HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter vid service av HiFi produkter??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2007/03/09 :  16:12:03  Show Profile Send PärR a Private Message
Hej,

Startar en kanske något udda tråd, men undrar om någon har upplevt mycket positiva eller mycket negativa erfarenheter vid service av HiFi produkter. Tex extremt korta eller EXTREMT långa servicetider etc etc, och vilka förklaringar eller "bortförklaringar" som givits.

Tar gärna del av era erfarenheter utan att någon enskild "handlare" hängs ut.... ännu åtminstone

mvh
/Para

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/03/09 :  16:14:34  Show Profile Send U1 a Private Message
Köpte en Primare förstärkare på Hifi-Skåne i Malmö en gång. Tyvärr hade jag sönder den, garantin hade även gått ut.

Dom skickade den till Primare, tog ca 1v innan jag fick den igen. Kostnad 0:-, det är service!
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/03/09 :  16:39:35  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag har goda erfarenheter av Audio & Videoteknik i Väst AB som ligger i Sisjön söder om GBG, bra arbete och bra priser när att jag lämnat in "Vintage" prylar på service.

Har MYCKET sämre erfarenheter av en annan etablerad verkstad i GBG som skulle ta hand om ett garanti-fel på en av de första DVD-spelarna jag hade, de sade att laserservon var kass och det skulle ta en vecka att laga.
Jag fick tillbaka spelaren efter ca 6 veckor utan att den funkade bättre.
Affären där jag köpt spelaren gav mig en ny spelare istället, jag var tydligen inte ensam om att få tillbaka grejor som inte blivit åtgärdade på riktigt sätt.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

kenneth.friberg
Starting Member

28 Posts

Posted - 2007/03/09 :  17:34:08  Show Profile Send kenneth.friberg a Private Message
Min Denon DVD 2900 gick sönder efter trettonhelgen. Jag lämnade in den för reparation hos HiFi klubben och fick beskedet att det skulle ta tre veckor att reparera.

Nu efter nio veckor är apparaten fortfarande oreparerad då reparatören väntar på reservdelar som inte kommit fram.

HiFi klubben medger att väntetiden är oacceptabel och att jag ska få kompensation. Men att vänta i tio veckor... Och en reparatör som inte hör av sig...

KennethF
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2007/03/09 :  18:11:17  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Nio veckor är ju rena expressfarten jämfört med en kamrat till mig. Han lämnade in sina Martin Logan i slutet på september '06 och han har fortfarande inte fått tillbaka dem. Först i förra veckan brydde sig servicestället om att ens börja felsöka. Och då har han ändå haft kontakt med dem någorlunda regelbundet. Det är service det!?

Och som grädde på moset blev han erbjuden att köpa ett par andra högatalare för ett pris som ligger över nypris, plus hans gamla högtalare...

Edited by - bfjohansson on 2007/03/09 18:13:15
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/03/09 :  20:03:11  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Hade en Pass Labs X-350 där 1 transistor behövde tas bort och fixas, mica-brickan mellan chassi och tansistor var dålig, så jag var rädd för större kortslutning.

Jag demonterade isär allt utom just transistorn, innan jag lämnade ifån mig den, så att det skulle bli så billigt som möjligt.

Fasten det bara tog några minuter att göra jobbet, så fick jag vänta 2-3 veckor, och sen när jag hämtade ut den så hade han skruvat ihop den, och så vart jag debiterad 3.000 kr i efterhand

Och då hade jag ändå kört totalt 25 mil, och dessutom sagt till att JAG skruvar ihop den själv.....

Så jag blev blåst på 2.600 kr i mina ögon
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/09 :  20:23:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det bästa är nog att begära in en offert INNAN man lämnar ifrån sig grejerna (om det inte är en garantireparation). Där kan ju specificera EXAKT vad servicestället ska göra och hur mycket enbart felsökningen kostar.
Jag har aldrig behövt lämna ifrån mig elektronik för reparation som privatperson, men när jag skickar iväg elektronik från jobbet gör jag alltid så. Många företag har dessutom ett "paketpris" där felsökning+reservdelar upp till en viss kostnad ingår. Hittar de fler fel eller behvöer dyra reservdelar så måste de kontakta mig innan de fortsätter.
Jag skulle nog vara väldigt tveksam till att lämna ifrån mig elektronik till ett företag som debitterade felsökning per timme.



Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/09 :  20:29:22  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Tar gärna del av era erfarenheter utan att någon enskild "handlare" hängs ut.... ännu åtminstone

Du menar väl service verkstad eller återförsäljare, för det är ju oftast inte Hifibutikerna som reparerar. Sedan är det ju svårt att ta del av erfarenheter om de dåliga om inte ställen som är kassa nämns med namn..
Hur som helst så har jag ett bra exempel,och ett annat exempel på bra service ifrån en butik.
Lämnade in en DVD-spelare hos en handlare som jag nyligen hade köpt den av. Transport delen inte funkade riktigt okej. Skickades iväg till Septon och var tillbaka med ny transport samma vecka!
Exempel två, är när en kompis hade bränt en kanal på ett flerkanals slutsteg och lämnade in den hos butiken Best Sound där den var köpt. Efter några veckor så hörde han av sig för att kolla och fick då reda på att stärkaren måste skickas till England för reperation och blev då erbjuden att låna ett liknande slutsteg av buiken pga de brukade ta lång tid vid sådana reperationer som det var frågan om i detta fall.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/10 :  01:44:41  Show Profile Send CC a Private Message
Har så mycket dåliga erfarenheter av usel service gällande hifi så jag blir bara förbannad när jag tänker på det! De gånger jag behövt reklamera eller nyttja garantianspråk på dataprylar så har skillnaden på service varit ljusår!!! Tyvärr så omger jag mig utav vänner som har samma usla erfarenhet... Speciellt dessa förb*** cd-spelare!!!

Dock så FINNS det bra servicenivåer inom återförsäljareledet (har någon enstaka god erfarenhet därifrån), men vad hjälper det när tillverkare och deras serviceorganisationer SUGER!

Ps. Kom just på ett undantag! Primare! Jag fick tidigt problem med min DVD-spelare från Primare efter att köpt den ny i butik. Den var kass på att synka ljud/bild. Butiken där jag handlat var tyvärr denna gång ganska ointresserade av att hjälpa till, men när jag kontaktade Primare på egen hand fick jag mycket fin och snabb service! Har inte haft några problem med dvd-pelaren sedan jag fick tillbaka den från dem för några år sedan! Så en eloge till Primare vill jag ge!!! Övriga... Usch!

Oj! Kom på ett undantag till! Danska NLE! Lyckades på något sätt bränna ena kanalen på mitt förstegsbygge vid ett tillfälle när jag labbade med nätdelen. Supporten från NLE var ruskigt snabb och billig! Så även där en 10 poängare!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/03/10 :  10:00:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag köpte mina Advantage P1 och A300 begagnade.
En dag slog ett relä till i slutsteget och det blev tyst.
Jag ringde Hificonsult och förklarade mitt problem.
Du får skicka hit det med bussgods så får vi titta på det sa dom.
Jag skickade ned det och efter 5 dagar kunde jag hämta ut den på bussgods igen.
Ingen räkning följde med trots att jag inte hade någon garanti kvar, Hificonsult betalade returen, och slutsteget har fungerat perfekt sedan dess. Jag är nöjd.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/10 :  11:44:20  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
De finns de handlare som säljer varor och aldrig vill se en igen. Sedan finns de handlare som hjälper sina kunder vid felaktigheter och garantifel.
Sen finns det de som verkligen tar hand om sina kunder egentligen oavsett vad som händer och sker. De som tar service-minded bortom all förväntan - och där handlar man ju sina grejer hädanefter.

Så litet som att bjuda på frakten, kan ju skaffa en kund för livet.


I början av min hifi-entusiasm kom jag i kontakt med en mycket speciell handlare. En som prutade med sig själv. Hade inga problem med att skicka saker för hemlån. Kopplade och testade allt man pekade på. Var glad, intresserad, kunnig och en skitkul prick. Även om man inte skulle handla något så kunde man åka dit bara för att snacka om 'det senaste'. Man var alltid välkommen och fick alltid ett handslag när man klev in i butiken. När något var svårt att få tag i ordnades 'kontakter'. Det ringdes och fixades. Ingenting var någonsin ett problem.

Hade man råkat ha sönder en fjärr till sin dyrgrip - ordnades en ny snabbt som ögat för enbart fraktpris.
Hade blixten gått genom ens dvd fixades service på en vecka och en fungerande återkom inom två. Under tiden fick en annan/valfri lånas hem.
Diskanten intryckt efter flytt - kom en ny på posten från tyskland inom en vecka.



Behöver jag tillägga att vi numera är ett gott busslast folk som handlar saker där - för mycket pengar. Och så kommer det förmodligen fortsätta.

/M

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/03/10 :  11:52:56  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag vill ge Primare och HiFi Skåne i Malmö positiv kritik för snabb reparation av en integrerad förstärkare.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/10 :  12:04:16  Show Profile Send B-200 a Private Message
hificonsult, har enligt mig bästa servicesn.
Jag köpte en cd därifrån som hade troligtvis laserjusterings behov.
Ringde dem direkt, de skickade ny direkt utan att jag skulle behöva skicka den gamla förrän han skickade den nya. Tid utan cd 0 minuter ;) (det var bara på vissa skivor den förra cdn strulade alltså).

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/03/10 12:04:33
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/03/10 :  12:13:01  Show Profile Send iroise a Private Message
Jag har bara gott att säga om hifi-skåne var där igår och erhöll 3 rör till ett riaa och jag fick dem gratis. Finns även andra affärer då de har behandlat mig på ett synnerligen proffsigt sätt.
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2007/03/10 :  13:22:52  Show Profile Send JD a Private Message
Enligt mina erfarenheter så brukar normal servicetid ligga mellan 1-8 månader om man nu har turen på sin sida.... Väntetid på beställda varor tja det är ju en annan femma typ 6-24 månader.... Men man kan ja ha tur också att produkten man väntat på faktiskt fungerar när man väl får den.....

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....


Edited by - JD on 2007/03/10 13:26:08
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/10 :  15:52:23  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
hificonsult, har enligt mig bästa servicesn

Det intrycket har även jag fått när man har pratat med folk i allmänhet.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2007/03/10 :  18:33:01  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Har en kompis som skickade sitt försteg till en reparatör som han "dessvärre" känner i skåne. Han skickade det för fyra år sen och har fortfarande inte fått tillbaka det.

Puckot vill inte skicka tillbaka det förrän det är reparerat men får inte "ni vet vad" ur vagnen
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2007/03/10 :  18:48:44  Show Profile Send JD a Private Message
Nytt rekord.....

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2007/03/10 :  18:49:30  Show Profile Send Slupen a Private Message
Lyckades med ett mindre mirakel och såg med öppen mun hur min cd fjärr snurrade runt i tvättmaskinen.

Givetvis var den stendöd och ingen garanti. Mailade Audio Analogue i Italien och berättade vad som hade hänt. En vecka senare låg ett paket utanför dörren med en ny fjärr och en lapp som förklarade att de skrattat gott åt mitt mail.

Allt detta till det facila priset av 0SEK.

Det är service det...

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2007/03/14 :  02:45:31  Show Profile Send PärR a Private Message
Hatten av för Primare verkar det som!! Kul! Spännande att höra vilka erfarenheter ni haft i övrigt. Helt klart varierande upplevelser

Möjligen vore det inte fel att faktiskt lyfta upp bra serviceverkstäder, precis som vissa har gjort, men även varna för mer "långsamma" som inte har intresse av att leverera vad man har sagt/ lovat.... trots vetskap om leveranstider på reservdelar etc

/para


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000