HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Använda CD-rom som CD-spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/02 :  14:13:22  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Tycker även jag att ämnet i detta inlägg är kanonkul =)

Fast... Nog kan det bli lite tungt :)

Ljudåtervinning: Jag måste kolla upp filtfilt() funktionen i Matlab. Kan tänka mig att den dock inte är realiserbar i praktiskt syfte? Speciellt inte om den kräver extrem upplösning, vilket jag förmodar. Menar Matlab använder sig ju av 80 bitars floating-point så där kan man tala om upplösning. Dynamik? hehe...

Tycker annars att Matlab är ett av de absolut bästa verktygen att jobba med när man ska laborera med filter, överföringsfunktioner, och ja allt som har med reglerteknik (ja det är kul...), DSP... att göra.

Byggde btw en jättefin Adaptive Noise Canceller i Matlab förra hösten =). Sen var det ju bara att tanka rätt ner i DSP:n... ;)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/12/02 :  17:26:38  Show Profile Send d_kay a Private Message
quote:
Originally posted by Wolfie

Men har man nu en läsare som läser in datan i hög hastighet, med bra felkorrigeringsalgoritmer så får man ju automagiskt mer tid på sig att utföra signalbehandling... Om vi vill kunna skicka ut signalen i realtid. Och visst jag håller med Kydyl i att det eg. inte spelar någon roll om både läsning och bearbetning sker i just realtid. Det viktigaste är ju ändå att signalinnehållet inte förskjuts i förhållande till varandra för mycket, fasförskjutningar. Men detta är ju knappast något som är svårt att fixa till i en DSP.

Så vad betyder då jittret i transporten??. Jag har läst lite på internet och vad jag kommit fram till är att det i princip är en slumpvis fördröjning av 1:or och 0:orna som kommer till DAC'en via digitala in-kabeln (TOS-link, transporter etc). Men om det finns en buffer i DAC'en (för DSP) så borde det ju inte spela någon roll ifall signalen blir lite ostadig i tidsdomänen innan den kommer till DAC där oscillatorn tar över (vilken borde införa en viss mängd jitter). Någon som vill förklara för en som hajar teknik men inte audiophilism?.

Dessutom, vilken jitter finns det inte i PCI-bussen i datorn. Ljudkorten besitter alla en buffer (typ 32 samples eller mer) så där kan man väl inte snacka om jitter eller?. . Ehrm, vet ej hur man skulle läsa klockan ur signalen ifrån PCI-bussen oxå.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/12/02 :  17:30:14  Show Profile Send d_kay a Private Message
filtfilt() fixar noll fasvridning. Just genom att vända på signalen och skicka tillbaks den genom filtret (förslagsvis ett butterworth).

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2002/12/02 :  21:47:38  Show Profile Send anders a Private Message
blä fy usch, reglerteknik = kul??!
har du pluggat tekniskfysik eller, det vet ju alla att y'are är lite konstiga?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/02 :  23:29:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
Teknisk fysik = y???? Äre inte F'are? Det var åtminstone jag!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/03 :  00:33:17  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Teknisk fysik och elektroteknik = Y

Trevlig utbildning ;) Fast tråkig ibland:(

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/03 :  07:09:28  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det handlar inte om att censurera eller begränsa. Se det som en utmaning att förtydliga och göra gripbart för fler än er själva, vem vet det kanske får oanade effekter

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/03 :  09:40:09  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Hehe teknisk fysik har jag icke läst kan jag säga =)

Dock läste jag elektro med inriktning, reglerteknik. Ska läsa ytterligare mer reglerteknik till våren, om jag orkar avstå från lite lön dvs. Varför någonsin sluta läsa när det är så kul?!? ;)

Annars sitter jag på fritiden o läser intressanta artiklar... nerd? =)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/03 :  14:04:42  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
sladd: Visst, självklart är det bra om man kan förklara så att alla förstår. Men ibland vill man diskutera saker som det har tagit en själv flera år att förstå. Då kan det vara lite svårt att förklara på bara några få rader i ett forum. Lägger man in lite referenser så att den intresserade kan studera på egen hand borde väl underätta.

För att förstå filterteori bör man kunna laplacetransform etc. För att förstå laplace/fouriertransform. För detta behövs komplex teori. Komplex teori underlättas av analyskunskaper etc. Vill man dessutom realisera sina filter är någon forma av analog/digital elektronik bra att kunna.

Ett uppenbart problem vid djupare dikussion är att veta vilken förkunskap en potentiel läsare kan tänkas besitta. Jag personligen är varken jätteinsatt i, eller intresserad av högtalarkonstruktion. Jag höll på lite under min gymnasietid, men det är ju ett tag sedan. För den skull kräver inte jag förklaringar på vad Qts fs etc. är. Jag har valet att inte läsa dessa trådar. (Vilket jag gör ändå ibland för att hplla mig uppdaterad.)

Men det är nog nyttigt för oss teknokrater att träna på att prata begripligt så att den stora massan förstår, men det är inte alltid lätt!

Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/12/03 :  19:31:17  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Grabbarna-grus verkar ju kunna sin sak. Frågan är bara vad vi kom fram till? Skit i det digitala, köp dyr vinylsvarv och gå på konserter så slipper vi problem med fas och vikningsdistortion. ;)

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/03 :  20:45:09  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Eller spela på konserter, det brukar jag göra

Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2002/12/03 :  22:09:20  Show Profile Send 944Driver a Private Message
quote:
Originally posted by kentkreitler

Grabbarna-grus verkar ju kunna sin sak. Frågan är bara vad vi kom fram till? Skit i det digitala, köp dyr vinylsvarv och gå på konserter så slipper vi problem med fas och vikningsdistortion. ;)

Ett riaa filter lär väl vända fasen typ hur många grader som helst i varje riktning eller kompenserar man för det i lite bättre filter?

//Magnus

Edited by - 944Driver on 2002/12/03 22:10:50
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/12/03 :  23:17:52  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Nej!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000