HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tonkontroller, to be or not to be
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/03/09 :  09:46:04  Show Profile Send arcam a Private Message
Har inga tonkontroller och saknar dom inte, tänker aldrig på att jag inte har några.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/09 :  09:51:13  Show Profile Send CC a Private Message
Koffe, " Ingen mer än jag som skruvar när ni tittar på film?" i]

- Inte jag. Visst suger ljudkvalitén på en del filmer, fast då hjälper det i å för sig inte med tonkontroller, men den där höjningen av bas som många filmer har tycker jag bara gör gott, "Filmbas" får gärna murra i botten så där lite extra för min del
----------------------------------------------------------------------


Harry up, "Dom som vill köra utan tonkontroller för att det skall bli så rakt som möjligt har nog inte mätt upp sina rum."


- Jaså?
----------------------------------------------------------------------


Mayro, "Man MÅSTE ju RÄTTA TILL dom för ens KUNNA lyssna på större delen av skräpet.."

- Mja... Inga tonkontroller i världen kan förbättra en skitpressning. Möjligtvis skulle jag då vilja ha ett filter som grumlar upp ljudet såpas att det inte går att höra hur uselt inspelningarna låter. Men då kan man ju göra som matte76 påpekade å att byta till "färgade" kablar istället

Fast visst skulle det vara praktiskt med en knapp på försteget där det står "används endast för sunkiga, stinkande, skitinspelningar!" Kanske något man skulle bygga in? Å andra sidan går det ju att köra ljudet genom någon extern EQ i de lägen när det krävs att filtrera upp skiten. Kanske skulle skaffa en sådan? Hm?

----------------------------------------------------------------------

[i]Ryssen, "Akustiken med hörlurar då?Klippa öronhåren?"


- Bättre att byta lurar kanske?
---------------------------------------------------------------


Kan förstå de som väljer att nyttja en "riktig" EQ för att fixa till bristande balans på ljudet i sitt hem när det inte finns möjlighet att åtgärda det på annat sätt. Tyvärr så förlorar man istället på andra ställen istället. Men i vissa lägen finns ju kanske inte så mycket att välja på. Man försöker ju bara göra det bästa ur den givna situation som man befinner sig i...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2007/03/09 09:55:48
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/03/09 :  10:31:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det nog bästa allternativet som fanns i High-End Eq var nog Cellos Palette försteg/eq.

Det här var seriöst !!

Kostade 6500 USD 1992 !!

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/09 :  10:37:27  Show Profile Send CC a Private Message
Den var det dräggelfaktor på, vill jag minnas...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/09 :  10:37:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
MartinH: vilka maskiner har du testat med tonkontroller, som alltså inte funkat så bra?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/03/09 :  10:53:35  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
MUSIK: Jag justerar tonkontroller bas, diskant , tilt (som Quad!) Digitalt i min Lexicon-processor. Den är rätt flexibel! Fast jag har det grundjusterat efter mitt rum och generella preferens. Ställer sedan om väldigt sällan och i så fall på inspelningar som är väldigt "off". Skulle aldrig drömma om att rata musik för att den är dåligt inspelad - däremot köper jag gärna bra audiofil-utgåvor om det finns för den aktuella artisten.

HEMBIO: Justerar konstant basnivåerna eftersom det skiljer så mycket i olika filmmixningar. Generellt för mycket bas dock.

/Shaft
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:06:23  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Quads tonkontroll är i första hand till för att kompentera för rummets akustik. Zombie använder tonkontrollerna på helt rätt sätt. Jag skulle bli förvånad om någon skulle lyckas att höra skillnad på eq-on och eq-off på Quad99-försteget. Denna typ av tonkontroll är ytterst användbar. Jag har själv både ett mörkt och ett ljust klingande rum i lägenheten och har provat att spela både R3A Dulcet och WLM Diva i bägge rummen. Det är utan tvekan trevligt med WLM's tonkontroller. I det ljusa rummet drar jag ner diskanten rejält och i det mörka låter jag diskanten stå högt.

Snoogens
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:11:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Men då borde man ju kunna använda kablar som är ljust klingande (höjd diskant) i ett mörkt klingande rum och tvärtom mörkt klingande kablar i det ljust klingande rummet? Visserligen kan man inte påverka nivåerna på diskant etc då, men...saknar ens förstärkare tonkontroller får man väl testa med kablar!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/03/09 11:11:44
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:14:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Usch så du skriver, Matte...

Jag haltar på höger fot och funderar på att stuka vänster fot för att balansera upp min gång. Ett annat alternativ är träsko på ena foten och sandal på andra.

Edit: glömde smily!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/03/09 11:14:38
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:16:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag haltar på höger fot och funderar på att stuka vänster fot för att balansera upp min gång. Ett annat alternativ är träsko på ena foten och sandal på andra.


då gäller samma sak för tonkontroller

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:46:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
...fast man har möjlighet att ändra fram och tillbaka och helt ta bort den.

Detta samtidigt som kostnaden är relativt låg (i synnerhet jämfört med att ha dubbla uppsättningar kablar hemma).

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:48:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
EA: Jo, sant. Problemet är som sagt att de flesta förstärkare, åtminstone i högre prisklasser, saknar tonkontroller. Man borde kunna köpa en extern tonkontroll-enhet och koppla till stärkaren , men det är kanske det en EQ är?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/09 :  12:13:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kan inte vara utan tonkontroller eller EQ, men då ska dom vara bl.a. parametriska. Men det där har jag ju redan sedan många år. Flera olika typer måste man också ha.

Edited by - gcs on 2007/03/09 12:14:56
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/09 :  12:19:37  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Det nog bästa allternativet som fanns i High-End Eq var nog Cellos Palette försteg/eq.
Det var då det. Nu ska man ha en EQ från Weiss.
http://www.weiss.ch/dna1/dna1.html
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/09 :  12:24:29  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag hajar inte hur man ens KAN koppla samman kablar o tonkontroller.. Tonkontrollerna har NOLL med att göra det kablar gör i systemen..Kablarnas "nyansöppnande" är inte ens att jämföra med påverkan av tonkurvan via tonkontroller..

Och denna påverkan kan göra att det FAKTISKT blir i rummet finfin tonkurva...Medans kablarna kan endast fixa nyanseringen i övertoner o utkling osv..
Är kablarna tonkontroller så talar man ju om DB i skillnader. och då vore kabeldebatterna helt onödiga tror jag..



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/09 :  12:25:53  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Problemet med tonkontroller är ju inte att dom inte fungerar utan vilka förutsättningar man ger funktionen. Om man tittr på en mätning så ändrar dom snyggt en elektrisk rak frekvensgång inne i förstärkaren med en snygg kurva som ändras vartefter man vrider på. Så långt allt väl.
MEN, man har inte rak frekvensgång i sitt vardagsrum utan man försöker kanske höja något som har en oerhört krokig frekvensgång upp och ner. Och då slår helt enkelt man i taket om man skall försöka höja något kanske 15dB som saknas på grund av rummet. Då suger man musten ur förstärkaren och det man hör blir kanske vasst och skrikigt. Eller också är det kanske någon smal topp som stör och då försöker man dra ner hela diskanten fast då låter det ju bara instängt.
SÅ NEJ, tonkontroller fungerar oftast inte, men inte på grund av tonkontrollen i sig utan för att man har helt andra problem som tydliggörs då man använder tonkontrollerna.
Så innan man har en så rak frekvensgång som möjligt och god kontroll på alla reflexer ochlagom lång efterklang fungerar en riktig parametrisk eq mycket bättre. Dock om man har rak frekvensgång så "låter" tonkontrollerna helt annourlunda och blirdå en tillgång. Puritism med att man vill ha det så rakt som möjligt utan tonkontroller utan eq och med måttliga insatser av rumsombyggnad kommer nog inte särskilt ofta nå målet om man tar och mäter upp resultatet.
Men huvudsaken att folk är nöjda med det ljud dom har. Helst utan att dra för mycket generella åsikter utifrån en och annan test om man inte verkligen vet exakt vad man jämför. Brukar ofta vara så att man inte bara ändrar på just det som verkar vara självklart utan att kanske ändrar på något annat också eller en sak som låter sämre faktiskt avslöjar något annat fel.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/09 :  12:34:40  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Håller med Mayro,
om kablar skulle kunna justera ljudet som en tonkontroll så skulle det vara oerhört enkelt att mäta upp deras påverkan och det isf inte finnas någon debatt om dom påverkar ljudet eller ej. Har dessutom aldrig sett någon kableleverantör påstå att kablar skulle göra annat än öka upplösningen och minska störningar. "Köp mina kablar så får du 4dB mera bas från 200Hz och neråt" tror jag inte vi kommer att få se.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/09 :  12:35:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
harry_up: Jag är med på ditt resonemang men har själv aldrig varit med om 15 dB's behovet för annat än i basområdet, säg unger 200 Hz. Då är det som du säger, det största behovet är självklart rumsreglering. Men bättre än inget: dämpa peaken. Det är dessutom effekt-o-krävande. Dock behövs nått annat än en tonkontroll. Här behövs en parametrisk EQ för att få rätt frekvens, bandbredd och nivå.

För diskant, säg över ~8 kHz, så kan ett fåtal dB ge stora skillnader. Effektbehovet är rätt litet och klaras nog av i de flesta fall där hyfsat effektstarka förstärkare används.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/09 :  12:59:50  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Nja, Engelholm tror du skulle bli förvånad om du kollade hur mycket effekt som kortvarigt går åt ibland. Särskilt när man inte kör aktivt så att basen påverkar diskantresursen. Som ytterlighet kan jag berätta om att jag har varit med en resonans på 32dB vid 42Hz och då gick det inte att lyssna. Så att en parametrisk eq är inte fel ibland.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2007/03/09 :  13:08:09  Show Profile Send Poe a Private Message
Citerar arcam:

quote:
Har inga tonkontroller och saknar dom inte, tänker aldrig på att jag inte har några.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/09 :  13:14:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Ja, matte76.. Det var inte meningen att fälla någon personligen! Att just du gjorde det säger mer om dig än om mig.


Nu förstår jag inte hur du menar. Jag tog inte åt mig personligen det minsta och skämtade bara sedan lite med dig . That´s it.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/09 :  13:17:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Harry_up: Inte kör aktivt? Hur menar du nu?

Nejdå, jag blir inte förvånad. Jag är övertygad om att det behövs mycket effekt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/09 :  13:18:40  Show Profile Send CC a Private Message
"en resonans på 32dB vid 42Hz"

- ja då har man allt problem.... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/09 :  13:35:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tonkontroller, ja varför inte? Så länge jag spelar för mitt eget höga nöjes skull i ett vanligt bostadsrum så ser jag inga bekymmer alls.
Fast jag har inga.

Parametrisk EQ nämns. Förut körde jag datorljudet med mild korrigering av rumsresonanserna via programmet Izotope Ozone. Då tryckte jag dessutom till lite extra i basen, ljudkortets analogutgångar var för klena där tyckte jag. Numera kör jag via separat dac ut från datorn och då funkar inte Ozone längre. (Förmodligen nån inställning i programmet, ska kollas upp.) Men dacen har ett helt annat tryck i basen så jag saknar inte den möjligheten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/09 :  13:39:25  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Japp, betonggolv och glasskjutdörrar på 2,5*3 m styck hade allt samma resonansfrekvens. Hela vardagsrummet gungade utan att man spelade högt alls.
Fast resonansertoppar på 10-15dB är vanligare än man tror och pucklar på 4-8dB finns också normalt liksom förstås likartade dippar beroende på var man mäter i rummet. Att mäta upp sitt rum borde alla göra innan dom funderar på att köpa en nätsladd för mer än vad en Supra kostar.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000