HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av Primare PRE30
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2007/03/08 :  20:25:31  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tjena! Är sugen på ett skaffa en någerlunda dedikerad 2-kanalsanläggning parallelt med hembion igen och behöver då ett försteg(gärna med Home cinema bypass). Har tittat på primare PRE30 men inte hittat så mycket lyssningsintryck. Någon här som har/ har haft detta försteg? Låter det bra? Ljudkaraktär? Finns det bättre konkurrenter i prisklassen?

Tacksam för alla svar!

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/08 :  21:00:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har haft den och den är riktigt bra och snygg. Enkel att använda dessutom. Ljudkaraktär? Varmt och fylligt tycker jag. Vet dock inget om konkurrenterna i prisklassen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2007/03/08 :  21:25:14  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tjena Matte!

Varm och fyllig? Precis min smak då med andra ord

Jag har haft Sp31.7 för ett tag sen men sålde denna då jag tyckte den var hopplöst omodern på hembiofronten. Sedan köpte jag en Denon 2106 då den är mycket bra till hembio, dessutom
har LTS lovordat försteget i 2105, och 2106 ska ha samma förstegsdel. Jag tycker dock att den låter riktigt kallt och tunnt i 2-kanals och detta har jag tröttnat på nu, oavsett vad LTS tycker

Därför tänkte jag köra 2106 till hemmabio endast och skaffa ett bätte
försteg till mitt Aleph 5 slutsteg! Testade detta slutsteg på Ljudcenter i Halmstad häromdagen och upptäckte att denonen var den svagare länken i kedjan! Slutsteget bara myste med högtalare och förförstärkare och cd för totalt 150.000 spänn, elektrostater såväl som dynamiska!




Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

Edited by - UnholyRishna on 2007/03/08 21:27:01
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/03/08 :  21:41:56  Show Profile Send Pettersson a Private Message
UnholyRishna skrev
quote:
Jag har haft Sp31.7 för ett tag sen men sålde denna då jag tyckte den var hopplöst omodern på hembiofronten

Är lite sugen på en SP31.7 så vad var det som var omordent med den?
Dom börjar komma ner i pris på beg. marknaden.
Annars så har väl Bladelius intressanta både integrerade förstärkare och förförstärkare med "Home cinema bypass" eller liknande lösningar.
Visserligen så är väl Bladelius inte direkt kända för att vara "varma" i ljudet men det är kanske värt att testa

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2007/03/08 :  21:50:56  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Pettersson:

Sp31.7 är omodern på så sätt att det finns relativt begränsat med inställningsmöjligheter samt att den inte stödjer vissa nya ljudformat. Tyckte också att den lät skummt på vissa filmer (Notera att allt detta även gäller SPA20 som jag också har haft).

Denonen jag har nu låter luftigare och mer nyanserad på hemmabio. Och med tanke på att Denon 2106 dessutom kostade 3500:- begagnad så blev det hela lite löjligt.

Fördelen med SP31.7 gentemot denonen är att förstegsdelen i SP31.7 enl. min smak är vida överlägset. Sen har den också en våldsam dynamik i bioljudet.

Detta är medvetet strypt på Denon 2106 och återfinns inte förräns i denons större modeller. I mitt tycke är detta dock till denonens fördel då den blir behagligare att lyssna på.

Sen e ju Primaren i en helt annan värld när det gäller formgivningen men det var ju knappast nån nyhet!

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2007/03/08 :  21:52:22  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Bladelius är absolut för kyliga för min smak, tyckte mycket bättre om min A30.1 än brorsans Amplifix, även om inte skillnaderna var astronomiska..

MvH/ Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2007/03/08 :  21:57:42  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Just det, glömde säga att min Sp31.7 och SPA20 inte hade senaste versionerna av drivrutiner vilket säkerligen hade mycket med saken att göra!

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/03/08 :  22:28:01  Show Profile Send rolnor a Private Message
Har ett Primaer försteg som heter P30, är det samma som Pre30?
Låter fint i alla fallRekomenderas

rolnor
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2007/03/08 :  22:31:34  Show Profile Send olof a Private Message
p30 är väl det första hemmabioförsteget de sålde och är således inte med i 6.1 matchen(gör iof inte så stor skillnad) Pre30 är ett rent 2kanals försteg.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2007/03/08 :  23:39:57  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Precis så ligger det till ja!

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/03/09 :  00:12:04  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Bladelius är absolut för kyliga för min smak, tyckte mycket bättre om min A30.1 än brorsans Amplifix, även om inte skillnaderna var astronomiska..
Inte så konstigt att skillnaden inte är astronomiska. Det är ju samma konstruktör/arkitekt vad gäller Bladelius, Advantage, S.A.T. och Primare..

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2007/03/09 :  00:38:43  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Nja, det där e inte riktigt sant. Primare har fått hjälp av Micke Bladelius på vissa punkter, men det e inte hans egna konstruktioner efter vad jag erfarit.
Primare som märke har ett annorlunda ljudideal än vad bladelius egna prylar har.
Och skillnaderna e inte astronomiska men de är helt klart mycket påtagliga när det gäller det jag har lyssnat mig fram till!

Å andra sidan e det inte lönt att försöka beskriva hur stora skillnaderna är då även bladelius prylar låter olika sinsemellan. Dessutom är det svårt att i ord beskriva hur stora skillnaderna upplevs

Primare är i alla fall enl. mina erfarenheter mörkare i klangkaraktären än Mickes egna konstruktioner!


Någon mer som hade erfarenhet av försteget PRE 30 eller nån bra konkurrent??


Vänligen / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/09 :  08:19:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Inte så konstigt att skillnaden inte är astronomiska. Det är ju samma konstruktör/arkitekt vad gäller Bladelius, Advantage, S.A.T. och Primare..


Nu har jag inte hört Bladelius/Advantage/S.A.T, men Primare har definitivt inte en kylig karaktär utan är snarare mer åt det varma och fylliga hållet. Detta gäller PRE30 och A30.2 men även mina nuvarande I30/CD31.

Edit: Alltså verkar det som att även om Bladelius kanske har hjälpt Primare med vissa saker tidigare, har det inte inneburit någon likhet mellan ljudkaraktärerna hos dessa två märken.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/03/09 13:55:35
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/03/09 :  20:56:05  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag har en Pre30.

Har i princip bara jämfört det mot Primares integrerade som försteg och Electrocompaniets ECI-4. Se signatur för anläggningstråden och info.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2007/03/09 :  22:04:04  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tjena LeoArietis!

Jag har haft både I20 och även A30.1 innan. Har dock aldrig kört någon av dem som rena försteg. Men du tycker alltså att det var tillräckligt stor skillnad från A30.1/I30 till PRE 30 för att byta?


Vad var det som gjorde att PRE30 var bättre? klangkaraktär, detaljer?

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/03/10 :  12:03:53  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Skillnaden kan mycket väl ha legat i att Classén trivs bäst med balanserat försteg, men även med obal tyckte jag att basen var en gnutta djupare och ljudbilden något bättre med Pre30 jämfört med A30.1 som försteg.

Funktionsmässigt i övrigt är de ganska lika även om Pre30 har fler ingångar och utgångar (tex bal och 2 par obal från volymkontroll) samt HT-bypass vilket är av intresse för de som vill kombinera hembio med seriös 2-kanal. Pre30 har också individuellt ställbar kompensation för varje ingång om källorna har olika ljudstyrka, (tex DVD, TV, Tuner).

Skall jag säga något negativt om Pre30 är det att jag saknar några steg lägre volym under den lägsta möjliga volymen "1". Den integrerade har något lägre lägsta möjliga volym, men detta går ju att fixa med en attenutor om man vill.

Rent estetiskt så är ju A30.1 / I30 snyggast då den är mer symetrisk.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000