Jag tänkte änligen komma mig för att fixa en optisk ingång till "Monica" DACen som införskaffades via ett gruppköp för ett tag sedan. Jag vill kunna använda den till min DVD-spelare som saknat koax utgång. Då DACen har S/PDIF ingång så går det inte (Väl?) att mata den via TTL direkt så signalen från TOSLINK mottagaren måste först omvandlas till S/PDIF.
Jag tänkte använda mig av följande koppling som jag hittade på nätet
Kontakten till vänster indikerar var TORX179P mottagaren ska sitta (jag har inte ritat någon symbol ännu). Tillkommer gör också spänningsregulator (vanlig 7805+2 kondningar) samt ett par kringkomponenter till TORX179P.
Varför inte ta Toslinksignalen i din DVD och göra om till koax i DVDn!? Har gjort det på min gamla PD-S601a med en 74HC04 - funkar prima och då slipper du även Toslinkmottagaren i din DAC!
/R
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater
Det är visserligen ett alternativ. Men dels vore det trevligt med en optisk ingång på DACen, dels så har jag lite brum-problem när jag har galvanisk koppling mellan mina hembio-prylar och 2-kanals grejerna (DACen är normalt kopplad till min förförstärkare); en av fördelarna med optisk koppling är ju att man slipper sådana problem.
Om kopplingen ovan fungerar som tänkt så tar det ju inte lång stund att löda ihop och komponenterna kostar inte speciellt mycket.
Tror egentligen inte det är nödvändigt, det är bara för att ge lite bättre drivförmåga. Å andra sidan så är det ju 6 grindar i en DIL14 kapsel (alla "74HC04" på bilden sitter i samma chip, därav A,B,C och D beteckningarna i Eagle ) så det är ju lika bra att använda dem.