HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dipol vs Horn vs Elektrostat vs Baffel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/01 :  18:59:05  Show Profile Send huzze a Private Message
Med tanke på den populära Rör vs Transistortråden tänkte jag att vi skulle delge varandra våra erfarenheter och preferenser vad gäller högtalare

Fastnade för ett par elektrostater med integrerad basmodul för många år sedan på Arken, designade i Uppsala, Centura...? nånting hette de. Öppet ljud och samtidigt botten så det räckte att fylla ett stort rum. Hann dock aldrig köpa, vet inte om de ens kom ut på marknaden med dem

Nu kör jag med Audiovector K3 Super med kvartsvågsprincip.
Har annars mest haft basreflex-högtalare och någon enstaka sluten låda. Utbudet är ju ändå störst där.

Alla jämförelser för-/nackdelar är välkomna även i "underkategorierna" (reflex eller slutet etc)

Shoot!

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/03/01 19:04:08

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/03/01 :  19:35:43  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Centara!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/01 :  19:38:10  Show Profile Send huzze a Private Message
Just! Tack! Som sagt, de blev jag förälskad i, fick t o m tag i broschyr och sen *poff* borta...
Sökte och fann... http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?s=81fc77f4979d58f6af7ddcea78893455&showtopic=381&st=0&p=4847#entry4847 ...en liten bild. Kanske får jag vara glad att jag inte köpte dem

Edited by - huzze on 2007/03/01 19:45:16
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/01 :  20:10:05  Show Profile Send marran a Private Message
Av det jag har hört så rankar jag 2 system högst:
Dahlbergs magnetostatdipoler och quad esl (den värsta, kommer inte ihåg vad den heter)

Av detta drar jag slutsatsen att dipol är bäst för mej, förutsatt att de har lite luft bakom sig såklart.

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/03/01 :  20:52:18  Show Profile Send U1 a Private Message
dipoler, alltid dipoler. Ska mycket till innan jag börjar spela burk igen.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/01 :  21:40:29  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag skiljer inte på dipoler o burkar på exakt detta sättet.. Utan jag säger BÅDA men att burkarna då blir megastora .. För det är inte själva dipolen som gör den så trevlig. det är den stora ytan en dipol alltid har.NÄSTAN alltid i alla fall.. Vilket ger en stor direktionalitet.. Tar man en lika sto burk så blir effekten mycket lik en dipols egenskaper..


Skillnaderna kommer mest anser jag då burkarna oftast är så solklart mindre än dipolerna...

rejält stora burkar ger även dom det "större ljudet"

Så mitt svar blir. Dipoler och STORA burkar är bäst.. det är bara att lägga ett öra till Ulfs stora Silverline. Eller wilson max.. för att inte tala om burmaster stora sladd visar.. Alla ger dom en magnefikt stor ljudbild.. Och lyssnar man sedan på en likaså stor dipol så känner man igen ljudet.

medans då man går ner i storlek på burken sedan så klenas det snabbt ut i mina öron och blir endast hifi av det hela...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/03/01 21:41:16
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/01 :  22:54:22  Show Profile Send marran a Private Message
Min erfarenhet är snarare att det är just principen som gör dom så bra.
En välkonstruerad dipol har jämn spridning i hela registret, och ställer på det sättet betydligt lägre krav på rummet.

Ett problem med de konventionella burkarna är att de blir mer och mer direktstrålande ju högre upp i frekvens man kommer, på välkonstruerade (dyra) burkar så sker det jämnare och långsammare. Ett alternativ är att de är rundstrålande i hela registret, med det ställer extrema krav på rummet.
En välkonstruerad dipol sprider ljudet lika mycket i alla frekvenser, och bara framåt och bakåt, det finns i princip inget direktljud från högtalaren precis bredvid den, eller rakt ovanför.
Detta ger att de sätter igång betydligt färre rumsnoder, och man får inte broblem med att rummet måste behandla olika frekvenser på olika (och väldigt kontrollerat) sätt

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2007/03/01 :  22:57:41  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Måste jag svara

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:08:45  Show Profile Send huzze a Private Message
mayro:
Det blir enligt din modell 'Flytta mycket luft kräva mycket högtalare'

Dahlberg:
Jag ser att du är med i ett 'band'

Edited by - huzze on 2007/03/01 23:11:20
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:09:54  Show Profile Send mayro a Private Message


rumsproblemen är mindre med dipolerna... .. håller med dina ord till fullo marran..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:11:53  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
mayro:
Det blir enligt din modell 'Flytta mycket luft kräva mycket högtalare'



Du snappar korrekt som jag ser det...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:42:38  Show Profile Send Stormen a Private Message
Stora dipoler är de bästa jag hört. Mycket tackvare att de kopplar bra till rummet.
Elektrostatare är något som är varmt om hjärtat men behöver lyssna mer på sådana för att skaffa mig en uppfattning.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/02 :  10:23:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Stora horn är otroligt häftigt. Allt annat förefaller sömngångaraktigt när man hört ett sånt system.
Jag kommer aldrig att glömma den rent ut sagt chockerande upplevelse det var att höra Times anläggning.

Såna grejer har jag inte plats till här hemma så jag kör med dipoler.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2007/03/02 :  15:56:51  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Du får väl bygga horn till banden Bernt

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/02 :  15:58:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tror inte dom passar ihop med horn så det får vara som det är.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/03/02 :  16:11:29  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Bernt,

så länge vi inte pratar om AvantGarde trattar va, för det är det överlägset sämsta skit jag nånsin hört.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/02 :  16:34:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
De har jag aldrig hört. Time har genomgående Altec Lansing och JBL.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/03/02 :  17:00:15  Show Profile Send Lech a Private Message
Nej jag tror inte vi ska räkna in Advant.. till horn. De är snarare en hybrid. En hybrid av det mesta även klass D förstärkare.

quote:
så länge vi inte pratar om AvantGarde trattar va, för det är det överlägset sämsta skit jag nånsin hört.




Nu har jag inte hört dem, men horn är det inte att räkna in dem i..

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/02 :  17:55:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lechs högtalare är kul.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/03/02 :  19:05:34  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
quote:
så länge vi inte pratar om AvantGarde trattar va,för det är det överlägset sämsta skit jag nånsin hört


Får jag fråga när och var och vilka Avantgarde du har hört???
Att hornljud inte är för alla må vara hänt, men bland det sämsta du har hört? Du måtte ha en jäkligt hög lägstanivå på dina lyssningsupplevelser isåfall

Mvh, Ola

Edit: Lech, och varför skulle de inte räknas till hornhögtalare?

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata

Edited by - UnBeliever on 2007/03/02 19:06:30
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/02 :  19:18:10  Show Profile Send mayro a Private Message


Avantgarde har jag hört låta från elakt till att hos muse spela kanon.. Dessutom har jag hört dom spela så vitt OLIKA så jag kan nog påstå att avantgarde kan spela bi eller bu beroende på ägaren eller demaren..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/03/02 :  19:21:07  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Jovisst, mayro, men det gäller ju varenda högtalare eller hur?

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/03/02 :  19:22:30  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
så länge vi inte pratar om AvantGarde trattar va, för det är det överlägset sämsta skit jag nånsin hört.


Jonash, den här tråden handlar om vilken högtalarprincip man gillar, inte ogillar........

Själv föredrar jag dipoler, speciellt elektrostatiska

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/02 :  19:43:32  Show Profile Send boombox a Private Message
Min preferens är "poly-directional" eller "omni-directional" eller vad det kan heta på svenska. Som exempelvis Shahinian och mbl.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/03/02 :  19:47:15  Show Profile Send Lech a Private Message
OJ oj jag kanske har fel.
Men är det inte så att diskant och mellanregister är i någon form av "horn". medan botten är en helt annan konstruktion med aktiv bas baserad på just Klass D förstärkeri. sluten låda eller reflex.

Rätta mig om jag har fel.

Horn för mig är fullregisterhorn ,sorry. Och jag har inte lyssnat på AdvantGared så det lämnar jag utanför tills jag gjort det..

Lugnt och fint ...
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/03/02 20:24:09
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/02 :  20:01:21  Show Profile Send mayro a Private Message

unbeliver.
Jag menade det nog för jonasH med sitt tvärnegativa utalande efter hört avantgarde inte gillade dom alls..För dom är nog dom högtalare som skillt sig mest åt jag hört för att vara "samma"...

Så hör man dom på fel ställe. Eller ställen. Ja då kan man verkligen få rysningar så fort man hör ordet "Avantgarde"..

Å andra sidan OM man hör dom då dom spelar väl så känner man. "Ta dom hem till mig"...

Så dom kan verkligen förmedla " fy fan eller vill ha " ..

Jag personligen har en stark hatkärlek till högtalaren...Detta för jag hört den prestera både bi o bu

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000