HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Undergången är nära - Internet tar slut !!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/07 :  14:47:20  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
http://aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,69266075_852__,00.html


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/03/07 :  14:59:13  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Nu igen!
Tänk om dessa experter ändå kunde vänta tills första April någon gångDå vore det iaf roligt... kanske

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/07 :  14:59:35  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
We have to narrow the bandwidth
Eller vad du nu säger i filmen Johnny Mnemonic...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2007/03/07 14:59:58
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/07 :  15:18:06  Show Profile Send Peg a Private Message
Det är väl nån ##164;%@£$%& lobbyist som har kommit på iden att ta betalt per megabyte igen och försöker bygga upp rätt politiskt klimat eller nåt.
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/03/07 :  15:29:29  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
quote:
I värsta fall kan internet drabbas av nätinfarkt


HAHAHA!!! made my day

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/03/07 :  15:31:19  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag förstår överhuvudtaget inte varför folk läser smörja som Aftonbladet och Expressen

...för det är ju bara smörja från första till sista sidan - eventuellt med undantag för listan över TV-program!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/07 :  15:43:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Byakungen: Det begreppet ar faktiskt inte Aftonbladets uppfinning. På engelska kallas samma sak "network congestion", vilket faktiskt betyder "blodstockning" även om det numera använd for "stockning" i allmänhet (trafikstockning etc).

Fast frågan om vem som ska betala ÄR faktiskt intressant, hittils så har ju telebolagen hängt med (mycket tack vare att existerande fiber räckt till, det har räckt med att uppgradera elektroniken i ändarna, lägga ny fiber är dyrt) men med tanke på att hastigheten ökar snabbt så blir utbyggnaden allt dyrare då det kräver helt ny infrastruktur, särskilt i ett land som Sverige dar ju avstånden ar stora.

Har i England ar ADSL-hastigheterna lägre än i Sverige även i städerna, mest pga att telesystemet(de lokala växlarna) är väldigt föråldrat och de har fortfarande inte kunnat enas om just vem som ska betala.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/07 :  15:44:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Amen.

Edit: Ang. Euphonics inlägg.

Edited by - rannagarden on 2007/03/07 15:45:22
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/07 :  16:05:19  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Aftonbladet och Expressen lider av en form av det som behandlas i tråden "If loudness war struck art" fast byt ut "art" mot "news".

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/03/07 :  16:28:49  Show Profile Send Ayn a Private Message
Haha - där sa du ett sanningens ord guy gadbois

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/07 :  16:44:32  Show Profile Send Peg a Private Message
f95toli:
I england tror jag mest det handlar om att BT kan ta ut pengarna oavsett om man bygger ut eller inte. Dvs segt elefant monopol som tjänar massor av pengar som det är.

I bla japan, många ställen i USA och sydkorea tex är hastigheterna mycket högre än i sverige VDSL upp till 54 mbit är vanligt tex.
Dessutom har ju de svenska operatörerna byggt ut efterhand tex banhof/songnetworks/sunet mfl har ju byggt nya fiber ringar enbart för data.
Säljer man 28mbit får man väl ta att det blir utnyttjat. Blir det för dyrt med infrastrukturen är det ju bara att höja priset på snabba uppkoppligar :)

Vad gäller Aftonbladet och Expressen så får ju folk läsa vad dom vill och om de verkligen går på "vanlig huvudvärk/tandvärk/trötthet kan vara dödlig sjukdom" 10 till 20 ggr om året så kanske de inte förtjänar bättre.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/07 :  18:03:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
Visst beror det delvis på BT. Det finns alternativ till ADSL (Sky, Telewest m.fl. erbjuder anslutning via ex. kabel-TV); dock är de inte heller så snabba (snabbare än 8 mbit vet jag inte ens om det finns här).

Men det fungerar väl likadant i Sverige?
Telia (liksom BT) äger väl den lokala ADSL infrastrukturen och de övriga företagen hyr in sig hos dem(?). Det är INTE så att BT dominerar ADSL markanden till slutkund här (jag använder ett av de mindre företagen).

Skillnaden är väl att i Sverige så har staten gett PTS i uppdrag att få bredband till hela landet, om jag minns rätt så har väl dessutom en del av utbyggnaden bekostats med bidrag från staten (infrastruktur som väl Telia äger nu men som de är tvunga att hyra ut?).

Så på frågan "vem ska betala" så är väl i Sverige svaret "skattebetalarna" (till stor del).

Här England har man lämnat det till marknadskrafterna, men det verkar inte resulterat i någon större utbyggnad förrän väldigt nyligen. Statliga bidrag har börjat diskuteras eftersom England (och även övriga UK) halkat efter när det gäller bredbandsutbyggnaden.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/07 :  21:32:44  Show Profile Send Peg a Private Message
Jag vet inte om Telia äger all lokal ADSL infrastruktur men det är vad jag vet tex bara bredbandsbolaget som kan erbjuda ADSL med 54/3 mbit (på vissa orter) så jag tror att de övriga bolagen kan hyra in sig i stationerna men kopparledningen är ju Telias.

Vad jag vet så äger åtminstone Telia, Tele2 och Song networks egna stamnät för internet om de har fått bidrag eller inte har jag ingen aning om men de verkar inte speciellt samordnade så det är ju knappast något statligt projekt i sig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000