HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HFLS-1.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/03/08 :  16:37:37  Show Profile Send Adagio a Private Message
Hur står sig denna konstruktion i förhållande till tex piP eller annan (köpe)högtalare i detta prisspann?
Min bror är inne på att bygga ett par högtalare därför frågar jag.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/03/08 :  19:47:39  Show Profile Send jos a Private Message
Jag gillar den framför pip som jag iofs bara hört 2 ggr. Men använd sökfunktionen..
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/03/08 :  20:00:18  Show Profile Send U1 a Private Message
Tycker HFSL1 är en mycket bra högtalare, glöm inte att den kostar ca hälften av en pip. Pip är även den en mycket trevlig budgethögtalare, skulle helt klart kunna tänka mig ett par i köket eller sovrummet.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/08 :  20:10:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Utifrån det som kommenterats (i stort, inte bara i denna tråd) så handlar det om två rätt olika konstruktioner och framför allt ställer dom två olika högtalarna rätt olika krav på placering och rums-trix.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/03/08 :  22:34:11  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag har kört med HFLS-1 i ett par år nu och är mycket nöjd. Om jag ska nämna några nackdelar så kräver dom mycket effekt och dynamiken är lite klen. Mipp personliga tips är att göra lådan 2 liter större det finns mycket go bas att hämmta!

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/03/09 :  00:34:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
Måste inte filtret justeras då? Jag kan nada om hembygge, det måste sägas om brorsan också. Den stora kostnaden är ju elementen och filter lådorna kostar inget direkt i matrial, där kommer det väl exprimenteras med olika däpningar, dämpningmatrial och även ytfinnisch. Han var inne på att bygga ett par från scratch, med tanke på den erfarenhet han har avrådde jag honom. Så mycket har jag förstått av högtalarbyggnation att det är ett mycket tidsödande projekt att ro i land om man har krav på frekvensgång mm.
Han hade i första hand funderat kring det rent estetiska och ritat ett avancerat lutande kabinett med välvda sidor, kanske inte helt rätt att ha som förstagångsprojekt. Jag tror helt klart att han klarar av själva kabinettbygget med en utmärkt finnisch men sen ska det väljas element och byggas filter och en massa andra saker ska stämma. Därför föreslog jag HFSL-1 som ett bra projekt att lära sig om själva mekaniken, fysiken och elektriciteten i högtalarbygge.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/03/09 :  08:50:41  Show Profile Send Tomas a Private Message
Har A/B spelat HFLS-1 mot ett par Amphion Argon(Har jag bestämt för mig) och HFLS-1 spelade betydligt bättre!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/09 :  09:57:33  Show Profile Send FBK a Private Message
.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/03/11 11:31:06
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/03/09 :  10:09:42  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag vart med i den jämförelsen och i sanningens namn vart inte skägget jämnt.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/09 :  10:35:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vi har ju en ny snabb sökfunktion igen.(Tack Brewitz!)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15461&SearchTerms=argon


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/09 :  10:36:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Adagio: Njäe filtret behöver inte justeras nämnvärt om man skulle öka volymen med 2 liter.

Hurvida 2 liter större volym är entydigt bättre eller inte kan man diskutera och det är nog ämne för "fall till fall prövning". Vissa rum behöver stödet, andra rum tål det extra djupet (i basen).

Däremot vore det intressant att titta över filtret till HFLS-1 för att lyssnar hur det blir med och utan den frekvens-svacka som finns i övre mellanregistret.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:51:57  Show Profile Send Adagio a Private Message
Nu har denna tråd blivit mer DIY än allmän förfråga om högtalaren, vill någon moderator flytta den så är det OK för mig.
Föjande saker gäller alltså:
-Högtalaren låter mao väldigt bra, särskiljt med hänsyn till vad den kostar.
-Man kan exprimentera med kabinettsorlek, lite iaf.
Hur är det med formen, förutsatt att man behåller volymen?
-Den är ganska effekttörstig, vilken typ av effekt, ström eller watt?
-Olika dämpmatrial, kan man dämpa baffeln extra, tex bitumen på insidan? Erfarenheter?


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/03/09 :  12:04:08  Show Profile Send U1 a Private Message
quote:
Hur är det med formen, förutsatt att man behåller volymen?

Baffeln skall ha samma storlek, annars krävs filterjustering. Om du "måste" ändra så är höjden mindre kritisk än bredden. Har för mig att det finns en gammal tråd där EA visade skillnaden när höjden förendrades.

quote:
-Den är ganska effekttörstig, vilken typ av effekt, ström eller watt?


Jag har hört den med GainClone och även med Ice Power och båda fungerar bra. GainClonen ger ca 40w.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/09 :  12:42:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om baffeln ändras så skall man ha kvar samma geometri från elementens "syn utåt". I princip kan man fylla på med låda "neråt" om man vill ha extra volym.

Att luta sidorna är att gå från HFLS-1-receptet. Fullt tillåtet (såklart), men då är det ju inte en HFLS-1'a längre.

HFLS-1 är inte speciellt strömkrävande. Impedansen för hela högtalaren hittade jag inte, men ingående komponenter mäter enligt följande:
http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/dx25pl18i.gif
Den lär inte vara under 4 ohm nån stans och så länge förstärkaren klarar av att leverera effekt vid denna last bör allt vara okej.

100 watt smakar nog rätt bra tillsammans med HFLS-1.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2007/03/09 :  13:10:16  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Jag blev klar med mina HFLS-1 för en tid sedan och är mycket nöjd. Jag lyssnar mest på jazz men tycker att det även låter bra med sån där komprimerad ljudmassa (om det nu kan låta bra).Observera - utan att har gjort någon kvalificerad jämförelse med andra (skall förhoppningsvis snart). Spelar jag ordentligt högt med tät musik kan det bli "bullrigt/burkigt" men det beror enbart på rummet (som sålunda måste fixas). Stärkaren är Thule IA 150 B, CD'n Cambridge 640 Azur.

Med hänsyn till kostnaden (det egna arbetet givetvis borträknat) får man mycket för pengarna. Ett tips, som jag tagit efter andra, är att använda ett basreflexrör med 50 mm innediameter (t ex Biltema), i vilket det föreslagna PVC-rörert med 50 mm ytterdiameter passar perfekt. Härigenom kan man testa lite olika längder.

Låter intressant att pröva ev filterjustering, men i det fallet måste jag förlita mig på andra - kan inte göra nåt sånt själv.

Sammanfattningsvis: jag kan rekommendera HFLS-1

Nisse2
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/09 :  20:44:55  Show Profile Send FBK a Private Message
.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/03/11 11:28:31
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/03/10 :  11:10:12  Show Profile Send jos a Private Message
Jag har kört HFLS-1 med Myryad MA240 slutsteg vilket funkat sjukt bra. Iofs kraftigt steg som levererar runt 500w i alla vinklar i 1 ohm.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/10 :  11:11:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hur mycket i 8 ohm, Jos?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/10 :  15:54:42  Show Profile Send FBK a Private Message
2x120 i 8 ohm

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/10 :  16:26:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mm...borde funka fint!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/10 :  17:52:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Och varför skrev ni inte det då....?

Jag gav en ordentlig redovisning av skillnaderna i tråden. Har du läst den?



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/03/10 :  19:31:33  Show Profile Send jos a Private Message
Per: Yepp, det funka kanon! Har haft lite annat inkopplat också bla integrerad från Myryad och en Korsun V8 samt två receivers men Myryad-steget funka klart bäst. Jag vet inte hur ni upplever HFLS-1 men jag tycker den är väldigt hifi-korrekt utan att vara tråkig med en fin om än inte så fruktansvärt upplöst diskant och ett riktigt trevligt mellanregister och väldigt tight bas. Kanske inte så dynamiska i sig men där tror jag Myryaden kompleterar dem väldigt bra.

Faktum är att basen är det som imponerar klart mest på mig som är otroligt djup(för storleken) men samtidigt tight.

Edited by - jos on 2007/03/10 19:35:28
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/10 :  20:42:37  Show Profile Send FBK a Private Message
.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/03/11 11:29:01
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2007/03/11 :  19:35:18  Show Profile Send Larsen a Private Message
quote:
Däremot vore det intressant att titta över filtret till HFLS-1 för att lyssnar hur det blir med och utan den frekvens-svacka som finns i övre mellanregistret.


Detta är något som jag är väldigt intresserad av. Kan inbland uppleva denna svacka som väl hörbar (kan iof bero på andra faktorer) men likafullt skulle det vara mycket intressant att pröva ett lite "rakare" register där.
E.A: har du något tips om detta?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/11 :  19:39:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Helt fritt ur huvet skulle man kunna testa mindre seriespole till PL18 och till diskanten skulle man kunna köra en större konding. Vad gäller diskanten är det dock en svår fråga om effekttålighet - att dela längre ner ställer hårdare krav på diskantens egenskaper.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2007/03/11 :  19:50:06  Show Profile Send Larsen a Private Message
Så du menar att göra överlappet vid delning lite större? Skippa BBC:s inblandning
Jo, effekttåligheten är ju en viktig faktor. Hur blir det om bara kondingen (har för mig 4,7µF) ökas och spolen parallellt består oförändrad?
Den mindre kondingen + motståndet paralellt över densamma var väl för att ge lite mer i toppen, har jag för mig?
Hu, vad länge sedan det var detta gicks igenom. Vore kul veta hur många par som byggts.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2007/03/11 19:56:24
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000