HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nyhetens behag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/08 :  22:59:58  Show Profile Send ljud a Private Message
Lånade hem en Benchmark DAC1 i slutet av förra veckan och blev otroligt förtjust i denna. I måndags byttes demo ex mot ett nytt, gick hem till en kompis och kopplade in den i hans tämligen enkla anläggning. Vi prövade att göra ett blindtest av manicken några gånger. Jag satt och lyssnade och han switchade mellan hans cd:s analoga utgångar och dacens, ibland bytte han, ibland inte. Jag fick inte veta när, förstås.

resultatet: Alla fel, i princip...

Nå väl, det kanske bara var hans anläggning som inte var tillräckligt avslöjande för så små skillnader som det ändå rör sig om.

Väl hemma gjorde jag liknade tester med mig själv och lyssnade mer kritiskt, och jag kan inte för mitt liv påstå att jag skulle klara ett blindtest, även om någon switchade mellan min Marantz 5001 och DAC1. Alltså, jag skulle inte på rak arm kunna peka ut vilken som var vilken, även om jag fick välja musik och höra samma spår ett par gånger. Visst med vetskap om vilken som spelar kan jag uppleva att dacen har en gnutta mer botten. men jag hade nog väntat mig större skillnad, till det bättre, från en grunka för 12500:- Jag kan heller inte fatta hur den har fått så mycket uppskattning, men folk som köpt den kanske jämfört den med en cd spelare från 1982?

Eller så hör jag jävligt dåligt eller/och inbillar mig massa saker, när nåt är nytt?

Detta kanske inte är någon nyhet för en del, men jag kan inte fatta att jag INTE läser likande historier som jag skriver nu, på tex olika forum. Folk kanske inte ens hamnar i denna sits?


Signalkällan är det viktigaste i anläggningen. Ja, tjena!

Sorry om jag låter bitter, blev bara lite besviken, kanske mest på mig själv.


Jag ska tillägga att den har fått "spela in sig" ett par dygn i detta nu.

Anläggningen betår av: Marantz 5001, DAC1, Rotel RSX 1067, Rotel RB 1070 och Dynaudio Focus 140.

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/03/08 :  23:22:05  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Vem sa att signalkällan är viktigast?

Det som ÖVERLÄGSET påverkar ljudet mest rä högtalare, mest för att de trots att man är på hög nivå ändå relativt sett den övriga elektroniken är dåliga.

Nu kommer snart nån och viftar med HiFi&Musiks undersökning. Innan det sker, läs den en 3-4 gånger till så förstår ni bristerna i den undersökningen..

mvh Jonas
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/03/08 :  23:26:05  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Hej ljud

Vad gäller DAC1:an så har den fått väldigt olika "gilla,inte gilla"
Jag personligen skulle inte ha en, medans en hifi-vän inte vill vara utan ???
Jag tycker den spelar tråkigt, oangagerande och livlöst, medan min kompis tycker den spelar korrekt.

Sen har den ju blivit upp-hypad för ett tag sedan, och det har nu lagt sig.......nästan som kläder d.v.s mode
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/08 :  23:31:07  Show Profile Send Stickan a Private Message
Varför behålla "grunkan" om den knappt gör nån skillnad?
Då finns det väl annat att spendera 12500:- på.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/08 :  23:42:56  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Tycker att DAC-1 låter bra. Men som sagt byt till något annat så du blir nöjd(are). Kanske köpa skivor istället?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/09 :  00:06:51  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jaha...hur har du kopplat då?
Har du testat hörlurs-utgångarna?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/09 :  00:11:24  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Och det är väl silver-versionen som kostar 12500kr,enda skillnaden från den andra är färgen.
Om jag inte minns fel,har haft en själv nämligen och jag saknar den än idag så fort nån nämner DAC1...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/03/09 :  09:46:22  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Ljud, hade du alla fel så var det ett lyckat försök och du hörde skillnad omedvetet, annars hade du bara haft 50% fel :-D (med glimten i ögat)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/09 :  10:01:33  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
aha...hur har du kopplat då?
Har du testat hörlurs-utgångarna?
Kopplat? RCA till BNC och de analoga RCA ut till försteget. Ja, jag har testat hörlursutgångarna, jättebra är dom, men ej värda priset på apparaten.

Jag kan bara dra slutsatsen att är man ute efter neutralt ljud kan man i princip nöja sig med en enkel CD/DVD spelare. Om det är nåt annat, mer färgande man vill ha, är det bättre/billigare att skaffa en EQ.
quote:
Vem sa att signalkällan är viktigast?
Ja du... Jag kanske slulle sluta läsa massa trams i hifi pressen tex?
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/03/09 :  10:10:58  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Jag hör en enorm skillnad med DAC1 från min Cdfix via coax och sedan balanserat till Amplifixen.
Även en kompis hörde stor skillnad på 3D och, bättre djup och bredd. Basen blev tydligare, och alla toner var lättare att följa och inga instrument "grötade" ihop sig.

DÄremot i en kompis anläggning med både dyrare förstärkare och högtlare, men en Denon DVD2900 som signalkälla, hördes inte samma skillnad.

Så visst skiljer det från system till system.
Tror inte att DAC1:an gör "underverk" hos alla.

Sedan är det nog även vilket ljudideal man har.

Jag kommer nog att införskaffa mig en DAC1:a.
Ska testa den med lite olika CD-spelare och DVD-spelare som källa och se om det gör ngn skillnad.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/09 :  10:30:50  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Jag hör en enorm skillnad med DAC1 från min Cdfix via coax och sedan balanserat till Amplifixen.
Även en kompis hörde stor skillnad på 3D och, bättre djup och bredd. Basen blev tydligare, och alla toner var lättare att följa och inga instrument "grötade" ihop sig.

DÄremot i en kompis anläggning med både dyrare förstärkare och högtlare, men en Denon DVD2900 som signalkälla, hördes inte samma skillnad.

Så visst skiljer det från system till system.
Tror inte att DAC1:an gör "underverk" hos alla.

Sedan är det nog även vilket ljudideal man har.
Du har säkert rätt, det kanske har med min anläggning att göra. Tycker ändå att mina rotel grjejer verkar vara hyffsat neutrala, och därmed borde lyfta fram ev. skillnader mellan billigare cd spelare och mer påkostade DA-omvandlare. Sen kanske Dynaudio inte är så "avslöjande" högtalare..

Och viss skillnad kanske det är, men enorm, vet jag inte? Jag tror i alla fall att jag lärt mig något av detta, vilket är bra!

Förresten, kanske den här funkar bättre, vad tror ni? : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=104457
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/03/09 :  10:43:07  Show Profile Send marens a Private Message
Jag säger som jag brukar: Det verkar rimligt.

Det är inga jätteskillnader mellan DAC-ar. De är generellt väldigt bra. DAC1 anses väl som en av de bästa, men steget i hörbarhet mot "sämre" är fortfarande väldigt litet om man ser det i ett större perspektiv (högtalare, rum, skivor osv).

Vad gäller standardförklaringen att skillnader maskeras för att man inte har en tillräckligt bra anläggning. Går det verkligen att köra med den förklaringen hur långt som helst? Visst det stämmer ju till viss del, men hur rimligt är det att diminishing returns aldrig verkar inträda inom hifi? Det kan man fråga sig.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/03/09 :  10:51:31  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag hade för ett tag sen tillfälle att lyssna på en Benchmark, matad med en Copland-spelare och sedan kopplad vidare till en Lavardin-förstärkare. Detta jämfördes med en Primare-kombination, CD31 och I30. Båda kombinationerna spelades genom samma stativhögtalare. Med mitt ideal om hur musik ska låta så skilde det en division mellan elektronik-uppsättningarna, till Primares fördel. Varför? Tja, kanske för att första uppsättningen hade någon olämplig kabel i kedjan, eller att Lavardinen inte orkade dra de tungdrivna högtalarna fullt ut, eller att jag uppskattar något som Primare har men inte Benchmark, eller... Nämnas bör att säljaren var mycket förtjust i Benchmark-kombinationen. Alla länkar i ljudkedjan, inklusive lyssnaren, behöver vara jämnstarka och anpassade till varandra, speciellt när man lirar i en division där en DAC kostar femsiffrigt. Enligt min uppfattning "räddar" man inte en halvbra anläggning genom att koppla in någon enstaka super-komponent i kedjan.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/03/09 :  10:53:31  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har en skiva med Bo kaspers orkester som jag brukar lyssna på på jobbet och hemma, WAV omvandlad från MP3 av lite dålig kvalitet. Personligen har jag inte tyckt att det är någon (större) skillnad på den och originalet, så tog med den när jag skulle lyssna på Dynaudio Contour 3.4 hos Reference Audio. Kan ju säga att det lät inte vackert där, men hemma spelar det inte så stor roll och jag tror inte att det är mina Contour 1.3SE som inte är tillräckligt bra.
Vet inte vad jag vill ha sagt med det här..... Men nog kan en hel del förklaras av anläggningen, den ärju inte bättre än den svagaste länken, och rummet brukar ju vara rätt begränsande sägs det (som kanske borde räknas in som komponent i anläggningen).

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:15:29  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Det är inga jätteskillnader mellan DAC-ar. De är generellt väldigt bra. DAC1 anses väl som en av de bästa, men steget i hörbarhet mot "sämre" är fortfarande väldigt litet om man ser det i ett större perspektiv (högtalare, rum, skivor osv).

Vad gäller standardförklaringen att skillnader maskeras för att man inte har en tillräckligt bra anläggning. Går det verkligen att köra med den förklaringen hur långt som helst? Visst det stämmer ju till viss del, men hur rimligt är det att diminishing returns aldrig verkar inträda inom hifi? Det kan man fråga sig
Det verkar rimligt.

DAC1 är otroligt snygg iallafall och med en bra hörlursförstärkare!

Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:15:29  Show Profile Send Peg a Private Message
Jag tycker nog att rummet absolut borde räknas som en komponent. Jag har haft min anläggning i tre lägenheter och ett par rum i mitt hus och det har varit enorm skillnad mellan dem.
Jag skulle nog gissa att i ett modernt avskalat rum med mycket kala väggar så kan man inte få fram detaljerna som skiljer mellan olika DACar i den här prisklassen utan att göra något åt rummet. Det blir helt enkelt för mycket reflexer.

Min erfarenhet är att för att få en bra stereobild med mycket detalj krävs framför allt bra högtalare och ett bra rum. När det är fixat kan man börja jaga resten. Fast det är ju alltid kul med nya lådor :)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:22:41  Show Profile Send marens a Private Message
Tips: Om man är orolig för att rummet maskerar (med all rätt), och man vill kunna provocera fram de små skillnaderna, så kan man lyssna i ett par bra lurar. Enligt min erfarenhet är det betydligt lättare att höra små skillnader (som tex mellan olika bitrate på mp3-filer eller små mängder dist eller små frekvensgångsskillnader i apparater osv) om man lyssnar i lurar.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:22:49  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Jag tycker nog att rummet absolut borde räknas som en komponent
Jovissst! Men i bra lurar borde väl ev. skillnader höras, eller?


Edit:Marens, du var snabbare än jag.

Edited by - ljud on 2007/03/09 11:23:56
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:29:39  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Det är inga jätteskillnader mellan DAC-ar. De är generellt väldigt bra.
Visst, det verkar ju så. Men jag hade nog hoppats på just utgångssteget som det "stora" lyftet.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:37:22  Show Profile Send MartinN a Private Message
Några åsikter - om man ordnar blindtest kan man bli
mycket nervösare än vid vanlig A-B lyssning, man MÅSTE
bevisa att man hör skillnader i blindtestet. Därför
tycker jag att det passar mig bra med en lugn och sansad A-B
lyssning, ibland snabba byten och ibland låter jag
det sublima detektera skillnader som först kommer fram
vid långvarig lyssning.

Om det nu är så att man inte hör skillnad på Marantz
CD-5001 och DAC1 så kan man vara ganska nöjd - som någon
sa och leva utan DAC1 och kanske köpa audiofilskivor istället.

Jag hör skillnad på min Marantz CD7001, MF X-DACv3 och
X-DACv3 med jittermumsare. Men tilläggas är att det INTE
är stora skillnader, men jag har ändå beslutit mig för
att dessa prylar behövs i min anläggning.

Martin

Edited by - MartinN on 2007/03/09 11:56:56
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:47:16  Show Profile Send Peg a Private Message
@ljud
Ja det är ju sant att bra lurar borde funka :)

Fast kan man tex få djup i stereobilden i lurar ?
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:47:18  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Några åsikter - om man ordnar blindtest kan man bli
mycket nervösare en vid vanlig A-B lyssning, man MÅSTE
bevisa att man hör skillnader i blindtestet. Därför
tycker jag att mig passar bra en lugn och sansad A-B
lyssning, ibland snabba byten och ibland låter jag
det sublima detektera skillnader som först kommer fram
vid långvarig lyssning.
Väl talat! Jag märkte tydligt att det svårt att behålla lugnet och lyssna på det sättet som man FAKTISKT lyssnar på i vanliga fall.

Jag är ganska färsk inom Hifi svängen, så ni kan ta det mesta med en nypa salt, tycker jag. Skillnaderna jag tycker är små kanske andra räknar som betydande osv..

Edited by - ljud on 2007/03/09 11:49:26
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:48:44  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Fast kan man tex få djup i stereobilden i lurar ?
HAr du rätt i, det tycker inte jag, det är väl det som är problemet med lurar, iallafall mina (sennheiser HD25).
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:50:25  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Nyfiken fråga: Hur mycket digital processning sker i drivern och kretsarna ut till den digitala utgången? Skickas det verkligen ut en buffrad ren bitström direkt från drivverket, eller går det in i de interna DACarna först?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/09 :  12:10:24  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Nyfiken fråga: Hur mycket digital processning sker i drivern och kretsarna ut till den digitala utgången? Skickas det verkligen ut en buffrad ren bitström direkt från drivverket, eller går det in i de interna DACarna först?
Kanske nån annan kan svara på? Annars skulle det vara meningslöst med ext. DAC, eller?
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2007/03/09 :  12:46:00  Show Profile Send govinda a Private Message
En annan intressant sak vad det gäller Benchmark DAC1 är!

Dom första positiva recentionerna kom runt 2002.
Då kostade den strax över 5000:- (rätta mig gärna den som vet mer exakt)

Det har gått 5 år! Priset har gått upp till 12500:-

Alltså prisvärdheten har ändrats!

Jag tycker det var en prisvärd apparat för 5000:- men inget jag skulle kunna leva med någon längre tid.

För 12500:- skulle jag aldrig köpa den!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000