HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DVD-recorder med HD som analog bandspelare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Io
Member

473 Posts

Posted - 2007/03/02 :  18:18:23  Show Profile Send Io a Private Message
DVD-recorder med HD som analog bandspelare.

Hej

Jag undrar om det finns ngn DVD-recorder som man kan använda för att spela in analogt? Jag vill t ex kunna spela in samma vinylskiva med olika pickuper och bränna resultatet till CD/DVD.

Ngn som har erfarnheter av detta?

Jag ser det inte som en option att gå direkt in i datorn - har ett uselt ljudkort + att det kräver fem meter RCA-kabel.

/Olle

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/02 :  18:23:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det borde gå, de flesta DVD recorders kan väl(?) spela in en signal som kommer via en SCART ingång.

Dock så är jag nästan 100% säker på att du får ett betydligt bättre resultat om du köper ett nytt ljudkort för några hundra och spelar in via datorn. 5 m kabel är inga större problem.

Dessutom så är det väl inte SÅ svårt att flytta datorn i några timmar om du nu vill använda en kortare kabel?

Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/03/02 :  19:33:47  Show Profile Send snare2 a Private Message
Det finns oftast både analoga rca på fronten & på baksidan av de flesta dvd-rec idag på marknaden.

Jag har LG:s RH-199H med Hdmi( en av deras toppmaskiner ), jag valde mellan den & pioneer DVR-645H, båda med 250gb Hdd, men pioneer "bullrar" mera än LG:n ( dvs. fläcktljud & hårddisk)därför föll valet på denna.

Har dock för mig att Hifi-Musik gjorde en test förra året, med just att spela in analogt.
Pioneer blev "bäst i test" på ljudsidan.

Det du kan göra är att du spelar in på Hdd:n & spelar upp det ifrån Hdd:n, eller bränner en Dvd-skiva. Att någon av dessa brännare på marknaden bränner cd, känner jag dock inte till.

Lycka till.

Edit: stavfel

Edited by - snare2 on 2007/03/02 19:35:16
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/03 :  15:25:54  Show Profile Send huzze a Private Message
Det är väl just det som är problemet.
1 Bränner de CD?
2 Det som lagras på HDD, vilket ljudformat blir det? Komprimerat eller PCM? Har faktiskt inte kollat min egen maskin, Sony 820
3 När man spelar in från scart etc så spelar den ju även in BILD, även om det inte sänds in någon bild....

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000