HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Lockpriser på Blocket
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/03/06 :  09:07:40  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Är det bara jag eller har det blivit en trend!? På senare tid har jag svarat på flera annonser med vintage och mindre vintage prylar på Blocket. Priserna var låga från början och jag hoppades på att göra ett fynd. Men då får man tillbaka ett välformulerat brev med den oändligt överaskade ägaren som inte ens i sin vildaste fantasin kunde föreställa sig att just hans pryl skulle väcka ett sånt intresse.
Typexempel 1:
"Hej. Ni är sex st som har hört av er på förstärkaren idag, så jag gör det rättvisst.
Ge mig ett bud och den som bjuder högst får den.
Om ingen bjuder så får Bernt den för 500kr. (Han var snabbast.)
Jag antar att ni redan vet om att den säljs begagnad i tyskland för 2000kr
"
Typexempel 2:
"Jag har fått flera svar på annonsen, är du intresserad av att betala mer än 500?"
Märkligt att man trots vetskapen att förstärkaren kostar 2000 kronor i Tyskland sätter ut en annons med priset på 500 kronor, tycker jag.
Eller ännu värre, "ge mig ett bud!".
Budet jag ger är alltid fel. Antingen är det för högt så den förvånade säljaren vill vänta lite i hopp om att få ännu mer. Under tiden skyltas det gärna med det budet han fick av mig. Eller är det alldeles för lågt eftersom "Min farfar betalade 3600 kronor för den. Och det var 1969. Jag hoppades på att få minst lika mycket nu.... " Varför be om ett bud då?
Frustrerande tycker jag

Ta dig samman och gör något onyttigt!

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/03/06 :  09:44:45  Show Profile
Ja det är trist som folk håller på.. det man kan göra är att skriva in deras mail i alla spamregister man kan hitta så dom får lite att sortera

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/06 :  10:05:59  Show Profile Send B-200 a Private Message
vad tråkigt skall man inte kunna köpa saken till utsatt pris vad är då vitsen med priset.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/03/06 :  11:22:59  Show Profile Send cittroman a Private Message
Mkt tråkig trend.

Sätter man ut ett pris så skall det gälla.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/03/06 :  14:43:45  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
scam-försök? yrkessäljare?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/06 :  14:51:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tur att alla inte är så

För några år sedan hittade jag en annons på två Dynaco MKIII monoblock.
Pris 1000:- Som tur var så var jag först o fick köpa dem för det priset.
Även om han var mycket väl medveten om att de var värda mycket mer o dessutom så kunde jag inte hämta dem förren efter en vecka.
Men det tyckte han att det var helt ok

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/03/06 :  15:17:20  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Instämmer Tobbe L. Själv har jag fyndat flera gånger på just Blocket. Men numera börjar jag bli misstänksamm så fort jag ser lågt pris och ingen telefon nummer. Säljaren ska oftast kunna kontaktas enbart via elektroniskt post. Och jag misstänker att många svarar på annonnser i hopp om att vara först. Tradera däremot tycker jag är helt OK. Consumers market!

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/03/07 :  16:31:57  Show Profile Send classe a Private Message
det finns fler exempel, står ett pris så mailar man o frågar om den finns kvar,
så försvinner annonsen inget svar får man, fy böveln för sådana svara i alla fall
kan dom den är såld.

18 ska de va.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000