Author |
Topic |
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 18:59:05
|
Med tanke på den populära Rör vs Transistortråden tänkte jag att vi skulle delge varandra våra erfarenheter och preferenser vad gäller högtalare
Fastnade för ett par elektrostater med integrerad basmodul för många år sedan på Arken, designade i Uppsala, Centura...? nånting hette de. Öppet ljud och samtidigt botten så det räckte att fylla ett stort rum. Hann dock aldrig köpa, vet inte om de ens kom ut på marknaden med dem
Nu kör jag med Audiovector K3 Super med kvartsvågsprincip. Har annars mest haft basreflex-högtalare och någon enstaka sluten låda. Utbudet är ju ändå störst där.
Alla jämförelser för-/nackdelar är välkomna även i "underkategorierna" (reflex eller slutet etc)
Shoot! |
Huzzes musikanläggningar
Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept |
Edited by - huzze on 2007/03/01 19:04:08 |
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 19:35:43
|
Centara! |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
huzze
10180 Posts |
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 20:10:05
|
Av det jag har hört så rankar jag 2 system högst: Dahlbergs magnetostatdipoler och quad esl (den värsta, kommer inte ihåg vad den heter)
Av detta drar jag slutsatsen att dipol är bäst för mej, förutsatt att de har lite luft bakom sig såklart. |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 20:52:18
|
dipoler, alltid dipoler. Ska mycket till innan jag börjar spela burk igen. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 21:40:29
|
Jag skiljer inte på dipoler o burkar på exakt detta sättet.. Utan jag säger BÅDA men att burkarna då blir megastora .. För det är inte själva dipolen som gör den så trevlig. det är den stora ytan en dipol alltid har.NÄSTAN alltid i alla fall.. Vilket ger en stor direktionalitet.. Tar man en lika sto burk så blir effekten mycket lik en dipols egenskaper..
Skillnaderna kommer mest anser jag då burkarna oftast är så solklart mindre än dipolerna...
rejält stora burkar ger även dom det "större ljudet"
Så mitt svar blir. Dipoler och STORA burkar är bäst.. det är bara att lägga ett öra till Ulfs stora Silverline. Eller wilson max.. för att inte tala om burmaster stora sladd visar.. Alla ger dom en magnefikt stor ljudbild.. Och lyssnar man sedan på en likaså stor dipol så känner man igen ljudet.
medans då man går ner i storlek på burken sedan så klenas det snabbt ut i mina öron och blir endast hifi av det hela... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2007/03/01 21:41:16 |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 22:54:22
|
Min erfarenhet är snarare att det är just principen som gör dom så bra. En välkonstruerad dipol har jämn spridning i hela registret, och ställer på det sättet betydligt lägre krav på rummet.
Ett problem med de konventionella burkarna är att de blir mer och mer direktstrålande ju högre upp i frekvens man kommer, på välkonstruerade (dyra) burkar så sker det jämnare och långsammare. Ett alternativ är att de är rundstrålande i hela registret, med det ställer extrema krav på rummet. En välkonstruerad dipol sprider ljudet lika mycket i alla frekvenser, och bara framåt och bakåt, det finns i princip inget direktljud från högtalaren precis bredvid den, eller rakt ovanför. Detta ger att de sätter igång betydligt färre rumsnoder, och man får inte broblem med att rummet måste behandla olika frekvenser på olika (och väldigt kontrollerat) sätt |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 22:57:41
|
Måste jag svara |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 23:08:45
|
mayro: Det blir enligt din modell 'Flytta mycket luft kräva mycket högtalare'
Dahlberg: Jag ser att du är med i ett 'band' |
Edited by - huzze on 2007/03/01 23:11:20 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 23:09:54
|
rumsproblemen är mindre med dipolerna... .. håller med dina ord till fullo marran..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 23:11:53
|
quote: mayro: Det blir enligt din modell 'Flytta mycket luft kräva mycket högtalare'
Du snappar korrekt som jag ser det... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 09:42:38
|
Stora dipoler är de bästa jag hört. Mycket tackvare att de kopplar bra till rummet. Elektrostatare är något som är varmt om hjärtat men behöver lyssna mer på sådana för att skaffa mig en uppfattning. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 10:23:15
|
Stora horn är otroligt häftigt. Allt annat förefaller sömngångaraktigt när man hört ett sånt system. Jag kommer aldrig att glömma den rent ut sagt chockerande upplevelse det var att höra Times anläggning.
Såna grejer har jag inte plats till här hemma så jag kör med dipoler. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 15:56:51
|
Du får väl bygga horn till banden Bernt |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 15:58:58
|
Tror inte dom passar ihop med horn så det får vara som det är. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 16:11:29
|
Bernt,
så länge vi inte pratar om AvantGarde trattar va, för det är det överlägset sämsta skit jag nånsin hört.
mvh Jonas |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 16:34:29
|
De har jag aldrig hört. Time har genomgående Altec Lansing och JBL. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 17:00:15
|
Nej jag tror inte vi ska räkna in Advant.. till horn. De är snarare en hybrid. En hybrid av det mesta även klass D förstärkare.
quote: så länge vi inte pratar om AvantGarde trattar va, för det är det överlägset sämsta skit jag nånsin hört.
Nu har jag inte hört dem, men horn är det inte att räkna in dem i..
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 17:55:32
|
Lechs högtalare är kul. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 19:05:34
|
quote: så länge vi inte pratar om AvantGarde trattar va,för det är det överlägset sämsta skit jag nånsin hört
Får jag fråga när och var och vilka Avantgarde du har hört??? Att hornljud inte är för alla må vara hänt, men bland det sämsta du har hört? Du måtte ha en jäkligt hög lägstanivå på dina lyssningsupplevelser isåfall
Mvh, Ola
Edit: Lech, och varför skulle de inte räknas till hornhögtalare? |
De Omnibus Dubitandum Est Min anläggning:
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata |
Edited by - UnBeliever on 2007/03/02 19:06:30 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 19:18:10
|
Avantgarde har jag hört låta från elakt till att hos muse spela kanon.. Dessutom har jag hört dom spela så vitt OLIKA så jag kan nog påstå att avantgarde kan spela bi eller bu beroende på ägaren eller demaren.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 19:21:07
|
Jovisst, mayro, men det gäller ju varenda högtalare eller hur? |
De Omnibus Dubitandum Est Min anläggning:
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 19:22:30
|
quote: så länge vi inte pratar om AvantGarde trattar va, för det är det överlägset sämsta skit jag nånsin hört.
Jonash, den här tråden handlar om vilken högtalarprincip man gillar, inte ogillar........
Själv föredrar jag dipoler, speciellt elektrostatiska |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
boombox
Member
759 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 19:43:32
|
Min preferens är "poly-directional" eller "omni-directional" eller vad det kan heta på svenska. Som exempelvis Shahinian och mbl. |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 19:47:15
|
OJ oj jag kanske har fel. Men är det inte så att diskant och mellanregister är i någon form av "horn". medan botten är en helt annan konstruktion med aktiv bas baserad på just Klass D förstärkeri. sluten låda eller reflex.
Rätta mig om jag har fel.
Horn för mig är fullregisterhorn ,sorry. Och jag har inte lyssnat på AdvantGared så det lämnar jag utanför tills jag gjort det..
Lugnt och fint ... MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2007/03/02 20:24:09 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 20:01:21
|
unbeliver. Jag menade det nog för jonasH med sitt tvärnegativa utalande efter hört avantgarde inte gillade dom alls..För dom är nog dom högtalare som skillt sig mest åt jag hört för att vara "samma"...
Så hör man dom på fel ställe. Eller ställen. Ja då kan man verkligen få rysningar så fort man hör ordet "Avantgarde"..
Å andra sidan OM man hör dom då dom spelar väl så känner man. "Ta dom hem till mig"...
Så dom kan verkligen förmedla " fy fan eller vill ha " ..
Jag personligen har en stark hatkärlek till högtalaren...Detta för jag hört den prestera både bi o bu |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|