HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nuforce, skojar de ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:03:37  Show Profile Send bibi50 a Private Message
hej
har läst om den integrerade förstärkaren Nuforce IA-7. Kan det stämma att en förstärkare som väger mindre än 3 kg ska prestera ett sådant härligt ljud som man beskriver ? Obs 3 kg inte 30 kg !!!
Är detta ett nytt skojeriföretag typ Bose ?
Även om priset verkar inte så hemskt farligt, är det faktiskt ganska dyrt per kg..... och jag vet att slutresultatet alltså ljudet är det som gäller men ändå !!!
Kan någon beskriva hur den låter ? Tack

http://www.hembioconsult.se/db/db.cgi?id=2192&template_file=index_link.html&template_link=db_vara.html

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:07:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Klass D. Har hört Nuforce-steg vid ett par tillfällen, vet inte vilken modell men de spelade kraftfullt i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:09:31  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Jag säger det ofta, och jag säger det igen: VIKTEN på ett steg spelar en oerhärt liten roll.

Jag skulle kunan göra ett steg som vägde 200 kilo och gav 10W ut...Det är fantastiskt vilken idiotisk inflation och marknadsföringsgrej det blivit med vikt.

Hört på marknadsavdelningen:
"men, det måste väga mycket annars säljer det inget"

mvh Jonas
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:21:47  Show Profile Send FBK a Private Message
Varför utgår du ifrån att de är skojjeri?
Många av dessa Klass D,N och vad de nu brukar kallas för, är ju små och lätta konstruktioner som uppenbart låter bra enligt många.
Är ju bara att använda search funktionen så kan du läsa vad folk tycker om nuforce eller så kollar du in på Component.se där det skrivits en del om detta märke.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:24:28  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Jonash, nu har du gett mig svar på tal !!!
Men hur låter de ? vill gärna höra åsikter och erfarenheter, inte nödvändigtvist av proffsigt press folk
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/03/02 :  00:38:53  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Jag har provlyssnat Naim5i, Hegel H1mkII och NuForce IA-7, alla i ungefär samma prisklass. Slutade med att jag köpte NuForcen.
Jag föredrar NuForce pga den baskontroll den har, känns som jag fick nya högtalare. För mig är de två andra (och Primare SPA20 som jag hade tidigare) inte ens i närheten. Vissa kritiserar generellt switchade förstärkare för taskigt mellan/diskantregister, tror även NuForce har fått sig en släng av sleven, det är dock inget som jag hör.
Ovan nämnda gäller för den "gamla" 2x50W varianten, nuförtiden heter den IA-7e och har 2x100W. Hur den låter vet jag när min kommer tillbaks från uppgradering hos Audioprophile.
Sammanfattningsvis kan man väl säga att den spelar klart bättre än vad prislappen och vikten indikerar, väl värd prova.
/Micke
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/02 :  07:52:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Hört på marknadsavdelningen:
"men, det måste väga mycket annars säljer det inget"


Jonash, jag förstår vad du menar men funderar lite... På vilken marknadsföringsavdelning hörde du det


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:22:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tycker väll iof inte att de har så högt pris per kg ändå...

Tar man de andra märkena på marknaden som även de använder Klass D teknik så är det ibland betydligt mer krona/kg...

Visst de kan låta bättre oxå, men så är du ju alltid...

Man kanske hellre skall prata om väljud/kg istället för krona/kg ?!?

/M
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:25:28  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
På vilken marknadsföringsavdelning hörde du det

Den kinesiska?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:31:15  Show Profile Send edison a Private Message
"Man kanske hellre skall prata om väljud/kg istället för krona/kg ?"

Kanske det...

Mest välljud per krona borde ändå vara vad de flesta skulle önska

Vikt etc är ju "bara" ett resultat av vald förstärkarkonstruktion (borträknat om man skulle "tynga ner" en apparat för spec-siffrans skull enbart då vilket man får hoppas inte är norm)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/03/02 09:32:53
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:35:47  Show Profile Send Poe a Private Message
Nej, de skojar inte. Måste erkänna att jag också var skeptiskt av allt "hajpande" innan jag lyssnade på NuForce första gången.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:59:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
På vilken marknadsföringsavdelning hörde du det
--------------------------------------------------------------------------------


Den kinesiska?
Huzze, det där var ett slag under bältet på många duktiga producenter. Det är ingen skillnad på Kina och andra delar av världen, det produceras både "smaragder" och "skit".
Kliv upp ur sandlådan och var med på en vettig diskussion istället för att komma med skitinlägg om du vill vara med här.

quote:
Måste erkänna att jag också var skeptiskt av allt "hajpande" innan

Poe, det är förstårerligt. Hypande är ju bara snack och åsikter. En sak kan man vara säker på: alla har en åsikt. Det man som läsare/åhörare måste värdera är hur värdefull den är. Det var därför jag frågade Jonas_h här ovan om varifrån han har sin information. Det skall bli intressant att höra hans svar.

Själv har jag hört nuForce men inte tillräckligt för att ha en åsikt. Däremot har jag hört väl om märket från sådana jag repekterar.

Ed: förtydligande och jobbar emot allt jävla skitsnack!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/02 :  10:08:57  Show Profile Send huzze a Private Message
Sorry Pac och alla andra.
Tänkte på att det ibland missbrukas med extra tjocka plåtar för att få upp vikten, men det behöver ju naturligtvis inte bara gälla ett visst land...

EDIT: och ibland kan det väl vara bra i avstörande syfte (med tjocka plåtar alltså)
EDIT2: Jag tolkade Jonash som ironi

Edited by - huzze on 2007/03/02 10:12:17
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/03/02 :  11:32:19  Show Profile Send jos a Private Message
quote:


quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Hört på marknadsavdelningen:
"men, det måste väga mycket annars säljer det inget"
--------------------------------------------------------------------------------



Jonash, jag förstår vad du menar men funderar lite... På vilken marknadsföringsavdelning hörde du det




Ehhh...? Typ alla? Förstår inte vad det är du undrar... Det är/har väl alltid varit så att lite högre vikt för somliga är synonymt med högre kvalitet. Finns ju hur många produktbeskrivningar som helst där det står nåt i stil med "..och den ansenliga tyngden förstärker det gedigna intrycket.." etc...

Absolut inte bara inom elektronik men om man ska nämna en av de största inom elektronik så titta på Sony. Deras TV tex har de alltid gjort lite tyngre än konkurrenterna med flit för att en TV från Sony ska vara just tung..
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/03/02 :  11:35:46  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Nej, NuForce skojar inte. Switchade nätaggregat väger ju inte mycket, och kan nu också ge bra ljudkvalitet.

Man kan ju få fram välljud på olika sätt, viktigast är väl att göra en konsekvent design med bra komponenter. Det är väl olika trender när det gäller vikt, Class A, retro - snart kanske Class D är retro...

Annat välljud som är krympt i storlek, om än lite högre vikt med ett par toroider: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58868

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/03/02 :  11:59:52  Show Profile Send mace a Private Message
Jag har skruvat i grejor där de skruvat fast tackjärnsbitar för att öka vikten, men det var grejor från 70-talet.

Dagens verkar rena

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2007/03/02 :  12:21:03  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Jag har Nuforce ref 9.02. Låter otroligt bra, går kallt, driver Wilson med framgång, är relativt billiga och är små. Vad mer kan man begära? Men visst är det "hypade", kanske främst av Absolute Sound och andra publikationer. Själva håller de väl en ganska låg profil...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/02 :  14:27:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Huzze, tack för ditt PM. Jag passar på att be om ursäkt för en alldeles för vass formulering även här.



Klass-D teknologin är fortfarande ganska ny på marknaden. Bara på de senaste åren har vår hobby blivit berikade med några stycken produkter som använder den teknologin. Det kommer säkert fler framöver. Det skall bli spännande att se vad framtiden för med sig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/03/02 :  14:53:57  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Lätt har ni inte gjort det för mig.....
Nu blir valet av ny förstärkare ännu svårare
Härlig hobby vi har
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/03/02 :  14:56:08  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Var bor du, har du lätt att åka någonstans och lyssna på den?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/02 :  15:01:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Härlig hobby vi har


!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/03/02 :  15:30:34  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Lätt har ni inte gjort det för mig.....
Nu blir valet av ny förstärkare ännu svårare


Om du är spekulant ska du inte nöja dig med att lyssna i butiken. När jag lyssnade på en NuForce i butiken lät det bra, men när jag lånade hem en och testade lät det rent ut sagt illa tillsammans med min övriga utrustning.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/03/02 :  15:32:02  Show Profile Send UrSv a Private Message
Hur långt har de kommit med sin teknik idag? De första modellerna som kom ut varken lät eller fungerade väl på ett sätt som imponerade?
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/03/02 :  16:16:22  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
PAC,

det var mest ett uttalande som saknar en konkret rgrund, annat än att i de allra flesta fall (till och med i tidningarna!!!) så väger stegen MYCKET mer än de behöver.

Jag kör själv en IcePower licensierad förstärkare från danska Jjaz, den väger lagom för att jag skall tycka den låter bra.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/02 :  16:55:19  Show Profile Send Lovan a Private Message
Hm, jag tror inte man använder tjockare plåt et.c. för att i första hand få en tung apparat. Jag hoppas verkligen att det var tänkt att vara av resonanta, mekanisk stabilitet eller av balansskäl(framtunga tv-apparater balanseras upp med vikt baktill etc). Men jag kanske abra är ung och naiv...
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/03/02 :  20:20:32  Show Profile Send edison a Private Message
"Deras TV tex har de alltid gjort lite tyngre än konkurrenterna med flit för att en TV från Sony ska vara just tung.."

Jaså?
Det tror jag inte är riktigt korrekt.

Trinitronbildrören är tyngre än konventionella bildrör, DET är vad som gör (gjorde) Sony TV tunga.Om de har tjockare glas eller har annan fysisk utformning som gör dom tyngre vet jag dock inte.

Även B&O´s TV var tyngre än övriga (snackar bildrörs TV) och det orsakades av den enkla saken att bla deras gjutna plastkarosser var tjockare, bla i avsikt att slippa "kanonskott" som vissa tunna TV-lådor kan 'smälla iväg' pga av spänningar i materialet vid temperaturändringar.




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/03/02 20:25:15
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000