Author |
Topic |
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 14:36:08
|
Har en liten fråga som jag inte får någon rätsida på.
Många rörserier är designade för exempelvis 6.3 eller 12.6V Glödspänning.
Philips P-serie däremot är designad för 300mA glödström.
Varför har man gjort på detta sätt, och kan man på något enkelt sätt köra exempelvis PCC88 (7.6V / 300mA) och PF86 (4.5V / 300mA) tillsammans? |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
MartinX
Member
430 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 14:55:40
|
Det blir mycket lätt, koppla alla glödtrådar i serie bara. |
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 16:05:02
|
........och köra på nätspänning direkt, ev med ett förkopplingsmotstånd. |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 17:43:34
|
|
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 17:48:51
|
PCC88 skall ha 7V med det går lika bra med 6,3V , så jag skulle rekomendera att du kör med 6,3 V för båda , Pcc88:an direkt och ett litet förkopplingsmotstånd för PF86:an på så vis kan du använda standard glödlindningar ocg utan större problem byta till motsvarande E rör om du så vill. |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 17:51:02
|
Så här:
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 19:59:07
|
Soundbrigade:På utländska forum bannar dom folk som visar scheman som ansluts direkt till "väggen"..! |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 20:33:34
|
Soundbrigades koppling med säg 30-36 V och ett mindre motstånd borde alltså funka? |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 20:43:09
|
Ja. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 20:46:01
|
Så som Soundbrigade visar kopplade man faktiskt den typen av rör. Gamla TV-apparater var kopplade precis så. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 21:42:26
|
Det måste vara en gammal TV. Blir nog trevligt tomtebloss om det blir kortis i motståndet. I alla fall på diyaudio där dom har 110v,så får inga scheman visas som tar spänning direkt från nätet,någon form av galvanisk avskiljning vill dom ha. |
|
|
|
MartinX
Member
430 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 22:02:38
|
På den tiden TV-apparaterna var fulla av rör kopplade man sådär hela tiden det gick bra så länge det inte blev fel i röret som innebar att det blev kontakt mellen glödtråden och katoden, då blev det spännande... Att det skulle bli kortslutning i motståndet är osannolikt, motstånd tenderar inte att bli spontant kortslutna det blir mest avbrott. Observera att det avges 44W i motståndet i soundbrigades schema det blir varmt det, oftast kördes dessa motstånd svinheta i apparaterna om det blev överbelastat brann det av. |
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2007/03/17 : 15:55:55
|
De flesta gamla rör-TV samt en och annan radiomottagare hade s.k. allströmskoppling. Detta innebar att de saknade nättrafo, kunde köras på likström och var troligen billigare att producera. I en TV skulle glödtrafon blivit en rejäl kluns om alla rören var 6,3-volts. P-serien drar 300mA och brukar sitta i TV-apparater medan 150mA U-varianten mer hör ihop med radioapparaterna som har mindre antal rör. Vad som är extremt viktigt med allströmsapparater är att inga chassiedetaljer får kunna nås från utsidan då chassiet får full nätspänning om stickproppen vänds åt "fel håll". Alla signalingångar måste vara "isolerade" med kondensatorer av hög kvalitet och tillräckligt liten kapacitans. Till en allströmsapparat får man INTE ansluta en chassiejordad signalkabel !!! Däremot kan man förstås ha signaltransformatorer på alla ingångar.
Att bygga en rörapparat med glödslingan kopplad direkt till elnätet medan resten anodspänningen går via trafo vore ur säkerhetssynpunkt nästan lika illa med tanke på det MartinX skriver om kortis mellan glöd och katod. Vill man koppla P- eller U-rör till en "julgranskedja" och driva med nätspänning anser jag att man ska ha en isolationstrafo. (230->230) En sådan kan förstås byggas av två vanliga transingar "rygg mot rygg". Ett minimum av säkerhet vid direkt nätglöd är en jordfelsbrytare, men jag anser ändå att byggprincipen är dumsnål. Ett plötsligt haveri kan inte bara göra prylarna farliga, det kan smälla någon annan dyr pryl i systemet. Nej, direktglöd hör ihop med allströmsapparater med fullständigt isolerade chassin!
I TV-apparaterna förekom förresten ofta även enstaka E-rör vilket var möjligt genom att många av de mindre E-rören drar just 300mA. |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2007/03/17 : 16:49:19
|
Ja dom kunde förr.Då fick man lov att vara försiktig om man skulle felsöka på dessa apparater då,ifalla chassiet var strömförande! Men till schemat ovan är det nog bättre/billigare med trafo,IoM att motståndet i alla fall skulle behöva vara så stort att det blev för kostsamt(44w är mycket värme det.) |
|
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2007/03/17 : 18:07:58
|
Vad jag har hört kan P-varianten av vissa rör vara betydligt billigare E-varianten. Hur det är med U-rör vet jag inte annat än att de brukar vara sällsynta. Urvalet är nog inte heller så stort. -Finns UCL82, UL84 och de där vanliga rören för radio, d.v.s. högst olinjära småpentoder, blandarhexoder och annat som inte är så kul för audio. I en gammal Philips resegrammofon jag har sitter UCL82, UY8x och ett seriemotstånd. Drivmotorn kräver växelspänning, annars är det en allströmsapparat. Pickuppen är kopplad via fläskiga papperskondingar, både på signal- och jordsidan. |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/03/17 : 18:36:50
|
Om allströmsapparater:
jag skulle aldrig bygga en apparat som ansluts direkt till nätet. Det finns/fanns appaarater som byggdes på så sätt. Satte man väggkontakten "fel" rörde vid apparatens chassi och ett batteri kunda mena bli jordad- BOKSTAVLIGEN.
Jag trivs mer med rör som ska ha en fix glödSPÄNNING än de som vill ha fix STRÖM. Alltså förr EL509/519 än PL509/519. Men det är en smaksak.
Bilden jag lade upp skulle bara illustrera vad jag menade och inte mana till farligheter. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2007/03/17 : 19:48:31
|
När jag var omkring 14år cirkulerade det ett schema på en FM sändare med ett rör som var kopplad direkt till nätet,våghallsig och okunnig som man var,så byggde jag den..Röret glödde,och det blev spänning som det skulle,men inga radiovågor så projektet lades ner,turligt nog.. Så ser man en bild,och inte vet annat,så kan man få för sig att prova.. |
|
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 12:51:46
|
Kan, ska och/eller bör man jorda en sådan här krets? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 18:56:31
|
quote: Men till schemat ovan är det nog bättre/billigare med trafo,IoM att motståndet i alla fall skulle behöva vara så stort att det blev för kostsamt(44w är mycket värme det.)
Man kan ju koppla i serie med konding i stället då om man inte gillar värme...
Kunskap är en lätt börda. Lite lästips: http://www.tubecad.com/july2000/page5.html http://www.tubecad.com/january2000/page18.html
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 19:26:49
|
Värme gillar jag,men då ute. Jaha bättre använda konding då.Dom smäller högre. Men jorda en sådan krets ska man väl inte,eller? Beroende på hur man vänder stick kontakten så kan ju chassiet bli strömförande? |
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 19:53:07
|
Det är väl här om någonstans som man absolut bör jorda schassit. Blir det överslag mellan en katod och en glödtråd så ska en säkring garanterat brinna av. Jag tycker man ska köra med säkring på både fas och nolla om man ger sig på en sån här grej. Som Broskie säger i min andra länk på Tubecad så är det nödvändigt att det är väl isolerat (flera megaohm) mellan glödtråden och katoden - indirekt upphettade rör avses givetvis - och det betyder ju då att man inte har direkt kontakt mellan sin audiokrets och glöden. Men att jorda glöden i fallet när man kör direkt från nätet är naturligtvis helt uteslutet!
Det är riskabelt att koppla glöden så här, även om jag tycker att det är en betydande skillnad jämfört med att ha en nätdel som inte är galvaniskt åtskild från nätet. Det senare är fullständigt livsfarligt.
Passar även på att påpeka att i nätdelen duger det inte med spartrafo i de saker vi bygger, där måste det till en ordentlig fulltrafo som verkligen gör apparaten skild från nätet. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 20:38:01
|
Ja,chasiet ska väl alltid jordas,men inte kretsten som beskrivs! |
|
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 08:31:24
|
Citerar mej själv: quote: Kan, ska och/eller bör man jorda en sådan här krets?
Jag menar alltså varianten med en trafo före glödkedjan, och om hurvida själva kedjan ska jordas. Se http://www.pmillett.com/file_downloads/ax_lowmu.pdf sidan 8 för motsvarande lösning med vanlig glödspänning. man lägger alltså glöden på 1/6 B+ mha motstånd mellan Glöd och B+, och mellan Glöd och Jord.
Begripligt? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 08:42:05
|
Man lägger glöden på en lämplig potential med hänsyn till vad spänningen max får lov att vara mellan glödtråd och katod. Står även om det på sid 9 ser jag. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 09:52:47
|
Jo jag förstår varför man gör det, men det känns ändå konstigt med en koppling mellan en likspänning B+, och en Växelspänning Glöden. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 18:42:06
|
Kan kännas lite konstigt, håller med men sägs just vara en effektiv väg att förhindra att parasitelement i röret spökar. Om glöden har fel spänning i förhållande till katoden kan du börja få strömmar sån flyter från katod till glöden eller vice versa. En upplyft glöd hindrar detta. Till Darlingförstärkaren (1626) har jags ett idéer om att glöden häktas upp på en katod för att undvika problem, men så är Darling inte en förstärkare som alla andra ... |
|
|
|
Topic |
|