Author |
Topic |
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/03/05 : 05:04:03
|
Det saknas i mitt tycke ett helt gäng T/S parametrar för subelementen Dayton Titanic Mk III från PartesExpress. De kan heller inte inte plocka fram fler värden än de från produktsidan och Dumax mätningen som var länkad. Någon som mätt på dessa som har värden att dela med sig av? Även övriga egenskaper hos dessa element 12" och 15" är det som är av intresse.
För att plocka fram det mest intressanta elementet, vilka data behöver man, för simulering och akoustiska egenskaper och så? |
J. Ullberg |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2007/03/05 : 10:27:37
|
För att få fram T/S parametrarna krävs:
-Fs -Re -Zmax -Sd -Vas -Qms -Qes -Qts
-Fs med adderad massa -Den adderade massans vikt
Värdena matas in i ett program som kan laddas ner här: http://www.kensonpro.com/datorprogram/index.htm Klicka på länken TS_Calculate
Programmet räknar ut T/S-param.
|
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/03/06 : 23:33:10
|
Tack Linnar.
Problemet är att jag inte ens har alla dessa data, och ett företag verkar även vara avigt inställda till frågor (TC Sounds) så där har jag inget hopp om att lyckas, skall skriva övriga bolag, i regel svarar de ju som oftsast. Dumpar nog TC Sounds om de inte svarar snart, någon ordning får det ju vara. |
J. Ullberg |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2007/03/07 : 11:34:00
|
Håller med! Kan dom inte frivilligt visa T/S-paramterarna bör man nog dra "öronen åt sig".
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2007/03/07 : 16:43:48
|
Vad är det du saknar, jag har ju byggt med 15" Titanic III och räknat en LT¨-på den....
edit: OBS, jag har ej mätat den, mer än vikt |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
Edited by - Magils on 2007/03/07 16:44:31 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2007/03/07 : 19:08:23
|
Å nu blir det OT så där lite grand.
Var inne på linnar`s sida och upplevde än en gång vilket engagemang du har, broder. Väl underbyggda vinklar och understött med mycket kunskaper. Föredömligt.
En mycket välförtjänt "Kunskaps Harry" 2005 snodde du åt dig också. Blev sugen på ett par hornlåder med ett par 4 ", bara för sakens skull. Nåväl, det för den vise utvisa.
Ursäkt för platstagande i OT-delen.
Till Topic då.
Vilket företag vill inte visa T/S parametrar? TC Sounds? Och varför? Vad är det för hemligt med dem?
Skulle skippat dem om de inte rycker upp sig.
Att vissa mindre betydande element inte har full specifikation är inget konstigt, jag själv har ett par sidor i min katalog med dem, men dessa element verkar ju vara någorlunda flitigt använda, och erkända.
Tja, vad vet jag? Har aldrig använd dessa element eller några andra heller från PartsExpress, så jag kan inte den varianten, och har därmed svårt att uttala mig om varför och därför. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2007/03/07 : 22:31:23
|
Följande data har jag kört med för 15" (295-420)
Fs 19,93 Hz Qms 5,89 Qes 0,41 Qts 0,383 Vas 220,6 Xmax 20,5 mm Re 3,7 Ohm Nom Impedance 4 Ohm ( Le ??? ) Sd 735 cm2 Mmd 208 Bl 15,79
Det mesta är plockat från Dumax-rapporten, har du den?
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/03/08 : 10:40:28
|
quote: -Fs med adderad massa -Den adderade massans vikt
Linnar, det gäller väl inte alla applikationer? När, var, hur vet man om man bör/måste adderar massa? Jag har inte sett något som antyder det i mitt fall, än så länge i alla fall.
Jo, Magils, jag har rapporten, fast jag måste erkänna att jag tydligen var slarvig när jag kollade på den för nu kunde jag lägga till/ändra några parametervärden. Det enda som saknas i de värden som Linnar tog upp är nu Zmax, plus en del andra fakta jag skulle vilja ha, jag skall göra ett nytt försök. Är Titanic en speciell subwoofer framtagen av PartsExpress?
En liten rättelse kanske också kan vara på sin plats. Det är väl egentligen inte så att några ännu vägrat visa sina T/S värden, de har ännu inte svarat, och som vanligt ville jag ju ha svaren som i förrgår.........
En del var imponerande snabba, Aura Sound svarade typ 10 sek efter att jag skickat mitt e-postmeddelande!
Jag tänker återkomma då jag har fått/ej fått mer respons från tillverkarna. |
J. Ullberg |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2007/03/08 : 11:28:23
|
Man adderar massa för att få reda på Vas. Om fs är 30hz och med 20gram adderad massa blir fs 20hz. Med hjälp av den adderade massans vikt och sänkningen av fs kan man sedan få fram Vas. Jag är på jobbet nu så jag kan inte visa formlerna för detta nu men så här förhåller det sig:
Bl får man fram ur: compliansen resistansen f2 Qes (det går också att räkna fram ur trådlängd och magnetkraftfältet i tesla)
Compliansen: Membranytan Vas
Mekaniska compliansen: Compliansen fs Qms
Massan: membranytan fs
Om man kan Membranytan, Bl, Compliansen, Mekaniska compliansen, massan och resistansen kan man få fram: fs Qes Qms Vas
Alltså om man är lite klurig kan man plocka fram nästan vilka värden som helst ur ett fåtal grundvärden. Lägg märke till att det kan vara skillnad på MÄTVÄRDEN och BERÄKNADE värden. Addera vikt gör man för att kunna MÄTA fram Vas. För att RÄKNA fram Vas behövs de värden som visas i den sista uppställningen här ovan. Man kan också blanda BERÄKNINGAR med MÄTNINGAR för att få fram önskade parametrar. Det är den metoden som används med Mätro.
MÄTvärden är absoluta medan BERÄKNADE värden ligger förvånansvärt nära uppMÄTTA värden. Det är alltså "hugget som stucket" vilken typ man använder. Vald metod handlar mest om vilka parametrar man har tillgång till i databladen.
akktustakki: Tack för ditt beröm!
Jag håller på att ta fram ForumHorn-3 just nu. Det blir horn som skall användas parvis, höger o vänster. Hornet är konstruerat för att bara spela under ca 150hz. Det finns plats på fronten för resten av elementen. För att komma ner något sånär lågt med så små horn kommer det att bli sk dämpade horn med starkt begränsad frekvensgång. Hornet kan bestyckas med 3 till 5 tum's element.
|
Edited by - linnar on 2007/03/08 11:40:01 |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 06:23:29
|
Det är ju strålande Linnar, jag måste läsa det här igen när jag har sovit lite, just nu går "de få" på sparläge. |
J. Ullberg |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 04:40:14
|
Jag har nu fått ytterligare info från PartsExpress som har fått lite mer data från tillvekaren angående 12" elementet. Nu är det ju så att mina kunskaper än så länge är lite begränsade för att uttrycka sig snällt. Finns det någon som kan tänka sig att kika på 2 st. PDF-filer för att se om man kan uttyda Zmax (Zo)?? Det är mätningar vad gäller impedans och SPL gjorda i CLIO.
Ifall någon känner sig sugen att försöka kan du väl PMa mig din e-postadress så skickar jag över filerna. Jag har även fått filer med själva mätdatavärdena. |
J. Ullberg |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 16:03:03
|
Elementet har en resonansfrekvens. Där den inträffar får man en impedanstopp, man ser det tydligt eftersom impedanskurvan bildar en topp just där. Toppen brukar finnas någonstans under 100hz. Ute i någon av kanterna av bladet finns en stapel där det står ohm. Impedanstoppens höjd läser man av via denna stapel. Zmax brukar ligga mellan 15ohm och 100ohm.
|
Edited by - linnar on 2007/03/14 16:03:40 |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/03/16 : 04:49:30
|
Tack för den infon Linnar. Jag skall kolla när jag får tid.
De beräkningar du beskriver i ett tidigare inlägg Linnar, var hittar man dessa formler och beräkningssätt? |
J. Ullberg |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/03/17 : 04:31:31
|
Efter hand flyter det in mer information, en hade t.ex varit på semester, och den firman använder element från samma tillverkare som även producerar till PartsExpress, fast i det första exemplet (hävdar de) är deras optimerade för slutna lådor, medan PE skulle vara en kompromiss. |
J. Ullberg |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2007/03/17 : 15:05:24
|
"De beräkningar du beskriver i ett tidigare inlägg Linnar, var hittar man dessa formler och beräkningssätt?"
Det finns en uppsjö av formler på internet.
|
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 04:50:39
|
quote: Det finns en uppsjö av formler på internet.
Jo, jag har sett en del, men oftast tycker jag att det jag ser mer är en beskrivning av parametern, mer sällan hur man beräknar den, jag hade hoppats du visste någon bok eller två. Har redan ett gäng på önskelistan, så några till gör ingen skada. |
J. Ullberg |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 17:47:18
|
Jag har egna formler uppställda på ett sätt som troligtvis bara jag förstår. Jag har en plan att antingen ta fram ett datorprogram som kan räkna ut det mesta eller lägga in några script på min hemsida som gör samma sak.
Redan nu har jag ett program som kan räkna fram en del. Den är ursprungligen framtagen för Mätro.
|
Edited by - linnar on 2007/03/18 17:48:36 |
|
|
|
Topic |
|