HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rör projekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/04 :  19:20:13  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Jag har tänkt att bygga rör monoblock 2 st tänker att först välja rör, det skall var en enkel/simpel men väljudande konstruktion med transfos från lundahl. Har tänk en 300B eller 845 per kanal utseendet är inte oviktigt när det gäller rören, har nån förslag på projekt.

Bengt

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/03/04 :  19:27:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
845 eller 211 då?
Eller GM70 http://www.diytriode.republika.pl/drugi_eng.htm
Har aldrig byggt med dessa rör själv,men skulle vara intressant att höra kommentarer från dom som gjort.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/04 :  19:44:56  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
211 ser också bra ut, min tanke är att använda komponenter av god kvalla så att jag slipper krångliga kopplingar, inga kretskort utan hardwire. Så kandidaterna är till att börja med

300B
845 211 vad är det för skilnad

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2007/03/04 :  19:56:29  Show Profile Send MartinX a Private Message
Det är MYCKET mer besvär med att bygga med 845&211 än att bygga med 300B. 845&211 behöver matningsspänningar i storleksordningen 1250V vilket inte är att leka med. 300B däremot klarar sig med mindre än 500V, det finns också ett helt annat utbud av passande utgångstransformatorer och andra komponenter.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/03/04 :  20:03:46  Show Profile Send Guru a Private Message
Jag har blivit avrådd från att bygga med 845 pga dess höga spänningar, men har du gott om erfarenhet av rör så kan det vara ett spännande bygge
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/03/04 :  20:07:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Finns en hel hög med beskrivningar på nätet till 845 med "låg"spänning ca 500v,om dom låter bra det vet jag inte.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/03/04 :  20:50:32  Show Profile Send acebowler a Private Message
dom "rykten" jag har hört så skall dom ha sin höga spänning för att prestera....

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:34:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Andra trevliga rör är 811/SV572 om du ska ha direktuphettat.
En rysk sak är GM70 - används i Ongaku. Måttliga 850V drivspänning.
813 är en direktupphettad pentod, nöjer sig 900V.
Det finns varianter med 845 som klarar sig med 850V
En annan triod som ger lite effekt utan att vara kinkig med nåt (utom 50V-glöd) är 50CA10.
Sedan kan du köra med pentoder som EL34, 6550 eller en EL156. Jag sneglar lite på en GU72, en pentod som ger 20-25W i SE.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:39:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det är ganska lätt att framställa de grymma spänningar somliga vansinnesrör ska ha - man tar 2 eller 3 transformatorlindningar och likriktar, filtrerar och lägger de på varandra. 3 lindningar på 400V ger 1200V. Men när man bygger något med dessa spänningar får man se upp. Komponentben och kablar får inte sticka ut ur någon lödning, och lödningar får inte presentera några spetsar för då har du coronaurladdningar direkt. Man måste se till att man har komponenter som tål inte bara strömmar och effekter utan även spänningar - det blir kanske att seriekoppla motstånd. De höga spänningarna kan bryta ner vissa isolationsmaterial osv osv.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/05 :  10:10:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
www.vt4c.com kan du hitta transformatorer för 811, 845 o slikt för skapliga pengar:
http://www.vt4c.com/shop/program/main.php?cat_id=30&group_id=7&hit_cat=
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/05 :  11:07:33  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Jag har ingen erfarenhet av rörbyggen alls. Så då satsar jag nog på 300B, finns tyvärr hur mycket som helst att läsa men det är bara att googla på.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/03/05 :  11:12:13  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
www.vt4c.com kan du hitta transformatorer för 811, 845 o slikt för skapliga pengar:
http://www.vt4c.com/shop/program/main.php?cat_id=30&group_id=7&hit_cat=


Glöm inte räkna med frakten....kostar en del om det är tunga trafosar.

Mvh
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/05 :  18:37:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kolla de här: www.roherentechnik.de. Skapliga i pris och trafos för 811 och 845.

Titta 811 - lite tyngre än 300B men ändå resonabla krav på det mesta.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2007/03/05 :  19:49:47  Show Profile Send MartinX a Private Message
http://www.roehrentechnik.de/
Den här länken funkar bättre!

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2007/03/05 :  20:01:27  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Prova å bygg en EL84 "spis". Det är lätt att få tag i delar och om olyckan är framme så är det inte hela världen. 845 och liknande rör är inget att börja med. Det är viktigt att ha lite rutin innan man ger sig på höga spänningar. Många erfarna rörbyggare håller sig under 500V pga olycksrisken.

Mvh

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/03/05 :  22:58:10  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
quote:
Jag har tänkt att bygga rör monoblock 2 st tänker att först välja rör, det skall var en enkel/simpel men väljudande konstruktion med transfos från lundahl. Har tänk en 300B eller 845 per kanal utseendet är inte oviktigt när det gäller rören, har nån förslag på projekt


Du skriver inte om du vill bygga SE eller PP ?
vilken typ av högtalare har du?

Bygger du PP klarar du dig med 2A3 för att få 10W vilket är vad du får med 300B SE.

du säger att utsendet inte är oviktigt om du då menar när det är mörkt i rummet ska du välja 10Y,801A,VT-25.
Dessa rör lyser som glödlampor...enorm magi.

Du kan köra paralell SE eller p-p om du behöver mer effekt.

Det är lättdrivna och funkar i samma scheman som 45 ,2A3,300B.
(bara att anpassa glöden,biasen och utgångtrafon.)

De är dessutom billiga att köpa NOS du får minst 4st NOS 50-tal till samma pris som två ryska 300B.

Ljudmässigt låter SE 10y så bra som en triod kan låta, och spöar både NOS 2a3 och WE300B...


Edited by - jan fredholm on 2007/03/05 23:00:37
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/06 :  09:13:59  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Finns det någon av Lundahls utgångstransfos som gör det möjligt att senare byta rör om man vill om man håller sig till 300B, 2A3, 10Y, 801A, VT-25 om inte all vilka kombinationer är möjliga. Angående SE eller PP eller paralell SE så har jag inte en aning bara det blir möjligt att gå i mål med bygget detta är första prio. skulle tro att jag behöver cirka 15w låter rimligt eller? högtalarna som dom ska driva har nästan 91,5db känslighet kommer att dela dom vid ca 150hz eller lite mer.

Ja jag menar när det är mörkt i rumet ska det glööda varmt

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det

Edited by - BuffaloBengt on 2007/03/06 09:15:10
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/03/06 :  09:52:47  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
Hej,
Om du bara ska köra mellanregister tycker jag du ska bygga SE.
Du kan bygga utan tanke på "nät brum" om du ska dela över 150Hz.

Du behöver inte mycket effekt till mellanregistret , utan klarar dig med lätthet med 2W .

t.ex 10y, 45 , eller 2a3.
Ska du köra 300B kan du minska spänningen till 300 volt.
Ska du bygga med 10Y bör du ha en trafo som går att koppla 8-10k primär.
45" ska ha 5k primär.
2A3,300B ska ha 2,5-5k primär.

Om du bestämmer dig för 2A3,300B,45,10y:
Hammond har en trafo som heter 125ESE ,15W. finns hos edgar audio bl.a.

Den kostar 500 kr/st och kan kopplas 2,5/5/10k primär.
Mycket trafo för pengarna.
Hammond har även bra Nättrafo,drosslar.
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/06 :  10:25:52  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
SE med 10Y och Hammond transfo blir det då

Detta medför att det blir billigare äv vad jag tänkt från början och det gör väl inget. Ökad flexibilitet får jag på köpet, det har säker ett pris men det får jag väl ta, detta är ju som sagt mitt första bygge om det faller väl ut så kanske det blir något mer senare om jag går i mål, så ökar väl sanolikheten för detta. Vart kan jag hitta ett shema till detta bygge då? ett lättbygt

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/03/06 :  12:51:50  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
http://tinpan.fortunecity.com/saints/668/primer/index.html

välj 300B schematic.

http://tinpan.fortunecity.com/saints/668/primer/300b-se.gif

10Y :
http://cgi.ebay.com/1-Or-More-Tube-10Y-Hi-Grade-10-As-VT25-210-Sim-to-205D_W0QQitemZ250087799967QQihZ015QQcategoryZ50598QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem?hash=item250087799967

Byt ut första kondingen efter likriktaröret till polyprop 1-20uf för att anpassa spänningen till 10y(425volt?).
Biasmotståndet på 880ohm ger vid 425 volt på plattan och -25 volt bias cirka 30mA genom röret.
10y kan som 801A och VT25,VT62 belastas med 15Watt/max. om du kör det på 12 watt(400volt /30mA) får du ut cirka 2watt.
Glöden till 10Y är 7,5 volt det funkar med lite lägre också.

om du köper en glödtrafo med 2,5+5Volt / 1,5A tappar, kan du köra 2A3,45,10y,300B
6sn7 går att byta mot 12sn7(12volt) eller 6cg7(noval sockel).
(funkar nog med lite justering med ecc82,e80cc,12bh7,6bx7 m.fl.)

På detta sätt kan du enkelt bygga en förstärkare som går att köra med både 300B och 10y,801A etc. (45 samt 2A3 med lägre spänning)

edit/lägger till den här schemat som också låter bra:

http://www.angela.com/catalog/how-to/JE_Labs/300B_SE/

Edited by - jan fredholm on 2007/03/06 19:51:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000