Author |
Topic |
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 20:46:42
|
OK, jag missade att du skrev att det inte rörde sig om en original-Clio-mik, sorry! Nu när du har en kalibrerad mik, kalibrerar du oxå på uppdrag? |
sound pollution |
|
|
malare
Member
273 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 21:49:10
|
quote: Originally posted by celef
OK, jag missade att du skrev att det inte rörde sig om en original-Clio-mik, sorry! Nu när du har en kalibrerad mik, kalibrerar du oxå på uppdrag?
Det har jag inte funderat på, men det skulle väl inte vara omöjligt.
|
Mvh. Per Målare |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 21:54:52
|
En följdfråga är då vad en kalibrering skulle kunna tänkas kosta? |
sound pollution |
|
|
malare
Member
273 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 08:13:03
|
En följdfråga är då vad en kalibrering skulle kunna tänkas kosta?
Det var en svår fråga Med tanke på att det kostar en del med frakter och sådant så kan jag väl inte dra till med för mycket. Det får väl bli en fritidssysselsättning.
500:- kanske är vettigt, eller vad säger du?
|
Mvh. Per Målare |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 20:05:02
|
500:- är lite mindre än vad Bo på GAM tar så det är nog ett bra pris, dock har jag inte råd just nu innan jul så jag återkommer gärna, om det är OK? |
sound pollution |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
|
malare
Member
273 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 20:43:32
|
500:- är lite mindre än vad Bo på GAM tar så det är nog ett bra pris, dock har jag inte råd just nu innan jul så jag återkommer gärna, om det är OK?
Visst
|
Mvh. Per Målare |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 20:59:15
|
Turtle Beach har väldigt bra kort om man vill syssla med musik på datorn. Synten måste låta rätt. Kan ju aldrig vara fel om man vill göra simulationer. Lågbrusigt. DSP får man också. |
Hifiarkeologen |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 21:25:33
|
Dahlberg: jag har hört en del mindre bra rykten om mikarna från BHL Tech så dem vill jag helst undvika, dessutom har jag alldeles för många mikar redan nu, däremot vill jag kalibrera dem.
Målare: Tack, då återkommer jag. (PS. Jag förmodar att din mik är baserad på Panasonic, kan du avslöja hur den beter sig över 20kHz?) |
sound pollution |
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 00:45:22
|
995 spänn!! Lite dyrt om det är en panasonic-kapsel. Mäter de varje mikrofon eller använder dom samma mätning för alla. Vet att det förekommer rätt stora variationer mellan olika batcher på wmxx mickarna.
Panasonic wm61/60 ligger väl på typ 20 spänn. |
__Ont om idéer har jag ont om! |
|
|
orthanc
Member
627 Posts |
|
malare
Member
273 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 08:28:54
|
quote: Originally posted by celef Målare: Tack, då återkommer jag. (PS. Jag förmodar att din mik är baserad på Panasonic, kan du avslöja hur den beter sig över 20kHz?)
Jag vet inte om det är en Panasonic. Tillverkaren är RCM akustik. Miken heter MIC 200. Hur den beter sig över 20k vet jag inte eftersom jag bara kört den med CLIO. CLIO har phantommatning med 8,2 V. Jag vet inte om det skulle gå att mäta miken med mitt Delta66 och justMLS. Kanske om man matade den med ett batteri då. Jag får väl lov att göra det någon gång.
|
Mvh. Per Målare |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 19:59:03
|
Jag hittar ingen info om MIC 200 på RCM's website, produktionen är kanske nerlagd? Är mikkapseln monterad "blottad" eller är den nerstucken i änden på ett rör?
På min kalibrerade Wadenhome/Girardin-mik gjorde jag tabben att stoppa ner kapseln i röränden (dock ligger de i nivå), eftersom kapslen är kalibrerad "blottad" så rök kalibreringen all världens väg, kanske diffar den nu "bara" med 0,2dB mot kalibrering, eller kanske 2dB, eller 5dB, ingen vet? Surt! :-( |
sound pollution |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 20:00:38
|
Varför drar du inte ut kapseln igen? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 20:10:23
|
Jag limmade den rakarns lilla kapseln, ville få det absolut tätt mellan kapsel och rör samt adda lite massa samt försegla kapselns baksida... så dumt! Jag kan prova lite försiktigt med en strumpsticka å se om jag kan trycka ut den. |
sound pollution |
|
|
malare
Member
273 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 20:11:34
|
Jag hittar ingen info om MIC 200 på RCM's website, produktionen är kanske nerlagd? Är mikkapseln monterad "blottad" eller är den nerstucken i änden på ett rör?
Jag misstänker att RCM har lagt om sin tillverkning sen 1994 och numera sysslar med annat. Kanske de inte en tillverkade mikarna själv utan bara satte sitt namn på dem. I alla fall så sitter kapseln i ett långt smalt rör, 6 mm i diameter kanske. Jag har inget skjutmått här just nu. Detta rör är monterat i en XLR-kontakt. Mikens längd är inklusive kontakt 28 cm. Kapseln har endast ett litet hål på ca 1,5 mm.
|
Mvh. Per Målare |
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 21:05:54
|
När jag byggde mina mätmickar använde jag bromsrör från biltema som "kropp". Invändig kabel var tvinnad telefonkabel. Tre kablar fick precis plats. I ena änden sitter en guldpläterad XLR-kontakt från Neutrik. I den andra en sennheiser ke 4-211-2.
Lyckligtvis är diametern exakt lika på både kapseln och röret. Jag var lite osäker på var "tryckutjämningshållet" satt så jag monterade inte kapseln direkt på utan en liten bit ifrån. Den sitter fast med krympslang. (Krympslang, vilken underbar uppfinning!) Borde inte påverka jättemycket att diametern ökade någon millimeter. Total längd är 39cm, varav 32 där diametern är 4,75mm
Jag har lött två typer av kablar. Två med impedanskoppling och två med förstärkarkoppling. (Jag byggde två mikrofoner, vill också använda som stereopar.)
OM nu någon var intresserad...
Är det någon som kalibrerat medelst resiprocitet? Borde ju kunna göras vid några frekvenser iallafall.
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 21:38:19
|
Jag limmade den rakarns lilla kapseln, ville få det absolut tätt mellan kapsel och rör samt adda lite massa samt försegla kapselns baksida... så dumt! Jag kan prova lite försiktigt med en strumpsticka å se om jag kan trycka ut den.
Eller så kan du kanske fila ner röret vid öppningen så att det nästan är bort vid mikfronten? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 21:41:29
|
L-å: Det var intressant. Jag har monterat min nuvaranade Panasonic WM-034 på änden av ett alurör som har samma diameter som mikkapseln och stabiliserat den med krympslang. Bra och enkla idéer dyker oftast upp flera gånger... |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 21:51:55
|
quote: Originally posted by Ljudåtervinning
Det fins program på nätet att ladda ner, där man mha en sladd mellan utgång och ingång på ljudkortet kollar dess "karaktäristik".
Jag hittade på rec.audio.high-end länk till en intressant Windows-programvara, som kan testa ljudkortet. Kostar ingenting, eftersom det är fråga om "The Independet Audio Measurements Open-Source Project", så som det står överst på websidan.
http://audio.rightmark.org/download.html
Kolla innan också presentation:
http://audio.rightmark.org/documents.html
samt tidigare testresultater:
http://audio.rightmark.org/results.html
Burde vara ett måste att kolla läget i din (Windows) PC? |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
Edited by - markku on 2002/12/03 21:54:07 |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 22:09:33
|
Målare: Varför XLR som inte Clio har??
Ljudå: "Jag har lött två typer av kablar. Två med impedanskoppling och två med förstärkarkoppling."
Ööh, vad??
Nagref: "Eller så kan du kanske fila ner röret vid öppningen så att det nästan är bort vid mikfronten?"
Du menar så att mikkapsel sticker ut lite från röret? Det är nog ingen god idé, iaf inte enl. Kim G. Allra helst skall kapseln limmas fast på änden av ett rör med samma diameter som kapseln själv (det är så kapseln är kalibrerad), näst bäst är att kapselns front ligger i nivå med röränden. Å där kan jag tänka mig att frekvenskurvan kan påverkas om rörkanterna är avrundade/fasade eller inte? Bäst är iaf att kalibrera den färdiga miken! :-) WM-034 har en ganska ruskig frekvensgång, har du fått den kalibrerad? Får jag bara till några modifieringar i ett program jag har samt en mik kalibrerad så kan jag börja kalibrera kapslar på löpande band, roligt! Det är kul med udda hobbies!! :-) |
sound pollution |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 22:14:42
|
Nä den är inte kalibrerad. Det är dock en kalibrarad Girardin på väg! 332kr |
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 22:22:21
|
quote: Ljudå: "Jag har lött två typer av kablar. Två med impedanskoppling och två med förstärkarkoppling."
Mikrofonen har tre anslutningar, den inbyggda FET:ens drain och source samt jord.
Antingen använder man den imbyggda FET:en som förstärkar (kopplad som en panasonickapsel), eller så kopplar man en resistor mellan source och jord. Fungerar då som en impedansomvandlare. Edit: Source follower borde det heta. |
Edited by - Ljudåtervinning on 2002/12/03 22:27:28 |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 22:26:23
|
Du, Celef, har visat (via länkar) de olika möjligheterna till koppling som L-Å beskriver har jag för mig. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 22:28:36
|
Rysning, spana in HoonTech kortet på resultatsidan, å dessa kort rekommenderas av musikaffärer!? Ja vad säger man? Blää! Eller kanske inte, ProAc!!
Nagref: Var det kapsel enbart?
Ljudå: Just det, Senn's var det ju du hade! |
sound pollution |
|
|
Topic |
|