HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 banan vs spad vs inget kontakter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

carlcamper
Member

66 Posts

Posted - 2007/04/02 :  08:45:59  Show Profile  Visit carlcamper's Homepage Send carlcamper a Private Message
Hej

Någon som har lite synpunkter vilket som ger bäst ljud angående anslutningarna på högtalarkablarna?! Har försökt höra mig lite för, men ja smaken är som baken....

Kör för tillfället med varken banan eller spad-kontakter men vill ju inte missa något..

Tack på förhand,

Mvh
Carl

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/04/02 :  09:21:56  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Banan eller spade är väl mest en hanteringsfråga. Precis som när man lägger upp en fåll på nya tyger för att de inte ska trasas sönder, så kan det ju vara skönt om inte kabeln trasas sönder efter ett antal i-och urkopplingar. Sen är det lättare att "sikta rätt" när man ska koppla också.

Men om man aldrig rör kablarna så är det nog ljudmässigt bäst med en "naken" kabelända (som kanske t o m lödes fast!).

Varje del av ljudkedjan ska ju ha så bra kvalitet som möjligt, så OM man väl väljer att sätta på banan/spade, så ska dessa naturligtvis helst vara av hög kvalitet och lödningen/krympningen ska göras ordentligt.

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2007/04/02 :  16:00:06  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Jag har använt både WBT´s spadar och bananer och att säga att jag hörde någon skillnad är väl att ta i. Välj det som passar anslutningarna bäst, men som sagt helst av hög kvalitet.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/02 :  16:18:48  Show Profile Send huzze a Private Message
Färdigterminerat på dyrare kabel, då är det minst risk för att det oxiderar och det blir ordentligt tight.

Billig kabel, skala, stoppa i, dra åt.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/04/02 16:19:39
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/02 :  16:25:00  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag kör bara med skalad kabel, fast då är den å andra sidan inte så dyr, 80:-/m har jag för mig. Dock så kopplar jag aldrig eller sällan ur, har inte lossat dem på 1,5 år eller så.

Glöm inte att man får/bör gå och efterdra om man kör med skalad kabel då den har en tendens att ge med sig vartefter i början, i alla fall om man inte drar åt för kung och fosterland med skiftnyckel. Man vill ju att det ska sitta åt ordentligt då halvlösa kablar inte gör någon glad.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/04/02 :  20:49:29  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Kan det inte bli problem med krympning? Det blir lite svårt att efterdra. Är inte det bästa att hoppa över spades eller gafflar, och skruva direkt i befintliga uttag. Man vill ju ha så få övergångar som möjligt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/04/02 :  22:23:22  Show Profile Send Amatören a Private Message
Kanske ett onödigt inlägg men sticker ut hakan lite:

Det finns väl inga kontakter som tillför något positivt till välljudet?
Sen får de heta WBT eller annat!
Enda anledningen till otyget övergångsresistans (kontakter) är hanterbarhet.
Eller...

Mitt råd, så få kontaktövergångar som möjligt!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/02 :  22:32:25  Show Profile Send mayro a Private Message

Du är för bitig för att bli av med hakan Amatören...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/04/02 :  22:33:23  Show Profile Send eliot a Private Message
För ungefär 10 år sedan jämförde jag samma typ av högtalarkablar med spadar och banankontakter och jag kommer ihåg att jag upplevde spadar som klart bättre. Detta var också imho det väntade resultatet då spadar har bättre kontaktyta ...

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/04/03 :  04:09:33  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det finns en gammal tråd (har svårt att hitta dessa) och i den är jag helt säker på att det bl.a. förespråkades banankontakten, och med fördel att kabeln skulle "krimpas" fast hellre än lödas i kontakten.

J. Ullberg
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/04/03 :  08:00:31  Show Profile Send nahoj a Private Message
jag fick ett ryck för ett tag sedan o tänkte varför har jag bananer på kablarna när jag kan dra fast dem direkt i högtalaren?

Bananerna var av billigare sort guldpläterade,
Jag upplevde en förbättring av ljudet när jag slapp dem i signalvägen o har endast kabeln direkt i terminalerna.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000