Author |
Topic |
|
carlcamper
Member
66 Posts |
Posted - 2007/04/02 : 08:45:59
|
Hej
Någon som har lite synpunkter vilket som ger bäst ljud angående anslutningarna på högtalarkablarna?! Har försökt höra mig lite för, men ja smaken är som baken....
Kör för tillfället med varken banan eller spad-kontakter men vill ju inte missa något..
Tack på förhand,
Mvh Carl |
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2007/04/02 : 09:21:56
|
Banan eller spade är väl mest en hanteringsfråga. Precis som när man lägger upp en fåll på nya tyger för att de inte ska trasas sönder, så kan det ju vara skönt om inte kabeln trasas sönder efter ett antal i-och urkopplingar. Sen är det lättare att "sikta rätt" när man ska koppla också.
Men om man aldrig rör kablarna så är det nog ljudmässigt bäst med en "naken" kabelända (som kanske t o m lödes fast!).
Varje del av ljudkedjan ska ju ha så bra kvalitet som möjligt, så OM man väl väljer att sätta på banan/spade, så ska dessa naturligtvis helst vara av hög kvalitet och lödningen/krympningen ska göras ordentligt.
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2007/04/02 : 16:00:06
|
Jag har använt både WBT´s spadar och bananer och att säga att jag hörde någon skillnad är väl att ta i. Välj det som passar anslutningarna bäst, men som sagt helst av hög kvalitet. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/04/02 : 16:25:00
|
Jag kör bara med skalad kabel, fast då är den å andra sidan inte så dyr, 80:-/m har jag för mig. Dock så kopplar jag aldrig eller sällan ur, har inte lossat dem på 1,5 år eller så.
Glöm inte att man får/bör gå och efterdra om man kör med skalad kabel då den har en tendens att ge med sig vartefter i början, i alla fall om man inte drar åt för kung och fosterland med skiftnyckel. Man vill ju att det ska sitta åt ordentligt då halvlösa kablar inte gör någon glad. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2007/04/02 : 20:49:29
|
Kan det inte bli problem med krympning? Det blir lite svårt att efterdra. Är inte det bästa att hoppa över spades eller gafflar, och skruva direkt i befintliga uttag. Man vill ju ha så få övergångar som möjligt.
|
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2007/04/02 : 22:23:22
|
Kanske ett onödigt inlägg men sticker ut hakan lite:
Det finns väl inga kontakter som tillför något positivt till välljudet? Sen får de heta WBT eller annat! Enda anledningen till otyget övergångsresistans (kontakter) är hanterbarhet. Eller...
Mitt råd, så få kontaktövergångar som möjligt!
|
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/04/02 : 22:32:25
|
Du är för bitig för att bli av med hakan Amatören... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2007/04/02 : 22:33:23
|
För ungefär 10 år sedan jämförde jag samma typ av högtalarkablar med spadar och banankontakter och jag kommer ihåg att jag upplevde spadar som klart bättre. Detta var också imho det väntade resultatet då spadar har bättre kontaktyta ...
//Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 04:09:33
|
Det finns en gammal tråd (har svårt att hitta dessa) och i den är jag helt säker på att det bl.a. förespråkades banankontakten, och med fördel att kabeln skulle "krimpas" fast hellre än lödas i kontakten. |
J. Ullberg |
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/04/03 : 08:00:31
|
jag fick ett ryck för ett tag sedan o tänkte varför har jag bananer på kablarna när jag kan dra fast dem direkt i högtalaren?
Bananerna var av billigare sort guldpläterade, Jag upplevde en förbättring av ljudet när jag slapp dem i signalvägen o har endast kabeln direkt i terminalerna. |
Min hemsida/Blogg http://johanstephan.com/
|
|
|
|
Topic |
|