Author |
Topic |
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/04 : 19:01:51
|
Har lystnat ett par veckor nu på mina Beolab 5. Som signalkälla har jag en Audio Analogue Paganini CD. Svårt att sammanfatta så mycket intryck. Framförallt annat så måste jag nog säga dynamik och detaljer. Definitivt en Hi-Fi anläggning med resurser som ett mindre PA-system. Många CD´s känns som man hör för första gången som de var tänkta att låta. Basen är naturligtvis lätt att bli förförd av, ibörjan blev det skivor med mycket djupbas, och golvet vibrerar inte, det S-K-A-K-A-R!! Skitkul. Jag har lystnat på lite olika grejjor tidigare t.ex. ARC SP9, Krell FPB200, ARC Ref300 monoblock, ARC VT100, Sonus Faber Grand Piano, Alòn V mk2, Alòn Phalanx, bl.a. i olika kombinationer. Inget kommer i närheten av Beolab 5 som spelar opera lika bra som dansmusik. Jag lysstnade 5 timmar i sträck med hyfsad volym utan att bli det minsta trött i öronen, ett mycket gott tecken. Jag känner att jag har hittat ett system med precis dom kvaliteér som jag vill ha, ett djävla drag och, när så erfodras, perfekt återgivning av akustisk gitarr och spröd vokalist. Jag har inte testat att koppla dom digitalt för jag har ingen bra kabel, ska skaffa det. Jag kan varmt rekomendera systemet, oavsett musiksmak. Så, är det bättre än sex? Nä, kanske inte, men dom är varma och villiga 24timmar per dygn och gör mej väldigt tillfredsstäld, inte illa |
rolnor |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
Tomas
Member
1037 Posts |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/03/04 : 19:18:52
|
quote: Det är kärlek...
Som när jag ringde polarn och sa att jag gått och blivit kär (i min nuvarande flickvän) så svarade han bara: Vad har du lyssnat på för högtalare? |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/04 : 19:37:19
|
Jo, smakar det så kostar det förstås. Mitt rum är ca40kvm, och på gränsen till för litet. Det måste ju vara en fördel att utveckla en förstärkare och en högtalare som ska passa ihop samtidigt och jag tycker att det hörs, just detta att det är så fin balans mellan alla delar. |
rolnor |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/03/04 : 20:22:38
|
Du jämför dem med en sexpartner, Öhhh jag har nog aldrig hört en anläggning spela på det viset. Kul att det funkar för dig.
Men du, se upp med skakningarna. Fler skakningar än två räknas som något annat.*ASG* |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
JAWEN
Member
310 Posts |
Posted - 2007/03/05 : 02:24:06
|
rolnor:
Jag måste fråga dig vilket ljudtryck som dessa Beolab 5 klarar att lämna, innan det blir klart hörbar dist ? Personligen både gillar jag och hatar dom pga utseende, men har också riktigt svårt att se att jag skulle bli tillfredställd, med det ljudtrycket dom kan leverera.
Tycker dina tidigare referencer Sonus Faber Grand Piano,Alòn V mk2 & Alòn Phalanx inte säger mig så mycket vad beolab 5 presterar, då dessa knappast har fått bra kritik i tester.
150.000 kr är mycket pengar, i den prisklassen finns det mycket godis
MvH john |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/03/05 : 07:09:59
|
quote: Du jämför dem med en sexpartner, Öhhh jag har nog aldrig hört en anläggning spela på det viset. Kul att det funkar för dig.
Eller tråkigt att det inte funkar för dig (med det andra) |
/Jonas
|
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2007/03/05 : 09:53:10
|
hej! Läge för en bildtråd ,-; Har lyssnat på beolab 5 i butik och det lät inte kattskit trots icke optimala rumsbetingelser. Det gav mersmak helt klart. /Shaft |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/05 : 11:27:48
|
Hej!
Jag tycker det är bra att du är skeptisk, innan du själv lystnat. Jag har ingen utrustning för att mäta ljudtryck, men ljud-volymen på Beolab 5 i ett någorlunda normalt (30-100m2 ?) blir smärtsamt (och farligt, för öronen)hög, långt innan det blir dist, det är i alla fall min upplevelse. En viktig sak är att för 150000:- får man både försteg, slutsteg och högtalare, så man får rätt mycket för pengarna. Dom andra grejjorna jag haft är knappast kattskit, t.ex. Alòn Phalanx ligger på 22000$ listpris. Gå in i en B&O butik och lystna!! |
rolnor |
|
|
Straub
Member
143 Posts |
Posted - 2007/03/07 : 02:06:07
|
....för att inte glömma digital rumskorrigering av basen. I Hifi och musik (i jakten på världens bästa ljud) sa de att Beolab 5 kunde spela mkt högre än någon annan av de högtalare som testades i jakten. |
|
|
|
Topic |
|