Author |
Topic |
|
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 16:12:03
|
Hej,
Startar en kanske något udda tråd, men undrar om någon har upplevt mycket positiva eller mycket negativa erfarenheter vid service av HiFi produkter. Tex extremt korta eller EXTREMT långa servicetider etc etc, och vilka förklaringar eller "bortförklaringar" som givits.
Tar gärna del av era erfarenheter utan att någon enskild "handlare" hängs ut.... ännu åtminstone
mvh /Para |
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 16:14:34
|
Köpte en Primare förstärkare på Hifi-Skåne i Malmö en gång. Tyvärr hade jag sönder den, garantin hade även gått ut.
Dom skickade den till Primare, tog ca 1v innan jag fick den igen. Kostnad 0:-, det är service! |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 16:39:35
|
Jag har goda erfarenheter av Audio & Videoteknik i Väst AB som ligger i Sisjön söder om GBG, bra arbete och bra priser när att jag lämnat in "Vintage" prylar på service.
Har MYCKET sämre erfarenheter av en annan etablerad verkstad i GBG som skulle ta hand om ett garanti-fel på en av de första DVD-spelarna jag hade, de sade att laserservon var kass och det skulle ta en vecka att laga. Jag fick tillbaka spelaren efter ca 6 veckor utan att den funkade bättre. Affären där jag köpt spelaren gav mig en ny spelare istället, jag var tydligen inte ensam om att få tillbaka grejor som inte blivit åtgärdade på riktigt sätt. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
kenneth.friberg
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 17:34:08
|
Min Denon DVD 2900 gick sönder efter trettonhelgen. Jag lämnade in den för reparation hos HiFi klubben och fick beskedet att det skulle ta tre veckor att reparera.
Nu efter nio veckor är apparaten fortfarande oreparerad då reparatören väntar på reservdelar som inte kommit fram.
HiFi klubben medger att väntetiden är oacceptabel och att jag ska få kompensation. Men att vänta i tio veckor... Och en reparatör som inte hör av sig... |
KennethF |
|
|
bfjohansson
Member
199 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 18:11:17
|
Nio veckor är ju rena expressfarten jämfört med en kamrat till mig. Han lämnade in sina Martin Logan i slutet på september '06 och han har fortfarande inte fått tillbaka dem. Först i förra veckan brydde sig servicestället om att ens börja felsöka. Och då har han ändå haft kontakt med dem någorlunda regelbundet. Det är service det!?
Och som grädde på moset blev han erbjuden att köpa ett par andra högatalare för ett pris som ligger över nypris, plus hans gamla högtalare... |
Edited by - bfjohansson on 2007/03/09 18:13:15 |
|
|
JAWEN
Member
310 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 20:03:11
|
Hade en Pass Labs X-350 där 1 transistor behövde tas bort och fixas, mica-brickan mellan chassi och tansistor var dålig, så jag var rädd för större kortslutning.
Jag demonterade isär allt utom just transistorn, innan jag lämnade ifån mig den, så att det skulle bli så billigt som möjligt.
Fasten det bara tog några minuter att göra jobbet, så fick jag vänta 2-3 veckor, och sen när jag hämtade ut den så hade han skruvat ihop den, och så vart jag debiterad 3.000 kr i efterhand
Och då hade jag ändå kört totalt 25 mil, och dessutom sagt till att JAG skruvar ihop den själv.....
Så jag blev blåst på 2.600 kr i mina ögon |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 20:23:03
|
Det bästa är nog att begära in en offert INNAN man lämnar ifrån sig grejerna (om det inte är en garantireparation). Där kan ju specificera EXAKT vad servicestället ska göra och hur mycket enbart felsökningen kostar. Jag har aldrig behövt lämna ifrån mig elektronik för reparation som privatperson, men när jag skickar iväg elektronik från jobbet gör jag alltid så. Många företag har dessutom ett "paketpris" där felsökning+reservdelar upp till en viss kostnad ingår. Hittar de fler fel eller behvöer dyra reservdelar så måste de kontakta mig innan de fortsätter. Jag skulle nog vara väldigt tveksam till att lämna ifrån mig elektronik till ett företag som debitterade felsökning per timme.
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 20:29:22
|
quote: Tar gärna del av era erfarenheter utan att någon enskild "handlare" hängs ut.... ännu åtminstone
Du menar väl service verkstad eller återförsäljare, för det är ju oftast inte Hifibutikerna som reparerar. Sedan är det ju svårt att ta del av erfarenheter om de dåliga om inte ställen som är kassa nämns med namn.. Hur som helst så har jag ett bra exempel,och ett annat exempel på bra service ifrån en butik. Lämnade in en DVD-spelare hos en handlare som jag nyligen hade köpt den av. Transport delen inte funkade riktigt okej. Skickades iväg till Septon och var tillbaka med ny transport samma vecka! Exempel två, är när en kompis hade bränt en kanal på ett flerkanals slutsteg och lämnade in den hos butiken Best Sound där den var köpt. Efter några veckor så hörde han av sig för att kolla och fick då reda på att stärkaren måste skickas till England för reperation och blev då erbjuden att låna ett liknande slutsteg av buiken pga de brukade ta lång tid vid sådana reperationer som det var frågan om i detta fall. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/03/10 : 10:00:03
|
Jag köpte mina Advantage P1 och A300 begagnade. En dag slog ett relä till i slutsteget och det blev tyst. Jag ringde Hificonsult och förklarade mitt problem. Du får skicka hit det med bussgods så får vi titta på det sa dom. Jag skickade ned det och efter 5 dagar kunde jag hämta ut den på bussgods igen. Ingen räkning följde med trots att jag inte hade någon garanti kvar, Hificonsult betalade returen, och slutsteget har fungerat perfekt sedan dess. Jag är nöjd. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2007/03/10 : 11:44:20
|
De finns de handlare som säljer varor och aldrig vill se en igen. Sedan finns de handlare som hjälper sina kunder vid felaktigheter och garantifel. Sen finns det de som verkligen tar hand om sina kunder egentligen oavsett vad som händer och sker. De som tar service-minded bortom all förväntan - och där handlar man ju sina grejer hädanefter.
Så litet som att bjuda på frakten, kan ju skaffa en kund för livet.
I början av min hifi-entusiasm kom jag i kontakt med en mycket speciell handlare. En som prutade med sig själv. Hade inga problem med att skicka saker för hemlån. Kopplade och testade allt man pekade på. Var glad, intresserad, kunnig och en skitkul prick. Även om man inte skulle handla något så kunde man åka dit bara för att snacka om 'det senaste'. Man var alltid välkommen och fick alltid ett handslag när man klev in i butiken. När något var svårt att få tag i ordnades 'kontakter'. Det ringdes och fixades. Ingenting var någonsin ett problem.
Hade man råkat ha sönder en fjärr till sin dyrgrip - ordnades en ny snabbt som ögat för enbart fraktpris. Hade blixten gått genom ens dvd fixades service på en vecka och en fungerande återkom inom två. Under tiden fick en annan/valfri lånas hem. Diskanten intryckt efter flytt - kom en ny på posten från tyskland inom en vecka.
Behöver jag tillägga att vi numera är ett gott busslast folk som handlar saker där - för mycket pengar. Och så kommer det förmodligen fortsätta.
/M
|
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/03/10 : 12:04:16
|
hificonsult, har enligt mig bästa servicesn. Jag köpte en cd därifrån som hade troligtvis laserjusterings behov. Ringde dem direkt, de skickade ny direkt utan att jag skulle behöva skicka den gamla förrän han skickade den nya. Tid utan cd 0 minuter ;) (det var bara på vissa skivor den förra cdn strulade alltså). |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
Edited by - B-200 on 2007/03/10 12:04:33 |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2007/03/10 : 12:13:01
|
Jag har bara gott att säga om hifi-skåne var där igår och erhöll 3 rör till ett riaa och jag fick dem gratis. Finns även andra affärer då de har behandlat mig på ett synnerligen proffsigt sätt. |
|
|
JD
Member
177 Posts |
Posted - 2007/03/10 : 13:22:52
|
Enligt mina erfarenheter så brukar normal servicetid ligga mellan 1-8 månader om man nu har turen på sin sida.... Väntetid på beställda varor tja det är ju en annan femma typ 6-24 månader.... Men man kan ja ha tur också att produkten man väntat på faktiskt fungerar när man väl får den..... |
Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....
|
Edited by - JD on 2007/03/10 13:26:08 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/03/10 : 15:52:23
|
quote: hificonsult, har enligt mig bästa servicesn
Det intrycket har även jag fått när man har pratat med folk i allmänhet. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Cyrus
Member
734 Posts |
Posted - 2007/03/10 : 18:33:01
|
Har en kompis som skickade sitt försteg till en reparatör som han "dessvärre" känner i skåne. Han skickade det för fyra år sen och har fortfarande inte fått tillbaka det.
Puckot vill inte skicka tillbaka det förrän det är reparerat men får inte "ni vet vad" ur vagnen
|
|
|
JD
Member
177 Posts |
Posted - 2007/03/10 : 18:48:44
|
Nytt rekord..... |
Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....
|
|
|
Slupen
Medlem, HiFi Norr
261 Posts |
Posted - 2007/03/10 : 18:49:30
|
Lyckades med ett mindre mirakel och såg med öppen mun hur min cd fjärr snurrade runt i tvättmaskinen.
Givetvis var den stendöd och ingen garanti. Mailade Audio Analogue i Italien och berättade vad som hade hänt. En vecka senare låg ett paket utanför dörren med en ny fjärr och en lapp som förklarade att de skrattat gott åt mitt mail.
Allt detta till det facila priset av 0SEK.
Det är service det... |
Lite HIFI om dagen är bra för magen! |
|
|
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 02:45:31
|
Hatten av för Primare verkar det som!! Kul! Spännande att höra vilka erfarenheter ni haft i övrigt. Helt klart varierande upplevelser
Möjligen vore det inte fel att faktiskt lyfta upp bra serviceverkstäder, precis som vissa har gjort, men även varna för mer "långsamma" som inte har intresse av att leverera vad man har sagt/ lovat.... trots vetskap om leveranstider på reservdelar etc
/para
|
|
|
|
Topic |
|