HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 300b med push-pull?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/15 :  19:15:29  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
vilka rörförstärkare för rimlig peng (max 60tkr nypris) med 300b använder sig av push-pull?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2007/07/15 20:59:36

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/15 :  19:18:54  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Audion Silver Night MK 2 går att beställa i Push-Pull

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/07/15 :  21:15:10  Show Profile Send svejk a Private Message
Spelar på ett VAC 30/30 300B PP. Någon svensk argentur finns troligen inte. Ett slutsteg jag är barnsligt förtjust över.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/15 :  21:37:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Snubblade på denna: http://www.tnt-audio.com/ampli/opera300b_e.html

Om de är bra vet jag inget om.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/15 :  21:37:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
JJ 322 är väl kopplad så ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/07/16 :  03:07:41  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Är push-pull verkligen perfekt för 300B? Vad sägs om parallellkopplade istället?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/07/16 :  05:37:13  Show Profile Send Lech a Private Message
Single parallel.

quote:
JJ 322 är väl kopplad så ?]


MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/16 :  09:29:23  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Man får väl testa sig fram. Detta är en helt ny marknad för mig. Hur nöjd som helst med Octaven men det känns inte som om kraften behövs nu när mina nya högtalare snart anländer. dock så vill jag fortfarande ha lite klipp i ljudet.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

edonA
Starting Member

44 Posts

Posted - 2007/07/16 :  13:16:28  Show Profile  Visit edonA's Homepage Send edonA a Private Message
quote:
JJ 322 är väl kopplad så ?

Nej, JJ Electronic har konstruerat sin JJ322 och JJ323 enligt principen av två parallellkopplade trioder i Single End.

Förstärkaren är uppbyggd av två monoblock, som endast delar volympotten och jord.

För den vetgirige finns det mer teknisk info om de omnämnda konstruktionerna här:
JJ322 produktinfo
JJ322 Datablad pdf

quote:
vilka rörförstärkare för rimlig peng (max 60tkr nypris) med 300b använder sig av push-pull?

Jag är inte med på varför du tvunget vill använda Push-Pull kopplade 300B konstruktioner, men jag skulle misstänka att det är för att få ut tillräckligt med effekt. 300B röret används framförallt i Single End kopplingar, vilket säkert har sina anledningar. Det finns andra rör som är mer vanliga i Push-Pull kopplingar.

Inom den prislappen (60k) du har satt, har du många förstärkare med 300B rör att välja på. Till och med äkta SET förstärkare (t.ex. JJ322).

mvh
Jonas

edonA
Scandinavian distributor
JJ Electronic
www.edona.se
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/16 :  15:41:59  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Har läst en del nu på slutet och framförallt verkar ju 300b har ett magiskt mellanregister men kanske inte den där attacken i basen som jag samtidigt vill ha. Detta är dock bara en generalisering.

Det bästa att göra är att låna hem olika rörkonstruktioner när högtalarna är på plats och utvärdera.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000