HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Impedanser vid bi-amping
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/10 :  14:08:11  Show Profile Send huzze a Private Message
Om en högtalare har en impedans på säg 8 ohm, vad kan då rimligtvis bas- respektive diskantelementet (om det är tvåvägare) ha för impedans? Vd ser förstärkaren för last om man biampar på respektive element? Någon som vet hur det fungerar?
Ligger de på ca 16 ohm då? (2 st 16 ohm parallellkopplade = 8 ohm) Eller är jag ute på cykeltur nu igen?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/10 :  15:18:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Njäe...om du separerar på diskant och bas/mellanregister i en 2-vägare kommer du ha kvar samma impedans för resp område så när som på nån tiondels ohm (runt delningen).

Nog för att elementen är parallellkopplade (med parallellfilter) men iom filtret så stiger ju impedansen kraftig utanför resp elements arbetsområde. Det betyder att t.ex. diskanten är parallellkopplad med bas/mellanregistret inkl filter där impedansen är väldigt hög. Ex 6 ohm parallellkopplat med nått högt värde, säg 40 ohm, blir ju inte så mkt mindre än just 6 ohm, några tiondelar under.

E du me?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/10 :  15:45:33  Show Profile Send huzze a Private Message
Ok, tack för info, det matematiska med impedanser på filter litar jag helt på dina uppgifter, men i min matteskolning blir väl (6+40)/2=23, men impedans och resistans är ju olika saker så jag tror på dig.
Var mest orolig om det skulle bli väldigt stora skillnader så att arbetsförhållandena för de olika stereoslutstegen skulle skilja sig dramatiskt, men då kan jag lägga de tankarna åt sidan och det är ju klart, jag har ju heller aldrig hört någon som fått problem av just biamping.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/10 :  15:57:20  Show Profile Send Lovan a Private Message
Parallella resistanser blir inte ett genomsnitt av dom.
Kolla på den här bilden så ser du. Byt ut Z1 och Z2 mot resistansvärdena.
http://upload.wikimedia.org/math/5/4/d/54d63a2d389cad12671a11fc696d8a7a.png
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/10 :  16:04:18  Show Profile Send huzze a Private Message
OK, borde haft en formelbok med andra ord
(och det har jag ju, Internet och er på forumet)
Tankevurpa tror jag, två parallella 8 ohm vet jag ju blir 4, men tydligen har jag aldrig vetat hur.

Edited by - huzze on 2007/03/10 16:06:36
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/10 :  16:25:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Din formel gäller endast för två identiska resistanser...ett specialfall alltså. 8 parallellt med 8 ohm blir 4.

Formeln är: 6*40/(6+40)= 5,2 ohm.

Ps. Tack för förtroendet. Värmer!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/10 :  17:08:16  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Din formel gäller endast för två identiska resistanser...ett specialfall alltså. 8 parallellt med 8 ohm blir 4
Inte ens då, jag vurpade rejält (8+8)/2=8!
Men du menade nog precis vad jag också menade att två lika halverar...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/10 :  17:25:03  Show Profile Send huzze a Private Message
EA eller Lovan:
Nu när ämnet ändå är uppe, hur är en högtalares impedans uppbyggd om man kör single-wire?
2 filter och 2 element = t ex 8 ohm?

Om ni orkar...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/10 :  17:42:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Oj - my bad! Läste slarvigt...

Svaret till den frågan finns i mitt svar överst. Båda elementen är på 8 ohm och med parallellfilter. När bas/mellanregistret delar över till diskanten kommer alltså bas/mellanregistrets elements impedans att stiga mot skyarna och alltså får vi en parallellkoppling mellan diskanten och en "hög impedans".

Kolla på denna graf:

Titta nogrant på röd och blå kurva. Dom stiger mot skyarna vid delningen...Alltså kommer den väldigt höga lasten parallellkopplas med det rena elementets last. Vad är oändligheten parallellkopplat med 8 ohm? Jo, 8 ohm...

Ok?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/10 :  17:45:28  Show Profile Send huzze a Private Message
Väldigt utförligt!
Det var inte meningen från början att snöa in så, jag är ju inte DIY men NYFIKEN (vad nu den förkortningen står för)

EDIT: Dessutom glömde jag ju att det ÄR frekvensberoende, så nu trilla polleten hela vägen ner

Edited by - huzze on 2007/03/10 17:47:56
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/10 :  18:09:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Så bra! Nu är det dags för melodifestival!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000