HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Passar Nikon objektiv ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/03/02 :  14:40:47  Show Profile Send pix a Private Message
Hej.
Jag är nog lite "efter min tid" men det kanske är dags att gå över från "analogt" till "digitalt"...
Jag pratar då om kamerautrustning.
Har en knappt använd Nikon F401X med AF Nikkor 45-70 (1:3.3-4.5) objektiv samt en Nikon Speedlight SB-22 blixt.

Har sett att det finns en hel del beg. kamerahus till salu.
Är blixt + objektiv något att spara vid köp av hus ur Nikons D-serie ? (D50, D70, D80)
Passar de fysiskt och/eller funktionellt
Är gamla Nikkor skräp, och bättre att ersätta med nytt ?

Vad tycker ni om Nikons D70 alt. D80 som beg. köp ?
Tacksam för synpunkter.
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/03/02 :  14:50:00  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Objektivet och blixten passar finfint, behåll du dom för dom är inget skräp.
Kan inte uttala mig om d70 eller d80, jag har haft d100 och nu d200, men det torde kanske inte vara så hisskelig skillnad på kvalitèn.
D80 är väl nyare medan d70 sjunkit drastiskt i pris?
D50 vet jag många som har och är helnöjda med.

/reel

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2007/03/02 :  14:52:53  Show Profile Send Melker a Private Message
Det är jättebra kameror men din blixt kommer du inte att kunna använda annat än i helmanuellt läge. Ditt 35-70 zoom kommer att få motsvarande bildutsnitt som ett 50-105 zoom skulle på din 401:a så det blir inte mycket till vidvinkel.

Det bästa är om du kan hitta en beggad kamera med 18-55 eller 18-70 zoom det är mycket bra objektiv rent optiskt även om 18-55:an kan upplevas som lite plastigt.

M

Halmstad
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2007/03/02 :  15:14:26  Show Profile Send coldcut a Private Message
D70 är numera ersatt av D70s, med några mindre förbättringar. D50 är väl nästan utfasad och ersatt av D40? Den har fått mycket bra kritik för den fina bildkvalitetn kontra pris, men D40 har ingen egen inbyggd autofokus motor, vilket gör att det är manuell fokus som gäller på objektiv som inte är av DX modell. D50 kan dock finnas begagnat som sagt.

D80 är definitivt värd pengarna om du hittar ett begagnat exemplar.

Hittar du ingen tycker jag dock du ska satsa på en ny, ex. D70s för troligen samma pengar. Det är ganska skönt att ha garantin.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/03/02 :  15:18:10  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Du får en begagnad D80 nu för ca 6500:- och det är ett mycket bra pris. Håll utkik på blocket

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/03/02 :  16:34:41  Show Profile Send pix a Private Message
Tack för snabba svar !.
Har läst lite resensioner under tiden, och det verkar vara en mycket uppskattad modell.

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/02 :  16:46:44  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag antar att du känner till www.dpreview.com ?
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/03/02 :  16:50:37  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
quote:
Melker: Det är jättebra kameror men din blixt kommer du inte att kunna använda annat än i helmanuellt läge. Ditt 35-70 zoom kommer att få motsvarande bildutsnitt som ett 50-105 zoom skulle på din 401:a så det blir inte mycket till vidvinkel.

Det bästa är om du kan hitta en beggad kamera med 18-55 eller 18-70 zoom det är mycket bra objektiv rent optiskt även om 18-55:an kan upplevas som lite plastigt.

M


Man är inte 100% tvungen att endast använda sin SB-22 manuelt, även blixten's inställning "A" funkar....

Om man täcker till dom 3 kontakter i blixten's sko, dom 3 som inte sitter i mitten, då kan man använda blixtens egen Auto funktion.

Jag jobbar med min SB-25 på min D50 på detta viset.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/03/02 :  19:31:28  Show Profile Send edison a Private Message
Ang SB-22/25 "med övertäckta TTL-kontakter på kameran":

Funkar, men blixtens ljusmätare (med dess fixerade mätvinkel) kommer ju alltid att mäta samma område, oavsett hur objektivet är zoomat.
Blir som regel olika mätning då om man kör tele eller vidvinklig inställning.
Främst "diffar det" med vidvinkligt läge på optiken, då kommer en 'stor' del av motivet att vara utanför det som blixten mäter.

Det är ändå ett sätt som funkar mkt bra om motivet är "jämnt", men blir bökigare om man tex fotar en person som står ut från bakgrunden, tex ute, eller om det är långt till väggen bakom/bortom motivet etc.
Då blir det att testa och se...men funkar gör det, helt klart.
Vid "repeterbara" motiv är det en bra väg att gå.
Bara ställa lite större/mindre bländare efter en evt felmätt bild, så kommer man rätt, och mer vana ger ju större träffsäkerhet

Enklast och säkrast är ändå en digtalt anpassad blixt, i synnerhet när man inte enkelt kan ta om en viss bild...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/03/02 19:35:47
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/02 :  19:46:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Sb-600/800 är helt underbara att jobba med

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/03/02 :  23:07:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag instämmer med Johan här, SB-800 är en riktig hit. Är väldigt nöjd med min och planerar numera att skaffa kabel för att kunna styra min gamla SB-27 från min Sb-800 men för att återkomma till topic så får du numera en upplevd förlängning av objetivet på 1,5 genom att bildvinkeln ändrats på de digitala systemkamerorna.Det här kommer av att sensorn som tar in ljuset är mindre än på en analog systemkamera. Dock så har ju Nikon en klar fördel genom att all optik fungerar till alla hus efter som man aldrig bytt objektivsfattning. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2007/03/02 23:14:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000