HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att GE eller KRÄVA, det är frågan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/03/12 :  20:09:45  Show Profile Send tian a Private Message
lot of people think that the amp POWERS the speakers, and that the speakers just sit passively waiting for that power. This isn't true. Speakers demand power, they DRAW it from the amp until they are satisfied. If your amp doesn't have enough power, then it clips. Why? Because the speakers are DEMANDING more power than the amp can supply and the mouse in the amp just can't run any faster.

Hittade det här på ett utländskt forum, och det fick mig att fundera, stämmer det som han skriver eller ?

Är det högtalarna som kräver effekt av förstärkaren, eller ger förstärkaren den effekt som behövs till högtalarna ?

Eller är min fråga inte alls vettig?

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/03/12 :  20:12:09  Show Profile Send MatsT a Private Message
Ungefär som "hönan och ägget".
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/03/12 :  20:14:09  Show Profile Send tian a Private Message
MatsT
Jo förstod nästan att det blir lite så, men lite intressant är det.

Edited by - tian on 2007/03/12 20:14:35
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/12 :  20:16:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Känns som en retorisk överstegsfint.

Slutsteget styrs av insignalen från försteget. Om slutsteget sen kan driva högtalaren i fråga har mer att göra med slutstegets drivfömåga satt i relation till lasten som högtalaren utgör samt önskad "kräm".


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/03/12 :  20:26:17  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Tja, jag tycker in min enfald att förstärkaren är den delen som talar om för högtalaren vad som skall göras.
Alltså är det förstärkaren som matar högtalaren med effekt.

Jag har mycket svårt att förstå resonemnaget, i den citerade texten, att högtalaren på något sätt står och väntar på att få matning, och dessutom kräver att få det, samt drar fram effekt UR förstärkaren, eller rättare VILL dra fram effekt.

Som en urkramad svamp, som suger åt sig vatten när den blir utsatt för fukt?

På ren svenska, dravel.

edit; invektiv samtt minskad överstavningsfint, dvs mina stavfel.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2007/03/12 20:28:37
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/12 :  21:02:14  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag tycker nog frågeställningen är lite rolig.
Tänk hur ofta det går att läsa att högtalare inte "spelat ut" förrän de får tillräckligt med effekt eller har en tillräckligt strömstark stärkare.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/03/12 :  21:14:59  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
huzze
Håller med dig om att det är roligt, men jag förstår inte vad det ena har med det andra att göra.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/12 :  21:57:50  Show Profile Send huzze a Private Message
Det är ordbänderi på hög nivå iaf.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/03/12 :  22:09:03  Show Profile Send UrSv a Private Message
Killen är en tramspelle som inte riktigt fattat vad han pratar om.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2007/03/12 :  22:13:25  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Nja, det är väl förmodligen så att det är en lite annan syn på det hela än den rent fysiska. Jag tolkar det som att man ska försöka se till så att högtalaren "kräver" så lite av förstärkaren som möjligt, så att förstärkaren inte begränsar.
Dvs en tungdriven högtalare är just det, tungdriven.

Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/03/12 :  22:23:26  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Högtalarelementet är en induktiv last. När konen väl har satts i rörelse kommer den att inducera motspänningar och motström i talspolen. Denna energi är något som högtalaren skickar tillbaka till förstärkaren och som förstärkaren behöver klara av att hantera. Det är kanske detta han syftar på, fast han svårt att göra sig förstådd...
Edit: Eller så har någon förklarat detta för honom, och han har missförstått det.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2007/03/12 22:24:16
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/13 :  00:04:02  Show Profile Send Peg a Private Message
Tja förstärkaren försöker ju bestämma spänningen men strömmen som krävs för att nå dit bestäms ju av högtalaren så förstärkaren får helt enkelt rätta sig efter högtalaren och trycka ut strömmen annars blir det ingen spänning.

Så man skulle kunna se det som att högtalaren via återkopplingen faktiskt styr förstärkaren. Förstärkarens uppgift är ju att mata högtalaren med ström så att spänningen når referensnivån som bestäms av insignalen. Ser man det så bestämmer ju inte förstärkaren inte någonting utan är en slav under signalkällan och den bångstyriga högtalaren.

Typ en dräng som måste mata grisen så den vare sig blir för fet eller smal till jul om han vill behålla jobbet. Klart att drängen bestämmer hur mycket mat han pytsar ut men går grisen hungrig och blir för smal så är det bara att ge den mer mat :)

Jag håller med dock med MatsT fullt ut om "hönan eller ägget".

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/03/13 :  09:56:35  Show Profile Send tian a Private Message
Intressant blev det iaf :)
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/14 :  11:16:24  Show Profile Send huzze a Private Message
Apropå liknelsen med grisen.
Jag föredrar att likna hifi med bilar, det går nästan alltid att hitta en liknelse. Att hävda att en motor kräver si och så mycket bensin för att ge maximalt med effekt vid 7437 rpm blir samma sak. Vad den engelska författaren glömmer är ju att det alltid sitter en människa bakom och gasar (eller vrider på volympoten).

Edited by - huzze on 2007/03/14 11:16:49
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000