HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tobaksröksanera dator?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/03/01 :  18:45:22  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jo alltså, jag har fått en iMac G4 av en bekant,

En så'n här alltså:

men tyvärr så röker karln pipa, så datorn luktar som om en granne står utanför ventilationen och röker, och dessutom är den snarare beige än vit. Eftersom jag själv inte röker, så funderar jag över hur man skulle kunna röksanera den utmärkta datorn. Jag ska undersöka möjligheterna att ta isär den, men jag tror det blir svårt. Just nu står den i ett skåp innanför en friskluftsventil och vädras, hoppas att det hjälper iaf lite...

Någon som har tips på rengöringsmedel och metoder?

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/01 :  19:47:56  Show Profile Send Lovan a Private Message
En skål ättiksprit är rätt vanligt att man ställer i bilen för att ta bort lukten. Vet inte hur effekt det är med datordelar dock.
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/03/01 :  22:26:37  Show Profile Send jerico a Private Message
Torka av höljet typ massor med gånger med såpa eller T-röd. Prova med T-röd på nått ställe som inte syns. Kanske den blir vit igen.

Sedan är det ju ättika men har inte en aning om hur det funkar. Det är ju ganska så stark men vet inte hur det funkar med det som dunstar. Borde ju inte vara någon fara men man vet ju inte. Kan tänka mig att en sopsäck trädd över datorn med en skål i borde funka som "drivhus" för det hela. Men vågar inte säga att det funkar...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/03/01 :  22:45:47  Show Profile Send mace a Private Message
Ozon!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/03/02 :  01:37:29  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
En skål med ättiksprit har jag också hört...
Färgen däremot är jag osäker på vad som kan göras. Isopropanol är ett lösningsmedel som man använder för att tvätta elektronik, så om du öppnar den är det nog det som fungerar bäst. Biltema har isopropanol på sprayburk. Se bara till att alkoholen får chansen att dunsta bort innan du drar igång datorn. Se till att ha bra ventilation när du håller på, för mycket kemikalier i luften kan ge kemisk lungimflammation.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2007/03/02 01:38:13
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/03/02 :  14:58:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Pottaska är ett gammalt knep som fungerar än idag. Blanda med vatten till en sörja ta det på en trasa och gnugga. Pottaska är vanlig aska från lövträ inte barrtäd finns hos hälsokostbutiker men prova på ett ställe som inte syns för pottaska innehäller en svag lösning av lut så använd skyddshandskar.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/03/02 :  19:34:28  Show Profile Send Leffler a Private Message
Stort tack för tipsen, här ska testas!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000