HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kaffepress - Hur göra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/26 :  11:28:58  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message

Kaffe är gott. Dricks flitigt och med fördel. Och som ledare (omnämnd Micke-Balja) av Koppens-vänner på orten bör jag veta saker och ting. Bla. hur man gör ett bra kaffe med en sådan här:




Kan någon som är bevandrad eller erfaren med denna tingest måhända skänka tröst och ledtrådar i enkel och bra hantering som fixar gott kaffe. Alltså - tips och trix. Vad är bra att veta? (förutom det uppenbara med att ha i kaffe, vatten, låta det dra, för att sedan pressa ned sumpen - doh.)

/M

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/26 :  11:47:38  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Använd inte skållhett vatten, då blir kaffet bittert och syrligt. Sen kan man göra en avvägning mellan att använda mindre mängd kaffe och låta dra längre eller (som jag föredrar) att ha rätt så mkt kaffe men filtrera blixtsnabbt...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/26 :  12:04:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Dra längre. Hmm... Vad pratar vi för tid? Jag fann ju att det kallnade ganska fort. Mängd kaffe? Jag tyckte att man kunde använda bryggarens skopa som mått.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/26 :  12:35:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Bäst är att ha färdiga mått och volymer. Att alltid göra lika mycket, för att få jämn kvalite på det.
Det är/var min lösning,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/03/26 :  12:37:10  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag maler mina bönor i en elkvarn och ställer malningsgraden till nästan minimum (grovkornigt som resultat). Kokar vattnet i vattenkokare och låter det stå i en minut från det att den slagit ifrån. Då brukar vattnet hålla ca 90 grader. Mellan 92 och 97 grader är optimalt enligt experterna.

Ett litet tips är att när du hällt i vattnet så rör du runt med en matsked eller liknande och låter det stå i 3-4 min, innan du försiktigt pressar ner. Annars får man som sagt fram smaken från klorogensyrorna som finns i kaffet (många tror felaktigt att det är tannin (garvsyra) i kaffet som ger den bittra smaken.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/26 :  12:44:50  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Nu snackar vi. Som vanligt alltid expertis på vårt eminenta forum. Bra tips.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/26 :  13:03:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kvarn och färskmalda bönor är en av de viktigare nycklarna till gott kaffe.

De riktiga kaffe-extremisterna(Zix, Plind, ...) rostar till och med sina egna bönor.

Om du kommer till DIY-träffen den 21'e så kommer Tobbe_L, Zix, jag och kanske Plind att bjuda på espresso som får dig att inse att kaffe definitivt tillhör livets nödtorft.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/26 :  18:57:47  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Jag maler mina bönor i en elkvarn och ställer malningsgraden till nästan minimum (grovkornigt som resultat). Kokar vattnet i vattenkokare och låter det stå i en minut från det att den slagit ifrån. Då brukar vattnet hålla ca 90 grader. Mellan 92 och 97 grader är optimalt enligt experterna.


Precis! Helt rätt enligt min uppfattning

Jag har däremot den erfarenheten att man ej kan göra exakt likadant från gång till gång beroende på vilket kaffe eller böna man använder.

Hur länge bör det dra... tja, med att "dra" menade jag c 2 min, till skillnad mot att som jag utryckte det "blixtsnabbt" trycka ner filtret - vilket egentligen bara innebär att kaffet knappt landat i bryggaren innan jag försiktigt filtrerar det. Med blixtsnabbt menade jag inte att man bör forcera filtreringen, det kan dessutom landa i bruna-fläckar-på-brallan-upplevelser. För att inte tala om svedda kroppsdelar, har varit med om att slitna pressobryggare ger sig efter tiden och tenderar att skicka upp kaffe i en stråle i ansiktet om man trycker för hårt.

Jag har fått relativt bra resultat med kokmalet. Någon annan?

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/03/26 18:58:50
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/26 :  22:28:11  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
*pust* Och jag som just mästrat konsten i malgrad och dosering till min inslitna och trofasta kaffebryggare. Ni säger nu att jag måste 'lära' känna denna märkliga tingest... Tur att det är kaffe vi snackar om här. Hade nog inte pallat med lättare dryck.

Jag har dock noterat ned några samtyckliga 'pekpinnar', i ämnet pressbryggare, som vi verkar överens om här. Skall börja morgondagen med åtminstone två försök i teknikslipning. Koppens-vänner tackar er.

/M
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/26 :  23:07:11  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag höll på med pressobryggarn i många år, skaffade sedan espressomaskin... oj, vad gott!

...Men... nuförtiden (sista året) tycker det är förbaskat gott med en helt vanlig kopp bryggkaffe, helt enkelt och okomplicerat... gärna med nybakt rabarberkaka i en syrenberså en ljummen försommarkväll....

Kontentan är: Kaffe är gott, och variation gör den ännu godare!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/27 :  08:43:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Som sagt, här sitter man med dagens första kopp....

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/03/27 08:44:53
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/27 :  08:47:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Dito. Hyggligt nöjd, men det ligger fortfarande en lite för tung smak av 'koke-kaffe' över drycken. Gjorde igår med bättre resultat smakmässigt och då var nog doseringen annorlunda. Får göra igen och öka på lite.

/M
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/03/27 :  10:56:50  Show Profile Send Passerati a Private Message
Gott kaffe kräver riktigt kallt och fräscht vatten.

Jag börjar min bryggningsprocedur med att låta vattenkranen stå med kallt vatten en stund innan jag tar vattenprovet (läs vattnet till kaffet)

Sköljer ur vattenkokaren, kokar vattnet och stänger av själv innan brytaren gör det, så vattnet slipper koka alltför mycket.

I med vattnet, sedan lite drygt 6 mått av Zoegas bryggkaffe.
(Ibland omvänt, dock aningen fylligare kaffesmak när vattnet kommer först)

Rör om med sked, superviktigt.

Dit med locket, pressen i översta möjliga läge dvs rör ej kaffeblandningen.

Låter pressorbryggaren stå bortåt 5 minuter.

Pressar långsamt ner till ung hälften, sedan resten efter ca halvminuten.

Serverar kaffet i varma koppar när det ska njutas lite extra.


Enkel förvärmning av koppar.
Tajma kaffedags med diskmaskinen, kopparna är varma och goa direkt ur maskinen.
Häller man riktigt fullt i vattenkokaren under förutsättning att det inte är någon av de mindre modellerna, så brukar vattnet räcka för att börja värma upp keramikgodset.

Kaffe får i mitt tycke aldrig vara starkt, utan ska ha en fyllig, rund smak.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/03/27 :  11:59:04  Show Profile Send plind a Private Message
Rätt malningsgrad om man köper färdigmalet är "elbrygg" eller "presso". De befinner sig mittemellan brygg och kokmalet.

4-6 minuter är nog lagom "dragtid".
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/28 :  11:32:51  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Nu börjar det likna nåt. - Koka vatten. Lät det stå ett par minuter. Malde bönor ungefär 'kokegrovt'. Kaffet i pressarn. Måttade samma som vid bryggning. I med vatten efteråt. Rörde om med sked. Lät stå och dra i 3-4 minuter. Pressade ner till hälften. Väntade nån minut. Pressade ned resten. Hällde mig lite dunkelt java. Inte pjåkigt.

Kan nu erbjuda Koppens-vänner en slurk pressokaffe.

/M
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/03/28 :  11:58:39  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Hej.
Jag kör ner en stektermometer i vattenkokaren. Mycket effektivt. Har under en period börjat höja lite från 92 till mellan 93 o 94 grader och tycker jag får ett fylligare kaffe utan att det blir beskt. Någon gång har jag missat sweetspot och gått över temperatiren. Oftast börjar jag om, för en kaffehandlare påstod att det hände något dumt med syret i vattnet när det börjat koka och att det inte är samma sak att låta det svalna. De gånger jag inte orkat börja om, utan bara låter det svalna lite, så blir kaffet inte lika bra. jag Använder bosh kaffekvarn med keramiskt kvarnverk. Mycke bra. Den mal väldigt jämt och testat olika malstorlek, men tror jag har på någon av de grövsta. Det beror lite på kaffesort och årstid också. Jag kör från 8:an (ett räknteverk avgör hur mycket som mals) med Zoegas intenzo för att den är allround och god. Mollbergs blandning är också bra. Vattenmängden motsvarar ganska full kanna. Jag använder Åhlens piratvariant. Skall testa bodum när denna är utsliten.
Jag väntar mellan 4 o 5 minuter. Någon gång är jag upptagen och låter det gå för länge. Kaffet blir så klart sämre, men går att dricka till nöds om man hinner trycka ned innan 10 minuter. Läste tipsen ovan och skall börja laborera med mer bönor och kortare tid.

Ett sista tips. Rör inte om med metall i Pyrexglaset. Det skapar små repor som kan påverka tåligheten. Inte kul om den spricjer med en liter 93 gradigt vatten i. Jag använder en smörkniv i trä oftast. Då jag inte har smör på smörgåsen, så är detta det enda jag använder dem till
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/28 :  12:25:34  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Hmmm... jag får för starkt kaffe om jag skulle vänta 4-5 min.... Jag använde mollbergs och intenzo... Jag pressar i stort sett direkt istället, det där med att röra om har jag inte heller gjort någon grej av... det är under den långsamma pressbryggningen som den speciella smaken med pressobryggaren alstras... annars blir det ju som att göra vanligt kok-kaffe som sedan filtreras...?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/28 :  12:31:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Hmm... Det finns inga genvägar till den perfekta koppen kaffe. Jakten går vidare. Har iaf hamnat på en acceptabel nivå.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/03/28 :  12:40:03  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Skall laboera med tidigare och långasmmare pressning! Man kan inte sluta sin strävan efter det perfekta kaffet bara för att det är tillräckligt gott...
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/03/28 :  12:43:22  Show Profile Send Matrixen a Private Message
För de som inte har kvarn kan jag varmt rekommendera Zoegass presso kaffe. LAgom malt och väl valda bönor.
Inte så kul när paketet stått några dagar som allt färdigmalt, men väldigt gott första koppen. Om inte annat kan man köpa för att undersöka kornstorleken för referens
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/03/28 :  12:45:11  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Vad är det fel med pulverkaffe? Det kör jag med *lol*
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/03/28 :  13:01:20  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Det är precis som dyrkablar och finhifi. Märker man ingen skillnad så finns det ingen anledning att krångla.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/28 :  13:16:13  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Men det är lite lustigt hur det ändå går att göra en mindre vetenskap av de ursprungligen rätt enkla grunderna; malt kaffe och varmt vatten... det är ju inte mer trots allt... men som alla vet går det ju att modda och tweaka allt till perfektion... Här kanske på plats med en av Rannagardens snygga bildtrådar "modda-pressobryggkaffe-skolan", kanske finns även en no-name bryggare som går att modda till high-end?

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/03/28 13:16:34
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/03/28 :  13:18:02  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Matrixen
Oftast börjar jag om, för en kaffehandlare påstod att det hände något dumt med syret i vattnet när det börjat koka och att det inte är samma sak att låta det svalna.
Exakt samma sak jag hört & fått lära mig av både Zoega, Löfbergs & Gevalia, samt hos div kaffemaskinsfabrikanter.
quote:
pick-me-up
Vad är det fel med pulverkaffe? Det kör jag med *lol*
Går att få helt okey kaffe även med pulverkaffe, är man nöjd så är det väl jättebra - vissa blir ju aldrig nöjda utan måste jaga i sin iver efter det perfekta bortom horisonten.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/03/28 :  13:37:16  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Kaffe är mer än att bara tillgodose keffeinbereoende för mig. Det är en ritual som optimalt utförd ger maximal njutning. Att pyssla med mitt kaffe är inte som många i min närhet tror eller oroar sig något tvångsbeteende eller något jobbigt, utan något avkopplande kreativt, dessutom med ett mått av belöning.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/03/28 :  13:38:00  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Ingen slump att man även gillar att pyssla och njuta av sin hifi och vinprovning, matlagning osv...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000