HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur packar ni grejerna när ni skickar tex.begagnat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/02 :  00:06:45  Show Profile Send FBK a Private Message
När jag ändå är inne på klagotrådar så min förra "Sååå trött på många begagnat köpare" så tänkte jag fråga och samtidigt uppmana alla som säljer och skickar beg. prylar att PACKA GREJERNA VÄLför det gör ni väll? Och gör inte som en snubbe hade gjort som jag köpte ett par stativ högtalare av i höstas. Han hade stoppat ner burkarna i kartongen med packmaterialet, men hade skitit i att stoppa ner högtalarna i de skyddande plastpåsarna som brukar förja med, utan de låg på sidan i kartongen som i sin tur var så dåligt tejpad att det var inte långt ifrån att kartongen hade öppnats sig under transporten. Ja, han fick ett argt mail för det är så onödigt och dåligt att göra som han hade gjort då det kan ställa till en massa problem.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/03/02 :  00:13:31  Show Profile
Jag skickar i orginalkartongen och allt som följde med.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/02 :  00:20:05  Show Profile Send mayro a Private Message


orginal kartonger mm om så finns.. Och plast runt eller lakan om inte orginal finns

Men om jag slår in själv då inte orginalkartonger finns så brukar jag få klagomål på att folk knappt ens kan packa upp för det är FÖR omsorgsfullt intejpat...

Åker och köper liggunderlag o klipper till som "närmaste skydd" och sedan flera varv runt....

Sedan tejp o ännu mer tejp o liggunderlag.. Sedan kartong o mer tejp....

Sedan vänta på telefonen då det ringer med frågan.
"va i hezzzxxxte har du gjort Jag kom knappt in ens"

men grejorna kom fram hela och jag fick mig ett garv igen...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/02 :  00:23:52  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag skickar i orginalkartongen och allt som följde med
Det gör nog alla, men hur väl tejpar man och som i mitt fall inte satt på plastpåsarna på ett par små stativare, var dåligt då det kan skydda dem om kartongen utsätts för väta som regn tex.
Eller är jag för petig kanske...?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/03/02 :  00:24:54  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Alltid välpackat och väl avtorkat.
"Alltid packad och nyss ute från torken".

Det senare, alltså att torka av grejorna, är en enkel sak att göra och dessutom inget fjäsk.
Det handlar om att visa lite respekt för kunden.

Man tar helt enkelt och torkar av produkten från fingeravtryck och annat fett.

Mycket trevligare att packa upp sin nyinköpta apparat om den ser frisk ut, och inte ser ut som att den har varit med på sista partyt innan den såldes. Popcorn, jordnötter och lite halvspild pilsner kominerat med en och annan Gin å Tonic.

"Ser ju proffsigt ut, kommer handla mycket begagnat av den här killen".

Å andra sidan sett; sköter man sina grejor på det sättet så kanske man skall sälja dem på annat ställe än här.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/02 :  00:27:06  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Åker och köper liggunderlag o klipper till som "närmaste skydd" och sedan flera varv runt....

Sedan tejp o ännu mer tejp o liggunderlag.. Sedan kartong o mer tejp....

Sedan vänta på telefonen då det ringer med frågan.
"va i hezzzxxxte har du gjort Jag kom knappt in ens"

Dig vill jag köpa beg av, skulle bli glad av att se att någon bryr sig om att grejerna kommer fram hela och fina.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/03/02 :  00:29:27  Show Profile Send Snoop a Private Message
Haha dagens troligen roligaste går till Mayro

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/02 :  00:29:58  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det senare, alltså att torka av grejorna, är en enkel sak att göra och dessutom inget fjäsk.
Det handlar om att visa lite respekt för kunden

Exakt!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/02 :  00:45:10  Show Profile Send mayro a Private Message



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/03/02 :  01:19:25  Show Profile Send p-pan a Private Message
Hur var det nu...det finns inga dåliga förpacknings material...bara dåliga sätt att använda dom på.
Tänk på hur du sitter när du åker bil.
Du har säkerhetsbälte,mjukt dämpande säte,ratt att hålla i,skyddande kaross,mjuka fina stötdämpare,rätt ringtryck och fina däcksmönster.
Sulle olyckan ändå vara framme...löser krockkudden ut.
Vad är skillnaden mot att packa Hifi prylarna?

Pm:a om ni behöver råd...jag har lärt mig den tråkiga vägen,jag lovar.

///Peter
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/03/02 :  01:48:40  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Jag brukar göra det enkelt och billigt för mig, jag skickar dom som dom är, d.v.s utan kartong och en massa tung fyllning som kostar mera transportpengar.

Det är förvånansvärt lätt att fästa packsedel'n direkt på förstärkaren/högtalaren, sen kan man ju "sno" några klisterlappar med " glas aktas" och sätta på lite över allt.( men en kille som köpt av mig ringde för ett tag sedan, klisterlapparna var väldigt svåra att tvätta bort, så nu hade lacken/fanerén åkt bort )



PS! i bland när jag har haft 1 hekto upp till en dyrare fraktnivå, så har jag lyxat till det med 1 skikt lager-plast.



Mvh john
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/03/02 :  08:03:32  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag har fått två paket denna veckan.

Ett slutsteg som var så bra packat att jag aldrig sett maken till det tidigare. Killen som skickade det hade inte orginalkartong så jag var lite orolig. Han hade skurit frigolit i bitar för att fylla alla tomrum i kartongen, över under och siderna. Kartongen hade han sen förstärkt med playwood, fästa med spänband och sist ett rejält lager silvertejp. Allt låg snyggt och var avtorkat. All heder till säljaren.

Det andra var inte bra packat men som tur var kom det fram helt

Själv är jag väldigt nervös när jag packar grejer, det skall packas rejält.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/02 :  08:45:18  Show Profile Send huzze a Private Message
Självklart som original.
Det är en sport att packa ner prylarna så att det inte ser ut som de någonsin varit ur kartongen.
Sparar originalpåsar till bruksar och även vecken samt lilla tejpbiten ska kunna återanvändas.

Sen ska det hålla
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:20:31  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Och det självklara, låt bli att skicka med posten. De har numera endast automatisk sortering, så paket måste vara packeterade så de klarar en fallhöjd på 1m enl. postens kundtjänst. Detta pga att banden som posten åker på kan ha 1m ner till golvet någonstans... Sedan jag fick reda på det skickas inget med posten längre, även om jag inte vet om bussgods är bättre, men jag tror att de endast har personer som flyttar på lådorna?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:21:30  Show Profile Send Raffe a Private Message
"Självklart som original.
Det är en sport att packa ner prylarna så att det inte ser ut som de någonsin varit ur kartongen.
Sparar originalpåsar till bruksar och även vecken samt lilla tejpbiten ska kunna återanvändas. "

Jepp, i princip gör jag så också men sen tejpar jag ett par varv extra. Inte snyggt, men ännu har jag inte fått klagomål när jag skickat nåt;-)


Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:39:19  Show Profile Send daja a Private Message
Själv sparar jag alltid kartonger men dom ggr jag sålt begagnade grejer som jag själv köpt utan har jag letat rätt på en kartong som är aningen större och sen åkt ner till duka och frågat om jag kunnat få en massa frigolitchips. Funkar bra men slå helst in grejerna i plast eller nåt. Inge kul att ha frigolit i cd-spelaren t.ex. Väl tejpat ska det alltid vara! Ett gäng varv runt och sen brukar jag tejpa för "skarvarna" mellan lock och väggar. Skickar med bussgods.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:47:33  Show Profile Send Poe a Private Message
Rent och avtorkat i orginalkartonger.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:49:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ett bra tips är att INTE använda små frigolit chips för de åker runt i transporten och kan lägga sig bara på en sidan med katastrofala följder.
Jag har mottagit ett slutsteg packat på det sättet och det var inte roligt. Stora bitar frogolit som inte kan flytta på sig gäller om du inte har originalkartong.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:51:39  Show Profile Send huzze a Private Message
Tänk på att inte packa för tätt med frigolit överallt. Luft är ju det bästa för att dämpa smällar...
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:53:21  Show Profile Send goldfish a Private Message
Originalemballage & extra packmaterial om så behövs.
Har aldrig råkat ut för transportskador då jag skickat med bussgods,
och mina köpare har aldrig behövt känna sig otrygga med min packning.

Jag anser det vara viktigt att spara originalemballage för ev. försäljning och transport.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2007/03/02 09:55:00
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:56:55  Show Profile Send edison a Private Message
Har skickat i originalkartong, oftast lite extra "fyllning" instoppad där det går.

Har haft tur när jag själv köpt, vilket iofs inte varit så ofta.

Mitt försteg kom i en sån där "universalkartong" posten säljer, och säljaren hade INGET annat skydd runt apparaten än ett par tunna plattor av frigolit och ett varv tunn bubbelplast (alltså helt släta plattor, ej formgjutna som hör till apparaten)

Blev rätt sur när jag öppnade kartongen, men som tur var hade den klarat sej.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/03/02 :  17:17:04  Show Profile Send Nitram a Private Message
Lägger alltid och ber alltid den som skickar lägga prylarna i en heltät plastinpackning först... då jag fått både vatten och dieseldrypande paket.
Sen brukar jag fylla med lite bubbelplast runtonkring orginal frigoliten.

kom ihåg att botten är viktigast... det är absolut vanligast att tappade paket landar på de.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/03/02 :  18:05:59  Show Profile Send cittroman a Private Message
Om det är möjligt så skickar jag i dubbla kartonger.

Köpte denna för ngt år sedan, bra packad.






En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/03/02 :  19:53:28  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jäkla glädjedödare ni är! Har ni jobbat på paketsortering på Posten någon gång? Sett paket på paket med stickat från mormor och farmor lojt glida förbi? Tiden går så otrooligt sakta, paket från Säffle till lilla gubben i Stockholm, från Burträsk till lilla Lisa som numera är hanger-on på Stureplan, från Vimmerby till nörd-Olle på Ericsson i Kista...enda glädjen vi har mitt i natten när korsorden är lösta, Volvo- och SAAB-falangerna inte orkar tjafsa längre och kaffet är vidbränt...
Då leker vi "gissa paket", när det äntligen kommer något som skramlar. Vi lägger in en tjuga var, skakar, gissar, höjer insatserna, lyfter och släpper ner paketen -KRASCH!!! Trillar något ut? Nej! Nya bud! Nya kast, till slut ger emballaget med sig.......vad är det, vad kan det vara...oj en TOPPAD TOLVA!!! Vad är det som är svart och hänger löst? Tonarm, oj, gick den sönder. Vem vann? Göran? Nu igen! Fan! OK nästa paket...vem kastar först? Bengan? Samla in tjugorna...Bengan:---ohojjjj--PANG!
Så tänk efter före, innan ni börjar spika och emballera...människor psykiska hälsa står på spel...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/03/02 19:54:44
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2007/03/03 :  21:52:25  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Orginalkartonger och packeteringsplast på det (typ gladpack).
Självklart så är grejerna rengjorda innan.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2007/03/03 21:53:15
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2007/03/03 :  23:40:22  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Det kan faktiskt finnas en STOR nackdel med att använda originalemballage. Iallafall om man skickar med Bussgods. Detta fick jag erfara för ett par månader sen då jag skickade 2 högtalarkabinetter och 2 element. Kabinetterna var egenbyggda(utan finish) och skickades inslagna i vanlig wellpapp. Elementen var 2 Excel-basar... en av dessa försvann under transporten. Dvs 3 av 4 skickade kollin kom fram, jag kan inte se att det kan ha gått till på något annat sätt än att någon på bussgods stulit elementet. Surt var det iallafall...
Efter ett tag skickade de tillbaka de tre andra kollina... de såg ut som f*n!

Jag kanske bör nämna att jag inte är ute efter att skada den ekonomiska föreningen Bussgods, utan endast vill varna er som skickar hifi-produkter med dem.

Jag kan även nämna att jag fick full ersättning och försäkringsprocessen gick väldigt smidigt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000