HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av DVD med hårddisk som CD-transport?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/03/25 :  01:47:19  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Använder idag en första generationens DVD-spelare, Sony DVP-S725D, som transport och den funkar riktigt bra. Har inte jämfört med så mycket men jämfört med billiga DVD-spelare, en NEC extern CD-rom, och en gammal Philips CD-620 (med Philips DM4-transport) är den klart bättre. En stor nackdel är att den inte spelar brända skivor. Funderar därför på att skaffa ny transport. Har någon erfarenhet av DVD-spelare med hårddisk? Och av att köra intankade skivor från hårddisken? Vad jag hört/läst om t.ex. Olive/Hifidelio (som bara kör CD) är att hårddisktransport klart slår vanlig transport.

Glad för tips och synpunkter!
Johan

Edited by - Jolojl on 2007/03/25 08:09:54

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/25 :  08:51:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Köpte nån Philips cd/dvd med hyggligt tilltagen hårddisk i vintras (kastade ut videon!). Provade för skoj skull att tanka några cd till dess hd för att spela. Var väl inget mirakel av välljud, men det funkar ju som tänkt.

/M
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/03/25 :  08:58:09  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Det kan jag tänka mig i o m att du inte får bitfel från en hårdisk som från en reedbook cd,

sedan hänger det på om du har en bra nätdel, ett ordentligt gjort digitalt utgångsteg, och kanks ei viss mån "störningsskärmining"

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/03/25 :  12:19:45  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hallå! Tack för svar!

rannagarden
Förstår jag dig rätt om du inte var överdrivet imponerad av Philipsspelaren? Får jag fråga vilken transport du jämförde med/använder?

Twilighter
Bra nätdel och digitalt utgångssteg är som du säger viktigt. Svårt bara att veta vilka spelare som har det ... Och att fråga på On-Off eller Siba ger nog inga bra svar ... Får söka lite på webben ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2007/03/25 12:20:46
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/25 :  12:42:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
rannagarden
Förstår jag dig rätt om du inte var överdrivet imponerad av Philipsspelaren? Får jag fråga vilken transport du jämförde med/använder?
I detta fallet en Marantz-spelare av bättre kvalisort. Men det var knappast en seriös genomgång, utan mer bara för att testa. Har inte gjort någon djupdykning i Philip-spelarens prestanda eller innanmäte. Men byter inte plats, om man säger så.

/M
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/03/25 :  13:09:26  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Ja en variant är ju att köpa en spelare och lämna den till mattias på harmonydesign, han bygger in en mkt bra nätdel och digitalt utgångskort ( som du dessutom kan få transformatorbalanserad med xlr :)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/25 :  13:21:02  Show Profile Send nin a Private Message
Sålänge CDn är rippad till HD rätt så lär det ju funka lika bra som vanlig CD ju.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/03/25 :  17:43:15  Show Profile Send eliot a Private Message
Detta står att läsa i en test av Nova Physics Memory Player
quote:
The Nova Physics Memory Player is the best sounding source component that I have ever heard. For me, it elevated the listening experience to another level.

Testen finns här: http://www.positive-feedback.com/Issue28/novaphysics_memoryplayer.htm

Mer finns att läsa här: http://www.novaphysicsgroup.com/

The Memory Player kan ses som en hårddiskbaserad musikserver med CD-brännare men den grundläggande idén är att lagra informationen i flash-minne (utan rörliga delar!) innan den läses...

Verkar mycket intressant

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/03/25 :  18:56:40  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Nova Physics Memory Player verkar riktigt häftig Men ett litet "aber", 70 000 SEK ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2007/03/25 19:50:52
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/25 :  19:49:19  Show Profile Send nin a Private Message
70 000 kr!!!!?? För vaddå??
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/03/26 :  13:13:27  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Jaha .. Nu har jag lärt mig något ... Inga DVD-spelare spelar in på hårddisk i PCM-format (tror jag det heter, = CD-format) utan omvandlar filerna till MP3 eller annat komprimerat format först. Ett gott skäl till att fortsätta använda vanlig optisk lästransport (eller så får man ha en jättedator där man lagrar sina skivor, en skiva = ca 700 Mb ger 1000 skivor = 700 Gb).

Så var det med den idén ... Tack i alla fall för input!

Johan


Edited by - Jolojl on 2007/03/26 13:14:14
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/26 :  14:50:29  Show Profile Send CC a Private Message
"jättedator där man lagrar sina skivor, en skiva = ca 700 Mb ger 1000 skivor = 700 Gb)."

- Varför jättedator? En 750Gb disk på Inet kostar ca 2700kr... En disk för systemet å en disk för dina 1000 skivor ska la gå i de flesta datorer från detta årtusendet. Om det sedan låter bättre än en vanlig transport är en helt annan fråga...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/26 :  15:03:41  Show Profile Send Peg a Private Message
ojojoj

http://www.novaphysicsgroup.com/

Alltså man får ju hoppas produkterna är mer polerade än websidan !

Har nog aldrig sett något så gräsligt från ett företag tidigare.

70000 ? Nä köp en tyst PC/Mac som placeras i källaren/garderoben, köp två slimdevices transporters och en jäkla massa skivor så har du något som förmodligen är fruktansvärt mycket bättre än en "memory player" med fler finesser på köpet.

Förresten varför köpa en dyr 750gb disk när man kan köra flac/ape/applelossless och få in alla skivorna på en 320gb disk för 995:- istället :)
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/26 :  18:49:59  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
En 750Gb disk på Inet kostar ca 2700kr...
och sen kraschar disken
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/26 :  21:24:02  Show Profile Send CC a Private Message
"och sen kraschar disken "

- Naturligtvis har du då en backupdisk. Samt så har du ju orginalskivorna OM båda diskarna helt osanolikt skulle trasas sönder samtidigt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/26 :  21:26:40  Show Profile Send huzze a Private Message
Men vaför då ha dem på HDD? Är det så nödvändigt? Kanske fel tråd att undra i, men tanken är väl att bli av med de skrymmande skivorna?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/26 :  21:31:34  Show Profile Send CC a Private Message
"köra flac/ape/applelossless"

- Har ännu inte blivit övertygad om att "lossless" verkligen inte skulle deciminera dessa redan stackars hårdkomprimerade cd-utgåvor? Men jag har å andra sidan inte heller gjort någon seriös jämförelse... Någon dag så...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/26 :  21:35:08  Show Profile Send CC a Private Message
"tanken är väl att bli av med de skrymmande skivorna?"

- Du menar att du slänger orginalen efter att du rippat av dem? I så fall köper jag dem gärna snuskbilligt utav dig om du inte har utrymme i någon garderob någonstans :-)

För inte piratkopierar du väl? ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/27 :  01:19:06  Show Profile Send Peg a Private Message
quote:
- Har ännu inte blivit övertygad om att "lossless" verkligen inte skulle deciminera dessa redan stackars hårdkomprimerade cd-utgåvor? Men jag har å andra sidan inte heller gjort någon seriös jämförelse... Någon dag så...


Som en ovanligt dum övning kan man ju rippa en låt från CD till wav konvertera waven till flac, flacen till wav, wav'en till flac till wav till flac osv tills man tröttnar men det är nog bäst att göra det väldigt många gånger om man är en individ som tar sanningen på alvar sen kan man ju lyssna och se om man hör någon skillnad.

Jag förutspår att bitarna kommer vara exakt de samma och att det inte kommer höras minsta lilla skillnad.

Sen kan man upprepa med något som är lossy som mp3 tex. om man tycker det är kul men då bör man hålla för öronen innan man lyssnar.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/27 :  01:52:54  Show Profile Send CC a Private Message
"Som en ovanligt dum övning kan man ju rippa en låt från CD till wav konvertera waven till flac, flacen till wav, wav'en till flac till wav till flac osv tills man tröttnar!

- Det är en bra idé. Jag har något gjort liknade, bla. rippat cd till wave och sedan tillbaka några gånger, allt för att övertyga om förlusten (eller vad nu som händer?) av ljudkvalitén som uppstår för mindre troende... Jag och de närmaste troende hör skillnad mellan orginal och kopia vid första varvet medans mindre vana lyssnare behöver mer tydliga skillnader vilket uppstått efter ett antal varv mellan cd och dator.

Problem för mig att testa mellan flac o wave är att jag inte ännu börjat köra datorn seriöst till stereon. Ljudsystemet till min dator är mer av den klassen att jag skulle bli impad om jag hörde skillnad mellan mp3 å wave! Inte den bästa testmiljön med andra ord...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2007/03/27 :  09:33:21  Show Profile Send -AG- a Private Message
Jag har en Pioneer DVR-545 HX-S som har både analog och digital tuner. Den är helt ok som cd-spelare. Har inte testat med extern dac och hur den står sig som transport. Sen är bilden riktigt bra med både dvd och tv, skalar bla upp analog & tv-signal till 720p (eller 1080i) via HDMI utgången vilket inte är så dumt om man har projektor.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/03/27 :  10:58:44  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
Som en ovanligt dum övning kan man ju rippa en låt från CD till wav konvertera waven till flac, flacen till wav, wav'en till flac till wav till flac osv tills man tröttnar men det är nog bäst att göra det väldigt många gånger om man är en individ som tar sanningen på alvar sen kan man ju lyssna och se om man hör någon skillnad.


Har provat med att kopiera wave till wave några gånger med dyr studioutrustning. Ljudskillnaden blir större än vad man skulle kunna önska...

Hör man ingen skillnad kan man ju givetivs bränna alla skivor till MP3 128kb, men hör man skillnaden så känns det bara dumt för att spara utrymme.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/03/27 :  18:10:01  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Följer tråden som verkar ha fått ett eget liv, het fråga det här ...

Kröp till korset och köpte en vanlig CD-transport istället, en begagnad Yamaha CDX-1110, 14 kg tung från slutet av 80-talet. 1000 spänn gick det på, och det blir nog skitbra

När fickorna blir fulla går jag säkert över till hårddisk, utan komprimering!

Tack för input!
Johan
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2007/04/02 :  06:01:26  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Tomas:
Jag har inte upptäckt några skillnader mellan olika generationer wave filer avspelade från en dator via separat DAC.
Har svårt att tänka mig att det skulle vara någon skillnad på en kopierad wave fil, om det inte er något fel på utrustningen då?!

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2007/04/02 06:44:21
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/04/02 :  08:24:40  Show Profile Send edison a Private Message
cc:
"Har ännu inte blivit övertygad om att "lossless" verkligen inte skulle deciminera dessa redan stackars hårdkomprimerade cd-utgåvor"

Ehmm...det är (iaf i denna ytrådens ämne) viss skillnad på 'komprimering' och datareduktion.

Om vissa CD-utgåvor låter "komprimerade" (borde man inte skriva "kompression" istället för komprimering?) handlar det ju om att dom är för jämna i nivån så det blir sämre dynamik, medan MP3 mfl system inte förändrar dynamiken utan reducerar datamängden.(Kanske nåt av dessa system även gör nivåutjämning men det har jag inte kunskap nog för att påstå)

Att datareduktion ibland också kallas komprimering ser jag inte som så relevant för denna diskussionen om ljud på DVD-Hårddiskar.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/04/02 08:27:14
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/04/02 :  09:29:29  Show Profile Send CC a Private Message
:-) jodå, jag vet att det är skillnad mellan komprimerad dynamik o datareduktion... (Och min syn på dessa hårdkomprimerade cd-skivor är just detta med dynamikförlusten. att sedan ytterligare komprimera datamängden.. Mja... Kan inte vara av godo? )

men jag vet även att det är stor skillnad mellan komprimerad data och den komprimering som görs på musiksignalen. Cd-skivan godkänner decimaler i sin lagring utav musik till motsats när du lagrar data på vanlig hd. Dessa "decimaler" måste omvandlas till ettor eller noller när de förs över till hd för datahantering... Men när sedan musikmaterialet är konverterat till datainformation så har jag svårt att tro att hanteringen på hd skulle göra någon skillnad? Ettor och nollor fortsätter vara det tills dess det är dags att "göra om" dem tll musiksignal igen vilket är ytterligare en svag länk...

Detta med "lossless" har jag inte satt mig in i tillräckligt, men jag utgår från att det inte är såsom med Mp3 vilket kan jämföras med bildhanteringen av exempelvis bmp till jpg. Och det är väl ingen som ifrågasätter en jpg-bilds begränsningar..?

Lossless ska tydligen komprimera på ett annat sätt, men för mig är komprimerat = komprimerat... Tills dess jag blivit övertygad vill säga... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000