HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HJÄLP, brum med HDMI kabel inkopplad...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/03/02 :  18:51:59  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej

Fått hem alla nya prylar kopplar in riggen. Döm av min förvåning, brummar som fan. Kommer fram till slut att det är HDMI kabeln eller signalkabel från tv:n. Kvittar vilken??? Räcker man nuddar HDMI kabel mot tv chassit.... WTF??? Har tagit bort antennsladden så det är inte den!

Kopplar man DVD på dem analoga så är det inget brum. Verkar som det är TV:n som stör.. Hel mysko!

Några tips?

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/03/02 :  19:40:03  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Okej, nu färstår jag inget. Gick igenom alla kablar igen, signalkablar. scart, hmdi allt möjligt, trafos på mina spottar m.m . Kollade så inget var fel. NU försavann det! hmmm skumt. Men det brummar inte nu.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/03/03 :  07:48:53  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hmmmm samma sak imorse när jag drar igång utrustningen.... Så fort jag drar strömmen på TV:n så försvinner det.

Någon annan som har samma problem?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/03/03 :  10:20:46  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Flytta om strömkablarna, i mitt fall fick inte TV:n och surren sitta i samma Jack i väggen, de fick inte ens dela på samma fördelardosa....

Detta hjälpte!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/03/03 :  11:32:19  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Berätta gärna hur du fick bort brummet!

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/03/03 :  12:15:01  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Är fasen rätt på strömkontakterna? Det kan spela stor roll ibland.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/03 :  12:27:02  Show Profile Send B-200 a Private Message
prova mantelströmfilter, finns på kjell och company kostar 79 kronor

även om antennkabeln är utdragen så kan det ju komma en jordslinga.

Filtret ansluts mellan antennkabeln och mottagare. Idealisk för 100 Hz TV/Plasma/LCD utrustning.




.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/03/03 12:28:29
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/03/03 :  13:24:11  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej

Jag fick byta eluttag. Så nu kör jag ett uttag till bara stereoutrustningen och sen fick jag dra förlängningssladd från ett annat uttag till Tv, spottar, sattelitmottagare och allt annat krimskrams i kabel röran.

Detta sänkte brusnivån markant. hyr ett gammal hus, så elen är inte jättebra. Skall nog fråga värden om jag kan själv bekosta ett jordat uttag till stereon.

Skönt att jag fick rätt på det, så jävla skumt att igår när man låg och drog i allting att det plösligt slutade... Sen imorse var det där igen. Ja skit samma nu funkar det!

EDIT: En sådan där mantelströmfilter skall jag nog invenstera i. Bättre vara dubbelsäkrad.

Edited by - marcus_ec on 2007/03/03 13:26:30
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/03 :  15:49:14  Show Profile Send huzze a Private Message
Helt klart kan det bli problem om man har apparaterna kopplade till olika vägguttag. Det blir en slags jordslinga, brum som HDMI-kabelns jord då förmedlar till de andra apparaterna.

Men du har ju löst problemet på egen hand så...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000