BMW 325 Aut, sportavgas, sänkt - bakhjulsdriven
Även denna en väldigt kul bil, men trots mer effekt och robustare så var Hondan roligare att köra
Saab 900 2.0 turbo, BSR chippad, sport avgas, öppet filter, sänkt - framhjulsdriven
Saaben var mer praktisk än kul, visst gick den bra men i jämförelse med Hondan och BMW: n så var den vinglig på vägen - min brorsas 9-3 sportkombi är dock en helt annan bil
Alfa Romeo 156 GTA, inget bytt förutom uppgraderade fälgar (alla ovanstående hade det oxå) - framhjulsdriven
Alfan utklassar alla i körglädje, välbalanserad, tajt, otrolig respons i motorn och perfekt stegad 6 växlad låda - en riktig vägmaskin
Skulle jag titta på en bil idag för 350.000 kr så skulle jag definitivt kolla in nya Alfa Romeo GT, 159, eller Brera - eller varför inte en begagnad 156 GTA eller 147 GTA (kostar en bit under 200.000 Kr så får du pengar över till styling eller hifi)
Annars är nog Hondan mitt andratips - precis släppt nya Type R och dom har ju snott mycket designlösningar från alfan så som bakre dörrhandtagen
Lycka till
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Topic |
|
|
|