Author |
Topic |
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 18:45:22
|
Jo alltså, jag har fått en iMac G4 av en bekant,
En så'n här alltså:
men tyvärr så röker karln pipa, så datorn luktar som om en granne står utanför ventilationen och röker, och dessutom är den snarare beige än vit. Eftersom jag själv inte röker, så funderar jag över hur man skulle kunna röksanera den utmärkta datorn. Jag ska undersöka möjligheterna att ta isär den, men jag tror det blir svårt. Just nu står den i ett skåp innanför en friskluftsventil och vädras, hoppas att det hjälper iaf lite...
Någon som har tips på rengöringsmedel och metoder? |
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 19:47:56
|
En skål ättiksprit är rätt vanligt att man ställer i bilen för att ta bort lukten. Vet inte hur effekt det är med datordelar dock. |
|
|
jerico
Member
1304 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 22:26:37
|
Torka av höljet typ massor med gånger med såpa eller T-röd. Prova med T-röd på nått ställe som inte syns. Kanske den blir vit igen.
Sedan är det ju ättika men har inte en aning om hur det funkar. Det är ju ganska så stark men vet inte hur det funkar med det som dunstar. Borde ju inte vara någon fara men man vet ju inte. Kan tänka mig att en sopsäck trädd över datorn med en skål i borde funka som "drivhus" för det hela. Men vågar inte säga att det funkar... |
Mitt system
Mera SVAVEL till folket! Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari? |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 22:45:47
|
Ozon!
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 14:58:34
|
Pottaska är ett gammalt knep som fungerar än idag. Blanda med vatten till en sörja ta det på en trasa och gnugga. Pottaska är vanlig aska från lövträ inte barrtäd finns hos hälsokostbutiker men prova på ett ställe som inte syns för pottaska innehäller en svag lösning av lut så använd skyddshandskar.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 19:34:28
|
Stort tack för tipsen, här ska testas! |
|
|
|
Topic |