HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Absorbenter - vilka isolerskivor? *bygger*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/03/14 :  16:26:55  Show Profile Send Leffler a Private Message
Äntligen har jag köpt saker till mina absorbenter, vanliga sorten med 45x45-regel och 70mm isoleringsskiva (samt vadd och tyg). Dock fanns inga markskivor i kataglogen från Isover hos Bauhaus, utan jag köpte till slut "pianoskivor", alltså skivor ämnade till ljudisolering, men dessa är mjukare än markskivorna som väl är ordentligt styva? Blir det någon skillnad i effekt? Ska jag rent av ge mig f*n på att hitta markskivor i alla fall? När man väl gör det vill man ju inte göra någon halvmesyr...

Har letat både på Bauhaus och Hornbach och ingen av dem hade dessa styva skivor... Suck.

Edited by - Leffler on 2007/03/16 22:47:44

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/03/14 :  17:06:24  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Markskivor = stenull ?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/03/14 :  17:15:41  Show Profile Send Leffler a Private Message
Efter en stunds intensiv surfning så verkar det som att det är stenull som gäller, ja. Haken är bara att byggvaruhusen inte verkar ha det... Det blir till att lämna tillbaka och leta vidare.

Sådant här är grymt frustrerande när man måste låna bil och stressa som en galning varenda gång... Så vi ändrar frågeställningen: är det någon som vet var i Göteborg man kan hitta markskivorna?

Edited by - Leffler on 2007/03/14 17:20:15
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/03/14 :  17:36:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Osäker på om markivor är bra. Dom har ju högre densitet vilket inte är någon fördel.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/03/14 :  17:41:24  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Kungsstens byggvaruhus köpte jag mina.

http://www.kungsstensbyggvaruhus.se/

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/03/14 :  17:49:40  Show Profile Send Leffler a Private Message
quote:
Osäker på om markivor är bra. Dom har ju högre densitet vilket inte är någon fördel.

Ja det är ju en högintressant frågeställning, men det verkar ju som att "alla" kör med dem? Annars kan jag förstås köra med dem jag just köpt.

Kungssten är noterat, bra tips! Nära hemma också.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/14 :  19:33:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det beror lite på vilka frekvenser du vill påverka o hur din konstruktion ser ut.
Som tummregel kan man säga att fluffigt matrial i tjockare buntar tar lägre ner effektivare än ett matrial med samma tjocklek men med högre densitet.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/03/15 :  12:11:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä, nu är jag inte med riktigt.

Markskivor dämpar resistivt dvs bromsar ljudvågen när den skall passera igenom, dvs luftspalt är viktigt. Hög täthet ger bättre dämpning i lägre frekvenser. Däremot dämpar markskivor dåligt i diskanten så man kan behöva komplettera med draperi eller vanlig löspackad mineralull.

Kolla in de där BBC länken jag gav för några dagar sedan så får du bra byggtips. Skala bara upp dom till praktiskt storlek för dig.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/03/15 :  20:36:18  Show Profile Send Leffler a Private Message
Ööh... Så om man nu kanske mest vill dämpa mellan- och högre register, så kanske några lager lösare packad glasull funkar bättre? Men då behöver det ju inte vara speciellt tjockt alls, eller? Jag använder små stativare, så några basproblem har jag inte. (Dynaudio A42) Och absorbenterna är i första hand till förstareflexen bakom högtalarna.

Sliter fortfarande mitt hår över om jag ska byta mot markskiva eller inte... imorgon. Lutar åt att köra markskiva dock, av bekvämlighetsskäl.

Edited by - Leffler on 2007/03/15 20:38:25
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/03/16 :  00:17:14  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag använde mig av markskivor inköpta på Beijer i min gamla kåk, det funkade bra tyckte jag då i alla fall...
men jag mätte aldrig, varken före eller efter - mitt bygge finns dokumenterat här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29402

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/16 :  00:46:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Nä, nu är jag inte med riktigt

Min förklaring är inte den bästa såg jag. Min tanke låg på hårdpackad isolering kontra vanlig isolerings skiva. Du har helt rätt Micke.

Vill man inte få för mycket av den tryckande känslan som för mycket dämpning ger så fungerar hålad masonit klockrent (sängbotten modell)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/03/16 :  01:18:25  Show Profile Send Leffler a Private Message
Mickes artikel från BBC var ju fantastisk! Jag sträckläste den nu, en artikel att sluka och begrunda!
länk: http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/archive/pdffiles/architectural-acoustics/bbc_guideacousticpractice.pdf

Jag har bestämt mig för att köra tunga skivor, alltså markskivor med regel bakom, baserat på min uppfattning av olika aspekter av artikeln ovan. Dessutom blir det helst två absorbenter på vänstervägg från lyssningsposition för reducering av fladderekon, dessa blir utan reglar dock, samt helst en tung sammetsgardin att kunna dra för fönstret till höger om lyssningspostition. BBC rekommenderar ju som grundregel att man aldrig ska låta två parallella väggar vara odämpade pga fladderekon, men med absorbtion på bara ena sidan så kanske det blir obalanserat? Vi får se vad jag hittar för tyg...

Spännande!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/03/16 :  21:10:08  Show Profile Send esl a Private Message
Se till att ha ca dubbelt så mycket luft bakom absorbenten som absorbenten är tjock.
Att markskivorna dämpar något sämre vid högre frekvenser är inget att oroas över tycker jag, då det är behagligare att ha en jämnare absorbtion mellan oktaverna än att ha mer dämpning i högre och sämre vid lägre frekvenser.

När blir det spisning av god musik hos Leffler då?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/03/16 :  21:59:03  Show Profile Send Leffler a Private Message
Aj då ESL, det blir dubbelt så mycket markskiva som luftspalt (7cm och 4,5cm). Markskivor köptes hos Kungsstens byggvaruhus, mycket trevligt ställe. Nu får vi se vad som händer!

Helgen kommer att ägnas åt att få ordning på allting efter renoveringen (inklusive nya stereobänken och absorbenterna), så förhoppningsvis är jag helt hemflyttad igen på söndag kväll... Sedan är det bara att titta förbi.

Edited by - Leffler on 2007/03/16 22:01:08
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/03/17 :  21:40:42  Show Profile Send Leffler a Private Message
Okej, några första intryck...

Till att börja med så blev nya stereobänken kalas! Två massiva ekskivor 50x100cm, fästa på väggen. Just nu så har jag bara lyckats röja och sortera så jag kommit åt att montera stereon och ställa två markskivor bakom varje högtalare. Det gör enorm skillnad, framförallt så har 3D-känslan kommit fram på ett helt annat sätt, å andra sidan har en del bas försvunnit, och det känns som att den har blivit lite slöare, och diskanten har tagit ett kliv framåt. Dock så finns det mycket kvar att göra, en klapp visar på en hel del fladdereko, men så har jag ju inte fått in varken matta eller gardiner ännu.

Det känns som att stereon i och med detta tar klivet från "bra stereo" in i Hifi... För den som ännu inte provat: köp ett paket markskivor och känn skillnaden!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000