Author |
Topic |
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 12:49:40
|
quote: Sorry om jag låter bitter, blev bara lite besviken, kanske mest på mig själv.
Jag tycker inte alls att du ska bli besviken, det är ju så vi allla fungerar.
Jag är ju som bekant skeptiskt till det mesta. Men samtidigt så är jag av den åsikten att det egentligen inte borde spela någon roll huruvida en "förbättring" har något att göra men någon "fysisk" skillnad. Om du tycker att DAC A låter bättre än DAC B så spelar det väl egenligen ingen roll om det är någon "objektiv" skillnad mellan singalen som kommer från dem? Det kan ju vara så att DAC A ser lite exklusivare ut, har fått bättre omdömen osv och allt detta samverkar till att ge en behagligare lyssninsupplevelse vilket väl är det viktigaste.
Jag tycker det är en smula underligt är att många verkar tycka att det är väldigt viktigt att kunna relatera vad de upplever sig höra med de ljudvågar som når örat. Personligen utgår jag från det jag upplever inte nödvändigtvis har något som helst att göra med den "objektiva" verkligheten; och så länge det gäller en hobby som hifi så är det väl knappast ett problem?
|
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 12:58:02
|
Ang priset.
I USA tror jag den kostade ca 850$ för några år sedan, nu kostar den runt $975, det är fortfarande en väsentlig skillnad i pris mot Sveriges 10-12k. I USA kostar dessutom varianterna med och utan rackmonterinfgsmöjlighet lika mycket. Här kostar den mer utan :( |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 12:59:29
|
Nej, det är så sant. Men jag råkade bara slå hål på det jag faktiskt upplevde. Då blir det svårt att backa bandet, liksom. Hade jag inte testat blint hade jag varit hur nöjd som helst, tror jag. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 13:07:06
|
Frågan är då vad man är för typ av person. Vill man veta mer om hur verkligheten är eller trivs man med huvudet i sanden: "allallaooooo" *händerna för öronen*. Det första blir ju billigare. Jag kan säga att jag blir inte lyckligare för att jag tror en massa saker som förmodligen inte är sant, snarare tvärtom, men det är ju jag.
edit: syftningsfel |
Edited by - marens on 2007/03/09 13:07:54 |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 14:25:14
|
quote: Jag kan säga att jag blir inte lyckligare för att jag tror en massa saker som förmodligen inte är sant, snarare tvärtom, men det är ju jag.
Där håller jag nog inte med. Om man vänder på steken, och VERKLIGEN VAR varse om sanningen så skulle, iallafall, inte jag stå ut, i huvudtaget. Jag tror att alla, mer eller mindre, hehöver en viss fösköning av verkligeheten.
Nu börjar dacen faktiskt låta lite bättre.... Lite fastare bas.. lite mer luft mellan instrumenten..
Marens: Jag håller självklart med om att du tycker så. |
Edited by - ljud on 2007/03/09 14:26:20 |
|
|
bfjohansson
Member
199 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 15:11:29
|
quote: DAC1 anses väl som en av de bästa, men steget i hörbarhet mot "sämre" är fortfarande väldigt litet om man ser det i ett större perspektiv (högtalare, rum, skivor osv).
Själv har jag ganska många skivor och måste här hålla med. Det är klart större skillnad mellan skivorna än mellan olika DACar. Exempelvis låter Metallica helt annorlunda än Kraftwerk.... |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 15:29:16
|
Jag har varit med om hela skalan geom åren. Saker där jag inte kunnat uppfatta någon skillnad, sådant som gett små men avgörande förbättringar, sånt som man först tyckt varit jättebra men som senare bara varit jobbiga, sådant som man tyckt gett en förbättring men som man senare fått erkänna att det var nog inte någon egentlig skillnad.
Så sådant som man upplevt verklig förbättring över tid och som man ofta tycker är värt att investera i och som fortfarande står kvar hemma.
Det är väl därför vi blir lite mer skeptiska ju äldre man blir i gamet.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 15:46:55
|
Helt apropå ingenting du kan inte prova att köra DAC1an med en Playstation 2a som transport och jämföra mot vanliga CDn ? DAC1an ska ju vara mer eller mindre immun (tror inte riktigt på det iofs) mot jitter och jitter är verkligen PS2an bra på att producera :)
När jag ändå funderade på jitter så sökte jag lite och hitta den här tråden: http://www.head-fi.org/forums/showthread.php?t=197520
Mao verkar din CD ha rejält med jitter så du borde nog prova med något bättre glöm PS2an jag babblade om ovan din CD verka va i klass med den vad det gäller digital utgång :-( CDFixen kilgore provade med ovan har tex 12ps jitter (specat iaf om jag minns rätt) dvs 40ggr bättre om de här killarna har rätt.
Spring nu inte och köp något utan låna något som har bra jitter specifikationer (finns nog trådar om transporter här på forumet) och prova dig fram först :) |
Edited by - Peg on 2007/03/09 16:00:37 |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 15:50:05
|
quote: Jag har varit med om hela skalan geom åren. Saker där jag inte kunnat uppfatta någon skillnad, sådant som gett små men avgörande förbättringar, sånt som man först tyckt varit jättebra men som senare bara varit jobbiga, sådant som man tyckt gett en förbättring men som man senare fått erkänna att det var nog inte någon egentlig skillnad.
Så sådant som man upplevt verklig förbättring över tid och som man ofta tycker är värt att investera i och som fortfarande står kvar hemma.
Det är väl därför vi blir lite mer skeptiska ju äldre man blir i gamet.
Jag fattade att du hade blivit mer skeptisk med tiden, men det som stod ovanför... Vad har du blivit skeptisk mot? |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 15:58:50
|
quote: Spring nu inte och köp något utan låna något som har bra jitter specifikationer (finns nog trådar om transporter här på forumet) och prova dig fram först :)
Ok, jag tjackar en playstation direkt! återkommer med mina intryck.
Hur låter jitter? |
Edited by - ljud on 2007/03/09 16:00:24 |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 16:00:09
|
Nej nej nej stop stop stop Playstationen var kass jag utryckte mig skumt ska editera :) |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 16:01:22
|
Om ja köper två, då? |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 16:14:17
|
två nja men 4-5 stycken inlindade i dyrkabel kanske ?
Jitter är lite skumt. På min stereo är det som om den tappar fokus av det. Spelar jag en CD i PS2an är första reaktionen att det låter helt okej men sen börjar man fundera på vart precisionen i stereobilden, detaljerna och transienterna tog vägen.
Mer här: http://www.jitter.de/english/engc_navfr.html (klicka på "How does jitter sound?") |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 16:24:50
|
Tackar Peg! Jag har faktiskt inte prövat min Squeezebox med DACEN (321 picoseconds peak?peak) enl. Stereophile.
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 16:33:18
|
Skicka cd`n på moddning till nån som kan sånt istället, kostar en tiondel av vad dacen kostar och ger bättre resultat. Är ju en massa folk här på forumet som moddat eller fått sina apparater moddade och det bästa är:DET FUNKAR!!!
|
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 16:39:39
|
quote: Skicka cd`n på moddning till nån som kan sånt istället, kostar en tiondel av vad dacen kostar och ger bättre resultat. Är ju en massa folk här på forumet som moddat eller fått sina apparater moddade och det bästa är:DET FUNKAR!!!
Kanske jag borde ha gjort, men det blir svårt att lämna tillbaks burken till butiken. Den subtila skillnaden, jag faktiskt hör på dacen TROR jag främst beror på utgångssteget. Jag skulle säga att transienter i musiken upplevs mer påtagliga, helt enkelt. |
Edited by - ljud on 2007/03/09 16:40:29 |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 16:47:19
|
Jag upplevde samma i stort sett ohörbara skillnad när jag provade DAC:ar i 15-20.000-kronorsklassen nå´n gång på 90-talet. Hade förväntat mig betydligt större skillnad. |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 16:52:20
|
quote: Kanske jag borde ha gjort, men det blir svårt att lämna tillbaks burken till butiken.
Inget öppet köp alltså?.....trist. Sälj den för tio och modda cd`n om den nu inte gör så stor skillnad som du trodde att den skulle göra. |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 17:02:31
|
Ja det är lite trist att så få stockholmsbutiker inte tillämpar öppet köp. Men jag fick ju låna hem den ett par dar, så jag ska absolut inte skylla på dom. Ljudmakarn som i fallet har varit otroligt bra, tycker jag. |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 17:18:13
|
Jo jag har också bra erfarenheter av Ljudmakarn, men är det tillåtet att inte köra med öppet köp egentligen? Eller skall man som kund begära det vid köpetillfället
|
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 17:21:30
|
Det är inte lag på öppet köp om man inte kommit överens om det eller vid tex näthandel. |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 17:42:23
|
Ärsch ge dig på squeezeboxen och skriv om du hör någon skillnad :-)
Se till att köra 75 ohms kabel för det digitala mellan burkarna annars blir det missanpassning och reflexer och i 5mhz blir sånt till jitter (en snodd avsedd för vanlig composit video brukar bli billigt och bra om man inte är kabel fetischist). (nej det är inte kabel hokuspokus när det gäller de här frekvenserna är det fullt mätbart)
Jag gissar att det blir märkbar skillnad med SBn. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 19:59:43
|
ljud: Först och främst tycker jag det är synd att du upplever ditt köp såsom du skriver, och jag ska försäka att få dig på rätt väg:
För det första, du lånade hem den och jag såg i din tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58842 quote: Fick låna hem DAC1 från Ljudmakarn, igår. Min första jämförelse var mellan Marantz 5001 och dess analogutgångar och dacens, och jävlar, vilken skillnad! (tycker jag som har varit lite cd skeptiker) Där jag märkte mest skillnad, var i basen, dac1 spelade subjektivt mycket djupare med bättre kontroll, hela ljudbilden fick ett bättre djup. Dessutom tycker jag att tranientförmågan blev bra mycket bättre än med CD:n, virveltrumman på ett spår kändes utsmetad, men med dacen lät den helt enkelt som en virvel. Det kändes även som det blev mindre diskant jämfört med Marantzen och att övre mellanregistret istället kom fram. Jag kan bra dra slutsatsen att marantzen har lite av en loudnesskurva och är ganska färgad.
Med andra ord, DU TAPPADE HAKAN. Nu har du fått hem ett nytt exemplar som inte är inspelat och du har kvar dina höga förväntningar som inte kan infrias en gång till. Du har redan tappat hakan en gång så att säga. Är du JÄTTEJÄTTEbesviken, ja då får du omvärdera ditt köp, men annars ta del av tipsen ovan i tråden, t ex prova med annan transport, men min utmaning till dig blir: Kör med din nuvarande uppställning LÄNGE, 2 veckor - 2 månader, eller längre om du vill. SEN kan du prova att ta bort DACen så kommer du att upptäcka att det saknas massor!!!
Du har ju trots allt gjort en jämförelse och upplevt förbättringen, så du kommer att uppleva försämringen och den är inte lika kul.
Lycka till |
Huzzes musikanläggningar
Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/03/10 : 10:05:36
|
quote: Med andra ord, DU TAPPADE HAKAN. Nu har du fått hem ett nytt exemplar som inte är inspelat och du har kvar dina höga förväntningar som inte kan infrias en gång till. Du har redan tappat hakan en gång så att säga. Är du JÄTTEJÄTTEbesviken, ja då får du omvärdera ditt köp, men annars ta del av tipsen ovan i tråden, t ex prova med annan transport, men min utmaning till dig blir: Kör med din nuvarande uppställning LÄNGE, 2 veckor - 2 månader, eller längre om du vill. SEN kan du prova att ta bort DACen så kommer du att upptäcka att det saknas massor!!!
Du har ju trots allt gjort en jämförelse och upplevt förbättringen, så du kommer att uppleva försämringen och den är inte lika kul.
Lycka till
Kloka ord! Jag har kanske varit lite väl impulsiv! Ska absolut ge den några veckor. |
|
|
Topic |
|