HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips om ljudkort...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/30 :  14:00:47  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hello all!

Är det någon som har tips om en lagom bra ljudkort som bara fungerar som det ska utan fuzz?

Har ett SB512pci som jag funderar att skjuta upp med den största raketen jag hittar vid nyår...

Vid den normala installationen av detta där standarddrivrutinerna som finns i XP användes så fick tonkurvan en jättedipp (50-70dB) vid 6kHz och 16kHz. Helt oanvändbart för mätningar.
Vid installation av drivrutinerna som följde med så får man ett halvt dussin extraprogram varav en del av dem verkligen pajjar hela systemet... Nåväl ställer jag in så att alla ljudprocessande delar ska vara bortkopplade så blir tonkurvan rak i det övre området men under 150Hz så är nivån 20dB för låg!!!! Även det är helt oacceptabelt om man ska använda det för mätningar!

Tips på normalfungerande ljudkort emmotages med glädje!
De bör helst ha en normal tonkurva med de standardrivrutiner som finns i WinXP. Det ska inte behövas installeras en massa program (som dessutom tror att de är Gud). Det bör inte var sååå jättedyrt.

Tack på förhand!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/11/30 :  14:12:26  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Lynx kanske? ;)
M-audio gör ju billiga kort.

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/30 :  23:59:26  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har ett M-Audio audiophile 24/96 som är riktigt bra. Inte speciellt dyrt (kolla musikbörsen för pris)och låter helt OK, saknar dock mikrofoningång. Hur går det med mickförstärkaren förresten. Frekvensgång och distortionsnivå gör att det är användbart som mätsystem i datorn.
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/12/01 :  00:01:36  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Hello all!

Är det någon som har tips om en lagom bra ljudkort som bara fungerar som det ska utan fuzz?

Har ett SB512pci som jag funderar att skjuta upp med den största raketen jag hittar vid nyår...

Vid den normala installationen av detta där standarddrivrutinerna som finns i XP användes så fick tonkurvan en jättedipp (50-70dB) vid 6kHz och 16kHz. Helt oanvändbart för mätningar.
Vid installation av drivrutinerna som följde med så får man ett halvt dussin extraprogram varav en del av dem verkligen pajjar hela systemet... Nåväl ställer jag in så att alla ljudprocessande delar ska vara bortkopplade så blir tonkurvan rak i det övre området men under 150Hz så är nivån 20dB för låg!!!! Även det är helt oacceptabelt om man ska använda det för mätningar!

Tips på normalfungerande ljudkort emmotages med glädje!
De bör helst ha en normal tonkurva med de standardrivrutiner som finns i WinXP. Det ska inte behövas installeras en massa program (som dessutom tror att de är Gud). Det bör inte var sååå jättedyrt.

Tack på förhand!

sb live audigy mäter +-05 db 20-20000hz

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/12/01 :  00:52:15  Show Profile Send d_kay a Private Message
Ifall SB Audigy, så är Audigy 2 ett måste. Annars rekommenderas Audiophile 24/96. Audigy har iofs. DVD-audio playback tror jag, och DAC'en är rätt Okej, fast Audiophiles DAC ska vara ännu bättre har jag hört. Och ADC'en är mycket bättre på Audiophiles (klarar 24/96).

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/01 :  01:32:43  Show Profile Send celef a Private Message
Hoontech har väl oxå några kort som sägs vara bra! Annars skall man nog leta bland "musiker"-kort och inte "spel/multimedia"-kort.

Lynx
Echo/Event
DAL
Sed'd
...

sound pollution
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/01 :  08:22:05  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Jag har tänkt köpa ett bra flerkanalskort för att användas till HTPC eller liknande samt multikanalsinspelning. De är ju tyvärr rätt dyra så det får bli om några år. M-audio ligger bäst till i pris/prestande för mig.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/01 :  13:32:22  Show Profile Send Nagref a Private Message
Bra tips Celef! Musikerkort ska jag alltså kolla efter.

Frekvensgången från kortet jag har nu är nog ok om man bara får ut rätt signal. Kortets drivrutiner och Windows XP ändrar frekvensgången efter eget tycke verkar det som.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/12/01 :  14:02:59  Show Profile Send henricsson a Private Message
Någon som använt SB live 5.1 player? Har ett sådant och det vore skoj att slippa köpa ett nytt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/01 :  14:21:22  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Det fins program på nätet att ladda ner, där man mha en sladd mellan utgång och ingång på ljudkortet kollar dess "karaktäristik".

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/01 :  14:57:52  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ljudåtervinning, har du några direkt exempel på sådana program? Jag har bara testat ljudkortets överföringskarateristik med LspLab och Speaker Workshop och resulatatet är varierande beroende på vilken typ av signaler som används...

Efter liten koll så har jag hittat något intressant! M-audio Duo USB för 3500kr. Det har inbyggda mikrofonförstärkare med möjlighet till fantommatning. Ska kolla vidare vad det klarar och så får vi se vad den ekonomiansvarige säger..

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/01 :  15:22:15  Show Profile Send celef a Private Message
PC Sound Card Technical Benchmarks, http://www.pcavtech.com/soundcards/, använder SpectraXXX, http://www.soundtechnology.com/, vilka kan användas gratis i 30 dagar för utvärdering.

M-Audio låter jö smarrigt, levererar den 48V i fantom??

Kolla även USBPre: http://www.siasoft.com/products/accessories2.shtml

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/01 :  15:39:29  Show Profile Send Nagref a Private Message
USBpre verkar trevlig men M-audio Duo USB verkar faktiskt vara lite mer användbar.

48V-fantom - yes!
http://www.m-audio.net/products/m-audio/duo.php

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/01 :  15:48:47  Show Profile Send celef a Private Message
"Studiophile"! Hehe... :-)

sound pollution
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/01 :  15:55:02  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Kolla in Turtle Beach ljudkorten. De är väl i princip gjorda för att användas vid mätningar o studio sammanhang.

Fina kort som inte kostar skjortan!

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/01 :  16:27:37  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Jag har testat det som PCAVtech använder samt RMAA, Right Mark Audio Analyser. Vet inte vilket som är bäst. Annars kan du ju använda Matlab om du har (lite dyrt kanske) och använda signal processing toolbox (oxå lite dyrt). Minns inte exakt kommandon men man kan ju ställa in samplingsfrekvens och lite annat skoj.

Vissa program försöker mäta med vitt brus medan andra mäter med svep. En dirac (impuls) är ju vitt brus. Gissar att detta används av många. Går ju inte att mäta fas med detta. Jag gissar att RMAA använder dirac. (Metoden heter nog något fint som jag har glömt)

Turtle Beach har väl gjort Montego-kortet, med aureals vortex2 krets? Jag använder ett aureal-kort Sonic Vortex2. Inte jättebra men inte ett Creative-kort iallafall. Skulle aldrig köpa ett kort från Creative.

Edited by - Ljudåtervinning on 2002/12/01 16:29:03
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/01 :  17:42:49  Show Profile Send celef a Private Message
Audiotrak finns jö oxå med micpreamp och 12V spänning/fantommatning. Dock är nog linjeingångar att föredra och därmed använda en extern mic preamp, detta för att kunna "proba" mätningarna! Egosys har oxå USB-ljudkort, dock utan mic pre.
Begagnade Event-kort som Audiomaniker föreslår är nog smartast!

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/01 :  17:46:32  Show Profile Send Nagref a Private Message
Har Matlab men inte Signal processing toolbox.

Kollade på turtle beach tidigare men tänkte spara lite pengar och köpa ett SB. Sååå dåligt kunde det väl inte vara? Jo!
Nu verkar TB inte ha något vettigt (åtminstone inte enligt deras hemsida) men det finns väl lite gamla kort kvar. Men den/det där M-audio Duo USB verkar jättefint. Osså en Earthworks M30...

Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/01 :  17:55:28  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Vad går Earthworks-micken på?
Jag är säker på att det är "proffs"kort man ska ha om man vill ha bra ljudkvalitet. Spelkorten har mer fancy 3D grejs. Säkert bra om man spelar spel.

En sak som är bra med dyrare ljudkort är att de ofta har D/A A/D omvandlarna i en separat box. Jag märkte att när jag bytte grafikkort till ett med fläkt ökade stårnivån ganska kraftigt.

Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/12/01 :  17:56:41  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Notera att Aureal gick i konkurs för flera år sedan. Det är svårt att hitta bra drivrutiner till ett kort baserat på Vortex kretsar.

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/01 :  18:01:07  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Tyvärr konkade dom. Mycket pga en stämning från Creative (som jag har förstått det). Creative skulle tydligen haft "fel", men Aureal hade inte samma cashflow, eller vad det heter, så pengarna tog slut. Sedan köpte Creative upp patent och annat som vart kvar. Dålig stil! (Om det är sant)

Edited by - Ljudåtervinning on 2002/12/01 18:01:48
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/01 :  18:01:43  Show Profile Send Nagref a Private Message
Enligt Earthworks egna prislista så kostar den 600$

Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/01 :  18:03:51  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Oj! Iallafall billigare än B&K

Jag skulle vilja mäta upp mina sennheiser någon gång, för att se om dom verkligen är så bra som jag tror.

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/12/01 :  19:12:23  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Golden Age säljer Earthworks-mikarna. Kolla där för priser.

Jag lånade en M30 mik tror jag att det var från Bosse för att kalibrera min mik till CLIO (ej orginal). Det var lite knepigt för jag har CLIO i en gammal 486'a och mitt M-Audio Delta 66 i en annan dator. Till detta Delta 66 har jag köpt en grej som heter Omni I/O vilken är en kopplingsbox med mikrofonförstärkare med 48-voltmatning och monitorutgång. Kanske lite dyrt för en hobbyintresserad men ljudkvaliteten är samma i alla M-Audios 24/96 kort.

Kalibreringen blev i alla fall mycket bra. Jag använde justMLS för att göra mätningen med Delta-ljudkortet. Och Earthworks-miken skulle jag gärna ha behållit men det får väl bli någongång i framtiden som man får råd att köpa ett steropar

I alla fall så kan jag rekommendera M-Audios kort inte bara för ljudkvaliteten (mäter faktiskt bättre än Echo Gina). Installationen är mycket enkel och fungerade perfekt. Man kan till och med sätta i flera stycken kort och köra dem synkat. Programvaran är dessutom förhållandevis enkel och innehåller massor av möjligheter. Inget tjafs som hos Creative. Dom har ju också många olika modeller, alltifrån Audiophile med midi upp till mångkanalare både in och ut. Ett kort som man kan rekommendera för dem som vill köra LspCAD Pro som har en filteremulator inbyggd är ett kort med två ingångar och åtta utgångar. Det betyder att man kan köra fyrvägssystem simulerade direkt i datorn utan att löda ihop ett enda filter. Ja, man måste förstås ha ett åttakanals slutsteg också

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/01 :  19:30:03  Show Profile Send celef a Private Message
Malare: Intressant, hur gick du tiiväga för att kalibrera? Hur bra/dålig var Clio-mikens tonkurva? Stämde Clio-mikens känslighet fortfarande mot den uppgivna?

sound pollution
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/12/01 :  20:03:50  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Malare: Intressant, hur gick du tiiväga för att kalibrera? Hur bra/dålig var Clio-mikens tonkurva? Stämde Clio-mikens känslighet fortfarande mot den uppgivna?

Det är inte en orginal CLIO-mik. Jag köpte en billigare variant när jag köpte CLIO av Bosse. Det här var nog 1994 eller något sådant. Känsligheten har jag inte kollat. Där kör jag med den uppgivna känsligheten på miken. Det verkar stämma ganska bra jämfört med mätningar gjorda på mina högtalare hos andra.

Det jag kalibrerade var frekvensgången. Jag gjorde en mätning med Earthworks-miken och en mätning med "CLIO"-miken exporterade dem som txt-filer och räknade ut skillnaderna. Man kan väl säga att om man hade en Earthworks-mik så behöver man knappast någon kalibrering. Den ligger inom + - 0,1 dB från 2000 upp till 20000 Hz (under 2000 är den helt rak). Vid 45000Hz ligger den på + 1 dB. Detta enligt det datablad som följer med.

Min "CLIO"-mik ligger inom ca. + - 0,7 dB från 1000 upp till ca 9000 Hz sen sjunker den till ca. - 4 db vid 20000 Hz.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000