HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Känslighet högtalar element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/03/04 :  01:41:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har mellanregister http://www.riviera-acoustics.com/catalog/product_info.php?manufacturers_id=10&products_id=45
och bas http://www.riviera-acoustics.com/catalog/product_info.php?manufacturers_id=10&products_id=69
diskant http://bildarkiv.hififorum.nu/Ryssen/Pic/H%f6gtalare/G3i-130.pdf
Men problemet är de olika känsligheterna.98db diskant,90db bas och 86,5dbmellan.Blir väl lite väl lågt med 86,5db.Har haft talare med 90db förr drivit med rörSE funkade bra.Men kollade lite i Hifikit på Seas Excel mellanregister men dom ligger ju oxå på ungefär samma låga kännslighet,(har redan gjort hål för Scan speak mellan).
Seas MP14RCY H422 och P14RCY H393 har ju 90db känslighet,vad är skillnaden mellan dom,samt kvaliteten?
Andra förslag på Bra 5" mellanregister upp till ca 1500:-/st?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/03/05 :  02:29:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Åjo,några bra 5" element med känslighet ca 90db vet nog nån.
Har ide torka nu..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/03/05 :  08:08:55  Show Profile Send Amatören a Private Message
Prova du med de mellanregister du har.
Tror det kan bli riktigt bra.
Anledningen till detta är att känsligheten på basar är mätt inom området 200 - 2000 Hz, och känsligheten är något lägre under 200 Hz, (men jag kan ha fel...).
Brukar i verkligheten skilja kring 3 dB, alltså basen är "överspecad" med 3dB.
Problemet är nog att du får dämpa diskanten ordentligt...
Mina "two cents"

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/05 :  08:11:04  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Rauna Bo Hansson har en 5 " med högkänslighet vet ej exakt med dom andra ligger på 90-92 så däromkring ligger den säkert ring och hör.


Bengt

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/03/06 :  14:51:29  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
JBL LE-5/* eller JBL 2105. DYNAUDIO D-54.


Eller varför inte ett fostex fe-12*?
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/03/06 :  20:33:09  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ryssen: Det kan ju faktiskt vara så att BASEN har för låg verkningsgrad. Baffelsteget inverkar ju...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/03/06 :  22:14:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Anledningen till detta är att känsligheten på basar är mätt inom området 200 - 2000 Hz, och känsligheten är något lägre under 200 Hz, (men jag kan ha fel...).
Brukar i verkligheten skilja kring 3 dB, alltså basen är "överspecad" med 3dB.

quote:
Det kan ju faktiskt vara så att BASEN har för låg verkningsgrad. Baffelsteget inverkar ju...

Hmm,ja jag förtydligar att talarna ej är byggda än,jag satt och läste databladen.
Men när jag tänker efter så i dom förra 3-vägslådorna så använde jag dessa SS 8" basar och ett philips 4" mellanregister (AD 50600SQ)som hadde 90db kännslighet.Och då fick jag dämpa mellanregistret,så jag kanske ska prova med detta SS 5" element ändå,kanske endast behöver dämpa diskanten...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/03/06 :  22:32:39  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Och då fick jag dämpa mellanregistret,så jag kanske ska prova med detta SS 5" element ändå,kanske endast behöver dämpa diskanten...
Japp! Jag hade provat!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000