HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 köpa direkt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anteee
Member

81 Posts

Posted - 2007/03/10 :  15:44:05  Show Profile Send anteee a Private Message
hej lev lite intreserad när jag läste i nya numret av hifi och musik om rörförstärkaren för endast 3995:- denna var tillvrkad i kina och det kommer ju upp fler och fler "lågpris märken" som gör lite anorlunda hifi utrustning, även i ryssland finns en ganska stor marknad har jag fått för mig har läst om nån elektrostat högtalae för ett par tusen tex,
nu skulle det vara kul om man kunde samla lite erfarnheter och tips på var man kan hitta essa utan att behöva köpa av svensk återförsäljare, har någon tex erfarenhet av att handla direkt från kina och isåfall vart hittar man prylarna,, tips på utländska online butiker är jag ute efter och då gärna kina ,ryssland

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/10 :  15:58:26  Show Profile Send huzze a Private Message
http://www.china-highend-hifi.com/
http://www.nysound.com/
Har inga egna erfarenheter, men har sett att några på forumet handlat från nysound

EDIT: Det är upp till var och en att importera själv, det blir på egen risk då många garantier då inte gäller.
Vet inte om man får lägga ut sådana länkar, annars får mods ta bort mitt inlägg.

Edited by - huzze on 2007/03/10 16:01:00
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/03/10 :  17:57:41  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har köpt några kablar och lite annat från china-highend-hifi och förutom den långa leveranstiden på flera månader funkade det hela bra. Notera att i deras priser ingår frakt ända hem till dig.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/03/10 :  18:04:58  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
nysound är överlägset snabbast av vad jag hört..

Edit: Ornec.com finns det också. Jag la en testorder på ett par kablar den 26 Januari Har inte fått något inu... Men jag la en order när det var kinesiskt nyår. Så dom ligger nog back..

Edited by - marcus_ec on 2007/03/10 18:06:44
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/03/10 :  18:52:20  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
quote:
nu skulle det vara kul om man kunde samla lite erfarenheter och tips på var man kan hitta dessa utan att behöva köpa av svensk återförsäljare, har någon tex erfarenhet av att handla direkt från kina och isåfall vart hittar man prylarna,,


Intressant tanke, särkilt om man dessutom väger in önskemålen om man som kund önskar butiker med större utbud så att man så se, höra och jämföra många olika produkter, ex skivspelare. Fanns i denna tråd.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58996


Men det är klart 3995 kr för en integrerad rörförstärkare från en svensk leverantör med svensk garanti, det är ju så mycket pengar så man måste kunna hitta det billigare någon annan stans.......

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/10 :  18:59:08  Show Profile Send huzze a Private Message
Akkelis Audio:
Helt enig.

Vi trillar även in i moraltankarna igen:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58124

Edited by - huzze on 2007/03/10 19:08:07
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/03/10 :  20:49:16  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
... tips på var man kan hitta essa utan att behöva köpa av svensk återförsäljare


- Tänk vad tråkigt det skulle vara om alla skulle tänka så. Då skulle vi inte ha en Arkenmässa, ingen Sheratonmässa för att inte tala om affärer som kan demonstrera utrustning

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/03/10 :  21:16:51  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nu är det ju inte alla som tänker så? Vill han köpa direkt från Kina så är det väl helt ok att han gör det? Jag vill påstå att det är den "privatimporten" som till exempel gjort Akkelis Audio möjligt som affär över huvudtaget. Så, låt killen prova om han vill, bra att det finns många vägar att få tag i hifi, borde leda till ökad konkurrens, och antaligen lägre priser här på hemmaplan med.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

anteee
Member

81 Posts

Posted - 2007/03/11 :  10:49:48  Show Profile Send anteee a Private Message
tack för tipsen, och tack clas för att du förstår, hoppas det finns( jag är säker på att det gör det)fler som tänker på privat import och att ni inte skräms av moralpoliserna utan vågar dela med er av era erfarnheter, angående den sarkastiska kommentaren om att jag säkert kunde köpa rörförstärkaren för 3995 ännu billigare direkt från kina så vill jag bara svara att jag menade inte att hitta den produkten billigare utan att det visar att det bevisligen finns billiga produkter, som tyvär inte dina högt värderade hifi handlare vågar ta in i sitt sortiment, skulle vilja se lite svenska åerförsäljare som vågar gå mot strömmen och våga satsa på lite "udda" no name märken, handlar givetvis helst av en svensk handlare med garantier och möjlighet till provlyssning och alla andra fördelar det för med sig men har de inte vad jag är ute efter i sitt sortiment så måste jag ju leta själv, för ärligt talat så tror jag inte du köper en flaska whisky till dina corn flakes istället för mjölk bara för att du råkar vara på systemet och dom inte har mjölk där
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/03/11 :  11:00:41  Show Profile Send Vox a Private Message
Hur många här har inte köpt skivor direkt från andra länder istället för att beställa dem, alternativt köpa dem, från någon svensk handlare?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/03/11 :  11:47:38  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag tycker det är helt logiskt att man själv importerar en produkt om det inte finns en återförsäljare/importör i Sverige och man har bestämt sig för att det är den produkten man vill ha.

- Själv importerade jag min CAT SL1 Ultimate II från USA då jag haft en tidigare modell och inte tyckte att det fanns något likvärdigt på den svenska marknaden.

Skivor köper jag nästan uteslutande när jag är på semester utomlands eller på nätet då jag tycker att skivaffärerna med sitt dåliga utbud inte längre har något existensberättigande.

När det gäller hifiaffärer vill jag i görligaste mån stöda "den lokala handlaren" men naturligtvis bara till en viss (ekonomisk) gräns. Finns produkten i Sverige men jag tycker att skillnaden i pris mot vad jag skulle betala om jag själv importerade den är för stor så skulle jag diskutera med återförsäljaren - och kanske förhandla fram ett bättre pris - innan jag bestämde mig för att själv importera...

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/03/11 :  12:34:11  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Ett problem då man som butik ger sig ut och letar nya produkter är kravet på CE märkning. Produkter som man tar in i Sverige och säljer måste vara CE märkta och det begränsar utbudet.

Som privatimporterare behöver man inte ta hänsyn till den aspekten och då blir såklart utbudet från andra länder större.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/03/11 :  13:25:09  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Ett problem då man som butik ger sig ut och letar nya produkter är kravet på CE märkning. Produkter som man tar in i Sverige och säljer måste vara CE märkta och det begränsar utbudet.

- Försteget som jag importerade direkt från USA (handlare i Kalifornien) är CE-märkt eftersom det finns att köpa i flera länder i Europa och tillverkaren visste att det skulle gå till Sverige

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

anteee
Member

81 Posts

Posted - 2007/03/11 :  15:44:10  Show Profile Send anteee a Private Message
för att visa att jag inte har något emot svenska hifi handlare så vill jag propagera för två bra butiker som har de typer av produkter som jag efterlyser här
www.akkelisaudio.com
www.ihifi.se
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/03/11 :  17:56:15  Show Profile Send forken a Private Message
>anteee

quote:
nu skulle det vara kul om man kunde samla lite erfarnheter och tips på var man kan hitta essa utan att behöva köpa av svensk återförsäljare


Jag tolkar ditt första inlägg som att du inte är ute efter några speciella produkter utan mest vill slippa handla av svenska ÅF.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/11 :  18:03:58  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag tycker det ser mer ut som en fråga att få förslag till märken med låga priser för egen import o sedan sälja. Eller som "polaren" till handlaren som INTE kan fråga så här gör polaren "handlaren harry" tjänsten att fråga..

DVS en tipstråd

men det är om man läser frågeställningen att det just är ett önskemål att INTE ha Svensk säljare..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/03/11 :  18:14:56  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Denna ständiga diskussion om import om vad som är bra eller dåligt för handlarna.. Tröttnar ni inte? Det är bara att svälja att i och med internet så har vi tillgång till hela världen som handelsplats. Jag personligen tycker det är skit kul. Finns en hel massa prisvärda och outforskade produkter i öst för en billig peng. :)

Kul ni tog upp skivor, har inte köpt en i skiva i sverige på flera år. Även där finns pris skillnader och utbudet är större. Och människan är väl i grunden snål.. =)
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/11 :  18:48:08  Show Profile Send huzze a Private Message
OK, jag kan köpa privatimport, men egentligen inte snedimport.
Det drabbar ju generalagenten, som ofta har exklusivitet i sina kontrakt och ser till att rätt garantier mm åtföljs till handlarleden.
Tyvärr (om man nu kan skriva tyvärr) så innebär ju Internet att många webbutiker tar hem produkter från t ex Tyskland, och säljer utan svensk manual etc. Det är ju EU som möjliggjort det.

Nåväl, jag ska inte bli långrandig, jag är ju ingen handlare, bara konsument

Edited by - huzze on 2007/03/11 18:48:31
Go to Top of Page

anteee
Member

81 Posts

Posted - 2007/03/11 :  18:49:36  Show Profile Send anteee a Private Message
ursäkta om jag kanske formulerade mig konstigt i min fråga, jag menade inte alls att jag ville slippa svenska handlare, så det var klumpigt uttrykt av mig, jag var ute efter lite udda roliga produkter, även hos svenska handlare
akkelisa som var snabb på att ge mothugg är precis den typen av återförsäljare som jag vill se mer av, så om någon tog illa upp så skyll det på min dåliga formulering

fler akkelisor åt folket!!

ps: jag var inte sarkastisk jag menar faktiskt det, all heder åt akkelisa hoppas fler vågar följa hans exempel
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/11 :  19:00:06  Show Profile Send huzze a Private Message
Till syvende och sist kommer problematiken med att vi är en liten marknad. Vi vill väl alla klämma och känna på exotiska produkter, men vi blir inte tillräckligt många för att motivera ett "oändligt stort" utbud. Jag vill också klämma och känna på många häftiga grejjer så mässor tidningar samt inte minst nätet och detta forum får stilla min värsta hunger.

Edit: alla dessa snavfel

Edited by - huzze on 2007/03/11 19:02:00
Go to Top of Page

anteee
Member

81 Posts

Posted - 2007/03/11 :  19:03:50  Show Profile Send anteee a Private Message
nej jag är inte en hadlare som letar billiga produkter att sälja, men jag är däremot en två barns far som arbetar som barnskötare och då kan ni ju räkna ut hur mycket pengar jag har över att lägga på hifi, först och främst köper jag kivor för de få slntar som lir över sedan så får smulorna räcka till utrustning, har alldrig förståt mig på de som har en anlägning för 100000 eller mer och skivsamlingen består av ett par absolute music och en tysk test skiva :)
som sagt var efter blöjor barnmat och skivor fins inte så ycket pengar kvar att handla för men man blir sugen när man läser alla artiklar om exotiska rörförstärkare eller uber efektiva rumskorrigeringar men varje enskild sådan produkt kostar tre eller fya gånger så mycket som jag skulle ha råd att lägga på en bil om jag skulle behöva köpa en ny, så därför blir man ju glad av att se att det går att få tag på exotiska prylar billigare bara det att det är okända märken för oss här i väst
lite trött på alla hifi snobbar som tror att hifi handlar om vem som lägger ut mst pengar, tex efterlyste jag billiga bredbands element för ett horn bygge och fick då till svar att det skulle inte bli bra utan jag borde titta på manger element och sätta dem i basreflex låda, alltså till saken (känner att jag tappar tråden när jag blir upprörd) jag frågade ju inte efter bästa möjliga ljud utan tanke på pris, jag frågade efter billiga element till ett budget bygge å inte fan anser jag att bredbandselement för 12000:- st kan anses som illigt, eller? skulle det vara så att alla tycker det här så har jag antagligen hamnat i fel forum,,
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/11 :  20:21:49  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag tror definitivt inte att du hamnat i fel forum. Här är det mycket "vanligt" folk, kanske inte Svensson med en micro-stereo men väl med anläggningar under 20'. Och nog tycker jag det är rätt högt i tak här, där vi får tycka nästan vad vi vill och titta i "Medlemmarnas system" så får du se att vi gläds åt varandra och inte bara åt "värstingsystem".

Vet var du befinner dig, har inte barn, men har haft knaper inkomst och levt på nudlar och bönor under flera år. Helt klart måste vissa prioriteringar göras och liv och hälsa ska väl gå först?

Edited by - huzze on 2007/03/11 20:23:36
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/11 :  22:50:27  Show Profile Send mayro a Private Message
anteee

Vår hobby ÄR en hobby där vi alla har olika nivåer samt prissegment..

Men MITT råd till dig är INTE att bara leta grejor som kostar lite. utan kolla efter grejor som globalt sett får kanonkritik OCH som ev kostar inte så mycket..

jag är superfattig. men prioriterar hårt hårt. Fast jag har ju en härligt musikintreserad Lena också som själv VILL ha bra ljud..Så hon är med på att inte köpa nya kläder stup i kvarten.. Ja.. Sedan barnen då. Dom kostar ju...men det får man ta via att inte gå ut. Inte dricka. inte röka. Inte göra saker i tid o otid som drar den där extra hundringen här o där..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000